آموزش استعلام سیم‌کارت‌های ثبت شده به نام شخص

سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰
مطالعه 9 دقیقه
سیم کارت
برای اطلاع از تعداد سیم‌کارت‌های مختلفی که به نام شما ثبت شده و وضعیت آن‌ها راه‌های مختلفی چون پیامک، اپلیکیشن و وب‌سایت وجود دارد.
تبلیغات

بسیاری از افراد در دوره‌های مختلف سیم‌کارت‌های مختلفی داشته‌اند، سیم‌کارت‌هایی که شاید دیگر از آن‌ها استفاده نکنند یا دست دیگران افتاده باشد. بی‌خبری مالک از سیم‌کارت خودش می‌تواند به سوءاستفاده‌های احتمالی منجر شود.

زمانی که در سال ۱۳۹۳ طرح ساماندهی سیم‌کارت‌های بی‌نام و نشان شروع شد، مشخص شد که برخی افراد ۱۵ تا ۳۷ هزار سیم‌کارت دارند. امروز دیگر هیچ سیم‌کارتی بدون اطلاعات مالک وجود ندارد و افراد از نظر قانونی نمی‌توانند بیش از ۱۰ سیم‌کارت داشته باشند. علاوه بر این‌ها مسیرهایی ایجاد شد که افراد بتوانند بدون مراجعه حضوری از تعداد سیم‌کارت‌هایی که به نامشان ثبت شده و وضعیت آن‌ها مطلع شوند و در صورت لزوم برای سلب مالکیت و قطع سیم‌کارت اقدام کنند.

روش‌های استعلام تعداد سیم‌کارت

برای این که بتوانید متوجه شوید در مجموع چند سیم‌کارت به نام و با مشخصات شما ثبت شده است، راه‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه آن‌ها را ذکر کرده‌ایم:

استعلام تعداد سیم‌کارت از طریق پیامک

ساده‌ترین راه برای استعلام تعداد سیم‌کارت‌هایی که به نام شما ثبت شده سرویس پیامکی است. در این روش باید کد ملی مالک خط را به یکی از شماره‌های ۳۰۰۰۱۵۰ و ۳۰۰۰۵۰۴۹۰۱ بفرستید. نتیجه‌ی استعلام که با پیامک به شما منتقل می‌شود، مشخص می‌کند که چند سیم‌کارت به نام شما در کدام یک از اپراتورها ثبت شده است.

استعلام تعداد سیم‌کارت
استعلام تعداد سیم‌کارت

اما در کنار روش ارسال پیامک، از راه‌های اینترنتی و آنلاین هم برای استعلام تعداد سیم‌کارت‌های به نام شخص می‌توان استفاده کرد. در ادامه این روش‌ها هم توضیح داده شده است.

استعلام تعداد سیم‌کارت از طریق سامانه رگولاتوری

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی سامانه‌ای برای استعلام سرویس‌های مخابراتی راه‌اندازی کرده بود که کاربران می‌توانستند با ورود به آن از طریق بخش حقوق کاربران به بخش استعلام سرویس‌های مشترکان وارد شوند و پیامک تعداد سیم‌کارت‌های ثبت شده را دریافت کنند.

متأسفانه اکنون این صفحه در دسترس نیست اما هر زمان که این سامانه در دسترس باشد با وارد کردن کد ملی و مشخصات خود به‌راحتی می‌توانید از تعداد سیم‌کارت‌هایی که به نام شما است، مطلع شوید.

در تصویر زیر مشخص شده است که اگر مایل باشید از طریق سامانه www.mobilecount.cra.ir تعداد سیم‌کارت‌های خود را استعلام بگیرید، چه اطلاعاتی را باید وارد کنید.

سامانه رگولاتوری

استعلام تعداد سیم‌کارت از طریق صفحه هر اپراتور

با توجه به این که روش قبلی استعلام تعداد سیم‌کارت همیشه در دسترس نیست و در برخی مواقع امکان استفاده از آن وجود ندارد، روش دیگری که سازمان تنظیم مقررات در نظر گرفته می‌تواند مفیدتر باشد.

برای استفاده از این روش لازم است وارد سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به نشانی www.cra.ir شوید تا به فهرستی از صفحات اپراتورها که برای استعلام تعداد سیم‌کارت‌ تهیه شده، دسترسی پیدا کنید.

برای این کار لازم است در این سایت در بخش «خدمات پرکاربرد»، گزینه‌ی «سلب مالکیت یا تغییر مالکیت سیم‌کارت» را انتخاب کنید که شما را به این صفحه هدایت می‌کند. یکی از هدف‌های این بخش آگاه‌سازی کاربران از مالکیت تعداد سیم‌کارت‌هایی است که به نامشان ثبت شده و لینک استعلام سیم‌کارت را در اپراتورهای مختلف در اختیار مخاطبان قرار داده است.

تعداد سیم‌کارت
مرحله اول
تعداد سیم‌کارت
مرحله دوم

پس از انتخاب اپراتور وارد صفحه‌ی آن‌ها شوید و طبق دستورالعملی که خود اپراتورها به طور کامل توضیح داده‌اند تعداد سیم‌کارت‌هایی را که به نامتان ثبت شده است استعلام کنید.

استعلام تعداد سیم‌کارت از طریق اپلیکیشن

هر کدام از اپراتورهای ارائه‌دهنده سیم‌کارت روش‌هایی را برای استعلام تعداد سیم‌کارت معرفی کرده‌اند که استفاده از اپلیکیشن هر اپراتور یکی از آن راه‌ها است.

همراه اول در این صفحه برای استعلام و مشاهده شماره‌هایی که در این اپراتور با نام و کدملی کاربران ثبت شده علاوه بر استفاده از سامانه پیامکی ۳۰۰۰۱۵۰، استفاده از اپلیکیشن همراه من را پیشنهاد کرده است.

پس از دانلود این اپلیکیشن به بخش «خدمات»، «مدیریت سیم‌کارت» وارد شوید و لیست شماره‌هایی را که به نام شما است، مشاهده کنید.

همراه من
مرحله اول
همراه من
مرحله دوم
همراه من
مرحله سوم

همچنین با مراجعه به مراکز فروش و خدمات حضوری و ارائه‌ی اصل کارت ملی می‌توانند از شماره‌هایی که به نام شما در این اپراتور ثبت شده مطلع شوید.

برای اطلاع از تعداد و مشاهده شماره سیم‌کارت‌های ثبت شده به نام شما در ایرانسل هم می‌توانید به برنامه ایرانسل من یا وب‌اپلیکیشن ایرانسل من مراجعه کنید. وارد بخش حساب من شوید، سپس به بخش پروفایل مراجعه کرده و به بخش «شماره‌های من» بروید.

ایرانسل من
مرحله اول
ایرانسل من
مرحله دوم
ایرانسل من
مرحله سوم

در ادامه کدی که به‌صورت پیامک برای شما ارسال شده، وارد کنید تا در مرحله بعد به شما نمایش داده شود که چند سیم‌کارت ایرانسل و با چه شماره‌هایی به نام شما ثبت شده است.

ایرانسل من
مرحله چهارم
ایرانسل من
مرحله پنجم

رایتل هم در این صفحه امکان استعلام سیم‌کارت‌های فعال در این شبکه را توضیح داده است. مشترکان این اپراتور می‌توانند به اپلیکیشن رایتل من وارد شده و سپس به بخش مدیریت سیم‌کارت‌ها و در ادامه به بخش «اطلاعات پرونده» بروند.

رایتل من
مرحله اول
رایتل من
مرحله دوم
رایتل من
مرحله سوم

در ادامه، اطلاعات هویتی کاربر نمایش داده می‌شود اما کاربر باید به بخش «اطلاعات سیم‌کارت» برود تا در صفحه بعد شماره‌هایی که به نام او در اپراتور رایتل ثبت شده به همراه شماره سریال و وضعیت سیم‌کارت‌ها را ببیند. همچنین نسخه وب این اپلیکیشن هم از همین مسیر امکان استعلام تعداد سیم‌کارت‌های رایتلی را به کاربران می‌دهد.

رایتل من
مرحله چهارم
رایتل من
مرحله پنجم

علاوه بر این، رایتل کد دستوری *210# را معرفی کرده که با شماره‌گیری آن از سیم‌کارت رایتل مورد نظر می‌توانید شماره و وضعیت سیم‌کارت را استعلام کنید. تماس با خط رایتل با شماره ۲۰۰ و از سایر خطوط با 09202000000 هم شما را به پاسخ مورد نظرتان می‌رساند.

اگر مشترک اپراتور لوتوس هستید با ورود به پنل کاربری خود از این آدرس می‌توانید کل سیم‌کارت‌های فعال و آخرین وضعیت هر کدام را مشاهده کنید. مشترکان سامانتل هم می‌توانند برای استعلام با مراکز پشتیبانی به شماره 87640-021 تماس بگیرند.

مشترکان اپراتورهای دیگر هم اگر امکان مراجعه حضوری به مراکز خدمات اپراتور مورد نظر را ندارند می‌توانند از سرویس پیامکی ۳۰۰۰۱۵۰ و ۳۰۰۰۵۰۴۹۰۱ که پیش‌تر توضیح داده شده استفاده کنند.

اما همه این راه‌ها در صورتی کاربردی هستند که سیم‌کارت فعال در هر یک از این اپراتورها داشته باشید. در غیر این صورت یا باید به‌صورت حضوری به مراکز خدمات اپراتورها مراجعه کنید یا از برنامه دولت همراه استفاده کنید که نیاز به احراز هویت دارد.

اگر پس از طی این مراحل متوجه شدید که سیم‌کارتی بدون اطلاع شما به نامتان ثبت شده حتماً نسبت به قطع آن اقدام کنید. برای این منظور هم غیر از گزینه‌ی مراجعه‌ی حضوری، با ورود به این صفحه در سایت تنظیم مقررات می‌توانید از روش‌های سلب مالکیت سیم‌کارت اطلاع پیدا کنید. درواقع از این صفحه دوباره به لینک صفحه‌ی اپراتورهای مختلف هدایت می‌شوید و می‌توانید طبق دستورالعمل هر کدام از آن‌ها برای سلب مالکیت سیم‌کارت موردنظر اقدام کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات