موزیلا در حال آزمایش اولین تبلت مجهز به Firefox OS است

شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۱
مطالعه 2 دقیقه
احتمالا دنیا بزودی شاهد ارائه‌ی  اولین تبلت مبتنی بر سیستم‌عامل فایرفاکس خواهد بود. موزیلا مراحل تست سیستم‌عامل مبتنی بر مرورگر خود را بر روی تبلت‌ها آغاز کرده است و طرح اولیه تبلت خود را نیز توسعه داده است. در حال حاضر Firefox OS بر روی گوشی‌های هوشمند اجرا می‌شود و ممکن است به زودی در تلویزیون‌های هوشمند نیز بکار گرفته شود، ولی این مورد اولین رونمایی از این سیستم‌عامل بر روی یک دستگاه با صفحه‌نمایش بزرگ است.
تبلیغات

نمونه اولیه تبلت فایرفاکس که توسط فاکسکان ساخته شده است، از هیچ نظر بهترین تبلت محسوب نمی‌شود ولی بدترین هم نیست. مشخصات این دستگاه که به تازگی منتشر شده گویای استفاده از یک صفحه‌نمایش 10 اینچی با رزولوشن 1200 در 800 پیکسل ، 2 گیگابایت حافظه رم و 16 گیگابایت حافظه ذخیره سازی داخلی است که با همراهی یک پردازنده‌ی چهار هسته‌ای 1 گیگاهرتزی این دستگاه را کامل می‌کند.

در عصر صفحه نمایش‌های با چگالی پیکسل فوق‌العاده بالا، رقابت برای این دستگاه آن هم با بزرگانی همچون آیپدهای رتینا، نکسوس 10 و یا نکسوس 7 بسیار دشوار می‌نماید، اما این رقابت هرگز هدف مورد نظر موزیلا برای این پلتفرم نبوده است. در عوض، این صفحه‌نمایش به سادگی نمایانگر هدف قرار گرفتن بازارهای نوظهور و در حال ظهور توسط کمپانی موزیلا است. در واقع بازار هدف موزیلا تبلت‌های ارزان قیمتی است که در بسیاری از کشورها از جمله هند و چین طرفداران بسیاری دارند.

کلید این مساله بازارهای نوظهور است. مشاهده کردیم که در انتهای سال 2013 موزیلا یک قدم به عقب کشید و اعلام کرد که اسمارت‌فون‌های مجهز به Firefox OS در آینده نزدیک به آمریکا وارد نخواهند شد. و این به دلیل آن است که کمپانی موزیلا تصمیم دارد بر روی پیروزی در منطقه‌هایی از جهان تمرکز کند که بازار اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌ها به اشباع نرسیده و میزان فروش بیشتر وابسته به میزان حساسیت کاربران بر روی قیمت است. موزیلا می‌خواهد سیستم‌عاملش تا حد امکان بر روی تعداد بیشتری دستگاه غیر گران‌قیمت قرار گیرد. این به معنای آن نیست که Firefox OS هیچ‌گاه به بازارهای بزرگ وارد نمی‌شوند، بلکه در حال حاضر موزیلا فکر می‌کند شانس موفقیتش جایی دیگر نهفته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات