ترابردپذیری شماره تلفن همراه الکترونیکی انجام میشود؛ جابجایی شماره در تست نهایی
معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به اینکه تمام مراحل ترابردپذیری شماره تلفن همراه یا همان تعویض اپراتور موبایل به صورت الکترونیکی و غیرحضوری انجام میشود، اعلام کرد: «مشترک تلفن همراه طی مراحل الکترونیکی و غیرحضوری در نهایت باید سیمکارت جدید خود را از طریق پست یا به صورت حضوری دریافت کند. تمام مراحل دیگر نرم افزاری است که رگولاتوری آن را تهیه کرده و در حال تست است.»
صادق عباسی شاهکوه، معاون تنظیم مقررات و ارتباطات هدف از اجرای این طرح را ارتقای کیفیت فضای رقابت در بازار اپراتورهای تلفن همراه دانست و توضیح داد: «برای ما استقبال کم یا زیاد از طرح ترابردپذیری شماره تلفن همراه مطرح نیست و اگر ۲ درصد از مشترکان تلفن همراه از این طرح استفاده کنند و تصمیم به تعویض اپراتور موبایل خود بگیرند ما به هدفمان رسیدهایم چون اپراتور برای حفظ مشترک خود تلاش مضاعف کرده و سرویس بهتری ارائه خواهد کرد.»
معاون رگولاتوری با اشاره به مطالعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مورد اجرای طرح ترابردپذیری شماره تلفن همراه در کشورهای دیگر و بررسی رفتار مشترکان تلفن همراه اضافه کرد: «برای مثال طرح تعویض و جابجایی اپراتور تلفن همراه بدون تغییر شماره موبایل مشترک در کشور ترکیه به اجرا درآمد و جالب آن که بخش عمدهای از کاربران موبایل در این کشور، حداقل یکبار بین دو اپراتور جابجا شدهاند.»
عباسی شاهکوه با اشاره به اینکه با اعلام رگولاتوری برای اجرای ترابردپذیری، اپراتورهای تلفن همراه به دنبال افزایش کیفیت خدمات ارائه شده به کاربرانشان هستند، توضیح داد: «پیشبینی میشود که اوایل اجرای طرح ترابردپذیری شماره تلفن همراه استقبال خوبی از سوی مشترکان اپراتورها برای جابجایی صورت گیرد چرا که برای جمعیت جوان کشور، طرح جذابی خواهد بود اما ممکن است که پس از مدتی این استقبال کمتر شود که در دیگر کشورها هم روال به همین صورت بوده است.»
معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با تاکید براینکه این طرح به طور کلی با رومینگ ملی متفاوت بوده و اجرای آن به معنی توقف طرح رومینگ ملی نیست، گفت: «دستورالعمل طرح ترابردپذیری شماره موبایل آماده شده و تجهیزات مربوطه نیز از سوی رگولاتوری و ۳ اپراتور سراسری تلفن همراه در ایران نصب و راه اندازی شده است. این طرح هم اکنون در مراحل تست نهایی قرار دارد تا از عملکرد آن اطمینان کسب شود.»
صادق عباسی شاهکوه به مشترکان اپراتورهای تلفن همراه توصیه کرد که پیش از تصمیم به تعویض اپراتور خود، از شرایط سایر اپراتورها و نحوه سرویسدهی آنها اطلاع کامل کسب کنند، چون که متقاضیان فقط ۲ بار در سال میتوانند اپراتور خود را تغییر دهند و باید با دید باز نسبت به تغییر اپراتور خود اقدام کنند.»
نظرات