اپل iPadOS 15 را با چندوظیفگی پیشرفته‌تر معرفی کرد

دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۷
مطالعه 7 دقیقه
اپل سیستم‌عامل iPadOS 15 را با قابلیت اضافه‌کردن ویجت به تمام صفحات و چندوظیفگی بهتر معرفی کرد.
تبلیغات

در جریان رویداد توسعه‌دهندگان WWDC 2021 اپل نسخه‌ی جدید سیستم‌‌عامل iPadOS 15 را برای تبلت‌های خود معرفی کرد. قابلیت اضافه‌کردن ویجت به تمام صفحات، App Library و قابلیت چندوظیفگی پیشرفته‌‌تر از جمله‌ی مهم‌ترین ویژگی‌های iPadOS 15 به‌شمار می‌آیند. به‌نظر می‌رسد که عمده‌ی تمرکز اپل روی افزایش بهره‌وری تبلت‌هایش معطوف باشد.

کریگ فدریگی، قائم‌مقام ارشد واحد مهندسی نرم‌افزار در اپل درباره‌ی به‌روزرسانی iPadOS 15 می‌گوید:

ما برای بهبود بیش‌از‌پیش تجربه‌ی کاربری آیپد با iPadOS 15 هیجان‌زده هستیم. با چندوظیفگی شهودی‌تر، صفحه‌ی هوم جدید با ویجت‌های یکپارچه و قابلیت App Library، یادداشت‌برداری در سطح سیستم به‌کمک Quick Note، اپلیکیشن Translate اختصاصی آیپد، SharePlay، بازطراحی تجربه‌ی کاربری سافاری، ابزارهای جدید برای تمرکز بهتر و بسیاری قابلیت دیگر، کاربران اکنون می‌توانند بهره‌وری به‌مراتب بیشتری داشته باشند.

مهندسان اپل چندوظیفگی را نیز دستخوش تغییرات متعددی قرار داده‌اند. در iPadOS 15 به‌کمک منوی جدیدی که در لبه‌ی بالایی رابط کاربری ظاهر می‌شود، کاربر می‌تواند تنها با یک‌بار لمس، بین دو حالت Split View (برای اجرای دو اپ در کنار هم) و Slide Over (نمایش اپ دیگر به‌صورت شناور) جابه‌جا شود.  از سوی دیگر گزینه‌ی جدید Shelf تمام صفحات بازشده از هر اپ مثل سافاری یا Pages را به نمایش می‌گذارد. چنانچه در وضعیت Split View باشید، می‌توان با سوایپ به پایین از هریک از صفحات، در همان صفحه به صفحه‌ی هوم بازگشت و اپلیکیشن دیگری را اجرا کرد. امکان ایجاد دو صفحه کنار هم از داخل منوی چندوظیفگی و میانبرهای جدید کیبورد برای جابه‌جایی بین حالت‌های Split View و Slide Over از جمله‌ی تغییرات دیگر چندوظیفگی iPadOS 15 به‌شمار می‌آیند.

مطابق پیش‌بینی‌ها، iPadOS 15 امکان شخصی‌سازی بیشتری را دراختیار کاربران آیپد می‌گذارد؛ اکنون درست‌مانند iOS 14 می‌توانید ویجت‌های مختلف را در تمام صفحات و بین اپ‌هایتان قرار دهید. مهندسان اپل سایز بزرگی از ویجت‌ها را نیز برای آیپد و پیش‌نمایش ویدئوها، موسیقی، بازی‌ها یا عکس‌ها طراحی کرده‌اند. iPadOS 15 ویجت‌های جدیدی را نیز برای اپ استور، Game Center، اپ Find My، ایمیل و Contacts دراختیار کاربر می‌گذارد.

کوپرتینونشین‌ها قابلیت دسته‌بندی هوشمند اپ‌ها یا App Library را نیز با نسخه‌ی جدید iPadOS ارائه می‌دهند. کاربر می‌تواند به فهرست دسته‌بندی‌شده‌ی اپ‌ها از طریق داک در لبه‌ی پایینی نمایشگر آیپد دسترسی داشته باشد.

چندوظیفگی با iPadOS 15

اپلیکیشن Notes تغییرات متعددی را تجربه می‌کند؛ اکنون می‌توان از طریق منشن‌کردن فرد دیگر، یادداشت‌ها را به‌اشتراک گذاشت یا به‌کمک هشتگ، یادداشت‌ها را سازمان‌دهی کرد. از سوی دیگر می‌توان به فهرست تغییرات ایجادشده در یادداشت‌ها از سوی افراد دیگر، از طریق بخش جدیدی به‌نام Activity Viewer دسترسی داشت.

اپل برای یادداشت‌برداری‌های سریع‌تر قابلیت جدید Quick Note را معرفی می‌کند؛ بدین‌ترتیب که با سوایپ از گوشه‌ی نمایشگر به‌کمک قلم اپل پنسل، صفحه‌‌ای برای یادداشت‌برداری ظاهر می‌شود. شما می‌توانید در تمامی محیط‌های آیپد از جمله اپ‌هایی مثل سافاری به قابلیت Quick Note دسترسی داشته باشید.

iPadOS 15 - Quick Note

iPadOS 15 بسیاری از قابلیت‌های جدید iOS 15 را نیز برای کاربران آیپد فراهم می‌آورد. فیس‌تایم اکنون از قابلیت Spatial Audio برای تماس‌هایی با صدای طبیعی‌تر پشتیبانی می‌کند؛ کاربر می‌تواند صدای محیطی را به‌صورت کامل از بین ببرد یا به کمک گزینه‌ی Wide Spectrum، صداهای بیشتری از محیط اطراف را دراختیار مخاطب قرار دهد. در نهایت حالت پرتره به فرد اجازه می‌دهد تا پس‌زمینه‌ی خود را در تماس‌های تصویری محو کند.

اپل قابلیت جدید SharePlay برای اشتراک‌گذاری محتوای چندرسانه‌ای نظیر موسیقی، فیلم و... در تماس‌های گروهی را نیز دراختیار کاربران آیپد می‌گذارد. SharePlay از قابلیت‌هایی همچون تصویر-در-تصویر و iMessage برای ارائه‌ی تجربه‌‌ای یکپارچه‌تر بین دستگاه‌های مختلف بهره می‌برد. با قابلیت SharePlay می‌توان به یک Playlist به‌صورت گروهی گوش کرد و امکان کنترل موسیقی را دراختیار دیگران گذاشت. امکان اشتراک‌گذاری صفحه برای کاربری‌هایی همچون وب‌گردی گروهی نیز از طریق SharePlay در دسترس قرار دارد.

iPadOS 15 - Safari Extensions

وب‌گردی و تجربه‌ی کاربری Safari از جمله‌ی محورهای گفت‌وگوی اپل در رویداد WWDC 2021 بود. طراحی جدید سافاری مواردی مثل نوار آدرس، نوار ابزار و تب‌ها را به‌صورت‌ جمع‌وجورتر و یکجا به‌نمایش می‌گذارد تا کاربر فضای بیشتری از صفحه را برای وب‌گردی دراختیار داشته باشد. قابلیت جدید Tab Groups هم به فرد اجازه می‌دهد تا وب‌سایت‌های مختلف را در دسته‌بندی‌های دلخواه به‌صورت یکجا مشاهده کند، این قابلیت دسته‌بندی‌های کاربر را در تمام دستگاه‌های اپل هم‌گام می‌کند و امکان اشتراک‌گذاری با دیگران را نیز ارائه می‌دهد.

حالت فوکوس روی آیپد

قابلیت جدید و مهم دیگر سافاری آیپد و البته آیفون، پشتیبانی از افزونه‌ها است. با به‌روزرسانی iPadOS 15 کاربران می‌توانند به افزونه‌های سافاری از طریق اپ استور دسترسی داشته باشند.

درست‌مانند iOS 15، سیستم‌عامل iPadOS 15 نیز از سیستم اعلانیه‌ی پیشرفته‌تری استفاده می‌کند؛ بخش Notification Summary به‌صورت هوشمند، خلاصه‌ای از مهم‌ترین اعلانیه‌ها را به‌نمایش می‌گذارد، از سوی دیگر کاربر می‌تواند نمایش اعلانیه‌ها را برای بازه‌های زمانی مختلف در طول روز نیز شخصی‌سازی کند تا بدین‌ترتیب تجربه‌ی او از گوشی در محیط کار و منزل متفاوت باشد.

iPadOS 15 - Live Text

با قابلیت جدید Live Text و به‌کمک موتور پردازش عصبی داخل تراشه‌های اپل می‌توان از داخل یک عکس متن یا شماره‌ها را استخرج کرد، این قابلیت به کاربر اجازه می‌دهد که به‌صورت مستقیم با شماره‌تلفن‌های داخل عکس تماس بگیرد یا آن‌ها را به فهرست مخاطبان خود اضافه کند. از سوی دیگر قابلیت Visual Look Up‌ امکان شناسایی سوژه‌های داخل عکس را ارائه می‌دهد.

مهندسان اپل در سیستم جست‌وجوی آیپد موسوم به Spotlight نیز تغییراتی پیاده کرده‌اند. قابلیت جست‌وجوی اپلیکیشن Photos، تصاویر وب و نتایج غنی درمورد مخاطبان شامل مکالمات اخیر و عکس‌های مشترک از جمله‌ی قابلیت‌های جدید Spotlight به‌شمار می‌آیند. اسپات‌لایت اکنون با بهره‌گیری از Live Text به کاربر اجازه می‌دهد تا عکسی از نقشه‌ی سرویس‌های حمل‌ونقل عمومی، قبض یا اسکرین‌شاتی از یک دستور پخت را جست‌وجو کند.

کدنویسی با آیپد

با به‌روزرسانی iPadOS 15 اپلیکیشن Translate نیز به آیپد اضافه می‌شود. این اپ به‌صورت خودکار مکالمه‌ی در جریان را تشخیص می‌دهد و آن را ترجمه می‌کند. امکان ترجمه‌ی متن‌ها یا دست‌نوشته‌ها در هرجا از محیط رابط کاربری و ترجمه‌ی بی‌درنگ مکالمات از جمله‌ی قابلیت‌های دیگر اپلیکیشن جدید Translate به‌شمار می‌آید.

متأسفانه برخلاف شایعات پیشین، اپل درباره‌ی اجرای نرم‌افزارهای XCode، Final Cut Pro و Logic Pro روی آیپد صحبتی به‌میان نیاورد؛ اما در عوض اعلام کرد که توسعه‌دهندگان می‌توانند با اپلیکیشن Swift Playgrounds به توسعه‌ی اپ برای آیپد و آیفون روی تبلت‌هایشان بپردازند.

نقشه در iPadOS 15

از جمله‌ی قابلیت‌های دیگر iPadOS 15 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Universal Control برای استفاده از تاچ‌پد و کیبورد مک با آیپد با امکان درگ و دراپ کردن محتوا از یک دستگاه روی دستگاه دیگر.
  • نمایش محتوا به‌اشتراک‌گذاشته‌شده با کاربر نظیر مقالات، موسیقی، برنامه‌های تلویزیونی و عکس‌ها در مکالمات اپلیکیشن Messages داخل اپ‌هایی نظیر Photos، سافاری، Apple News و Podcasts.
  • به‌روزرسانی قابلیت Memories داخل اپلیکیشن Photos با اضافه‌شدن یکپارچگی با Apple Music برای ساخت خودکار و هوشمند اسلایدهای ویدئویی از تصاویر و ویدئوهای کاربر.
  • به‌روزرسانی Maps برای نمایش جزئیات بیشتر از شهرها و تقاطع‌ها و ساختمان‌ها به‌همراه قابلیت جدیدی برای نمایش بهتر نقشه در محیط‌های تاریک.
  • +iCloud با قابلیت‌های پیشرفته‌تر نظیر Hide My Email و iCloud Private Relay.
  • ویژگی‌های مربوط به حریم خصوصی از جمله پیشگیری از رهگیرها و نمایش شفاف نوع دسترسی‌های هر اپ به داده‌های کاربر.
  • بهبود عملکرد سیری و سیستم تشخیص صدای جدید با اتکا بر سخت‌افزار خود دستگاه.

iPadOS 15 هم‌اکنون به‌صورت بتا در دسترس کاربران قرار دارد؛ اما از پاییز امسال، کاربران دستگاه‌های زیر به‌صورت رسمی آن را دریافت خواهند کرد:

  • آیپد مینی ۴ به بعد
  • آیپد ایر ۲ به بعد
  • آیپد نسل پنجم به بعد
  • تمام مدل‌های آیپد پرو
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات