رجیستری موبایل شاید تا آخر سال اجرا شود

شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
به گفته‌ی مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز طرح رجیستری موبایل که در فازهای مختلف تعریف شده و اگر اتفاق خاصی نیافتد، تا پایان امسال اجرایی خواهد شد. برای اطلاع از جزئیات همراه زومیت باشید.
تبلیغات

حمیدرضا دهقانی نیا مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد طرح رجیستری و جلوگیری از ورود تجهیزات موبایل قاچاق به داخل کشور اعلام کرد: «طراحی واجرای این طرح از آذر ۱۳۹۴ شروع شده و برای دریافت شناسه در گمرک‌های قانونی و رسمی کشور، امور لازم و ضروری انجام شده است.»

دهقانی نیا ادامه داد: «برای اجرای عملیاتی این طرح باید به صورت فازبندی اجرا شود که فاز اول آن اجرا به صورت پایلوت و آزمایشی است. از نظر ما در حوزه‌ی فنی کارهای لازم انجام شده است. سخت‌افزارهای لازم در اپراتورهای موبایل نصب و پیوندهای لازم ارتباطی برقرار شده است. در جلساتی که با وزارت صنعت، معدن و تجارت و اپراتورهای موبایل داریم کار در حال انجام است البته شاید کند باشد.»

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه این کار زمان‌بر است و امیدواریم در زمان مورد نظر به نتیجه برسد تأکید کرد: «۸۰ درصد از گوشی‌های موبایل موجود در بازار ایران قاچاق است و در تلاشیم تا با اجرای طرح رجیستری کمترین استهلاک و ضرر برای مصرف‌کننده‌ نهایی ایجاد شود.»

دهقانی‌نیا گفت: «موبایل‌ها در سه دسته تقسیم شده اند. موبایل‌های واردات رسمی، موبایل‌هایی که در دست مصرف کنتنده بود استفاده شده یا استفاده نشده‌اند و موبایل‌هایی که در سطح بازار وجود دارد. ما در تلاشیم گوشی‌های در دست مردم با کمترین مشکل روبرو شوند و مردم آسیب نبینند اما باید در این راه خود مردم هم با ما همکاری کنند. اجرای این طرح مزایا و ارزش‌های افزوده‌ای دارد که حتما به خود مردم می‌رسد.»

او اضافه کرد: «با توجه به موارد متعدد و استثنائاتی وجود دارد که ما باید راهکارهای و راه‌حل‌هایی برای آنها در نظر بگیریم که بموقع در زمان اجرا با آنها برخورد شود. یکی از اصول در طراحی این سیستم این است که مصرف‌کننده‌ی نهایی متوجه شود موبایلی که می‌خرد، قاچاق است و آن را خریداری نکند. اگر خریدار متوجه قاچاق نشود، کل طرح به هم ریخته و ارزش اجرایی نخواهد داشت.»

مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: «جزئیات این طرح به‌موقع اطلاع رسانی می‌ضشود تا مصرف‌کننده و خریدار نهایی در زمانت خرید متوجه اصالت یا قاچاق بودن گوشی موبایل شود.»

دهقانی نیا با اشاره به اینکه از نظر ما فرقی نمی‌کند که موبایل برای کدام برند و نشان است و سیاست‌گذار این را مشخص می‌کند اعلام کرد: «طرح رجیستری را در سال جاری عملیاتی خواهیم کرد مگر اتفاق خاصی بیافتد. البته این طرح برای اجرا در سراسر کشور زمان‌بر است.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات