تلفن‌های هوشمند بزرگ، قاتل تبلت‌های کوچک؟

دوشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۹
مطالعه 4 دقیقه
از روزی که آیفون به عنوان اولین تلفن‌ هوشمند کارامد و تمام لمسی، دنیای گجت‌های همراه را لرزاند، سال‌ها گذشته. در طرف دیگر، این تبلت‌ها بودند که با ورود خود، لپ‌تاپ‌ را از چشم خیلی‌ها انداختند. اما امروز که مرز میان تبلت‌های کوچک‌تر، با تلفن‌های هوشمند (به‌ویژه پرچمدارها) در حال محو شدن است، کدام یک فاتح قلب مشتری خواهند بود؟
تبلیغات

تولیدکنندگان سخت افزار، می‌توانند گجت‌های دیجیتالی را در هر اندازه‌ای بسازند، مساله این نیست! مسئله این است که مناسب‌ترین اندازه، برای مشتری امروز کدام است. 7 سال پیش، اغواگرتر از آیفون 3.5 اینچی یافت نمی‌شد؛ امروز ال‌جی G3 را با صفحه 5.5 اینچی داریم و کاربرانی که برای آن سر و دست می‌شکنند. G3 هنوز در جیب جا می‌شود، به راحتی قابل حمل و در هر مکانی قابل استفاده است. برای کسانی‌که به دنبال قدرت بیشتر یا فضای وسیع‌تری برای کار می‌گردند نیز، تبلت‌های 10 اینچی بی‌نظیری وجود دارد که نسبت یه یک لپ‌تاپ یا اولترابوک، قیمت خیلی کمتری هم دارند.در این میان، جایگاه فبلت‌ها شاید کمی گنگ به نظر برسد، چرا که از هر دو سوی تحت فشارند. تلفن‌ها هر روز بزرگ‌تر و تبلت‌ها کوچک‌تر می‌شوند. اما به طوری باور نکردنی، می‌بینیم که مشتری خاص خود را دارند و تا مشتری هست، چه کسی جرات مخالفت دارد؟

LG-G3-HTC-One-M8-display

آیا نمایشگر این دو تلفن به اندازه کافی بزرگ نیست؟

با نگاهی اجمالی به محصولات جدید بازار، اولین تناقض خودنمایی می‌کند. البته این مورد مربوط به مشتری است، زیرا اوست که رو به روی خود، دو انتخاب به ظاهر متفاوت، اما با دلایلی غیر منطقی می‌بیند. فلسفه وجود گجت‌های همراه، قابل حمل بودن آنها است، و منظور از حمل، ساده و بی‌دردسرترین شکل آن است. تلفن‌های هوشمند 5 اینچی را می‌توان در جیب گذاشت، اما برای انجام این عمل با یک تبلت 7 یا 8 اینچی، قطعا به مشکل بر می‌خوریم. این تلفن‌ها حتی از نظر رزولوشن صفحه، قدرت پردازشی، توانایی‌های ارتباطی و تعداد اپلیکیشن‌ هم در سطحی مشابه یا اندکی بالاتر قرار دارند.البته این پدیده تکراری است. زیرا این همان بلایی است که ابتدا تبلت‌ بر سر لپ‌تاپ آورد. تبلتی که پاسخ‌گوی بسیاری از امور روزانه کاربران، جذاب و قدرتمند است، قیمت کمتری دارد و روز به روز هم بهتر می‌شود.واقعیت این است که همه جا نمی‌شود از تبلت استفاده کرد، و اگر هم بشود، به راحتی تلقن هوشمند نخواهد بود. مردم هرکجا که می‌روند، تلفن‌شان را یک لحظه هم از خود جدا نمی‌کنند؛ چرا که با آن احساس راحتی بیشتری می‌کنند. پس چرا کسی که یک تلفن 5.5 اینچی دارد، باید یک تبلت کوچک بخواهد؟ (یا چرا باید به جای G3 یا HTC One M8، یک Nexus 7 بخریم؟!)البته این موضوع، ابدا در مورد تبلت‌های بزرگ صادق نیست. اگر یک تلفن پرچمدار هم بخریم، باز هم می‌توان استفاده مناسب دیگری برای تبلت پیدا کرد. تبلت‌های بزرگ، نمایشگر بزرگ‌تر و در نتیجه فضای کار بهتری دارند، به عبارتی دست کاربر برای انجام کارها بازتر است، به دلیل صفحه کلید بزرگ‌تر، تایپ، ایجاد اسناد یا ارسال ایمیل با آن‌ها راحت‌تر است. مسلما تماشای فیلم، یا ویرایش فایل‌های تصویری یا ویدیویی بر روی تبلت احساس لذت بیشتری به همراه دارد. در طرف دیگر، تفاوت فیلم دیدن بر روی G3 با Nexus 7 واقعا محسوس نیست، شاید تلفن ال‌جی بهتر هم باشد! بگذارید این طور بگوییم: فرض کنید یک تبلت 8 اینجی داریم، آیا به نظر عقلانی است که یک تبلت 10 اینچی هم بخریم، خب طبیعتا خیر. در مورد تلفن‌های هوشمند صفحه بزرگ، و تبلت‌های کوچک هم همین‌گونه است؛ وقتی بسیاری از ویژگی‌ها یکسان، ولی کاربردپذیری و حمل و نقل تلفن بهتر صورت می‌گیرد، چه لزومی دارد که برای یک تبلت کوچک هزینه (اضافی) کرد؟ بنابراین بیراه نیست اگر بگوییم تلفن‌های هوشمند، به قاتلان این رده از تبلت‌ها تبدیل شده‌اند.

com teaser 4devices

با وجود همه این نظریات، هنوز در دسته تبلت‌های 7 یا 8 اینچی، محصولات فوق‌العاده‌ای یافت می‌شوند که ما را از طرح سخنان فوق دچار عذاب وجدان می‌کند. آیپد مینی 2، سامسونگ گلکسی تب پرو 8.4 یا همین نکسوس 7، محصولات بسیار خوب و ارزشمندی هستند که شاید اگر به دنبال خرید تلفن‌های هوشمند آنچنانی نباشید، برای شما ایده‌آل باشند. حتی هستند کسانی که به تبلت‌های سبک و کوچک‌تر علاقه زیادی دارند و آن‌ها را به نیاز خود نزدیک‌تر از دیگر گجت‌ها می‌بینند.

آیا حضور تبلت‌های کوچک در بازار کم‌فروغ خواهد شد؟ آیا تلفن‌های هوشمند جایگزین آنها خواهند شد؟ دیدگاه خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات