یک تبلت برای چند نفر؛ چطور حساب‌های کاربری چندگانه را در تبلت‌های اندرویدی بسازیم؟

پنج‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۵
مطالعه 5 دقیقه
اگر یک تبلت در خانه دارید و چندین نفر از آن استفاده می‌کنند، حتماً این سوال در ذهنتان شکل گرفته که چطور می‌توان همانند تجربه‌ی کار با رایانه‌های رومیزی، محیط‌های کاربری گوناگون را در آن تعریف کرد تا هر شخص به اطلاعات شخصی خود، حساب‌های پست الکترونیکی و برنامه‌های دلخواهش دسترسی داشته باشد. اگر این طور است این مقاله را با ما همراه باشید.
تبلیغات

تبلت‌هایی که مجهز به سیستم‌عامل اندروید 4.2 هستند از چندین حساب کاربری پشتیبانی می‌کنند. این حساب‌های کاربری درست مانند نمونه‌های موجود در رایانه‌های شخصی کار می‌کنند و هر یک از آن‌ها دارای برنامه‌های کاربردی، تنظیمات و داده‌های مختص کاربر خود است. پس اگر تبلت خود را دست دیگر کاربران هم می‌دهید – می‌توانید با استفاده از این قابلیت محیط کاربری مختص به هر کس را تعریف نمایید.

جالب اینکه هر یک از این محیط‌ها دارای تنظیمات مربوط به لانچر، همگام‌سازی حساب کاربری گوگل و دیگر تنظیمات اساسی تبلت است. چنین قابلیتی به هر یک از کاربران حریم خصوصی بیشتری ارائه می‌کند و در عین اینکه سخت‌افزار به کار رفته یکی است، هر کس می‌تواند به حساب گوگل، صندوق‌های پست الکترونیکی و سایر امکانات و داده‌های شخصی خود دسترسی داشته باشند.

اگر گجت شما مجهز به اندروید 4.2 است، راه‌اندازی این قابلیت بسیار ساده و راحت است و جالب اینکه چنین امکانی را نمی‌توانید در محصولات اپل و تبلت‌های خانواده آی‌پد بیابید. در حالی که سایر تولیدکنندگان تبلت نظیر مایکروسافت و ویندوز 8 و ویندوز RT قابل نصب بر روی تبلت‌های سرفیس و یا آمازون و کیندل فایر (Kindle Fire) چنین قابلیت چند کاربری را برای محصولات خود پیش‌بینی کرده‌اند و آی‌پد اپل تنها محصولی است که فاقد این قابلیت کلیدی است.

توجه داشته باشید که اندروید 4.2 بر بستر گوشی‌های هوشمند چنین امکانی ندارد؛ در حالی که قابلیت حساب‌های کاربری چندگانه تنها در تبلت‌های قابل نصب و استفاده خواهد بود.

چطور قابلیت حساب‌های کاربری چندگانه را در اندروید 4.2 فعال کنیم؟

android-settings-users

برای شروع به صفحه‌ی تنظیمات ابزار اندرویدی خود بروید و در زیر دسته‌بندی «ابزار» بر روی قسمت مربوط به «تنظیمات کاربران» ضربه بزنید - اگر این قسمت را مشاهده نمی‌کنید، متأسفانه باید به شما اعلام کنیم که نسخه اندرویدتان پایین‌تر از 4.2 است. حالا بر روی دکمه‌ی «افزودن کاربر» که در بالای صفحه قرار دارد، ضربه زده و یک حساب کاربری جدید بسازید.

توجه داشته باشید که نخستین کاربر موجود در سیستم به صورت خودکار به عنوان «مالک» (Owner) شناخته خواهد شد؛ و شبیه حساب ادمین (Administrator) در رایانه‌های شخصی می‌شود. که می‌تواند اطلاعات سایر کاربران را پاک کند؛ در حالی که سایر کاربران تنها می‌توانند اطلاعات خود را حذف نمایند و دستشان به مالک نمی‌رسد!

android-settings-add-user

در بالای حساب‌های کاربری می‌توانید به پیام‌های اطلاعاتی هر حساب دسترسی داشته باشید. اگر شخصی که حساب جدید را برایش می‌سازید در کنار شماست، توصیه می‌کنیم تبلت را به او بدهید تا با وارد کردن اطلاعات مربوط به حساب گوگل و دیگر جزئیات خود مراحل کار را دنبال کند.

جالب اینکه تمامی مراحل شبیه راه‌اندازی یک تبلت تازه‌ی اندرویدی خواهد بود. اگر هم آن شخص در کنار شما نیست، می‌توانید بخش‌های مربوط به حساب کاربری وی را خالی بگذارید تا در اولین ورود به حساب، خود تمامی موارد را پر کند.

استفاده از حساب‌های کاربری چندگانه در اندروید چگونه است؟

به محض فعال‌سازی قابلیت حساب‌های کاربری چندگانه در اندروید می‌توانید با ضربه زدن بر روی آیکونی که در پایین صفحه‌ی اندروید قرار دارد بین حساب‌های گوناگون حرکت کنید. اگر کاربری کلمه‌ی عبور خاصی را برای محیط خود تعریف کرده باشد، آنگاه از دسترسی افراد غیر مسئول به اطلاعات و محتوای شخصی جلوگیری به عمل می‌آید.

برای «خروج» از محیط کاربری نیز کافی است صفحه‌ی تبلت را قفل کنید یا اجازه دهند خود به خود پس از گذشت زمان قفل شود. با رجوع به صفحه‌ی قفل شده کاربران می‌توانند به دیگر محیط‌های کاری دسترسی پیدا کرده و وارد آنها شوید.

البته محدودیت‌هایی نیز برای این امکان وجود دارد. در حال حاضر اندروید تنها از سه کاربر «فعال» پشتیبانی هم‌زمان به عمل می‌آورد. و اطلاعات مربوط به سایر حساب‌های کاربری دائماً در حال همگام‌سازی است و تمامی پیام‌ها، نامه‌های پست الکترونیکی و سایر اطلاعاتی از این دست دریافت شده و آماده‌ی استفاده‌ی کاربر خواهند بود.

اگر شما وارد حساب کاربری چهارم شوید، یکی از سه حساب دیگر که کم‌ترین فعالیت را دارد، غیر فعال می‌شود و سه حساب کاربری که فعال‌تر باشند اطلاعات کلیدی خود را از طریق همگام‌سازی دریافت می‌کنند.

شما می‌توانید حساب‌های کاربری خود را از طریق بخش «کاربران» در قسمت «تنظیمات» تبلت به طور کامل مدیریت کنید – یعنی آیکون اصلی حساب کاربری خود را تغییر دهید، نام آن را عوض کنید و یا حساب‌های تازه‌ای بسازید – از این گذشته، می‌توانید «اطلاعات مالک» را نیز تعیین کنید که در زمان قفل بودن دستگاه قابل مشاهده است.

من اندروید 4.2 ندارم، آیا ترفندی هست؟

اگر نسخه‌ تبلت اندرویدی شما 4.1 یا قبل‌تر است و نیاز به قابلیت حساب‌های چندگانه دارید چند ترفند کثیف وجود دارد که استفاه از آن‌ها را به هیچ وجه توصیه نمی کنیم. چرا که هر یک از این موارد مشکلات خاص خود را به همراه دارد:

  • اندروید 4.1 نیز دارای قابلیت مشابهی است که می‌توان با دسترسی از طریق روت آن را فعال کرد. با این وجود، این کار را به هیچ وجه توصیه نمی‌کنیم – چرا که گوگل ابزار داشته بنا به دلایلی فنی این قابلیت را در اندروید 4.1 غیر فعال کرده است – پس اگر آن را فعال کنید احتمالاً با دردسرهایی مواجه خواهید شد. شاید این قابلیت در اندروید 4.1 به طور کامل توسعه نیافته است.
  • استفاده از برنامه‌ی SwitchMe برای کاربرانی که از اندروید 2.1 یا بالاتر استفاده می‌کنند است و به کاربر قابلیتی مشابه را می‌دهد. البته برای این منظور به روت کردن تبلت خود نیاز دارید. نظرات پیرامون این برنامه متفاوت است. بیایید حقیقت را بپذیریم – این برنامه یک هک کثیف از قابلیت‌های اندروید است که مطمئناً دردسرهایی را به همراه خواهد داشت. از طرف دیگر، تجربه‌ی کار با آن چندان خوب و قابل توجه نیست و نظرات کاربران حاکی از آن است که برای هر بار ورود به حساب کاربری نیازی به ریبوت دستگاه می‌باشد.

قویاً استفاده از این دو گزینه را پیشنهاد نمی‌کنیم. اگر تبلت شما مجهز به اندروید 4.1 یا قبل‌تر است، بهتر است به دنبال رام‌های شخصی‌سازی شده‌ای نظیر Cyanogenmod باشید و با استفاده از آن اندروید 4.2 را بر روی تبلت خود سوار کرده و از این قابلیت بهره ببرید، تا دیگر نیازی به هک نباشد.

آیا از حساب‌های کاربری چندگانه در تبلت اندرویدی خود بهره برده‌اید؟ تجربیات خود را با ما و دیگران سهیم شوید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات