فردا پیش‌نمایش اوبونتو تاچ با مالتی تسکینیگ شبیه به ویندوز 8 برای تبلت‌های نکسوس می‌آید!

چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۹
مطالعه 4 دقیقه
کانونیکال (Cononical) پس از رونمایی از سیستم‌عامل تلفن‌های هوشمند خود در ماه گذشته، حالا قرار است رابط تبلتی خود با نام اوبونتو تاچ (Ubuntu Touch) که از نظر قابلیت‌های چند وظیفه‌ای (Multitasking) شباهت‌های بسیار زیادی به ویندوز 8 خودمان دارد را از فردا به طور آزمایشی بر روی تبلت‌های نکسوس گوگل سوار کند.
تبلیغات

درست مانند تجربه‌ی اوبونتو بر روی گوشی‌های تلفن همراه، اوبونتوی تبلتی (اوبونتو تاچ) نیز به خوبی می‌تواند از قابلیت‌های لمسی پشتیبانی کند و با استفاده از ژست‌های حرکتی برای پیمایش، دیگر نیازی به دکمه‌های فیزیکی ندارد. هر یک از لبه‌های صفحه‌ی تبلت برای اموری خاص در نظر گرفته شده است، مثلا برای دسترسی به فهرست برنامه‌های کاربردی می‌توانید از لبه‌ی سمت چپ استفاده کنید، یا برای کنترل بهتر برنامه‌ها و اشتراک‌گذاری آن از لبه‌ی پایین سود بجویید. از این گذشته لبه‌ی بالا برای اعلانات و لبه‌ی راست هم برای کاربری‌های موبایلی (ارسال و دریافت پیامک و تماس‌های تلفنی) در نظر گرفته شده است. برای اینکه تصویر بهتری از این قابلیت‌ها در ذهن داشته باشید توصیه می‌کنیم به ویدئوی ضمیمه نگاهی بیاندازید.

رابط اصلی اوبونتو تاچ شباهت زیادی به سیستم‌عامل موبایلی‌اش دارد و با تمرکز بر جستجوهای کلی در بین برنامه‌های کاربردی و محتوای موجود در دستگاه، می‌تواند کارایی بسیاری خوبی را از خود نشان دهد. رابط کاربردی تبلت اوبونتو از همان کدهای سیستم‌عامل گوشی‌اش استفاده می‌کند، هر چند که برای پردازنده‌های ARM و چیپست‌های اتم x86 سازگار شده است که به اعتقاد شرکت سازنده‌اش می‌تواند «پوشش کاملی از این ابزارها» را ارائه دهد. این بدان معنی است که اگر شما تلفن همراه یا تبلت اوبونتویی خود را به تلویزیون منزل متصل کنید، یک رایانه‌ی صفحه عریض یا تلویزیون هوشمندی اوبونتویی خواهید داشت که از رابط و برنامه‌های آن می‌توانید به خوبی بهره ببرید.

کانونیکال همچنین معتقد است که ابزاری پدفون مانند می‌تواند به خوبی تمامی نیازهای کاربران را رفع و رجوع نماید و در عین اینکه می‌توان از گوشی آن برای برقراری تماس‌های تلفنی و ارسال پیامک استفاده کرد، با اتصال گوشی به پدفون، تبلت بی‌نظیر اوبونتویی خواهیم داشت و یا در صورت اضافه کردن موشواره و صفحه‌کلید بی‌سیم، تبلت‌مان به یک رایانه‌ی شخصی جمع و جور بدل می‌شود که حتی می‌تواند برنامه‌های ویندوزی نظیر بسته آفیس مایکروسافت را نیز اجرا کند و در آخر با اتصال آن به تلویزیون، یک مرکز رسانه و سرگرمی فوق‌العاده خواهیم داشت.

گرچه اوبونتوی تبلت (اوبونتو تاچ) کدهای مشترک زیادی با سیستم‌عامل رومیزی‌اش دارد، کانونیکال با افزودن قابلیت چند وظیفه‌ای جدید، که تا حد زیادی از ویندوز 8 گرته‌برداری شده‌است، موفق شده تا قابلیت‌های جذابی را به کاربران و علاقمندان ارائه نماید. مثلاً، با استفاده از قابلیت Side Stage کاربر می‌تواند برنامه‌ها را در حالت گوشی (phone mode) در کناره‌ی تصویر اجرا نماید؛ که درست مانند قابلیت Snap View در ویندوز 8 است.

از این گذشته این سیستم‌عامل تبلت (اوبونتو تاچ) بسیار حرف‌گوش‌کن است و می‌تواند فرامین و دستورات کاربر را شنیده، تشخیص داده و در رابط HUD اوبونتو که سال گذشته معرفی شد، تمامی آنها را اجرا و اجابت نماید. تازه، این سیستم‌عامل قادر است نه تنها از کاربری چندین کاربر پشتیبانی نماید، بلکه می‌توانیم با فعال کردن حالت میهمان، آن را چند ساعتی به بچه‌های بازیگوشی که این هفته به خانه‌تان آمده‌اند داده وا چند ساعتی سرشان را گرم کنیم.

EMBARGO ubuntu 560

شرکت کانونیکال اعلام آمادگی کرده کلیه توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری و سخت‌افزاری می‌توانند در پروژه‌ی تبلتی اوبونتو سهیم شوند و تا سال آینده اوبونتوی 14.04 را به کاربران مشتاق در اقصی نقاط جهان تقدیم کنند. این کمپانی همچنین معتقد است که رابط تبلتی‌اش می‌تواند انتخابی هوشمندانه برای تبلت‌های 6 تا 20 اینچ باشد؛ که حداقل سخت‌افزار مورد نیاز برای بستر اوبونتو عبارتند از پردازنده‌ی A15 و 2 گیگا بایت حافظه از رم و حداقل 8 گیگا بایت حافظه ذخیره سازی داخلی. برای اطلاع از فهرست جامعی از حداقل نیازمندی‌های سیستمی (سخت‌افزاری) باید به وب سایت اوبونتو سری بزنید.

هرچند که هنوز رابط اوبونتو برای استفاده‌ی عمومی آماده نشده است، کانونیکال می‌کوشد پنجشنبه‌ی این هفته پیش‌نمایش اوبونتو تاچ را برای توسعه‌دهندگان ارائه نماید به همین منظور آنها این سیستم‌عامل را به طور آزمایشی بر روی تبلت‌های نکسوس 7 و نکسوس 10 گوگل سوار کرده‌اند. گفتنی است، کانونیکال پیش از این سیستم‌عامل اوبونتو موبایلی را بر روی گوشی‌های نکسوس 4 و گلکسی نکسوس آزمایش کرده بود. اگر شما هم یک توسعه‌دهنده‌ی اوبونتو هستید، می‌توانید برای دریافت این سیستم عامل از سوم اسفند ماه (فردا) به بخش توسعه‌دهندگان وب سایت اوبونتو مراجعه نمایید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات