چرا کاهش فروش آیپد‌ را می‌توان یک موفقیت برای اپل تلقی کرد؟

جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۱
مطالعه 6 دقیقه
اپل در یک سال اخیر با مشکلی به نام کاهش فروش آیپد دست به گریبان است. بسیاری از منتقدان و کارشناسان کاهش فروش آیپد را مربوط به کاهش جذابیت این تبلت می‌دانند، اما باید روی دیگر سکه را نیز دید. شاید آیپد‌های اپل به اندازه‌ای کاربردی هستند، که گذشت یک یا دو سال از عمرشان کاربر را مجاب به تعویض با نمونه‌ی جدیدتر نمی‌کند.
تبلیغات

 با نگاهی به گزارش‌های مالی اپل در یک سال اخیر می‌توان دید که علی‌رغم افزایش آمار فروش سایر محصولات اپل، آیپد سیر نزولی در پیش گرفته و تعداد آیپد‌های فروخته شده توسط این کمپانی رفته‌رفته کمتر از پیش می‌شود. براساس آخرین گزارش مالی منتشر شده توسط این کمپانی، اپل در سه‌ماهه‌‌ی منتهی به سال نوی میلادی، ۲۰ میلیون دستگاه ایپد فروخته است. اپل در سال ۲۰۱۴ میلادی کاهشی چهار درصدی را در فروش آیپد‌ها تجربه کرده است. آمار فروش آیپد نشان از این دارد که اپل در سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۱۴ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، کاهشی ۱۸ درصدی را به خود دیده است. بسیاری از کارشناسان عدم ارائه‌ی محصولی جذاب توسط اپل را عامل اصلی کاهش فروش آیپد می‌خوانند، اما چرا نباید روی دیگر سکه را دید؟

شاید آیپد‌های اپل به اندازه‌ای خوب و کاربردی هستند که کاربران علی‌رغم گذشت یک یا دو سال از زمان تولیدشان، نیازی به تعویض تبلت‌های خود با نمونه‌های جدیدتر نمی‌بینند.

با وجود کاهش فروش، میزان استفاده از آیپد در زمینه‌های مختلف رو به افزایش است

 هرچند فروش آیپد‌ها روند نزولی دارد، اما آمار استفاده از آیپد‌های اپل رو به فزونی است. کاربران با استفاده از آیپد‌ها مطالعه می‌کنند، تلویزیون‌های اینترنتی را تماشا می‌کنند و در اینترنت به گشت و گذار می‌پردازند و این موضوعی است که نمی‌توان در آمارهای مربوط به فروش آن را دید. شاید منظور از موفقیت یک محصول، موقعیتی باشد که اپل برای آیپد خود خلق کرده است.

شاید از خود بپرسید که آیفون‌های اپل نیز به اندازه‌ی آیپد‌هایش خوب است، اما چرا کاربران هر ساله آیفون‌های خود را با نمونه‌ی جدیدتر عوض می‌کنند؟ پاسخ سوال در طراحی آیپد نهفته است. بسیاری آیپد را آیفون بزرگ خطاب می‌کنند، اما مساله اینجا است که آیفون بزرگ دوام بیشتری در مقایسه با آیفون دارد.

باتری آیپد پس از گذشت زمان نیز همچنان بازده‌ی خود را حفظ می‌کند

iPad 1

یکی از مواردی که تعویض آیفون را به یک موضوع اجباری تبدیل می‌کند، باتری است. در صورتی که از یک آیفون برای دو سال متمادی استفاده کنید، به‌دلیل خاصیت فساد لیتیوم، باتری قابلیت شارژ اولیه خود را از دست می‌دهد و از این‌رو ناخواسته کاربران به سمت تعویض گوشی‌هوشمند خود در پایان قرارداد دو ساله‌ی خود می‌روند. اما آیپد‌های اپل از باتری‌های غول پیکری بهره می‌برند که سایز آن ۶ برابر آیفون است. هرچند آیپد سایز بزرگ‌تری دارد، اما آیپدها همچون آیفون بصورت مداوم برای انجام مکالمات، ارسال پیام‌ها و موارد دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و صفحه‌ی نمایش آیپد نیز در حالت استندبای انرژی چندانی استفاده نمی‌کند، که این موضوع لزوم تعویض آیپد پس از چند سال را به دلیل کاهش عملکرد باتری، کم رنگ می‌کند، بطوریکه آیپد‌ها را می‌توان بدون نیاز به شارژ و استفاده‌ی چند ساعت در روز، برای چند روز بدون شارژ مورد استفاده قرار داد.

سایز آیپد، شانس آسیب دیدن این تبلت همچون آیفون را کاهش داده است

iPad 2

آمار مربوط به سقوط گوشی‌های‌هوشمند در مقابل تبلت‌ها بسیار بیشتر است. شاید در دور و اطراف خود نیز دوستانی دارید که تجربه‌ی آسیب دیدن گوشی‌هوشمند را به دلیل سقوط از ارتفاع داشته باشند؛ اما افرادی که این موضوع برای تبلت آن‌ها رخ داده باشد، بسیار کمتر است. تفاوت فاحش آمار آسیب دیدن گوشی‌های‌هوشمند در مقابل تبلت‌ها نیز ناشی از میزان استفاده است. مطمئنا کاربران آیفون گوشی خود را روزی چندین بار چک می‌کنند و این گجت را همیشه و در هر مکانی با خود به همراه دارند، اما این موضوع برای آیپد صادق نیست.

استفاده از آیپد به دلیل اینکه این گجت از نظر اندازه بزرگ است، با یک دست ممکن نیست و از این‌رو کاربران این گجت را با استفاده از دو دست خود استفاده می‌کنند که این موضوع احتمال سقوط آیپد را نیز بسیار کاهش می‌دهد.

قدرت آیپد برای انجام کارهای روزمره کافی است

iPad 3

احتمالا تاکنون حداقل برای یکبار کنفرانس‌های زنده‌ی اپل را تعقیب کرده‌اید. در صورتی که توجه کرده باشید، اپل در صورت معرفی یک محصول سخت‌افزاری جدید، ارتقاء سخت‌افزاری محصول خود را در مقایسه با محصولات پیشین در قالب نمودارهایی نمایش می‌دهد که هدف از آن تشریح افزایش قابلیت‌های پردازشی محصول جدید است. برای مثال می‌توان به آخرین نسل از آیپد پرداخت که با پردازنده‌ی بهینه شده‌ای روانه‌ی بازار شده است. اما به واقع بسیاری از کاربران با آیپد خود چه کارهایی را انجام می‌دهند؟ تماشای تلویزیون‌های اینترنتی، تماشای فیلم، مطالعه، وب‌گردی و چک کردن ایمیل‌ها که غالبا قدرت سخت‌افزاری چندان زیاد و بروزشده‌ای را طلب نمی‌کند. تنها حوزه‌ای که قابلیت به چالش کشیدن قدرت سخت‌افزاری آیپد را دارد، بازی‌های ویدئویی است. یقینا اکثر دارندگان آیپد‌های اپل از یک گوشی‌هوشمند نیز استفاده می‌کنند و با توجه به ماهیت گوشی‌هوشمند که بیشتر از تبلت‌ها همراه کاربر است، نصب بازی روی گوشی‌هوشمند نیز کاربردی‌تر و بهتر است. پس در نتیجه نمی‌توان بازی را نیز به عامل مهمی برای تعویض آیپد عنوان کرد.

علی‌رغم کاهش فروش، این یک ویژگی خوب است

iPad 4

در یک سال اخیر گزارش‌ها و مقالات بسیاری در باب کاهش میزان خرید آیپد‌های اپل منتشر شده است و بسیاری این موضوع را با کاهش جذابیت آیپد‌ها مرتبط می‌دانند، اما نکته اینجا است که کاربران از ارائه‌ی آیپدهای جدید به وجد نمی‌آیند، چراکه برنامه‌ای برای تعویض نمونه‌ی قدیمی‌تر خود ندارند. این نکته‌ای است که در مورد تبلت‌های اندرویدی نیز صادق است. تبلت‌ها از نظر ظاهری نیز مشکلی ندارند تا در نسل‌های جدیدتر حل شده باشد، به بیان بهتر، تبلت‌ها از نظر ظاهری نیاز به اضافه شدن فاکتور جدیدی ندارند.

علی‌رغم همه‌ی موارد ذکر شده، وال‌استریت همچنان این موضوع را به عنوان نکته‌ای منفی در کارنامه‌ی اپل می‌بیند. در نتیجه باید کاهش فروش آیپد را به‌دلیل طول عمر بالای این محصول بدانیم که لزوم تعویض نسخه‌های قدیمی را با نسخه‌ی جدیدتر کمرنگ می‌کند. آیپد‌ را باید به چشم تلویزیون، یخچال یا سایر لوازم الکترونیک بنگریم، نه گوشی‌های‌هوشمند و آیفون‌هایی که هر سال مرز‌های جدیدی از فروش را در می‌نوردند. مطمئنا اپل در سال ۲۰۱۵ نیز میلیون دستگاه آیپد خواهد فروخت، اما این میزان از فروش سهامداران را راضی نخواهد کرد.

نظر شما در این خصوص چیست؟ چقدر با این دیدگاه موافق یا مخالف هستید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات