کاهش رتبه جهانی ایران در ارتقای بهره وری و جایگاه 94 در رشد نوآوری

چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۷
مطالعه 2 دقیقه
به گفته‌ی دکتر قاسمی، معاون پژوهش‌های اقتصادی مرکز تحقیقات استراتژیک، ایران در سال 2014 از نظر شاخص رقابت پذیری ارتقای بهره وری، رتبه 83 را در میان 144 کشور جهان به خود اختصاص داده که این رتبه در سالهای قبل 62 بوده است.
تبلیغات

دکتر مجید قاسمی در همایش تقدیر از پژوهشگران مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اقدامات پژوهشی ایران در جهت افزایش رشد بهره وری و تولید ناخالص ملی گفت:

ایران از نظر شاخص رقابت‌پذیری جهانی که در جهت ارتقای بهره وری سنجیده می شود، رتبه 83 را از میان 144 کشور به خود اختصاص داده و این در حالی است که در سال 2011 این رتبه برای ایران 62 بوده و این نشان از نزول رتبه کشورمان دارد.

وی با اشاره به جایگاه ایران در اقتصاد کلان در سال 2013 که وضعیت مطلوبی دارد گفت:

در حوزه آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی نیز آمارهای جهانی از رشد جایگاه ایران خبر می دهد؛ اما در عرصه نوآوری رتبه ایران نزول یافته است.

معاون پژوهش های اقتصادی مرکز تحقیقات استراتژیک از نظر متغیرهای رشد نوآوری ایران را در رتبه 94 اعلام کرد که در این شاخص ترکیه رتبه 77 و سوئیس رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

قاسمی با اشاره به رتبه پایین تهیه محصولات فناورانه و همکاری صنعت و دانشگاه ایران نسبت به سایر کشورها، وجود موانع در امر پژوهش را دلیل این امر برشمرد و خاطرنشان کرد:

عدم برداشت صحیح نسبت به موانع پژوهش، کمبود بودجه تحقیق و توسعه، نبود زیرساخت حقوقی برای مالکیت معنوی و شکاف عمیق صنعت و دانشگاه از جمله موانعی است که باید در کشور برطرف شود.

به نظر وی، واحدهای تحقیق و توسعه سازمانهای حکومتی به دلیل عدم اختصاص بودجه مظلوم واقع شده‌اند. دکتر قاسمی با انتقاد از عدم وجود این واحدها در برخی از سازمان‌ها از عدم برخورداری سطوح تحصیلی مقطع دبیرستانی از واحد پژوهش محور نیز گلایه کرد و خواستار رفع این نقاظ ضعف شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات