شبکه ملی اطلاعات و شبکه علمی به کجا رسیدند

سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
سرنوشت پروژه‌های فاز تکمیلی شبکه ملی اطلاعات، دولت الکترونیک و شبکه علمی کشور که قرار بود اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۶ به بهره‌برداری برسند، هنوز نامعلوم است.
تبلیغات

پروژه‌ی «شبکه ملی اطلاعات» که در قوانین پنجم و ششم توسعه‌، احکام دور دوم شورای عالی فضای مجازی و نیز سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تأکید جدی روی آن شده بود، پس از ۱۳ سال هنوز به سرانجام نرسیده است. دولت‌های نهم، دهم و یازدهم پیگیر این پروژه بودند؛ ولی همچنان به اهداف نهایی آن نرسیده‌ایم.

نیمه‌ی دوم سال ۱۳۹۵، شبکه ملی اطلاعات در ۲ فاز عملیاتی شد و قرار بود اردیبهشت امسال فاز نهایی آن رو‌نمایی شود. ۲ پروژه مبتنی بر بستر شبکه ملی اطلاعات، یعنی «شبکه علمی کشور» و «دولت الکترونیک» هم وضعیتی مشابه دارند.

رهبر انقلاب هفته گذشته در دیدار با مسئولان و کارگزاران نظام به کوتاهی در مسئله شبکه ملی اطلاعات اشاره کردند و از مسئولان خواستند اجازه ندهند چیزهایی که برخلاف ارزش‌‎ها و اصول مسلم ما هستند، از طریق فضای مجازی در داخل کشور توسعه پیدا کنند. ایشان ضمن تأکید بر اهمیت شبکه ملی اطلاعات، اشاره کردند که شبکه مجازی باید کنترل شود؛ ولی این کنترل به این معنی نیست که ملت را از فضای مجازی محروم کنیم.

اجرای طرح شبکه علمی قدمتی ۲۲ ساله دارد

وزارت ارتباطات طبق قانون مکلف شده بود زیرساخت‌های لازم برای اتصال از طریق فیبر نوری را برای تمام دانشگاه‎ها، حوزه‌های علمیه، مؤسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری دولت فراهم کند. قرار بود در فاز نخست طرح شبکه علمی، ۲۵۰۰ نقطه دانشگاهی به این شبکه متصل شوند تا مشکل دسترسی به اینترنت و منابع علمی و تحقیقاتی حل شود.

وزیر ارتباطات چندی پیش خبر داد که فاز نخست شبکه علمی آماده راه‌اندازی است و این شبکه در تهران، ۲۵۰۰ نقطه دانشگاهی را به هم متصل می‌کند.

طرح دولت الکترونیک ۱۵ ساله است

آیین‌نامه اجرایی تحقق دولت الکترونیک که دولت را مکلف می‌کند به مردم خدمات غیر حضوری ارائه کند، مربوط به سال ۸۱ است؛ اما تاکنون به معنای واقعیِ آن اجرا نشده است. وزیر ارتباطات سال قبل بارها وعده‌ی راه‌اندازی فاز اول دولت الکترونیک را داده بود و پس از آن هم این وعده را به فروردین، اردیبهشت و خرداد موکول کرد؛ اما دولت هنوز در تحقق این پروژه ناکام است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات