کاهش ۱۸ درصدی فروش آیپد در سه ماههی آخر ۲۰۱۴
سه ماههای چهارم سال ۲۰۱۴ اپل ۲۱.۴ میلیون دستگاه آیپد فروخت که این رقم نشان از کاهش ۱۸ درصدی فروش این محصول دارد. کمپانی اپل در طول سه ماهه مشابه سال پیش موفق به فروش ۲۶ میلیون دستگاه آیپد شده بود. این افت فروش شیب منفی ۲۲ درصدی در درآمد سال به سال اپل به وجود آورده و در سال مالی گذشته تنها ۹ میلیارد دلار را نصیب این کمپانی آمریکایی کرده است. آیپد با فروش بیشتر خود در سه ماهه مشابه سال قبل ۱۱.۵ میلیارد دلار درآمد برای اپل در پی داشت.
با اینحال، کوک تسلیم این موضوع نشده و آیندهای روشن را برای خط تولید تبلتهای اپل در ذهن متصور است. البته باید در نظر داشت که سمت تیم کوک اقتضا میکند که آیندهای روشن و مشخص را از آیپد در ذهن داشته باشد و به این زودیها ناامید نشود. وی در طول کنفرانس گزارش مالی جدید کمپانی اپل گفت: «من برنامه خاصی را طرح ریزی نکردم، صریح میگویم من برای محصولی بسیار متفاوت در سه ماهه آینده یا سه ماهه بعد آن طرح و نقشهای ندارم. بلکه به بلند مدت فکر میکنم.» تیم کوک همچنین به صورت محتاطانه به سرمایه گذاران هشدار داد که به صورت سال به سال یا در کوتاه مدت ممکن است «بهبود معجزه آسایی» را مشاهده نکنند.
گفتههای تیم کوک، خیلی واضح مشخص میکند که اپل حداقل تا شش ماه آینده برای به وجود آوردن یک تغییر بزرگ در خط تولید آیپد آمادگی ندارد. شایعات پیش از این از تولید «آیپد پرو» با نمایشگر ۱۲ اینچی حکایت داشتند، اما شواهد و مدارکی در تایید این تبلت هنوز وجود ندارد. در ماه ژانویه تصویری از این تبلت منتشر شد که نشان میداد این تبلت جدید در حالت افقی از بلندگوی استریو پشتیبانی میکند.
در طول کنفرانس، تیم کوک همچنین گفت که بیشتر آیپدهای این شرکت به افرادی فروخته شده که برای اولینبار آیپد خریداری کردهاند. برای مثال، ۵۰ درصد از خریداران آیپد در ایالات متحده، ژاپن و انگلیس آیپد را برای اولین بار تهیه میکردند. در بازار چین حدود ۷۰ درصد افراد اولین آیپد خود را در طول سه ماههی چهارم سال ۲۰۱۴ خریداری کردهاند. با توجه به این اعداد و ارقام اپل معتقد است هنوز بازار اشباع نشده و خریدارن بالقوه و تازهای برای تبلت این کمپانی حضور دارند.
علاوه بر رشدی که اپل برای آیپد تصور میکند، آمارها نشان داده که نرخ استفاده از این دستگاه توسط کاربران تا شش برابر بیشتر از تبلت دیگر کمپانیها است. آیپد همچنین توانسته در بیشتر بازارها ۷۱ تا ۸۰ درصد سهم مرورگری وب تبلتها را به خود اختصاص دهد. اما به صورت کلی، اپل برنامهای برای تولید سخت افزار، نوآوری و برنامهای در آیپد ندارد و تنها به آینده پلتفرم خود برای فروش بیشتر دلخوش کرده است.
در پایان تیم کوک اعلام کرد:
«تا ۹۰ روز آینده برای افزایش فروش آیپد پیش بینی نمیکنم اما در دراز مدت، معتقدم آیپد سهم بیشتری را به دست خواهد آورد، این محصول عالی در کنار دیگر محصولات خلاقانهای که داریم، آیندهای روشن خواهد داشت.»