رئیس هیئت مدیره شاتل: مخابرات در راه ارائه‌ تلفن ثابت توسط بخش خصوصی سنگ‌ اندازی می‌کند

شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
رئیس هیئت مدیره‌ی شاتل از سنگ‌اندازی مخابرات بر سر راه ارائه‌ی تلفن ثابت توسط FCPهای بخش خصوصی پرده‌ برداشت. بر اساس مجوز FCP که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به شرکت‌های ارتباطات ثابت داده است این شرکت‌های می‌توانند علاوه بر ارائه اینترنت بر بسترهای فیبرنوری و TD-LTE، به مردم خدمات تلفن ثابت بر بستر کابل مسی ارائه کنند. همراه زومیت باشید.
تبلیغات

نزدیک به ۸ ماه از ارائه‌ی پروانه‌های جدید ارتباطات ثابت (FCP) می‌گذرد اما هنوز دارندگان این پروانه که حالا تعدادشان به ۱۳ شرکت رسیده است، نتوانسته‌اند براساس این پروانه خدمات خود را ارائه کنند.

دارندگان پروانه‌ی FCP که از سوی رگولاتوری این مجوز را دریافت کرده‌اند، می‌توانند بدون محدودیت تکنولوژی و با رعایت انحصار شبکه زیرساخت و شبکه‌های ماهواره‌ای هرگونه سرویس مرتبط با اینترنت را در کشور ارائه کنند.

همچنین دارندگان این پروانه امکان ارائه‌ی خدمات براساس پروانه شرکت مخابرات ایران را نیز خواهند داشت، اما بر اساس اظهارات رئیس هیئت مدیره‌ی شاتل، شرکت مخابرات به هر دلیل، تمایل یا عزمی برای همکاری با دارندگان این پروانه را ندارد.

محمد حسن شانه‌ساززاده رئیس هیئت مدیره‌ی شرکت شاتل اعلام کرد ارائه‌ی سرویس تلفن ثابت این شرکت به کاربران در حال حاضر به دلیل عدم همکاری شرکت مخابرات ایران و اپراتورهای تلفن همراه، متوقف باقی مانده است.

محمد حسن شانه‌ساززاده درباره عدم همکاری مخابرات و سرباز زدن از اجرای مصوبات رگولاتوری گفت: «از زمان دریافت پروانه‌ی FCP از سال گذشته تمام زیرساخت‌های لازم و کارهای فنی برای ارائه سرویس‌های جدید از جمله تلفن‌ ثابت به کاربران را فراهم کردیم اما متاسفانه شرکت مخابرات برخلاف بند‌ها اشاره شده در  پروانه‌ی FCP ، حاضر به امضای قرار داد اینترکانکشن و قبول تعرفه برقراری ارتباط ما با شبکه‌ی خود نیست.»

رئیس هیئت مدیره‌ی شاتل ضمن اعلام پیگیری همکاری نکردن مخابرات از طریق رگولاتوری اعلام کرد: «تجهیزات راه‌اندازی شبکه‌ی تلفن ثابت شاتل در شهرهای اصلی کشور مانند شیراز، تهران، مشهد و.. نصب شده و اگر مخابرات و اپراتورتلفن همراه حاضر به انجام تعهداتشان براساس این پروانه باشند، می‌توانیم ظرف یک یا دو ماه آینده، کل کشور را تحت پوشش سرویس تلفن ثابت خود قرار دهیم.»

شانه‌ساززاده ادامه داد: «دلیل عدم علاقه‌ی شرکت مخابرات برای همکاری با دارندگان پروانه‌ی FCP در بازار تلفن ثابت،، رقابتی شدن این بازار است. به خاطر سیاست‌های دولت و همچنین وزارت ارتباطات در تغییر پروانه های اینترنتی فضا برای فعالیت شرکت‌های بخش‌خصوصی باز بوده و به همین دلیل بازار اینترنت به شدت رقابتی شده است. یکی دیگر از تاثیر های پروانه‌ی FCP روی بازار تلفن‌ثابت و رقابتی شدن آن است، به طوری که تعرفه ما در این زمینه حداقل ۱۰ درصد پایین‌تر از تعرفه فعلی شرکت مخابرات خواهد بود.»

به گفته‌ی رئیس هیئت مدیره‌ی شاتل، ساختار کاری شرکت مخابرات به شکلی است که قیمت تمام شده هر سرویسی برای آن بسیار بالا تمام می‌شود. این شرکت به جای کم کردن هزینه‌های خود به دنبال گران کردن خدماتش است و بنابراین کاملاً طبیعی است که از حضور رقیبان جدید که به دنبال نوآوری و خلاقیت در این بازار هستند چندان خشنود نباشد.

دارندگان پروانه FCP علاوه بر مخابرات، اپراتور فیبرنوری (اپراتور چهارم) را نیز در مقابل خود می‌بینند. چرا که پروانه FCP به شرکت‌های دارنده این پروانه اجازه می‏‌دهد تا برای مقابله با انحصار شرکت مخابرات در زمینه زیرساخت‏‌های شبکه، خودشان اقدام به ایجاد شبکه براساس تکنولوژی فیبر نوری کنند.

شانه‌ساززاده در مورد احتمال تمدید دوران حفاظت پروانه اپراتور فیبرنوری یا همان شرکت ایرانیان‌نت به دلیل فروش سهام این شرکت به MTN بیان کرد: «با شناختی که از دولت داریم به نظر نمی‌رسد که آن‌ها با تمدید دوران انحصار پروانه اپراتوری که نزدیک به چهار سال کشور را از گسترش تکنولوژی فیبر نوری عقب انداخته است موافق باشند. اگر هم این دوران حفاظت تمدید شود قطعاً باید شرایط سخت‌گیرانه‌ای برای آن در نظر گرفته شود.»

رئیس هیئت مدیره‌ی شاتل تأکید کرد: «وزارت ارتباطات دست شرکت‌های اینترنتی در بازار فیبرنوری و تلفن ثابت را با پروانهFCP باز گذاشته است و اگر شرکت ‌مخابرات  و مدیران اپراتور چهارم تصمیم‌های درستی برای همکاری با دارندگان این پروانه بگیرند، در سال آینده شاهد پیشرفت قابل توجه‌ای در بازار ارتباطی کشور خواهیم بود.»

تا قرارداد میان شرکت‌های FCP و مخابرات امضاء نشود این شرکت‌ها عملاً نمی‌توانند در بندهای موجود در پرونده‌ی FCP در مورد خدمات تلفن ثابت عمل کنند.

شاتل سال قبل درخواست خرید شرکت مخابرات ایران را به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و همچنین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارائه کرده بود و به نظر می‌رسد یکی از عوامل سنگ‌اندازی مخابرات بر سر راه‌اندازی سرویس تلفن همراه این شرکت همان موضوع خرید مخابرات باشد. البته شرکت مخابرات تا کنون هیچ همکاری با شرکت‌های FCP در زمینه‌ی ارائه‌ی تلفن ثابت بر بستر کابل مسی نداشته است.

شرکت‌های FCP علاوه بر ارائه خدمات اینترنت در بسترهای مختلف از جمله ADSL، وای‌فای، فیبرنوری و TD-LTE می‌توانند خدمات تلفن ثابت در بستر کابل مسی و همچنین تلفن مبتنی بر IP یا همان VOIP را ارائه دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات