اپراتورها برای مشترکانی که پیامک تبلیغاتی ارسال می‌کنند، ممانعت فنی در نظر می‌گیرند

دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
به گفته‌ی معاون مرکز ملی فضای مجازی، با توجه به معضل ارسال پیامک‌ تبلیغاتی با شماره‌های شخصی، مقرر شد از نظر فنی امکان ارسال پیام انبوه از این شماره‌ها وجود نداشته باشد.
تبلیغات

امیر خوراکیان، معاون مرکز ملی فضای مجازی، با بیان اینکه یکی از بحث‌های مطرح‌شده در کارگروه ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی، دریافت این پیامک‌ها از شماره‌های شخصی است، گفت: «اگرچه این موضوع آن‌چنان حاد نیست و طیف وسیعی از جامعه این پیامک‌ها را دریافت نمی‌کنند؛ اما با توجه به نارضایتی که پیامک‌های ناخواسته برای مشترکان به وجود می‌آوردند، این موضوع قابل پیگیری است.»

بر اساس گزارش وی، تصمیمی که اکنون گرفته شده، این است که اپراتورها باید برای مشترکانی که از یک میزان سقفی بالاتر، با یک شماره خاص، پیامک ارسال می‌کنند، ممانعت فنی در نظر بگیرند.

خوراکیان با اشاره به اینکه هنوز سقف تعداد مد نظر در این دستورالعمل، تعیین نهایی نشده است، افزود: «این بحث با اپراتورهای موبایل انجام شده است و اپراتورها نیز موضوع را پذیرفتند و قبول کردند که به این آیین‌نامه عمل کنند. به این ترتیب دستورالعملی تدوین می‌شود که درصورتی‌که از شماره‌های شخصی موبایل از یک تعداد بیشتر، پیام ارسال شد، این پیامک‌ها تبلیغاتی منظور شود.»

معاون مرکز ملی فضای مجازی با تأکید بر اینکه قرار بود این موضوع در کارگروه ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی به تصویب نهایی برسد، گفت: «در این مورد موضوعی که باید برای آن تفاوت قائل شد مربوط به تعداد پیامک‌های انبوهی است که کاربران در مناسبت‌های مختلف برای عده‌ای ارسال می‌کنند. این موضوع از نظر فنی باید قابل تفکیک با پیامک‌های ناخواسته تبلیغاتی و طوری باشد که اپراتور بتواند تفاوت را درک کند و پیامک شخصی افراد تداخلی با پیامک‌های تبلیغاتی شخصی نداشته باشد.»

وی با اشاره به اینکه وزارت ارتباطات باید از طریق سامانه ۱۹۵ به موضوعات مربوط به مزاحمت‌های پیامکی رسیدگی کند، افزود: «در خصوص حل معضل پیامک‌های تبلیغاتی، حدود یک ماه قبل در جلسات کارگروه شرکت کردیم و پس از دریافت گزارش عملکرد، تصمیماتی گرفته شد که هم‌اکنون منتظر جمع‌بندی این تصمیمات و پیگیری موضوع هستیم.»

خوراکیان با بیان اینکه در این جلسات آماری از میزان شکایت مردمی درباره‌ی ارسال پیامک‌های ناخواسته تبلیغاتی ارائه نشد، اضافه کرد: «به هر ترتیب موضوع تنظیم ارسال پیامک متناسب با خواسته مخاطبان از جمله اقداماتی است که باید اجرایی شود.»

وی با تأکید بر اینکه ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی از نظر محتوایی تا حدود زیادی حل شده است، گفت: «در بخش فنی قرار است وزارت ارتباطات اقدامات مؤثرتری صورت دهد و پیگیری جدی‌تری شود که ما بتوانیم به نتیجه برسیم.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات