آیا می‌خواهید تبلتی با سیستم‌عامل ویندوزRT تهیه کنید؟ پس بهتر است تا نگاهی به نتایج فروش آن‌ها بیاندازید

پنج‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۲۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
این روزها، یکی از معیارهای اصلی خرید هر کالایی، اعم از محصولات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، میزان فروش و محبوبیت آن‌ها در بازارهای جهانی است. پس اگر قصد خرید یک تبلت با سیستم‌عامل مایکروسافت یعنی ویندوزRT را دارید، بهتر است در این مقاله با زومیت همراه باشید تا به بررسی میزان فروش محصولات این اکوسیستم نوظهور بپردازیم. احتمالا در پایان مقاله، به نتیجه‌‌ای برخلاف پیش‌بینی‌هایتان خواهید رسید.
تبلیغات

فروشگاه سخت‌افزاری مایکروسافت موسوم به Microsoft store که همواره لیستی از محصولات برتر و پرفروش ویندوزی را تهیه می‌کند، در روز چهارشنبه، هیچ محصول مبتنی بر ویندوزRT ،جز سرفیسRT خود مایکروسافت را در ویترین خود پذیرا نبود. حتی جای محصولات باکیفیتی مانند VivoTab RT ایسوس یا XPS 10 دل نیز خالی بود.

در حقیقت، اکنون لیست فروشگاه مایکروسافت، تنها از 12 محصول مبتنی بر ویندوز 8 و پردازنده‌های سری core و اتم اینتل انباشته شده و دیگر مانند گذشته از آن حضور پرشور وموفق محصولات ویندوزRT خبری نیست.

حتی کمپانی دل نیز به دلیل مشکلات بازار و عرضه بالاتر نسبت به تقاضا، ناچار شد قیمت XPS 10 خود را به 299.99 دلار کاهش دهد.

روز سه‌شنبه، معاون بازاریابی مایکروسافت، تامی رلر، در یک کنفرانس فناوری اذعان داشت که:

ویندوزRT فعلا جز محصولات اصلی ماست و قصد کنار گذاشتن آن را نداریم. ما هنوز به فروش و محبوبیت آن باور داشته و سعی در هر چه جذاب‌تر کردن آن در نسخه‌های آتی داریم.

جاناتان ادشاک، مدیر استراتژی ارتباطات و روابط عمومی شرکت نیز درباره‌ی عدم حضور محصولات مبتنی بر این سیستم عامل در فروشگاه آنلاین مایکروسافت توضیح داد:

فروشگاه مایکروسافت در حال تغییر دسته‌بندی های پیشین محصولات خود بوده و ما همواره محصولات فروشگاهمان را بسته به تقاضای مشتریان یا موجودیت محصول در انبارها به‌روز می‌کنیم.

اما آیا اظهارات مدیران مایکروسافت، می‌تواند حیات طولانی مدت سیستم‌عاملی را تضمین کند که امکان استفاده از میلیون‌ها برنامه‌ی x86 ویندوزی را ندارد؛ آن هم درحالی که ویندوز 8 این ویژگی را به همراه صدها امکان دیگر ارائه می‌کند؟ قطعا خیر.

در حال حاضر عدم تمایل شرکت‌ها به ساخت و عرضه ابزار‌های ویندوزRT به وضوح مشهود است. دل قیمت محصولاتش را تا میزان قابل توجهی کاهش داده و VivoTab RT  ایسوس نیز با قیمت 350 دلار در فروشگاه آمازون حراج شده است. محصولی که در ابتدا با بهایی 599 دلاری به فروش می‌رسید.

البته هنوز می‌توان کورسوی امیدی به Surface RT و محصولات بعد از آن داشت. این تبلت با قیمتی 499 دلار، از نسخه پرو با ویندوز 8، ارزان‌تر، نازک‌تر و سبک‌تر بوده و از امکانات مناسب نرم‌افزاری مثل نسخه خانگی یا دانش‌آموزی آفیس نیز بهره می‌برد. باتری آن نیز از ظرفیت بیشتری برخوردار بوده و می‌تواند به عنوان رقیبی جدی برای ابزار های اندرویدی یا آیپد اپل، مطرح گردد.

شرکت‌های دیگر چون ایسر نیز ممکن است با محصولات آینده‌ی خود نظیر تبلت‌ها و کامپیوتر‌های هیبریدی مبتنی بر ویندوزRT 8.1، جانی تازه به این اکوسیستم نیمه خاموش بدمند.

هرچند از سوی دیگر نیز تبلت‌های ویندوز 8 با پردازنده های Haswell و تریل در راه‌اند که می‌توانند مزایای بسیاری را درمقایسه با ابزارهای ویندوزRT برای کاربران به همراه داشته باشند و صدالبته، با میلیون‌ها برنامه‌ی دیگری که RT از آن ها بی‌بهره است، سازگار باشند.

به عنوان نتیجه گیری، می‌توان چنین گفت که هم‌اکنون به هیچ‌وجه زمان مناسبی برای خرید یک ابزار مبتنی بر ویندوز RT نبوده و بهتر است تا کمی به شرکت‌های فناوری، فرصت دهیم تا هر آن‌چه را که در آستین دارند، رو کرده و بازار را با محصولاتی درخور نام مایکروسافت غافل‌گیر کنند. همچنین شاید نظرتان با دیدن نسل جدید ابزارهای ویندوزی تغییر کرد و به ویندوز 8 روی آوردید! کسی چه می‌داند! شاید واقعا نتوانید خود را با فروشگاه محدود و کم رونق ویندوزRT وفق دهید؟!

تصمیم شما چیست؟ آیا محصولات فعلی ویندوزی را مناسب می‌بینید؟ یا در انتظار نسل آینده‌ی تبلت‌ها و ابزارک‌های هیبریدی نشسته‌اید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات