قاچاق، آفت تولید و پیشرفت صنعت کشور

پنج‌شنبه ۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۹
مطالعه 3 دقیقه
قاچاق کالا بیش از هر چیز، تولیدکنندگان و شرکت‌هایی را که بصورت رسمی در بازار کشور فعالیت می‌کنند تحت تاثیر قرار داده و همواره تولیدکنندگان  را تحت فشار قرار می‌دهد. مدیرعامل گلدیران در مراسم معرفی نسل جدید تلویزیون‌های این شرکت دیروز بار دیگر به این موضوع پرداخت.
تبلیغات

مدیرعامل گلدیران دیروز در مراسم رونمایی از نسل جدید تلویزیون‌های OLED ال‌جی در تهران، بحث کالای قاچاق در بازار کشور را مطرح کرد و نگرانی خود را از کالای قاچاق در بازار کشور ابراز کرد.

حسین تنهایی - قائم مقام مدیرعامل گلدیران در ابتدای سخنرانی خود اعلام کرد که گلدیران همیشه تلاش کرده تا بهترین و جدیدترین محصولات را در بازار کشور عرضه کند و بهترین خدمات را در اختیار مشتریان خود قرار دهد.

تنهایی در ادامه‌ی صحبت‌های خود به میزان اشتغال‌زایی که گلدیران در بازار کشور ایجاد کرده اشاره کرد و گفت:

در مجموعه‌ی گلدیران بیش از ۴ هزار نفر پرسنل مستقیم مشغول به کار هستند. اگر قرار باشد افرادی که بصورت غیرمستقیم به واسطه‌ی گلدیران مشغول به کار شده‌اند را در نظر بگیریم، تعداد افراد مشغول به کار به واسطه‌ی گلدیران به ۱۷ هزار نفر می‌رسند.
حسین تنهایی

حسین تنهایی ضمن گله‌مندی از قاچاق در بازار کشور گفت:

قاچاق‌چیان بدون پرداخت مالیات، گمرگ و دیگر هزینه‌های تولید یا واردات رسمی کالا در کشور، فعالیت می کنند و بدیهی است که قیمت کالایی که ارائه می‌کنند ارزان‌تر باشد.

واردات غیر قانونی کالا بیش از همه، تولیدکنندگان و شرکت‌هایی که بصورت رسمی فعالیت می‌کنند را تحت فشار قرار می‌دهد.

نکته‌ی جالب توجه‌ دیگری که قائم مقام مدیرعامل گلدیران به آن اشاره کرد، استقبال فروشندگان از فروش کالای قاچاق بود، وی گفت:

حتی فروشندگان نیز راضی هستند تا کالای قاچاق خریداری کنند چرا که قاچاق‌چیان اطلاعات فروش آن‌ها را به دارایی و سازمان‌های دولتی گزارش نمی‌کنند.

وی در ادامه به بحث تولید در داخل کشور اشاره کرد و گفت که گلدیران حدود ۱۰ سال است که تلویزیون‌ها و بسیاری از لوازم خانگی ال‌جی را در داخل کشور تولید می‌کند.

وی همچنین به اهمیت کیفیت در محصولات ارائه شده توسط ال‌جی اشاره کرد و گفت:

در کارخانه‌های گلدیران آنقدر تمرکز بر روی کیفیت وجود دارد که در حال حاضر از هر ۱۰۰۰ محصول تولید شده تنها سه مورد، مشکل دارند. این موضوع به لطف همکاری و انتقال دانش کارشناسان کره‌ای ال‌جی به کارشناسان ایرانی میسر شده است. 

 قاچاق کالا مانع عمده در اجرای سیاست‌های اقتصادی هر کشوری است که می‌طلبد با نگاه دقیق‌تر به حوزه قاچاق و مقابله با آن زمینه مساعدتری در حمایت از تولید ملی و اشتغال پایدار فراهم کرد.

تنهایی در ادامه‌ی صحبت‌های خود دربار‌ه‌ی میزان قاچاق کالا در بازار گفت:

در حال حاضر حدود ۳۰ درصد از بازار صوتی تصویری کشور، کالای قاچاق است، در حالی که کالای قاچاق در برخی دیگر از تجارت‌ها مانند لوازم آرایشی به ۸۰ درصد می‌رسد.

وی راه‌حل این مشکل را در دست دولت دانست و پیشنهاد داد که:

  • کالا تنها از طریق نماینده رسمی که مورد تایید خود کمپانی مادر است در کشور عرضه شود
  • خدمات پس از فروش توسط شرکتی که ارتباط مستقیم با شرکت مادر دارد انجام شود
  • اتحادیه اجازه فروش کالای قاچاق در بازار را ندهند و به صورتی تصادفی از فروشگاه‌های مختلف بازدید کرده و با فروش کالاهای قاچاق مقابله کند

نظر شما در این باره چیست؟ شاید بخشی از راه حل این گره کور فرهنگ‌سازی باشد. شاید ما هم به عنوان مشتری گاهی باید به این موضوع فکر کنیم که بهتر است اندکی بیشتر هزینه کنیم، اما کالا را با گارانتی معتبر از نمایندگی‌ها و فروشگاه‌هایی که همچون بقیه مردم مالیات خود را به دولت پرداخت می‌کنند و به صورت قانونی فعالیت می‌کنند، تهیه کنیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات