چه‌ کسی دیتابیس ایرانسل را لو داد؟

یک‌شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
لو رفتن دیتابیس اطلاعات مشترکان ایرانسل این روزها به بحث داغ رسانه‌ها، مسئولان، شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها تبدیل شده است. اما سئوالی که پس از سه‌سال دوباره مطرح شده این است که چه‌کسی دیتابیس اطلاعات مشترکان ایرانسل را لو داده است؟ همراه زومیت باشید.
تبلیغات

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز برای پاسخ به سئوالات نمایندگان، در صحن مجلس شورای اسلامی حاضر شد.

محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در صحن مجلس شورای اسلامی جزئیاتی از نحوه‌ی لو رفتن اطلاعات ایرانسل را بعد از دوسال و نیم افشاء کرد تا پس از حدس‌ها و گمان‌های متعدد بخشی از پشت پرده لو رفتن اطلاعات مشترکان ایرانسل رسانه‌ای شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مجلس شورای اسلامی و خطاب به نمایندگان گفت: «۲سال و نیم پیش ایرانسل اطلاعات خود را در اختیار یکی از نهادها قرار داد و توسط یکی از کارمندان آن نهاد اطلاعات مشترکان به بیرون درز کرد. البته همان زمان، نهاد مذکور با کارمند خاطی برخورد کرد.»

واعظی در مورد مطرح شدن مجدد لورفتن اطلاعات مشترکان ایرانسل به نمایندگان مجلس توضیح داد:«به تازگی همان اطلاعات با روش دیگری در یکی از کانال‌های اجتماعی ارائه شد که پیگیری کردیم و با آن سایت برخورد شد.»

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: «ایرانسل در حال شکایت کردن از درز اطلاعات در کانال‌های اجتماعی است اما مدیران این اپراتور اعلام می‌کنند که این موضوع همان جریان بوجود آمده در ۲ سال و نیم پیش است و موضوع جدیدی اتفاق نیفتاده است.»

از چند سال قبل، یکپارچه‌سازی اطلاعات کاربران اپراتورهای تلفن همراه در رگولاتوری رقم خورده است و اپراتورهای موبایل موظف به همکاری در این طرح شده‌اند تا اطلاعات مشترکان موبایل یکسان سازی شده و ضمن تکمیل هویت کاربران این اطلاعات با کدملی افراد تطبیق داده شود.

به نظر می‌رسد در جریان این یکسان‌سازی و ارتباطات اپراتورها با رگولاتوری این اتفاق افتاده باشد.

البته احتمال دیگر می‌تواند لو رفتن اطلاعات در هنگام ارائه‌ی آن به دستگاه‌های قضایی و نظارتی باشد که می‌تواند ابعاد امنیتی و سیاسی پیدا کند. 

آخرین احتمال این است که ایرانسل این اطلاعات را در اختیار نهاد غیرمرتبط قرار داده باشد که همین کار ایرانسل غیرقانونی بوده و باید منتظر برخورد با این اپراتور بود.

دقت داشته باشید که این سه احتمال از سوی وزیر ارتباطات و همچینین هیچ سازمان و نهادی مطرح نشده است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات