ماهواره ملی «فجر» با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت

دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
چهارمین ماهواره بومی ایران با نام «فجر» به فضا پرتاب شد و در مدار زمین قرار گرفت. ماهواره‌بر سفیر فجر وظیفه قرار دادن این ماهواره در مدار زمین را بر عهده داشت.
تبلیغات

در دهه فجر و در آستانه ۱۴ بهمن روز فناوری فضایی، متخصصان افتخار آفرین سازمان صنایع هوا فضای وزارت دفاع و شرکت صنایع الکترونیک ایران به عنوان اولین سازنده ماهواره در کشور موفق شدند چهارمین ماهواره بومی جمهوری اسلامی ایران را با نام «فجر» به فضا پرتاب کرده و در مدار زمین قرار دهند.

سردار دهقان درباره این دستاورد گفت:

طراحی و ساخت ماهواره ملی فجر حاصل تلاش مومنانه، خالصانه و جهادی دانشمندان و محققان فضایی شرکت صنایع الکترونیک ایران و شرکت های دانش بنیان داخلی و مراکز تحقیقاتی، علمی و دانشگاهی کشور بوده و نشان دیگری بر تداوم رشد بالنده علمی کشور در عرصه ی فناوری های پیشرفته است.

سردار دهقان پیرامون ماهواره‌بر سفیر فجر نیز گفت:

ماهواره‌بر سفیر فجر که کلیه مراحل طراحی و ساخت آن به صورت بومی در سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع انجام شده است، تثبیت توانمندی ماهواره‌برهای جمهوری اسلامی ایران برای استقرار ماهواره در مدار زمین و دستیابی به یک پروژه ملی قابل طرح در سطح جهانی از دستاوردهای طراحی و ساخت آن است.

وی ایجاد زیرساخت‌های مناسب و کسب توانمندی جهت طراحی و ساخت نسل جدید ماهواره‌برها، فراهم شدن زمینه ورود به بازار جهانی خدمات فضایی به واسطه پرتاب ماهواره، استفاده از توانمندی‌های بومی در توسعه علوم و فناوری‌های فضایی و طراحی ماموریت‌های پیچیده فضایی را از دیگر دستاوردهای طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره ملی فجر ذکر کرد.

سردار دهقان در ادامه افزود:

مرکز هدایت و کنترل عملیات فضایی کشور عهده دار پشتیبانی و نظارت بر عملیات بهره برداری ماهواره فجر به کمک شبکه ایستگاه های زمینی بومی است که تمامی مراحل طراحی، ساخت، تست و نصب آنها توسط متخصصان فضایی شرکت صنایع الکترونیک ایران انجام شده است.

وزیر دفاع با قدردانی از متخصصان فضایی کشور در بخش‌های مختلف به ویژه شرکت صنایع الکترونیک ایران و سازمان صنایع هوا فضای وزارت دفاع، گفت:

دستاوردهای بزرگ دیگری در عرصه فناوری فضایی با همت و تلاش متخصصین در وزارت دفاع در دست اقدام است که انشاالله در آینده به اطلاع ملت شریف ایران خواهد رسید.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات