بررسی اکسپریا تبلت Z سونی

دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۲ - ۲۲:۳۰
مطالعه 16 دقیقه
قصد تهیه یک تبلت برای وب‌گردی، سرگرمی و لذت بردن از اکوسیستم اندروید را دارید، اما علاوه بر کارایی، کیفیت ساخت و دوام دستگاه نیز برایتان اهمیت دارد؟ از طرفی بدتان نمی‌آید قادر باشید در زیر باران یا حتی در استخر از تبلت خود استفاده کنید؟ شاید Xperia Tablet Z سونی، انتخاب مناسب شما باشد. در این مقاله قصد داریم تبلت باریک و زیبای سونی را مورد نقد و بررسی قرار داده و نقاط قوت و ضعف آن را برشماریم. در ادامه مطلب با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

تبلت 10 اینچی سونی، فوق‌العاده باریک و سبک است. سونی از طراحی ساده و البته جذاب و زیبایی در این تبلت بهره برده تا نظر هر کاربری را به خود جلب کند. Xperia Tablet Z تنها تبلت شاخص بازار است که درمقابل نفوذ مایعات و گرد و غبار به داخل دستگاه مقاوم بوده و به‌راحتی می‌توان از آن در زیر باران یا حتی در آب استفاده کرد. از نظر سخت‌افزاری نیز این تبلت شاید قوی‌ترین نباشد، اما از یک پردازنده 4 هسته‌ای ساخت کوالکام و 2 گیگابایت حافظه رم بهره می‌برد که نیاز هر کاربری را برای اجرای کلیه اپلیکیشن‌های موجود در گوگل‌پلی پوشش می‌دهد. اما این تبلت نیز مانند دیگر محصولات بازار خالی از اشکال نیست، در ادامه مطلب به‌طور مفصل به بررسی نقاط قوت و ضعف آن خواهیم پرداخت.

طراحی ظاهری

فوق‌العاده باریک و سبک اما مستحکم

اولین موضوعی که پس از باز کردن جعبه Tablet Z و در دست گرفتن آن متوجه خواهید شد، باریکی خارق‌العاده آن است. تبلت جدید سونی تنها 6.9 میلی‌متر ضخامت دارد و این بدین معنا است که این تبلت حتی از گلکسی اس 4 با ضخامت 7.9 میلی متر یا آیفون 5 با ضخامت 7.6 میلی متر یا حتی از آیپد مینی اپل با ضخامت 7.2 میلی متر باریک‌تر است. سونی وزن تبلت را نیز به میزان قابل توجه‌ای کاهش داده و به 495 گرم رسانده، تا استفاده و حمل آن در شرایط مختلف بسیار آسان شود. برای مقایسه شاید لازم باشد یادآوری کنیم که آیپد اپل حدود 652 گرم وزن دارد. تبلت سونی آنقدر سبک و باریک است که به‌راحتی می‌توان آن را برای مدت طولانی درمقابل خود نگاه داشت و به تماشای ویدئو یا مطالعه کتاب پرداخت.

اما وزن سبک و ضخامت کم باعث نشده تا سونی از کیفیت بدنه دستگاه بکاهد. تبلت Z بسیار مستحکم و مقاوم به نظر می‌رسد و بدنه مسطح، یکنواخت و یکپارچه آن حس بسیار خوبی را به انسان منتقل می‌کند. حال وزن کم را در کنار بدنه مستحکم قرار دهید تا آسیب پذیری دستگاه در زمان افتادن به زمین کاهش یابد.

تبلت Z همچنین ضد آب و ضد گرد و غبار است و از این رو تمام درگاه‌های ورودی خروجی‌اش با درپوش‌هایی که پیش‌تر در تلفن Z نیز شاهد آن بودیم، پوشیده شده است. این درپوش‌ها به یکنواختی بیشتر دستگاه نیز کمک کرده‌اند و از آن مهم‌تر مانع نفوذ مایعات به داخل تبلت می‌شوند، اما برای هر بار اتصال هدفون یا کابل USB باید آن‌ها را باز و بسته کنید که کمی آزاردهنده است.

تبلت وقتی خیس یا مرطوب است به خوبی کار می‌کند، یعنی وقتی زیر باران هستید یا قطرات آب هنوز روی آن باقی مانده قادر به لمس صفحه و استفاده از آن خواهید بود ولی وقتی تبلت را به‌طور کامل زیر آب فرو می‌برید، صفحه لمسی درست کار نمی‌کند و مثلا نمی‌توانید دکمه لمسی شاتر دوربین را فشار داده و در زیر آب عکاسی کنید. برای این کار باید ابتدا دوربین را روی حالت فیلم‌برداری تنظیم کرده و قبل از ورود تبلت به زیر آب دکمه لمسی شاتر را فشار دهید تا فیلم‌برداری آغاز شود و سپس آن را به زیر آب فرور ببرید. باید راهی پیدا کرد که مثلا همانند تلفن ال جی دکمه‌های کم و زیاد کردن حجم صدا یا دکمه پاور، نقش دکمه شاتر را ایفا کنند و ازطریق آن‌ها در زیر آب عکاسی کرد. حتی وقتی در حال آزمایش تبلت و ریختن آب روی صفحه‌نمایش بودیم، صفحه لمسی با قطرات آب، مثل لمس صفحه، برخورد می‌کرد و دکمه‌ها لمس می‌شدند یا مثلا منوها نمایش داده می‌شدند یا حتی یک اپلیکیشن اجرا می‌شد. در واقع ضد آب بودن تبلت به معنی استفاده کامل از آن زیر آب یا در زیر باران شدید نیست و تنها دربرابر نفوذ مایعات مقاوم بوده و در این شرایط به دستگاه آسیب وارد نمی‌شود. اما همین موضوع که وقتی در حال استفاده از تبلت در زیر باران هستید، نگران خراب شدن آن نباشید یا اگر لیوان نوشیدنی روی میز تحریرتان تصادفی روی تبلت‌ 2 میلیونی‌تان بیفتد و مشکلی برای آن پیش نیاد، خود نعمت بزرگی است.

تبلت ضد آب

تمام بدنه دستگاه به رنگی مشکی تیره و بصورت یکنواخت و چشم نواز است. فرقی نمی‌کند که تبلت در دست شما باشد یا روی میز قرار گرفته باشد در هر صورت، شکل و شمایل آن بسیار شیک و جذاب است. کل بدنه دستگاه یکنواخت و یک دست ساخته شده و تنها در گوشه پشت آن دریچه دوربین وجود دارد که آن هم دقیقاً هم سطح بدنه بوده و هیچ فرو رفتگی یا برآمدگی را ایجاد نکرده است.

مشخصات سخت‌افزاری

  • صفحه‌نمایش 10.1 اینچ از نوع LCD با رزولوشن 1200 در 1920 پیکسل، تراکم 224 پیکسل در اینچ به همراه شیشه محافظ ضد خش و موتور پردازش تصویر Bravia Engine 2
  • پردازنده Snapdragon S4 Pro با 4 هسته 1.5 گیگاهرتز Krait و گرافیک Adreno 320
  • دوربین اصلی 8.1 مگاپیکسل با قابلیت فوکوس خودکار، تشخیص چهره، HDR، ضبط ویدئو با رزولوشن 1080p و نرخ 30 فریم در ثانیه، دوربین پشت 2.2 مگاپیکسل
  • حافظه رم 2 گیگابایت
  • حافظه ذخیره‌سازی 16 یا 32 گیگابایت به همراه درگاه microSD
  • سیستم عامل اندروید 4.1.2 به همراه رابط کاربری سونی
  • رادیو FM، بلوتوث 4، اینفرارد، NFC، A-GPS، میکرو USB / MHL و درگاه microSD
  • میکرو SIM با پشتیبانی از شبکه LTE
  • باتری 6000 میلی‌آمپر ساعت به همراه نرم افزار بهینه‌سازی Stamina
  • ابعاد 266 در 172 در 6.9 میلی متر
  • وزن 495 گرم
  • قیمت 500 دلار (هنوز بصورت رسمی وارد بازار کشور نشده است.)

صفحه‌نمایش دستگاه با شیشه محافظ خاصی پوشیده شده که گوریلا گلس نیست، اما به نظر کاملاً مستحکم رسیده و انگشت نیز به خوبی روی آن حرکت می‌کند. تمام بدنه دستگاه از شیشه پوشیده شده و تنها روی لبه‌های آن پلاستیک لاستیک مانندی قرار داده شده تا از تیزی لبه‌ها کاسته شده و ارگونومی تبلت نیز حفظ شود. تنها عضو غیر مشکی تبلت، دکمه پاور خاص سونی است که در تمام محصولات جدید این شرکت بکار گرفته می‌شود و با کنتراستی که در طراحی محصول ایجاد می‌کند، بر جذابیت تبلت می‌افزاید.

سونی در تبلت Z از نظر درگاه‌های ورودی و خروجی بسیار خوب عمل کرده است. این تبلت از درگاه میکرو SD، سیم‌کارت، درگاه میکرو USB که نقش MHL را نیز بازی می‌کند، پشتیبانی کرده و علاوه بر آن دارای بلوتوث 4، NFC، وای-فای و A-GPS نیز است. ازطریق درگاه میکرو SD هر زمان که به حافظه بیشتری نیاز داشته باشید، یک کارت حافظه جدید را به تبلت متصل می‌کنید و ازطریق MHL نیز قادر خواهید بود تصاویر مورد نظر خود را به نمایشگرهای دیگر مثل تلویزیون منتقل کنید. علاوه بر این‌ها، تبلت Z دارای فرستنده اینفرارد (IR) برای تبدیل شدن به یک ریموت کنترل همه کاره است تا کنترل تلویزیون، سینمای خانگی، پخش‌کننده چند رسانه‌ای، کولر گازی و دیگر ابزارهای منزل شما را بدست بگیرد.

صفحه‌نمایش

تبلت Z مجهز به یک صفحه‌نمایش 10.1 اینچ با رزولوشن 1920 در 1200 پیکسل و تراکم 224 پیکسل در اینچ است. از نظر رزولوشن و تراکم پیکسل‌ها این تبلت به خوبی آیپد رتینا یا نکسوس 10 نیست، اما به سختی می‌توان با چشم غیرمسلح، پیکسل‌ها را تفکیک کرد. سونی در این تبلت نیز از موتور پردازش تصویر Bravia Engine 2 بهره برده تا کیفیت تصاویر بهبود یافته و رنگ‌ها زنده و طبیعی به نظر برسند. در قسمت پایین صفحه یک نوار به منوها و دکمه‌های میانبر سونی اختصاص داده شده‌اند اما زمانی که در حال تماشای ویدئو یا موارد خاص مرتبط با محتوا هستید، نوار پایین صفحه محو شده و قادر خواهید بود از تمام صفحه‌نمایش استفاده کنید. متون در این صفحه‌نمایش، کاملاً واضح و خوانا دیده می‌شوند و از این رو تبلت Z سونی ابزاری ایدئال برای مطالعه اخبار، وب‌گردی و کتاب خوانی است.

Xperia Tablet Z

کیـفیـت تصـویر قابل قبـول، کنتراست و شدت روشنایی بالا، اما نه به خوبی IPS LCDها

عمق رنگی مشکی در این صفحه‌نمایش خوب است، اما رنگ سفید کمی به زردی می‌زند. البته در مجموع کیفیت تصاویر نمایش داده شده در این تبلت مطلوب هستند و به خوبی می‌توان از آن برای تماشای ویدئو، وب گردی، بازی و موارد دیگر استفاده کرد و از آن لذت برد. از نظر زاویه دید نیز این صفحه‌نمایش به خوبی AMOLEDها یا صفحه‌های نمایش IPS نیست، اما برخلاف صفحه‌نمایش تلفن Xperia Z، زاویه دید تبلت Z قابل قبول است.

موتور پردازش براویا باعث غنی تر شدن رنگ‌ها می‌شود که برای بسیاری جذاب به نظر می‌رسد، اما تصاویر کمی از حالت واقعی فاصله می‌گیرند. خوشبختانه سونی در بخش تنظیمات امکان غیرفعال کردن Bravia را میسر کرده و اگر آن را غیرفعال کنید تصاویر واقعی‌تر نمایش داده خواهند شد. اما در این حالت کنتراست و عمق رنگی مشکی کمی کاهش پیدا می‌کند.

سونی برای باریک‌تر کردن تبلت از فناوری خاصی برای یکپارچگی بین صفحه لمسی و صفحه‌نمایش استفاده کرده است و به شکل خاصی فضای خالی بین این دو سطح را به حداقل کاهش داده است. این موضوع باعث شده تا انعکاس نور در صفحه‌نمایش کاهش یافته و استفاده از آن در فضاهای پرنور خارج از خانه آسان شود. این فناوری همچنین باعث شده تا صفحه‌نمایش زمانی که خاموش است کاملاً مشکی به نظر برسد و بدین‌ترتیب با حاشیه دور آن و بدنه دستگاه کاملاً یکپارچه شود.

دوربین

ما هنوز اعتقاد داریم که تبلت‌ها ابزار مناسبی برای عکاسی نیستند و ابعاد بزرگ آن‌ها مانع عکس و فیلم‌برداری آسان با آن‌ها می‌شود. اما حتماً شما هم شاهد افرادی که از آیپد یا تبلت‌های دیگر به تصویر برداری استفاده می‌کنند، بوده‌اید و احتمالاً کمپانی‌های سازنده نیز به‌همین‌دلیل، نسبت به استفاده از دوربین‌های بهتر در تبلت‌های خود اقدام می‌کنند.

Xperia Tablet Z Sample Photo

سونی از یک سنسور 8 مگاپیکسلی Exmor R در تبلت Z بهره برده که کیفیت متوسطی را در هر دو حالت عکس و فیلم‌برداری ارائه می‌کند. نویز در شرایط مختلف به خوبی در عکس‌های گرفته شده با این دوربین قابل مشاهده است، مخصوصا اگر نور محیط به اندازه کافی نباشد.

این دوربین فاقد فلاش است. نرم افزار دوربین دقیقاً مشابه نرم افزار بکار گرفته شده در تلفن اکسپریا Z است. حالت تماما خودکار بصورت پیش‌فرض انتخاب می‌شود، اما کاربر می‌تواند حالت‌های دیگر از جمله پاناروما HDR و غیره را نیز فعال کند. در حالت خودکار به خوبی نور سفید تشخیص داده می‌شود و از این رو رنگ‌ها در محیط‌های مختلف از جمله‌ محیط‌های مجهز به نور مصنوعی به شکل طبیعی ذخیره می‌شوند.

سونی برای بهم نخوردن طراحی ظاهری تبلت، دوربین را در گوشه جای داده که خود باعث سخت‌تر شدن عکاسی با تبلت می‌شود. اگر دوربین در وسط تبلت جای می‌گرفت کادر بندی آن به مراتب ساده‌تر می‌شد.

نرم افزار

تبلت Z مجهز به سیستم عامل اندروید 4.1.2 است و هنوز به اندروید 4.2 بروز نشده است. چند روز پیش بسته بروز رسانی چندین مگابایتی برای این تبلت ارائه شد، اما هنوز نسخه اصلی اندروید تغییر نکرده و تنها برخی از مشکلات نرم افزار آن مرتفع شده و خوشبختانه بازده آن بهبود یافته است. سونی چند اپلیکیشن اختصاصی را روی اندروید نصب کرده و تغییرات مثبت و کاربردی را به رابط کاربری سیستم عامل گوگل اضافه کرده است. به‌عنوان مثال در نوار پایین صفحه دو کلید میانبر اضافه شده که اولی اپلیکیشن‌های کوچک روی صفحه را نمایش می‌‎‌دهد و دیگری نیز یک ریموت کنترل را روی دیگر اپلیکیشن‌ها اجرا می‌کند تا به‌راحتی قادر به کنترل ابزارهای صوتی و تصویری و خانگی خود باشید.

اسکرین شات اکسپریا تبلت Z

نرم افزارهای کوچک سونی، که از آن‌ها با نام Small Apps یاد می‌شود روی دیگر اپلیکیش‌های در حال اجرا و بصورت پاپ‌آپ قرار می‌گیرند تا در واقع چند وظیفگی یا مالتی تسکینگ را بهبود بخشند. از جمله موارد پیش‌فرض نصب شده روی تبلت می‌توان به مرورگر، دفترچه یادداشت، ریموت کنترل، ماشین حساب، ضبط کننده صدا و غیره اشاره کرد. ازآنجاکه سونی ازطریق نوار پایین صفحه دسترسی به این اپلیکیشن‌های کوچک را میسر کرده، همیشه و در تمام شرایط به سرعت به آن‌ها دسترسی خواهید داشت. نکته جالب دیگر که در زمان بررسی این تبلت متوجه آن شدیم، وجود تعداد نسبتاً زیادی از این اپلیکیشن‌های سازگار با رابط کاربری سونی است که ازطریق فروشگاه گوگل پلی عرضه می‌شوند. یعنی شما می‌توانید موارد به مراتب بیشتری را به این لیست اضافه کنید.

از جمله نرم افزارهای خاصی که سونی روی تبلت نصب کرده می‌توان به پخش‌کننده موسیقی Walkman برای پخش فایل‌های چند رسانه‌ای صوتی و تصویری، نرم افزار Socialife برای اتصال به شبکه‌های اجتماعی و دریافت اخبار اشاره کرد. Socialife قادر است به اکانت توییتر و فیس بوک شما متصل شده و فید اخبار آن‌ها را در کنار اخبار چند وب‌سایت خبری نشان دهد. این نرم افزار تقریباً شبیه به BlinkFeed اچ‌تی‌سی وان عمل می‌کند با این تفاوت که تعداد وب سایت‌های خبری که سونی تا به امروز توانسته نظر مثبت آن‌ها را جلب کند تا اخبار خود را در قالب تعریف شده این شرکت ارائه کننده بسیار محدود است. مثلا در بخش فناوری کمتر از 10 وب سایت وجود دارد و این در حالی است که HTC توانسته تقریباً تمام وب سایت‌های مهم دنیا را به سمت سرویس خود جلب کند.

ازآنجاکه تبلت Z سونی دارای فرستنده اینفرارد است، سونی نیز یک اپلیکیشن خاص را برای استفاده از آن به اندروید اضافه کرده است. این نرم افزار از طیف وسیعی از لوازم خانگی از جمله تلویزیون، گیرنده‌های دیجیتال، کولرهای گازی و غیره پشتیبانی می‌کند و ازطریق آن قادر خواهید بود چندین ابزار مختلف منزل خود را ازطریق تبلت کنترل کنید.

نرم افزار جالب دیگری که سونی روی تبلت Z نصب کرده، TrackID نام دارد. این نرم افزار درست شبیه Shazam کار می‌کند و اگر بخواهید به آهنگ در حال پخش در محیط پیرامون شما گوش داده و اطلاعات مربوط به آهنگ، خواننده و موارد دیگر مرتبط با آن را نمایش می‌دهد. نکته جالب توجه در این برنامه، پیشنهاد دادن موزیک‌هایی است که دیگر کاربران نسبت به گوش دادن آن‌ها اقدام کرده‌اند. از این طریق می‌توانید با موزیک‌های جدید آشنا شوید.

سونی در گوشه بالای رابط کاربری خود یک دکمه + اضافه کرده که ازطریق آن قادر خواهید بود، تصویر پس زمینه را تغییر داده، قالب کلی را تعویض کنید و ویجت و اپلیکیشن‍ها را به صفحه‌های اصلی اندروید اضافه کنید.

نرم افزار جالب دیگری که سونی در تبلت Z اضافه کرده، Select نام دارد. این نرم افزار، اپلیکیشن‌های محبوب در شاخه‌های مختلف را به همراه تصاویر و توضیحات مربوط به آن‌ها، لیست می‌کند تا در صورت تمایل نسبت به دریافت آن‌ها از گوگل پلی اقدام کنید.

اسپیکر

اکسپریا تبلت Z سونی، دارای یک جفت اسپیکر استریو است که ازطریق 4 دریچه در دو کنج پایین تبلت صدا را پخش می‌کنند. این دو اسپیکر کیفیت و حجم صدای بالایی را ارئه می‌کنند و در آزمایش‌ها مختلفی که ما انجام دادیم به خوبی می‌توان از آن‌ها برای پخش موسیقی یا تماشای فیلم بهره برد. در جعبه تبلت هدفون وجود ندارد.

طول عمر باتری

xperia Tablet Z

سونی برای رسیدن به ضخامت 6.9 میلی‌متری مجبور به استفاده از یک باتری نسبتاً کم ظرفیت 6000 میلی‌آمپر ساعتی شده است. بسیاری بر این باورند که طول عمر باتری این تبلت قابل قبول نخواهد بود، اما آزمایش‌های ما در زومیت خلاف این موضوع را ثابت کرد. در آزمایش رایج زومیت که در آن ویدئو 720p با فرمت فشرده شده MKV و در شرایطی که شبکه وای-فای خاموش است و شدت روشنایی صفحه نیز روی 50 درصد تنظیم شده، تبلت Z سونی توانست 10:12 ساعت دوام بیاورد که با توجه به باتری نسبتاً کوچک آن زمان بسیار خوبی است. این تبلت در آزمایش وب‌گردی و استفاده روزمره با شبکه 3G یا وای-فای حدود 8 ساعت دوام می‌آورد. نرم افزار کارآمد Stamina سونی را فعال کنید تا مصرف انرژی در تبلت بهینه شده و طول عمر کلی باتری تا نزدیک به 60 درصد افزایش یابد. مهم‌ترین کاری که این نرم‌افزار انجام می‌دهد، این است که زمانی که صفحه‌نمایش خاموش است، دسترسی اپلیکیشن‌ها به شبکه وای فای و دیتای تبلت را قطع می‌کند و هر زمان که صفحه را روشن می‌کنید ارتباط مجددا برقرار می‌شود. حتماً با خود می‌گویید با این روش که نمی‌توان ایمیل‌ها و برخی از اعلانیه‌های مهم را دریافت کرد، پس این نرم افزار بدرد نمی‌خورد! اما اینطور نیست. شما می‌توانید نرم افزارهای مهمی که قصد دارید به اینترنت حتی زمانی که گوشی در حالت استندبای است، دسترسی داشته باشند را به لیست سفید استامینا اضافه کنید تا همواره از اطلاعیه‌های آن‌ها مطلع شوید. به‌عنوان مثال می‌توانید اپلیکیشن‌های فیس بوک، جی‌میل یا وایبر را به لیست سفید اضافه کنید.

قدرت، بازده و کارایی

Xperia Tablet Z - Portrait

اکسپریا تبلت Z مجهز به سیستم-روی-یک-چیپ Snapdragon S4 Pro با 4 هسته 1.5 گیگاهرتز و 2 گیگابایت حافظه رم است. پردازنده این تبلت جدید نیست، چند وقتی است که ابزارهای مبتنی بر پردازنده S600 که نسخه بهبود یافته S4 Pro است وارد بازار شده و علاوه بر آن به‌زودی شاهد طیف وسیعی از ابزارهای مبتنی بر پردازنده S800 با قدرت بسیار بالا و مصرف بهینه خواهیم بود. اما S4 Pro به خوبی از پس صفحه‌نمایش 1080p و اجرای کلیه اپلیکیشن‌های اندرویدی آن بر می‌آید. در نسخه اولیه سیستم عامل کمی لگ و تأخیر احساس می‌شد مخصوصا در زمان حرکت بین صفحه‌های پر از ویجت، اما سونی این هفته یک بسته بروز رسانی را برای تبلت Z ارائه کرد که به شکل شگفت انگیزی مشکلات اینچنینی را رفع کرد و عملکرد تبلت را بهبود بخشید. حالا تبلت به نرمی کار می‌کند و تأخیر در آن احساس نمی‌شود. صفحه‌نمایش، بی‌درنگ دستورها لمسی شما را دریافت کرده و اجرا می‌کند و هیچ تأخیری در این باره وجود ندارد.

تلفن / تبلت

AnTuTu

Linpack

Single / Multi (FPS)

Quadrant

NenaMark2 (fps)

Vellamo

CF Bench

Xperia Tablet Z

20,495

210/608

7,610

60.0

2,259

18,037

Galaxy S4 - Octa

26,151

781.0

12,396

59.8

2,062

18,730

LG Optimus G

18,214

220.6/604.8

7,024

59.9

2,012

14,130

Hyundai T7

14,826

3,870

56.8

1,491

11,937

Xperia Z

19,549

230/630

8,029

56.0

2,280

16,020

HTC One

23,931

301.59/694.2

12,289

61.2

2,399

25,390

Xperia TX

11,310

5,810

60.0

2,350

9,240

Padfone 2

22,092

611.0 Multi

7,950

N/A

2,490

18,185

Nexus 4

17,980

54.0 / 213.0

4,902

56.0

1,342

14,240

ViewSonic VB100a

9,407

56.0/78.20

2,706

N/A

896

4,998

Play X

8,447

48.0 / 76.77

4,250

49.0

1,561

8,012

Galaxy Note 10.1

11,989

56.0 /160

5,689

58.0

2,378

12,970

Media Pad 10

10,667

38.92 / 85.38

4,288

52.0

1,395

Galaxy Note 2

13,432

5,892

60.0

2490

Nexus 7

12,729

46.0 / 105.0

3,585

54.0

1,720

11,652

Hyundai Rock X

7,810

56.68 / 78.00

4,850

56.0

HTC One S

7,142

49.72 / 74.66

5,034

60.0

2,452

DIMO 700

2,930

14.69 / 14.23

840

HTC One X

14,022

48.54 /150.54

4,929

47.6

1,617

Galaxy S III

15,760

56.22 /132.80

5,642

1,767

Xperia S

6,332

49.69 / 83.99

2,033

37.1

نکته جالب درنتیجه بنچمارک‌ها، امتیاز بالاتر تبلت Z سونی نسبت به ابزارهای دیگر مبتنی بر پردازنده مشابه S4 Pro مانند اپتیموس جی ال جی است. دلیل این موضوع احتمالاً مربوط به استفاده از حافظه رم سریع‌تر و پهنای باند بیشتر در تبلت سونی است.

جمع بندی

تبلت Z سونی

اکسپریا تبلت Z باریک، مقاوم و خوش‌ساخت است. این تبلت بهترین تبلت سونی تا به امروز است و بدون شک یکی از زیباترین تبلت‌های اندرویدی دنیا نیز به شمار می‌رود. سونی از طراحی مسطح و یکپارچه‌ای در آن استفاده کرده که جذابیت خاصی را به محصول بخشیده است. هرچند صفحه‌نمایش LCD TFT آن به خوبی IPS LCD ها نیست، اما کیفیت قابل قبولی را ارائه می‌کند و از زاویه دید، شدت روشنایی و کنتراست مناسبی برخوردار است. این تبلت به لطف فرستنده اینفرارد قادر است کلیه لوازم خانگی شما را یکجا کنترل کند. تبلت Z از درگاه‌های مختلف ورودی و خروجی از جمله NFC، میکرو USB، میکرو SD، میکرو SIM پشتیبانی می‌کند تا براحتی قادر به برقراری ارتباط با دیگر ابزارها باشید. این تبلت ضد آب است تا بتوان در باران نیز بدون هراس از خراب شدن دستگاه، از آن استفاده نمود.

نکات مثبت:

  • طراحی زیبا و باریک و بدنه مستحکم
  • صفحه‌نمایش با کیفیت، با زوایه دید و کنتراست مناسب
  • درگاه‌های متنوع از جمله میکرو SD و اینفرارد برای کنترل لوازم صوتی و تصویری و خانگی
  • ضد آب و ضد گرد و غبار
  • بازدهی قابل قبول و طول عمر باتری مناسب

نکات منفی:

  • پردازنده دستگاه بروز نیست
  • امکان استفاده از صفحه لمسی تبلت در زیر آب وجود ندارد
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات