اخطار نهادهای دولتی به 13 شرکت اینترنتی

پنج‌شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۰
مطالعه 4 دقیقه
پس از آغاز به کار شبکه نسل سوم روی اوپراتورهای اول و دوم، اختلالات فراوانی در شبکه‌های موبایل ایجاد شده است. در همین راستا به ۱۳ شرکت ISP به خاطر کم‌فروشی و کیفیت پایین سرویس اخطار داده شده است. وزیر ارتباطات توضیحاتی در این باره ارائه کرده است.
تبلیغات

به گزارش مهر، چند ماهی است که کاربران موبایل با عدم پایداری شبکه، قطع و وصلی‌های مکرر، از دسترس خارج شدن، خط رو خط شدن و قطعی حین مکالمه و اشغالی، پیغام‌های خطا در شماره‌گیری و به طور کل اختلالات در آنتن دهی مواجه‌اند؛ در همین حال کاربران اینترنت خانگی و کاربران اینترنت موبایل نیز برای ورود به دنیای اینترنت راه به جایی نمی‌برند.

شرکت‌های اینترنتی اختلالات موجود در سرویس اینترنت را مربوط به زیرساخت‌های ارتباطی می‌دانند و می‌گویند کاری از دستشان برنمی‌آید؛ اتصال به اینترنت موبایل با GPRS و 3G نیز کاملا مختل است٬ درحالی که قرار بود نسل سوم و چهارم موبایل در جهت افزایش کیفیت دسترسی مشترکان به اینترنت پرسرعت در دسترس ایرانیان قرار گیرد.

اماوزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات موضوع اختلال را فقط مربوط به اوپراتور همراه اول می‌داند و می‌گوید:

این مشکل فقط مربوط به شبکه همراه اول است که این اپراتور برای بروزرسانی و تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری شبکه خود به نسل سوم موبایل، با مشکلاتی مواجه شده که البته طبیعی است.

به گفته‌ی محمود واعظی٬ شبکه همراه اول به دلیل گستردگی، به زمان بیشتری برای مهاجرت به نسل سوم موبایل نیاز دارد و مجبور است همزمان که مشترکان در حال استفاده از این شبکه هستند تجهیزاتش را به روز کند.

واعظی: شبکه همراه اول به دلیل گستردگی، به زمان بیشتری برای مهاجرت به نسل سوم موبایل نیاز دارد

البته وی برای مواجهه با این اختلالات حق را به مردم و مشترکان می‌دهد و می‌گوید که این مشکلات تا یک ماه آینده حل خواهد شد.

غلامرضا داداش زاده، معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان بازوی نظارتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، با تاکید بر اینکه ارزیابی وضعیت سرویس دهی اوپراتورهای ارتباطی ماهانه انجام می‌شود در مورد اختلالات اخیر در دسترسی به سرویس‌های ارتباطی گفت:

پارامترهای کیفیت سرویس اوپراتورهای موبایل به واسطه اینکه دو اتفاق در شبکه‌شان افتاده در وضعیت نرمال نیست، یکی از این مباحث رومینگ ملی و دیگری بحث مهاجرت به نسل ۳ موبایل است که باعث شده شاخص‌های کیفیت در این مدت متغیر و با مشکل مواجه شود.

داداش زاده با اشاره به جلساتی که با اوپراتورهای موبایل داشته٬ افزود:

طی دوماه آینده شاخص‌های ارزیابی شبکه به صورت نرمال درمی آید و ما آنها را چک خواهیم کرد... اپراتورها نیز اعلام کرده‌اند که شاخص‌های کیفی شبکه در وضعیت مناسبی قرار ندارد و مهلت خواسته‌اند که تا بهمن ماه این شبکه‌ها را به پایداری برسانند.

وی با بیان اینکه ارزیابی اپراتورهای موبایل و اینترنت براساس شاخص هایی که در پروانه فعالیتشان و نیز برخی مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات صورت می‌گیرد تصریح کرد:

اوپراتورهای موبایل و اینترنت می‌دانند که معمولا چه پارامترهایی مانیتور می‌شود. براین اساس مکانیزم‌های توبیخی نیز در پروانه فعالیت این اپراتورها مشخص شده که شامل اخطار، جریمه و در نهایت لغو پروانه می‌شود به این معنی که ۳ اخطار تبدیل به جریمه خواهد شد که اگر لازم باشد اعلام می‌کنیم.

داداش‌زاده: در مورد رومینگ ملی، رایتل مشکلات را حل کرده، اما بین ایرانسل و همراه اول هنوز مشکلات فنی وجود دارد

داداش زاده با بیان اینکه در سال ۹۳ یکی دو مورد جریمه برای اپراتورهای موبایل صادر شده است، افزود:

مطابق پروانه اوپراتور حق دارد دفاعیات خود را در یک زمان مشخص به ما اعلام کند و پس از آن قطعی بودن جریمه احراز می شود... دو مورد جریمه نیز در حال ارسال مستندات از سوی اپراتورها است که بزودی لیست این تخلفات را اعلام می‌کنیم.

معاون نظارت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مورد اختلالات عدم پوشش دهی برغم فعال شدن طرح رومینگ ملی، گفت:

در پروژه رومینگ ملی مشکل خاصی وجود ندارد و رایتل تمامی مشکلات را حل کرده و رومینگش برقرار است. اما مشکلات فنی بین ایرانسل و همراه اول وجود دارد که باعث اشکالاتی در شبکه شده است. در این زمینه ما مدیریت داریم تا چنانچه اختلاف بین دو اپراتور پیش بیاید موضوع را حل کنیم. با این وجود دو اوپراتور قول دادند تا بهمن ماه رومینگ و پایداری شبکه را داشته باشند.

معاون رگولاتوری با تاکید براینکه در ارزیابی اپراتورهای موبایل، وضعیت سرویس دهی اپراتور رایتل نیز مانند ایرانسل و همراه اول مورد ارزیابی قرار می‌گیرد٬ گفت:

اپراتور رایتل در برخی استانها مواردی از جهت کمبود پهنای باند اینترنت داشته که تذکر گرفته و قول داده که پهنای باند مورد نظر را تامین کند. این اپراتور از شبکه نسبتا استانداردتری استفاده می‌کند اما پارامترهای افت کیفیت در برخی شهرستان‌ها دیده شده که به این اوپراتور تذکرات لازم داده شده است.

اخطار به ۱۳ شرکت اینترنتی

دکتر داداش زاده با بیان اینکه اخیرا در حوزه اینترنت به ۱۳ شرکت اخطار دادیم افزود:

این اخطار مربوط به کیفیت سرویس و کم فروشی اینترنت بوده است؛ سیستم رگولاتوری به صورت آنلاین تمامی این موارد را رصد و گزارش می‌کند. در ارزیابی اپراتورهای سرویس دهنده خدمات ارتباطی بخشی نیز برای شکایت مشترکان درنظر گرفته شده است. به تعبیر دیگر یکی از پایه‌های ارزیابی و اخطار به سرویس دهندگان ، شکایت مشترکان است؛ براین اساس شکایت مردمی که به سامانه ۱۹۵ اعلام شده مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت تائید به اپراتورهای خدمات دهنده اخطار صادر می‌شود.

با وجودی که در هفته‌های اخیر اختلالات فنی حتی خدمات پس از فروش اوپراتور همراه اول را نیز مختل کرده و این اپراتور امکان سرویس‌دهی در دفاتر خدمات ارتباطی را نیز متوقف کرده است٬ معاون بازاریابی این شرکت از پیگیری شکایات مشترکان همراه اول در کمیته ماده ۲۰ این شرکت خبر داد و گفت:

در صورتی که اعتراض فرد در این کمیته تائید شود خسارت‌های مربوطه به او پرداخت خواهد شد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات