نمایشگر ال سی دی PenTile RG-BW بر روی گلکسی نوت 10.1 جدید 30% مصرف کمتری نسبت به رقبا دارد

دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۲
مطالعه 3 دقیقه
سامسونگ موفق شده تا با استفاده از ساب پیکسل‌های واضح‌تر، مصرف توان نمایشگر نوت ۱۰.۱ جدید را بدون کاهش روشنایی تصویر، بهینه‌تر کند.
تبلیغات

نسخه ۲۰۱۴ نوت ۱۰.۱ یک تبلت باریک و زیبا است. این تبلت همچون مدل قبلی از تکنولوژی S-Pen بهره می‌برد و از قدرت پردازشی مناسبی نیز برخوردار است.

نوت ۱۰.۱ جدید با بدنه لاستیکی و باریک خود ظاهر دلربایی دارد. در داخل این تبلت نیز می‌توان این هوشمندی سامسونگ را مشاهده کرد. نمایشگر ۱۰.۱ اینچ ال سی دی این تبلت، به گفته منابع داخلی سامسونگ تا ۳۰٪ مصرف باتری کمتری نسبت به نمایشگرهای ال سی دی معمولی دارد. دلیل این امر نیز چینش ساب پیکسل‌های RG-BW است.

بر خلاف نمایشگرهای AMOLED که نور را خودشان تولید می‌کنند، LCDها یک نور پشت زمینه دارند که معمولا از نوع LED سفید است. برای نمایش مناسب رنگ‌ها، نور به آرایه‌ای از پیکسل‌ها تابیده شده و سپس به چشم کاربر می‌رسد. هر یک از این پیکسل‌ها از سه نوع ساب‌پیکسل برای سه رنگ پایه استفاده می‌شود (قرمز، سبز، آبی). هر نوع ساب‌پیکسل دو رنگ را به خود جذب می‌نماید و رنگ سوم را از خود عبور می‌دهد. بدین ترتیب رنگ‌ها شکل می‌گیرند.

مساله این است که بخش اعظم نور پس زمینه جذب ساب‌پیکسل‌ها شده و تبدیل به حرارت می‌گردد.

سامسونگ برای رفع این مشکل یک ساب پیکسل دیگر به نام ساب‌پیکسل «سفید» را نیز به چینش پیکسلی خود اضافه نموده تا نور بیشتری عبور کند. این ساب‌پیکسل (که شاید بهتر بود سامسونگ نام «شفاف» را روی آن بگذارد) مثل دیگر ساب‌پیکسل‌ها نور را جذب نکرده و در نتیجه روشنایی تصویر بیشتر می‌شود. این مساله هنگام نمایش تصاویر با پس زمینه سفید (مثلا صفحات وب) مشهودتر است.

به طور معمول هر پیکسل بر روی یک نمایشگر ال سی دی RGB از سه نوار هم‌اندازه ساب‌پیکسل رنگی تشکیل شده است. اما این موضوع در نمایشگر نوت ۱۰.۱ جدید اندکی متفاوت است. هر پیکسل تنها از دو ساب‌پیکسل تشکیل می‌گردد: یکی قرمز و دیگری سبز، یا یک آبی و دیگری سفید. این ایده باعث می‌شود تا یک ساب‌پیکسل شفاف جدید داشته باشیم، اما از سوی دیگر سایز پیکسل‌ها بزرگتر می‌شود. به این نوع چینش ساب‌پیکسل‌ها PenTile می‌گویند و معمولا توسط سامسونگ در پنل‌های AMOLED مورد استفاده قرار می‌گیرد. موتورولا اتریکس ۲۰۱۱ تنها دستگاهی است که پیشتر ازاین تکنیک استفاده کرده است.

۳۰٪ توان مصرفی کمتر، روشنایی ۱.۵ برابر

به خاطر چینش PenTile و ساب‌پیکسل سفید، نمایشگر نوت ۱۰.۱ نسخه ۲۰۱۴ روشنایی ۱.۵ برابر نسبت به نمایشگرهای RGB معمولی دارد. در واقع، بنا به گزارش DDaily این تکنولوژی منجر به ۳۰ درصد کاهش مصرف توان می‌گردد، که پیشرفت بزرگی محسوب می‌گردد. این موضوع می‌تواند منجر به افزایش چشمگیر عمر باتری در گلکسی نوت ۱۰.۱ گردد.

نکته دیگر این گزارش این است که سامسونگ از همین تکنولوژی در یک دستگاه ۱۳.۳ اینچ استفاده خواهد کرد که احتمالا در سال آتی از آن رونمایی خواهد شد. باتوجه به مشخصات ذکر شده این دستگاه ممکن است Ativ Q باشد. همچنین شایعات حاکی از آنند که سامسونگ این پروژه را به خاطر مسائل مربوط به پتنت‌ها کنسل کرده یا با تاخیر آن را ارائه خواهد نمود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات