فروش تبلت سه ماهه دوم امسال برای هفتمین دوره متوالی کاهش یافت

سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
از حدود دو سال پیش محبوبیت تبلت‌ها کاهش یافته است. بر اساس آمار فروش سه ماهه دوم سال ۲۰۱۶، فروش تبلت‌ها بار دیگر با کاهش روبرو شده است. در ادامه با زومیت همراه باشید تا این آمار را بررسی کنیم.
تبلیغات

برای هفتمین دوره سه ماهه پیاپی، آمار فروش تبلت‌ها با کاهش روبرو شده است. بر اساس آمار شرکت مطالعات بازار IDC، فروش تبلت‌ها در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۶ در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته، ۱۲.۳ درصد کاهش یافته و از ۴۴.۱ میلیون به ۳۸.۷ میلیون دستگاه رسیده است. این آمار مربوط به تمام تبلت‌ها است، یعنی دستگاه‌های دارای کیبورد جداگانه نیز حساب شده‌اند.

تبلت‌های اندرویدی با ۶۵ درصد، بیشترین سهم را داشته‌اند و آی‌او‌اس نیز ۲۶ درصد بازار را در اختیار دارد. ۹ درصد باقیمانده مربوط به تبلت‌های ویندوزی است. البته IDC اعلام کرده «نشانه‌هایی وجود دارد که فروشندگان و تولید‌کنندگان تبلت‌های اندرویدی در حال کم‌شدن هستند و برند‌های پر‌فروش این سیستم عامل در حال ساخت و عرضه محصولات ویندوزی هستند و این موضوع باعث کاهش فروش تبلت‌های اندرویدی خواهد شد.»

tablet sales

دو شرکت پر‌فروش در زمینه تبلت همچنان تغییری نکرده‌اند و اپل در رتبه اول و سامسونگ در رتبه دوم قرار دارد. ۵ تولید‌کننده برتر، ۵۷.۶ درصد از بازار را در اختیار دارند که این آمار در دوره مشابه سال گذشته، ۵۱.۸ درصد بوده است.

هر دو برند اپل و سامسونگ بار دیگر با کاهش فروش روبرو شده‌اند. البته سهم اپل از بازار با افزایش ۰.۹ درصدی به ۲۵.۸ درصد رسیده است که این آمار نشان‌دهنده‌ی این است که اپل همچنان یک چهارم بازار را در اختیار دارد. سهم سامسونگ با کاهش ۲.۶ درصدی به ۱۵.۶ درصد رسیده و فروش این شرکت نیز کاهش یافته است.

به دلیل کاهش فروش سامسونگ، فاصله بین کمپانی کره‌ای با اپل بیشتر شده است. در طول سال گذشته فاصله آمار فروش این دو کمپانی در حال کاهش بود. این تغییر احتمالا به دلیل سری آیپد پرو اپل است، گرچه فروش آیپد‌های اپل نیز هر روز کمتر می‌شود.

این دومین بار است که آمازون در دوره‌ای به جز سه ماهه چهارم در بین ۵ تولید‌کننده برتر قرار گرفته است. معمولا این کمپانی در تعطیلات سال نو فروش خوبی دارد. به نظر می‌رسد که تبلت ارزان قیمت Fire این کمپانی توانسته به فروش خوبی دست پیدا کند. البته این افزایش فروش به این دلیل است که IDC آمار فروش تبلت‌های ۶ اینچی آمازون در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۵ را حساب نکرده بود.

مایکرو‌سافت همچنان در این فهرست وجود ندارد. در آمار سه ماهه گذشته، IDC اعلام کرد که مایکرو‌سافت به دلیل فروش سرفیس‌ها می‌تواند در بین ۵ تولید‌کننده برتر قرار گیرد. اما رقابت اصلی میان اندروید و ویندوز است.

تحلیلگر ارشد تحقیقات IDC، جیتش اوبرانی در بیانیه‌ای اعلام کرد: « بازار مشخص کرده که مشتریان و شرکت‌ها، فاکتور‌های ساخت و سیستم عامل‌های متنوعی را می‌خواهند. به همین دلیل است که درخواست برای تبلت‌های کیبورد دار و هیبریدی، بیشتر شده است. در حال حاضر برای اندروید دشوار است که با تبلت‌های هیبریدی ویندوز و آی‌او‌اس رقابت کند. با این حال پیش‌بینی می‌شود، ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده این آمارها تغییر کند زیرا گوگل، نسخه جدید اندروید را با امکانات مولتی تسکینگ بهتر عرضه می‌کند و دو سیستم عامل خود را به یکدیگر نزدیک‌تر خواهد کرد.»

به نظر شما آیا فروش تبلت‌ها در سه ماهه سوم سال نیز با کاهش همراه خواهد بود؟ با توجه به تغییر جهت شرکت ها از اندروید به ویندوز، آیا شاهد افزایش سهم ویندوز از بازار تبلت‌ها خواهیم بود؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات