اپل احتمالاً محصولات بیشتری را با نمایشگر mini-LED عرضه خواهد کرد

جمعه ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
شنیده‌ها از آن حکایت دارند که اپل در حال گسترش زنجیره تأمین نمایشگرهای مینی ال‌ای‌دی است تا محصولات بیشتری را در سال جاری میلادی با این نوع نمایشگرها رونمایی و روانه بازار کند.
تبلیغات

مدتی است که نمایشگرهای مینی ال‌ای‌دی پای خود را به محصولات اپل باز کرده و با بازخورد مثبت خریداران مواجه شده‌اند. مدل‌های جدید مک‌بوک پرو و آیپد پرو ۱۲٫۹ از نمایشگر یادشده بهره می‌گیرند که در آن‌ها، چراغ بسیار کوچک LED در هزاران دیمر برای روشن‌کردن بخش‌های مختلف تصویر به‌کار رفته است. این مناطق تیره‌کننده موضعی به نواحی خاص صفحه‌نمایش اجازه می‌دهند تا در مواقعی که به آن‌ها نیازی نیست، کاملاً تاریک شوند و درنتیجه سیاهی عمیق‌تری را به‌ارمغان بیاورند.

حال، گزارشی منتشر شده است که در آن ادعا می‌شود کوپرتینویی‌ها در حال افزایش شرکای تولید نمایشگرهای مورد بحث هستند تا به موجب آن، محصولات بیشتری را با نمایشگرهای مینی ال‌ای‌دی روان بازار کنند. البته این نخستین بار نیست که چنین گزارشی منتشر می‌شود. برای مثال، چندی پیش گفته شد که اپل به‌دنبال تأمین‌کنندگانی نظیر شرکت Radiant Opto-Electronics برای تأمین فناوری نصب سطحی و سایر اجزای مرتبط با نور پس‌زمینه مینی ال‌ای‌دی است.

براساس گزارش‌های قبلی، تأمین‌کنندگان اپل در تایوان شامل شرکت‌های Epistar به‌منظور تولید تراشه‌های ال‌ای‌دی، FitTech متخصص آزمایش و مرتب‌سازی، SMT ارائه‌دهنده‌ی خدمات، Zhen Ding Technology تأمین‌کننده‌ی پنل‌های نور پس‌زمینه، Auras Technology ارائه‌دهنده‌ سیستم‌های خنک‌کننده و در نهایت، شرکت All Ring Technology سازنده‌ تجهیزات پردازشی، همگی در تلاشند تا تأمین تجهیزات و فناوری‌های لازم برای نمایشگرهای مینی LED را تسریع کنند.

در حال حاضر، شرکت تایوانی Epistar تأمین‌کننده اصلی تراشه‌های مینی ال‌ای‌دی اپل محسوب می‌شود اما منابع آگاه به زنجیره تأمین می‌گویند که تعداد روزافزون محصولات مجهز به نمایشگرهای مینی ال‌ای‌دی، سبب شده است تا اپل به‌دنبال تأمین‌کنندگان بیشتری باشد. دیجی‌تایمز می‌گوید که تولیدات شرکت چینی Sanan Optoelectronics بسیار کم‌تر از قطعات مشابه سایر تأمین‌کنندگان است و همین موضوع موجب شده تا به زنجیره تأمین تراشه‌های mini-LED اپل ملحق شود.

افزون‌براین، به‌نظر می‌رسد که Epistar برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد اپل، در حال گسترش تأسیسات تولیدی در چین به‌منظور افزایش تولید در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی است.

به‌طور کلی، نمایشگرهای مینی ای‌ای‌دی می‌توانند ویژگی‌هایی همچون نمایشگرهای گران‌قیمت ارگانیک ال‌ای‌دی (OLED) با قیمت بسیار کم‌تر داشته باشند و همین موضوع، آن‌ها را به گزینه‌هایی بسیار ایدئال برای محصولات بزرگ نظیر لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها تبدیل کرده است. بااین‌حال، نمایشگرهای یادشده مشکلاتی نیز دارند. برای مثال، نمایشگر Mini-LED در برخی از سناریوها با پدیده لک نور (blooming) مواجه هستند.

این پدیده هنگامی رخ می‌دهد که شدت روشنایی محتوا به‌حدی باشد که پیکسل‌های حسگر اشباع شوند. این اشباع معمولاً به‌صورت منطقه‌ای سفید روی تصویر ظاهر می‌شود که متناسب با شدت منبع نور است. داده‌ها از پیکسل‌های حساس به نور روی حسگر تصویر به ثبت‌های شیفت رجیستر منتقل و سپس برای پردازش روشن می‌شوند. در مناطقی که مقدار زیادی نور (فوتون) روی پیکسل دریافت می‌شود، آن‌ها به پیکسل‌ها و رجیسترهای مجاور می‌ریزند که این نور را به بیرون منتقل می‌کنند و باعث ایجاد خطوط مشهود در تصویر می‌شوند.

نکته امیدوارکننده این است که اپل این مشکل را تا حد زیادی در مک‌بوک پرو ۲۰۲۱ برطرف کرده است. البته گفته می‌شود که لک نور همچنان وجود دارد؛ اما در برخی شرایط با پس‌زمینه مشکی مطلق و متن‌های سفید یا یک لوگوی سفید در تضاد با آن، به‌صورت بسیار جزئی قابل مشاهده است.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره کسترش استفاد از نمایشگرهای مینی ال‌ای‌دی در محصولات اپل چیست و آیا آن‌ها می‌توانند جایگزینی شایسته برای نمایشگرهای OLED باشند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات