رشد بازار تبلت‌ها در سال 2013 با کاهش سرعت همراه بوده است

یک‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۸
مطالعه 2 دقیقه
فروش تبلت در سال 2013 با افزایش مواجه بوده است ولی این مساله چندان تعجب آور نیست. تحلیل‌گران IDC می‌گوید که در مجموع طی سال گذشته‌ی میلادی 217.1 میلیون تبلت فروخته شده است که نمایانگر رشد 50.6 درصدی نسبت به سال پیش از آن است. اما به نظر می‌رسد این بازار در حال اشباع شدن بوده و بخاطر رقابت شدیدی که میان انواع و اقسام شرکت‌ها به وقوع پیوسته، سرعت رشد این بازار در حال کاهش است.
تبلیغات

 جالب است بدانید رشد این بازار در سال 2012 نسبت به سال پیش از آن، 87.1 درصد بوده است. تولیدکنندگان در حال انتقال تمرکز خود بر روی بازارهای در حال توسعه هستند اما محصولاتی با حاشیه سود بالا نظیر آیپدهای اپل آنچنان حال و روز خوشی در اینچنین بازارها ندارند. رشد 13.5 درصدی اپل از این بازار، از میزان میانگین رشد کلی که بر روی 28.2 درصد قرار دارد پایین‌تر است. با این وجود در سه‌ماهه‌ی چهارم 2013، اپل به عنوان اولین تامین‌کننده‌ی تبلت بازار جایگاه خود را حفظ کرده و سهم 33.8 درصدی از بازار را به خود اختصاص داده است. با فاصله‌ای قابل توجه، سامسونگ با سهم 18.8 درصد در جایگاه دوم تولیدکنندگان تبلت قرار گرفته و پس از آن، آمازون با 7.6 درصد، ایسوس 5.1 و لنوو 4.4 درصد در ادامه لیست قرار دارند.

TABLET-IDC

سهم اپل از بازار سال پیش به میزان قابل توجهی بالاتر و معادل 38.12 درصد بود ولی سامسونگ در این سال با بهبود وضعیت روبرو بوده است و از سهم 13 درصدی خود در سال پیش فراتر رفته است. تام ماینلی، محقق ارشد IDC می‌گوید:

کاملا مشخص است که بازارهایی نظیر ایالات متحده به سطح اشباع تقاضای مشتری رسیده‌اند و در همین حال بازارهای تازه ظهور، رشد قدرتمندی را از خود به نمایش گذاشته‌اند. البته این رشد به اندازه‌ای نیست که بتواند آمارها را به سطح سال‌های پیش برساند.

در مجموع به نظر می‌رسد که سال 2014، چالشی دیگر برای بازار تبلت‌ها خواهد بود. حال که بازارهای اساسی به سطح اشباع نزدیک می‌شوند، شرکت‌هایی نظیر اپل و آمازون به بیشترین سطح سوددهی خود می‌رسند چرا که این دو مبالغ هنگفتی از طریق فروشگاه‌های نرم‌افزاری خود بدست می‌آورند. در نقطه‌ی مقابل، سامسونگ بیشتر بر فروش خود دستگاه‌ها متمرکز بوده و سود نرم‌افزاری قابل توجهی شامل حال این شرکت کره‌ای نخواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات