مشخصاتی از تبلت Woolim در کره‌ شمالی فاش شد

یک‌شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
به‌تازگی اطلاعاتی در مورد یک تبلت در کره‌ شمالی فاش شده است. این محصول Woolim نام دارد و یک تبلت اندروید به‌شدت محدودشده است.
تبلیغات

Woolim نام یک تبلت اندروید به‌شدت محدودشده در کره‌ شمالی است. به‌تازگی پژوهشگران در جریان کنگره‌ی ارتباطات هامبورگ در کشور آلمان اطلاعاتی را در مورد این محصول فاش کرده‌اند. این تبلت توسط یک شرکت چینی به نام Hoozo circa و در سال ۲۰۱۵ تولید شده است؛ اما به نظر می‌رسد مقامات دولتی کره‌ شمالی برخی اجزای داخلی از جمله وای‌فای و بلوتوث را از این دستگاه حذف کرده‌اند. فلوریان گروناو، مانوئل لوبتزکی و نیکولاس شیِس چند روز قبل توضیح دادند که تبلت Woolim اساسا به‌منظور ردیابی کاربران خود طراحی شده است و علاوه بر این، از این محصول به‌عنوان یک پلتفرم تبلیغاتی برای دولت کره‌ شمالی استفاده می‌شود. علاوه بر کمبود یک سری از اجزای داخلی، تبلت Woolim به همراه یک سری نرم‌افزار از پیش نصب‌شده‌ در دسترس کاربران قرار گرفته است. اگرچه ظاهرا این دستگاه یکی از نسخه‌های سیستم‌عامل اندروید را اجرا می‌کند، اما محدودیت اعمال‌شده در این سیستم‌عامل باعث شده است تا فقط در شرایط خاصی بتوان از آن استفاده کرد. با زومیت همراه باشید.

Woolim به همراه چند کتاب پی‌دی‌اف راهنمای کار با دستگاه عرضه شده است. در کنار یک سری اپلیکیشن که در واقع کار تبلیغات برای دولت کره‌ شمالی را انجام می‌دهد، این تبلت چند اپلیکیشن آموزشی از جمله دیکشنری چینی، فرانسوی و روسی را نیز در اختیار افراد قرار می‌دهد. البته علاوه بر اپلیکیشن‌های اشاره‌شده، بازی‌هایی مثل پرندگان خشمگین با یکسری اصلاحیه، به‌صورت از پیش نصب‌شده در تبلت در دسترس کاربر قرار دارد. در نهایت باید به این نکته اشاره کنیم که این دستگاه امکان اتصال به اینترنت کره‌ شمالی و تلویزیون این کشور را دارد. با این‌که تبلت Woolim مجهز به یک پورت میکرو یواس‌بی و مرورگر فایل است، اما کاربران عملا می‌توانند تعداد محدودی از فایل‌ها را با آن باز کنند. گروناو توضیح می‌دهد که نرم‌افزار این دستگاه چگونه برنامه‌ریزی شده است تا هر بار که کاربر بخواهد اپلیکیشن یا فایلی را باز کند، امضای پنهانی فایل مورد نظر بررسی شود. فایل‌های APK، تصاویر و فایل‌های صوتی و حتی فایل‌های اچ‌تی‌ام‌ال مشمول این موضوع می‌شوند. اگر امضای یک فایل با آنچه توسط دولت کره‌ شمالی ایجاد شده است، همخوانی نداشته باشد؛ تبلت Woolim قادر به باز کردن آن فایل نخواهد بود. این محدودیت باعث شد گروناو به‌عنوان یک پژوهشگر در شهر هامبورگ و در کنگره‌ی مورد اشاره، حتی نتواند اپلیکیشن‌های شخص ثالث روی این تبلت نصب کند. نهایتا این دستگاه با هر بار اجرای اپلیکیشن‌ها، از چهره‌ی کاربر عکس می‌گیرد. اگرچه می‌توان این عکس‌ها را در اپلیکیشن‌های دیگر مشاهده کرد، اما امکان حذف آن‌ها توسط کاربر وجود ندارد.

Woolim

گروناو و همکارانش هنوز دقیقا نمی‌دانند که تبلت Woolim برای چه منظوری ساخته شده است، اما با در نظر گرفتن سخت‌افزار این محصول، قیمتی معادل ۲۱۰ دلار در چین برای آن اعلام شده است. مشخصا این محصول با قیمتی بسیار بالاتر به دست شهروندان کره‌ شمالی می‌رسد؛ البته جامعه‌ی هدف در نظر گرفته‌شده برای این تبلت نیز همانند مشخصات فنی آن بسیار محدود است.

نظر شما در این مورد چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات