سرفیس اندرومدا؛ هرآنچه تاکنون از دستگاه انعطاف‌پذیر مایکروسافت می‌دانیم

پنج‌شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
تبلت انعطاف‌پذیر مایکروسافت یا سرفیس فون، یکی از پررمز و رازترین محصولات دنیای فناوری به‌حساب می‌آید. در این مقاله به بررسی هرآنچه درباره‌ی آن می‌دانیم، می‌پردازیم.
تبلیغات

نزدیک به یک‌سال پیش در اکتبر سال گذشته، وب‌سایت ویندوزسنترال برای نخستین بار جزئیاتی را از تبلت انعطاف‌پذیر مایکروسافت با اسم رمز اندرومدا منتشر کرد. در گزارش این وب‌سایت آمده بود که این دستگاه مجهز به قابلیت‌های جوهر دیجیتال و گوشی موبایل خواهد بود و در عین حال نسخه‌ی تازه‌ای از ویندوز را که برپایه‌ی ویندوز کور اس (Core OS) ساخته شده است، اجرا خواهد کرد. از آن زمان تاکنون، اطلاعات بیشتری از منابع مختلفِ سرتاسر اینترنت درباره‌ی این دستگاه پررمز و راز مایکروسافت به بیرون درز کرده است. بنابراین، اکنون بد نیست نگاهی به تمام جزئیات منتشرشده درباره‌ی این دستگاه داشته باشیم. برای بررسی هرآنچه تاکنون از اندرومدا می‌دانیم، با زومیت همراه باشید.

اندرومدا چیست؟

پروژه‌ی سرفیس اندرومدای مایکروسافت، هم برنامه‌ای سخت‌افزاری و هم نرم‌افزاری محسوب می‌شود. از نظر نرم‌افزاری، Microsoft در حال ساخت نسخه‌ای تازه از ویندوز ۱۰ است که با هدف ارائه‌ی این سیستم‌عامل در شاخه‌‌ی جدیدی از دستگاه‌های موبایل طراحی خواهد شد. این نسخه از ویندوز ۱۰ با اسم رمز «اندرومدا» شناخته می‌شود و بخشی از اقدامات محرمانه‌ی مایکروسافت در زمینه‌ی پیشبرد ویندوز کور اس محسوب می‌شود. علاوه‌بر این، در حوزه‌ی سخت‌افزاری نیز ردموندی‌ها در حال ساخت دستگاه اختصاصی خود بر پایه‌ی اندرومدا هستند.

انتظار می‌رود که تلاش مایکروسافت در طراحی و توسعه‌ی اندرومدا، «ورود مجدد» این شرکت به بازار موبایل باشد. با این حال براساس شایعات، مایکروسافت موقعیت دستگاه انعطاف‌پذیر خود را به‌عنوان یک گوشی هوشمند تثبیت نخواهد کرد. در عوض این شرکت درصدد شکل‌دهی به بازار کم‌حجم جدیدی برای سازمان‌ها، مدارس و مشتریان حرفه‌ای یا طراحان است. مایکروسافت پیش از این با سرفیس استودیو و نسخه‌ی اولیه‌ی سرفیس پرو کار مشابهی را انجام داد؛ بدین صورت که در رابطه با سرفیس پرو، دسته‌بندی جدیدی (تبلت هیبریدی) برای بازار ایجاد کرد که در آن زمان حجم کمی داشت و تقریبا هیچ دستگاه مشابهی با آن فرم فکتور در بازار یافت نمی‌شد.

سخت‌افزار

Surface Phone

براساس گزارش ویندوزسنترال، دستگاه اندرومدای مایکروسافت یک تبلت انعطاف‌پذیر مبتنی بر پردازنده‌ی آرم به‌حساب می‌آید و از دو نمایشگر بهره می‌گیرد که به‌وسیله‌ی یک سازوکار لولایی در مرکز دستگاه به یکدیگر متصل شده‌اند. تعامل با این تبلت انعطاف‌پذیر در اصل بر پایه‌ی لمس قرار دارد؛ اما مایکروسافت به‌منظور یادداشت‌برداری و تجارب مرتبط با جوهر دیجیتال، پشتیبانی از قلم را نیز برای این دستگاه درنظر گرفته است. گفته می‌شود که اندرومدا، یادآور مجلات جیبی با فرم فکتور انعطاف‌پذیر است که به آن امکان می‌دهد همانند یک دفترچه‌ی واقعی باز و بسته شود و درون جیب قرار گیرد.

تبلت انعطاف‌پذیر مایکروسافت مجهز به قابلیت‌های تلفنی است؛ بدین مفهوم که با استفاده از این دستگاه می‌توان به برقراری تماس تلفنی و ارسال پیام متنی پرداخت. اندرومدا از پردازنده‌ی اسنپدراگون به‌‌عنوان قلب تپنده‌ی خود بهره خواهد گرفت و احتمالا در دو نسخه با ظرفیت ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی داخلی عرضه خواهد شد. به‌گفته‌ی منابع، از آنجایی که اندرومدا یک دستگاه مبتنی بر پردازنده‌ی آرم به‌حساب می‌آید، با یک بار شارژ دست‌کم یک روز کامل دوام خواهد آورد. همچنین با توجه به اینکه این تبلت انعطاف‌پذیر، ویندوز کور اس را اجرا خواهد کرد که نسخه‌ای بهینه‌شده از ویندوز ۱۰ محسوب می‌شود، از عمر باتری خوبی برخوردار خواهد بود.

در یک ایمیل محرمانه که چندی پیش به بیرون درز کرد، اندرومدا در دسته‌ی دستگاه‌های «جدید و نوآورانه» توصیف شد که مرز بین رایانش همراه و ثابت را از میان برمی‌دارد و با ارائه‌ی یکپارچه‌ی تجارب سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مبتکرانه و جدید، یک تجربه‌ی رایانشی شخصی و فراگیر واقعی خلق می‌کند.

احتمال می‌رود که اندرومدا در نهایت تحت برند سرفیس، نام خانواده‌ی دستگاه‌های رده‌بالای مایکروسافت که با هدف نمایش بهترین ویژگی‌های ویندوز ۱۰ طراحی شده‌اند، به بازار عرضه شود. آخرین شایعات تاکید کرده‌اند که مایکروسافت تاریخ عرضه‌ی اندرومدا را عقب می‌اندازد تا وقت بیشتری برای بهبود نرم‌افزار و سخت‌افزار این دستگاه در اختیار داشته باشد.

نرم‌افزار

Foldable Tablet

سیستم‌عامل اندرومدا (Andromeda OS) نخستین نسخه‌ای از ویندوز ۱۰ به‌شمار می‌رود که در نتیجه‌ی تلاش‌های مایکروسافت در توسعه‌ی ویندوز کور اس عرضه خواهد شد. این سیستم‌عامل مجهز به سی‌شل (CShell)، رابط کاربری تطبیق‌پذیر بعدی مایکروسافت خواهد بود که به پوسته امکان می‌دهد تا خود را با حالت منعطف یا بازشده‌ی دستگاه تنظیم کند. این پوسته‌ی جدید به‌صورت اختصاصی برای تجربه‌های دو نمایشگره در حال طراحی است و به پوسته‌های فعلی ویندوز شباهتی ندارد. سی‌شل، مبتنی بر ژست‌های حرکتی است و به‌نحوی طراحی شده که به پوسته امکان می‌دهد تا هنگام استفاده از یک اپلیکیشن، دست و پای کاربر را نگیرد.

علاوه‌بر این، مایکروسافت در حال ساخت یک تجربه‌ی اختصاصی دفترچه‌محور است که در هنگام استفاده از دستگاه در هر دو نمایشگر گسترده می‌شود و از یکپارچگی وان‌نوت و ویندوز اینک بهره می‌گیرد. به‌گفته‌ی منابع ویندوزسنترال، مایکروسافت همچنین به‌دنبال پیاده‌سازی همان فناوری مشارکتی موجود در اپلیکیشن مایکروسافت وایت‌بورد است که به افراد مختلف امکان می‌دهد به‌همراه یکدیگر اقدام به نوشتن روی یک دفترچه‌ی مشابه کنند. دیگر اپلیکیشن‌ها نیز احتمالا قادر خواهند بود محتویات کوچک و موارد دیگر را به‌منظور نگهداری یا حاشیه‌نویسی به‌صورت مستقیم به درون دفترچه وارد کنند. اندرومدا همچنین از قابلیت چندوظیفگی برخوردار خواهد بود و کاربران می‌توانند با بهره‌گیری از نمایشگر دوگانه‌ی دستگاه به اجرای اپلیکیشن‌ها در کنار یکدیگر بپردازند.

علاوه‌بر این، مایکروسافت در حال کار روی یک حالت پیوسته (Continuum) است که هنگام اتصال به نمایشگر بزرگ یا قرارگیری روی پایه (داک) تجربه‌ی آشنای دسکتاپ را ارائه خواهد داد. این حالت پیوسته که از سی‌شل قدرت می‌گیرد، به اپلیکیشن‌های دریافت‌شده از مایکروسافت استور امکان خواهد داد تا در یک حالت پنجره‌ای و به‌همراه دیگر بهبودهای موردنیاز محیط دسکتاپ اجرا شوند.

مایکروسافت در اسناد داخلی خود از این حالت بهبودیافته‌ی پیوسته با عنوان «حالت بهره‌وری» یاد می‌کند. این ویژگی، همان قابلیتی است که هنگام اتصال به نمایشگر بزرگ می‌تواند دستگاه جیبی کاربر را به یک کامپیوتر شخصی کامل تبدیل کند. مایکروسافت واقعا قصد دارد که ایده‌ی قدیمی کامپیوترهای جیبی (Pocket PC) را در قالب اندرومدا بازگرداند؛  اما این بار آن را به نحو درست انجام دهد.

قیمت و تاریخ عرضه

منابع ویندوزسنترال خاطرنشان کرده‌اند که اندرومدا یک دستگاه پیشرفته و رده‌بالا خواهد بود و از قیمت آن نیز می‌توان به این موضوع پی برد. در حال حاضر، هیچ جزئیاتی درباره‌ی قیمت در دست نیست؛ اما گفته می‌شود که این دستگاه در حدود ۱۰۰۰ دلار یا حتی بیشتر قیمت خواهد داشت. در رابطه با تاریخ عرضه، در ابتدا گفته می‌شد که اکتبر سال جاری میلادی به‌عنوان تاریخ معرفی اندرومدا تعیین شده است. با این حال، منابع ویندوزسنترال اکنون تاکید می‌کنند که مایکروسافت به‌دلیل ناتوانی در رساندن به‌موقع سیستم‌عامل به سطح استاندارد، رونمایی از تبلت تاشو خود را تا سال ۲۰۱۹ به تعویق انداخته است. در نتیجه، این تاخیر وقت بیشتری به مایکروسافت می‌دهد تا سیستم‌عامل خود را به تکامل برساند و بهبودهای لازم در بخش سخت‌افزار را نیز اعمال کند.

هنوز تا عرضه‌ی اندرومدا زمان زیادی باقی مانده است و برای اطلاع بیشتر از جزئیات این محصول باید در انتظار اطلاعات بیشتری که در ماه‌های آینده منتشر خواهد شد، بمانیم. نظر شما کاربران زومیت چیست؟ چه انتظاری از دستگاه انعطاف‌پذیر ردموندی‌ها دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات