بررسی فون پد 7 (Fonepad 7) ایسوس

جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۰
مطالعه 29 دقیقه
اگر به دنبال یک تبلت 7 اینچی ارزان قیمت با قابلیت برقراری مکالمه تلفنی هستید، در ادامه با بررسی کامل Fonepad 7 همراه ما باشید.
تبلیغات

نسل اول فون‌پد در واقع یک تبلت/تلفن هوشمند ۷ اینچی بود که توانست در بازار فشرده تبلت‌های ۷ اینچی ارزان‌قیمت موقعیت خوبی را کسب نماید. حال ایسوس با معرفی نسل دوم، بهینه‌سازی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، و البته کاهش قیمتی که در نتیجه عقب‌گرد ایسوس در زمینه طراحی بدنه حاصل شده، قصد دارد نفوذ خود در این رده از بازار تبلت‌ها را بیشتر کند.

ایسوس در این سری از تبلت‌های ۷ اینچی خود از پردازنده‌های اتم اینتل استفاده می‌کند و در نسل جدید فون‌پد ۷ شاهد یک پردازنده قدرتمند با توان مصرفی بسیار پایین هستیم. همچنین رابط کاربری نرم افزار ایسوس نیز تغییرات زیادی را به همراه داشته است.

دفتر ایسوس ایران یک دستگاه فون‌پد ۷ سفیدرنگ ۳۲ گیگابایتی را در اختیار ما قرار داد تا در بوته نقد و بررسی زومیت قرار گیرد. ابتدا به بررسی طراحی ظاهری و مشخصات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری فون‌پد ۷ می‌پردازیم و در ادامه مقایسه‌ای میان نسل جدید و قدیم این تبلت خواهیم داشت. در نهایت به یک جمع‌بندی رسیده و نقاط ضعف و قوت آن را تشریح می‌نماییم.

طراحی و سخت‌افزار

نسخه سفیدرنگ فون‌پد ۷ برای بررسی در اختیار زومیت قرار گرفت. این تبلت به صورت باز و بدون بسته‌بندی، به همراه یک عدد کاور اصل ایسوس به ما ارائه گردید. به همین دلیل نمی‌توانیم درباره بسته بندی این تبلت نظری را ارائه کنیم، اما با توجه به آنچه در محصولات قبلی ایسوس شاهد آن بودیم، می‌توان حدس زد که این دستگاه نیز در یک بسته بندی شیک و مناسب ارائه شده است. شارژر این تبلت نسبت به شارژر نسل‌های گذشته تبلت‌های ایسوس کوچک‌تر شده و از کیفیت قابل قبولی برخوردار است.

در نگاه اول بدنه پلاستیکی این تبلت شما را چندان مجذوب نمی‌کند. به نظر می‌رسد ایسوس برای آن که بتواند هم از سخت‌افزار قدرتمندتری بهره ببرد و هم قیمت گوشی را به حداقل برساند، کیفیت بدنه را کاهش داده است. در قسمت پشت دستگاه شاهد یک بدنه تماما پلاستیکی هستیم که یک طرح اکلیلی مانند دارد. دوربین ۵ مگاپیکسلی بدون فلاش این تبلت در بالا قرار دارد و زیر آن آرم ایسوس قابل مشاهده است.

لنز دوربین یک برجستگی را در بدنه ایجاد کرده و به همین دلیل هنگامی که فون‌پد ۷ را روی سطحی صاف قرار می‌دهید، باید کمی مراقب باشید که جسم تیز و زبری در زیر آن نباشد. در قسمت پایین نیز می‌توان آرم اینتل (سازنده پردازنده فون‌پد ۷) را مشاهده کرد. بدنه پشت از استحکام قابل قبولی در برابر ضربه برخوردار است و می‌تواند به خوبی از سخت‌افزار داخلی تبلت محافظت کند، اما به نظر می‌رسد که در مقابل خط و خش و جای ضربه چندان مقاومتی از خود نشان ندهد. همچنین حالت صاف آن باعث می‌شود که تبلت در حالت استفاده با یک دست، لیز بخورد. در مجموع Fonepad 7 که حدود 10.5 میلی متر ضخامت و 340 گرم وزن دارد، ارگونومی مناسبی داشته و بدنه پلاستیکی آن نسبت به بدنه فلزی در نسل قبل، یک عقب گرد محسوب می‌شود.

در قسمت جلو نمایشگر دستگاه با حاشیه نسبتا بزرگ مخصوصا در لبه بالا و پایین همراه است که روی آن با شیشه محافظ (که از نوع گوریلا گلس نیست) پوشانده شده‌ است. یک دوربین ۱.۲ مگاپیکسلی برای تماس‌های ویدئویی در قسمت بالا قرار دارد. فون‌پد ۷ جدید دارای دو اسپیکر استریو در بالا و پایین نمایشگر است که به خوبی با بدنه یکپارچه شده‌اند. روی اسپیکر بالایی سنسور فاصله سنج تعبیه شده تا هنگام مکالمه تلفنی نمایشگر بصورت خودکار خاموش شود. همچنین یک سنسور نور در کنار دوربین جلو قرار داده شده تا روشنایی نمایشگر را به صورت خودکار تنظیم نماید.

مشخصات فنی و قیمت فون پد 7

  • ابعاد: 120.0 در 196.8 در 10.5 میلی‌متر
  • وزن: 328 گرم
  • نمایشگر 7 اینچ چندلمسی از نوع IPS LCD با رزولوشن ۸۰۰ در ۱۲۸۰ و تراکم ۲۱۶ پیکسل بر اینچ
  • پردازنده قدرتمند دو هسته‌ای 1.6  گیگاهرتز اتم Z2560 اینتل
  • پردازنده گرافیکی PowerVR SGX544MP2
  • 1 گیگابایت حافظه RAM
  • حافظه داخلی 8، 16 و 32 گیگابایت و پشتیبانی از کارت microSD تا 32گیگابایت
  • سیستم عامل اندروید 4.2 با رابط کاربری ایسوس
  • درگاه میکرو سیم کارت، microUSB، جک هدفون 3.5 میلی‌متر
  • بلوتوث نسخه 3.0، GPS، اتصال WiFi، 3G/2G
  • دوربین 5 مگاپیکسل با فوکوس اتوماتیک در پشت با قابلیت فیلمبرداری 1080p و یک دوربین 1.3 مگاپیکسل در جلو برای مکالمات ویدئویی
  • باتری غیر قابل تعویض 3950 میلی‌آمپرساعت
  • ارائه شده در دو رنگ مشکی و سفید با قیمت تبلت ایسوس 730 هزار تومان برای نسخه ۸ گیگابایتی

لبه‌های تبلت گرد طراحی ‌شده‌اند تا فون‌پد 7، ارگونومی مناسبی در دست داشته باشد. ایسوس نسبت به تبلت‌های 7 اینچی قدیمی‌تر خود جای دکمه‌ها و درگاه‌های ورودی/خروجی را تا حدی تغییر داده است. در لبه بالایی دستگاه جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون قرار دارد. تعبیه جک هدفون در لبه بالا در واقع یک عقب‌گرد برای ایسوس محسوب می‌شود. این کار باعث می‌شود تا هنگام استفاده از تبلت، سیم هدفون روی نمایشگر قرار گیرد و دائما مزاحم شما شود. ایسوس در نسل گذشته تبلت‌های ۷ اینچی خود جک هدفون را در لبه پایینی قرار می‌داد و در تبلیغات خود نیز به مزایای آن اشاره می‌نمود.

FonePad 7

دکمه‌های پاور و کم و زیاد کردن حجم صدا در فون‌پد نسل اول در سمت چپ قرار گرفته بودند، اما در نسل جدید این محصول، دکمه همچون نکسوس ۷ به سمت راست منتقل شده‌اند. این کار باعث می‌شود تا افراد راست دست که تبلت را معمولا در دست چپ می‌گیرند، دسترسی ساده‌تری به این دکمه‌ها داشته باشند. زیر این دکمه‌ها درگاه حافظه خارجی microSDHC قرار دارد که روی آن پوششی نیز مشاهده نمی‌شود.

در لبه پایینی پورت 2.0 microUSB و در کنار آن میکروفون قرار گرفته‌اند. همچنین در لبه سمت چپ درگاه میکرو سیم‌کارت قرار گرفته که به راحتی با سوزن مخصوص باز شده و می‌توان سیم‌کارت را در داخل آن قرار داد.

به طور کلی بدنه دستگاه نسبت به قیمت بسیار مناسب 730 هزار تومانی آن از کیفیت قابل قبولی برخوردار است، اما وقتی آن را در دست می‌گیرید، کاملا حس یک تبلت پلاستیکی و ارزان‌قیمت را به شما القا می‌کند. شیشه روی نمایشگر همچون فون پد نسل اول اثر انگشت را جذب خود می‌کند. بدنه پشت دستگاه نیز جاذب اثر انگشت است.

در نسخه سفیدرنگی که به دست ما رسیده بود چندان این موضوع مشهود نبود، اما در صورتی که رنگ مشکی آن را خریداری کنید بی‌شک همیشه اثر انگشتانتان را در پشت دستگاه نیز مشاهده خواهید کرد. وزن فون‌پد ۷ جدید نسبت به نسخه قبلی اندکی کاهش داشته که احتمالا این امر به لطف بدنه پلاستیکی میسر گردیده است. در مجموع فون پد 7 وزن مناسبی دارد، که منجر به تجربه کاربری و ارگونومی بهتر می‌شود.

علاوه بر این، 3G و +HSPA داخلی این تبلت، با سرعت دانلود 42 مگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود 5.76 مگابیت بر ثانیه شما را همیشه به اینترنت متصل نگه می دارد. Fonepad 7 با تمامی باندهای تلفن همراه GSM و WCDMA سازگاری دارد. همچنین میکروفون این تبلت برای مکالمه صوتی دارای قابلیت حذف نویز و سر و صدای محیط است که باعث می شود مکالمه تلفنی مطمئنی را با این دستگاه تجربه کنید.

فون پد 7

کاوری که به همراه این تبلت ارائه می‌شود، از کیفیت مناسبی برخوردار است. شکل و شمایل این کاور شبیه به اسمارت کاور آیپد و گلکسی تب است. این کاور دارای یک قاب از جنس پلاستیک سخت است که تبلت درون آن قرار می‌گیرد و یک کاور سه تکه روی سطح نمایشگر را می‌پوشاند. این کاور هوشمند است و هنگامی که آن را می‌بندید صفحه نمایش خاموش شده و دستگاه قفل می‌گردد و هنگامی که باز می‌شود صفحه نمایش از حالت قفل خارج می‌شود. به دلیل حالت سه‌تکه‌ای که این کاور هوشمند دارد، می‌توان از آن به عنوان داک نیز استفاده کرد تا هنگامی که تبلت را روی سطح قرار می‌دهید زاویه مناسب‌تری با چشمانتان داشته باشد.

صفحه نمایش

نمایشگر فون‌پد ۷ از نوع IPS LCD با رزولوشن ۸۰۰ در ۱۲۸۰ پیکسل است. روی نمایشگر یک محافظ شیشه‌ای قرار گرفته که از نوع گوریلا گلس نیست، اما به نظر می‌رسد در مقابل خش و ضربه مقاومت قابل قبولی داشته باشد. عمق رنگ مشکی در این نمایشگر خیلی عمیق نیست و با مشکی که در نمایشگرهای AMOLED یا نمایشگر IPS نکسوس ۷ شاهد آن هستیم، فاصله دارد. رزولوشن این تبلت نسبت به رده قیمتی آن بسیار خوب است و می‌توانید روی آن ویدئوها را با کیفیت HD مشاهده کرده و برای مطالعه متون نیز هیچ مشکلی نخواهید داشت. تراکم 216 پیکسل بر اینچ این پنل 7 اینچی آن را به طور کلی در سطح متوسط و با توجه به رده قیمتی‌اش، آن را از این لحاظ به تبلتی عالی تبدیل می‌کند.

FonePad 7 Display

به لطف پنل IPS LCD رنگ‌ها در صفحه نمایش فون پد 7 به صورت طبیعی پخش می‌شوند و حالت براق شیشه محافظ نمایشگر، شفافیت تصویر را بیشتر نیز می‌کند. روشنایی صفحه قابل قبول است و در زیر نور آفتاب می‌توان با این تبلت به راحتی کار کرد. به لطف سنسور نور، این تبلت می‌تواند روشنایی مورد نیاز نمایشگر را با توجه به نور محیط و بصورت خودکار تنظیم نماید. دسترسی به تنظیمات صفحه‌نمایش در رابط کاربری ایسوس به ساده‌ترین شکل ممکن از طریق بخش اعلانیه‌ها صورت می‌گیرد و می‌توانید به سرعت تنظیمات مورد نظر خود را اعمال نمایید.

زاویه دید فون‌پد 7 جدید به لطف پنل IPS آن مطلوب است و برای استفاده عمومی مشکلی از این بابت وجود ندارد. در زوایای بسیار زیاد کمی کنتراست تصویر کاهش می‌یابد، اما برای مشاهده فیلم به صورت چند نفره هیچ نارسایی از سوی تبلت مشاهده نمی‌گردد.

یکی از اساسی‌ترین مشکلات دستگاه‌های لمسی باقی ماندن اثر انگشت روی نمایشگر آنها است. کمپانی‌های مختلف در محصولات متنوع خود سعی کرده اند که این مشکل را تا حد امکان به روش‌های متفاوت حل کنند. متاسفانه پس از مدتی کار با فون پد ۷، اثر انگشت روی نمایشگر آن باقی می‌ماند و این موضوع کمی در استفاده طولانی‌مدت یا هنگامی که می‌خواهید ویدئویی را مشاهده کنید، آزاردهنده می‌شود.

اسپیکر و کیفیت مکالمه تلفنی

ایسوس معمولا در تبلت‌های هفت‌ 7 اینچی قبلی خود، اسپیکر را در پشت دستگاه تعبیه می‌نمود. در فون‌پد نسل اول نیز یک اسپیکر کوچک اما قدرتمند را درپشت دستگاه تعبیه نموده بود. قرار دادن اسپیکر در پشت تبلت باعث می‌شد که وقتی دستگاه را روی سطحی قرار می‌دهید کیفیت و حجم صدا افت کند، بنا بر این مجبورید برای لذت بیشتر از موسیقی، تبلت را وارونه (یعنی از سمت نمایشگر) روی سطوح قرار دهید. ایسوس در فون‌پد ۷ جدید دو اسپیکر بزرگ استریو را روی سطح جلو، در بالا و پایین نمایشگر قرار داده است. این اسپیکرها مجهز به فناوری SonicMaster هستند.

فون پد مکالمه

در نگاه اول به نظر می‌رسد که احتمالا با یک تبلت مخصوص مالتی‌مدیا مواجهیم که سیستم صوتی بسیار قدرتمندتری نسبت به نسل اول فون‌پد دارد. تنها مشکل این اسپیکرها حجم پایین‌تر از انتظار صدای آنها است. در واقع با وجود دو اسپیکر بسیار بزرگتری که این تبلت دارد، حجم صدای آن هیچ تفاوتی با نسل اول نمی‌کند. البته این موضوع بدین معنا نیست که حجم صدا کم است، بلکه فقط انتظارات ما را در مقایسه با نسل قبلی خود برآورده نکرده است. در مجموع سیستم صوتی فون‌پد ۷ در حد نسبتا خوب ارزیابی می‌گردد، چرا که به لطف طراحی جدید اسپیکرها، صدای پخش شده از کیفیت و شفافیت بسیار خوبی برخوردار است، بیس صدا مناسب است و از همه مهم‌تر می‌توان صداها را به صورت تفکیک شده و واضح‌تر شنید.

ایسوس در رابط کاربری خود بخشی به نام Audio Wizard دارد که از طریق بخش اعلانیه‌ها در دسترس است. از طریق این اپلیکیشن می‌توانید صدای خروجی تبلت‌ را برای حالت‌های مختلف بهینه سازید. مثلا هنگامی که می‌خواهید به موسیقی گوش دهید، Music Mode را انتخاب کنید. این ویزارد می‌تواند صدای خروجی را برای حالت‌های تماشای فیلم و بازی و همچنین میکروفون را برای حالت‌های ضبط صدا یا تشخیص صحبت تنظیم نماید.

فون‌پد در واقع یک تلفن هوشمند است، که به شکل یک تبلت ۷ اینچی طراحی شده است. یکی از اصلی‌ترین قابلیت‌های این تبلت که منجر به استقبال کاربران از آن شده، امکان مکالمه تلفنی با آن است. شاید در نگاه اول کمی استفاده از این تبلت به عنوان تلفن هوشمند عجیب به نظر برسد، اما در بازاری که پر شده از فبلت های ۶ و ۶.۳ اینچی، قرار دادن یک دستگاه هفت اینچی روی صورت و مکالمه با دوستان، دیگر چندان هم کاری غریب و ناهنجار محسوب نمی‌گردد.

شاید یکی از نقاط ضعف نسل اول فون پد کیفیت متوسط و حتی پایین مکالمات تلفنی بود، اما در نسل جدید این تبلت/تلفن هوشمند این مشکل کاملا مرتفع شده و کیفیت صدای مکالمات تلفنی به حد مطلوبی رسیده است. ایسوس برای رسیدن به کیفیت مطلوب صدای مکالمات از فناوری کاهش نویز و سروصدای خارجی بهره برده است. لازم به ذکر است که در رابط کاربری جدید ایسوس، بخش شماره‌گیر بازطراحی شده و امکانات جدید از جمله امکان ضبط مکالمه تلفنی به شکلی راحت و آسان فراهم شده است.

نرم‌افزار

ایسوس در رابط کاربری جدید خود تغییرات ظاهری زیادی را اعمال نموده است. شکل و رنگ‌بندی آیکون‌ها و ویجت‌های اختصاصی، بر خلاف گذشته، از آنچه در اندروید خام می‌بینیم فاصله زیادی گرفته و به نظر می‌رسد که ایسوس فرم ظاهری و بصری رابط گرافیکی خود را پیدا کرده است. نکته قابل توجه این است که ایسوس سعی کرده با حفظ قابلیت‌های خوب اندروید خام، آنها را بهبود بخشیده و امکانات مناسب دیگری را نیز به آن بیافزاید. نقطه قوت فون پد 7، اپلیکیشن‌های اختصاصی، مرکز اطلاع‌رسانی ساده ولی کاربردی، ویجت‌های معلق و Miracast هستند، که در یک رابط کاربری سبک و سریع گرد هم آمده‌اند.ابتدا به برخی از کاربردی‌ترین اپلیکیشن‌های اختصاصی ایسوس می‌پردازیم.

fone pad 01

ایسوس برای مدیریت فایل‌ها در Fonepad 7 یک اپلیکیشن فوق‌العاده دارد که دسترسی به همه فایل‌ها و مدیریت آنها را به سادگی امکان‌پذیر می‌سازد. اپلیکیشن App Backup برای پشتیبان‌گیری از اپلیکیشن‌ها و App Locker برای محدودیت دسترسی به اپلیکیشن‌های مورد نظر شما مورد استفاده قرار می‌گیرند که می‌توانند بسیار کاربردی باشند. ایسوس همچنین یک اپلیکیشن خلاقانه برای علاقه‌مندان به نقاشی روی تبلت در نظر گرفته است. نرم افزار SuperNote ایسوس در این تبلت به شما این امکان را می دهد که نوشته‌ها، عکس‌ها، فیلم ها، و یادداشت های صوتی را تبدیل به یادداشت های چندرسانه ای کنید.

padfone 7 scr 02

به کمک Asus Splendid می‌توانید کنترل کاملی بر تنظیمات صفحه نمایش، خلوص رنگ‌ها و... داشته باشید. یک اپلیکیشن To-do List نیز در کنار اپلیکیشن تقویم ایسوس قرار دارد که در کنار هم می‌توانند بسیار کارآمد باشند. BuddyBuzz نام اپلیکیشن اجتماعی ایسوس است که می‌توانید حساب کاربری چندین شبکه اجتماعی را به آن متصل نموده و در محیطی زیبا و کاربردی از شبکه‌های اجتماعی خود به صورت بهینه استفاده نمایید.

padfone 7 scr 03

ایسوس به شما ۵ گیگابایت فضای ابری رایگان در سرویس Asus WebStorage هدیه می‌دهد. از قابلیت‌های این اپلیکیشن آن است که می‌توانید فایل‌های آفیس را در آن آپلود نموده و در صورت وجود اتصال اینترنتی، آنها را به صورت زنده در محیط Microsoft Office 2010 مشاهده و ویرایش نمایید. اپلیکیشن MyBitCast نیز با این سرویس در ارتباط است و می‌توانید از آن برای نوت‌برداری استفاده کنید. ایسوس به نگرانی‌های والدین نیز پاسخ داده است و آنها می‌توانند به کمک اپلیکیشن Parental Control محدودیت‌هایی را برای استفاده فرزندانشان از تبلت اعمال نمایند. این اپ امکانات مناسبی از جمله تعیین زمان استفاده را به والدین ارائه می‌نماید.

دو اپلیکیشن Zinio و Press Reader نیز می‌توانند بسیار مفید باشند، ولی برای کاربران ایرانی چندان کاربردی ندارند و در صورت لزوم می‌توانید آنها را Disable کنید.

padfone 7 scr 04

ویجت‌های اختصاصی ایسوس نیز در نوع خود جالب و کاربردی هستند. به غیر از ویجت زیبای آب‌وهوا و ساعت، یک ویجت برای مشاهده تعداد ایمیل‌های خوانده نشده، ویجت نمایش درصد باتری و البته ویجت Task Killer بسیار مفید هستند. اپلیکیشن‌های تقویم و لیست کارها و همچنین BuddyBuzz نیز ویجت های زیادی دارند که کاربران می‌توانند از آنها لذت ببرند.

نکته آزار دهنده در رابط کاربری ایسوس، مربوط به صفحه کلید فارسی آن است که به شکل بهم ریخته‌ای نمایش داده می‌شود و فاصله بین کلیدها مخصوصا در حالت عمودی بسیار کم است و نمی‌توان به آسانی کلمات را با آن تایپ کرد. ما برای استفاده درست از فون پد 7 ترجیح دادیم تا از صفحه کلید Swifkey استفاده کنیم. البته در کنار کیبورد ایسوس، کیبورد استاندارد گوگل نیز در دسترس است و شما می‌توانید در بخش تنظیمات هر یک از این کیبوردها را به عنوان پیش‌فرض انتخاب نمایید.

fone pad 04

با پایین کشیدن منوی نوتیفیکیشن‌ها تقریبا می‌توان به تمام تنظیمات اصلی دسترسی پیدا کرد. قابلیت تنظیم صدا برای حالت‌های مختلف می‌تواند کیفیت کاربری را افزایش دهد. در رابط کاربری جدید می‌توان از طریق همین منو به میراکست دسترسی داشت. با استفاده از میراکست می‌توانید محتوای مد نظرتان را به صورت بی‌سیم روی تلویزیون یا نمایشگرهای بزرگ‌تر به کمک HDTV مشاهده کنید.

در بخش تنظیمات منو دو گزینه بسیار کاربردی وجود دارند که می‌توانند علاقه‌مندان به مطالعه و وبگردی‌های شبانه را به وجد آورند. اولی Instant Dictionary است. وقتی این گزینه را فعال کنید، هر جا متنی را نمایش دهید (چه در حال وب‌گردی باشید، چه در حال مطالعه یک فایل PDF) دکمه‌ای را در سمت چپ تصویر مشاهده خواهید کرد. با فعال نمودن آن دکمه روی هر کلمه‌ای را که لمس کنید به سرعت معنی آن در دیکشنری که با رابط کاربری یکپارچه شده، مشاهده می‌نمایید. این قابلیت می‌تواند سرعت و لذت مطالعه متون زبان‌های دیگر و وب‌گردی را افزایش دهد.

گزینه دیگر Reading Mode نام دارد. با فعال نمودن و تنظیم آن می‌توان آسیب‌های احتمالی به چشم را کاهش داد. این برنامه می‌تواند تنظیمات رنگ و روشنایی نمایشگر را به گونه‌ای تغییر دهد تا هنگام مطالعه و وب‌گردی در نور کم چشم کاربر خسته نشده و راحت‌تر به مطالعه بپردازد.

padfone 7 scr 05

فون‌پد ۷ به غیر از دکمه‌های تنظیم حجم صدا و دکمه قفل/پاور هیچ دکمه فیزیکی دیگری ندارد. به کمک دکمه‌های لمسی می‌توانید از تبلت استفاده نمایید. اما ایسوس در کنار سه دکمه Back، Home و Recent Apps یک دکمه لمسی دیگر نیز قرار داده است. با فشردن این دکمه لیستی از اپلیکیشن‌ها را مشاده خواهید کرد که می‌توانند به صورت معلق اجرا شوند! Floating Widgets نامی است که ایسوس بر روی آنها نهاده است. به صورت پیش‌فرض برخی اپلیکیشن‌های اختصاصی در این لیست قرار دارند، اما شما می‌توانید هر ویجتی را به این لیست اضافه نمایید. اندازه این پنجره‌ها قابل تغییر است و می‌توان آنها را به هر نقطه‌های در صفحه منتقل کرد. Floating Widget ها می‌توانند به کاربری تبلت و چندوظیفگی بسیار کمک کنند. به کمک این ابزار کاربر می‌تواند در آن واحد به چند اپلیکیشن به راحتی دسترسی داشته باشد. قابلیت مشابه Floating Widgets در رابط کاربری برخی کمپانی‌های دیگر نیز وجود دارد.

رابط کاربری جدید ایسوس ضمن حفظ مهم‌ترین ویژگی‌های اندروید 4.2 سعی نموده تا با امکانات کاربردی بیشتر تجربه بهتری به کاربران ارائه دهد. شاید در این زمینه فاصله زیادی با کمپانی‌هایی چون ال‌جی و سامسونگ داشته باشد، اما سبک بودن رابط کاربری یک مزیت مهم در تبلتی با پردازنده و حافظه رم متوسط، چون فون‌پد ۷ محسوب می‌گردد.

دوربین

دوربین فون‌پد ۷ چندان رضایت ما را جلب نکرد. البته با وجود سنسور ۵ مگاپیکسلی که در آن تعبیه شده، نباید انتظار بالایی را از آن داشته باشید. بخش عمده‌ای از این مشکل احتمالا مربوط به ایرادات نرم‌افزاری است که به نظر می‌رسد، دوربین در فوکوس اتوماتیک دچار مشکل است، ولی عملکرد دوربین در مجموع، در سطح متوسطی است.

هنگامی که سوژه عکاسی در فاصله نزدیک باشد عملکرد دوربین بهتر می‌شود و گاها تصاویر مناسبی ثبت می‌گردد، اما وقتی می‌خواهید از یک منظره عکس بگیرید، باید بسیار سعی کنید تا بتوانید روی تصویر فوکوس درستی را انجام دهید. همچنین عکاسی در شب، رضایت‌بخش نیست.

ایسوس در رابط کاربری نرم‌افزار دوربین خود، امکان عکاسی HDR را نیز فراهم نموده، ولی این قابلیت با مشکلات بسیاری مواجه است. در هنگام عکاسی HDR بسیاری از مواقع رنگ‌ها به هم ریخته و کلا تصویر نامربوطی ذخیره می‌شود. همچنین با نگه داشتن دکمه شاتر می‌توانید ۱۰ عکس متوالی را با سرعت قابل قبولی ذخیره نمایید.

دوربین جلوی ۱.۲ مگاپیکسلی این تبلت/تلفن هوشمند صرفا برای مکالمات ویدئویی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

fonepad 7 sc 10

فون‌پد ۷ امکان ضبط ویدئو با کیفیت 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه را دارد و باید بگوییم که فیلم برداری با این تبلت تجربه بهتری نسبت به عکاسی با آن را ارائه می‌نماید. ویدئوهای Full HD ضبط شده، نسبت به اندازه سنسور دوربین از کیفیت قابل قبولی برخوردارند و می‌توانند پاسخگوی نیاز شما برای ثبت لحظات کوتاه خاص باشند.

باتری

فون‌پد ۷ مجهز به یک باتری لیتیوم پلیمری با ظرفیت 3950 میلی‌آمپرساعت است. در تست‌هایی که ما انجام دادیم، باتری این دستگاه عملکرد خوبی را ارائه کرد. در استفاده روزمره به راحتی تا دو روز می‌توانید از این تبلت در کاربرد معمول استفاده نمایید. در آزمایش رایج زومیت، تمام اتصالات را خاموش کرده، نور نمایشگر را روی ۵۰٪ تنظیم نمودیم و یک فیلم HD را آنقدر پخش کردیم تا تبلت خاموش شود. در این حالت باتری تبلت توانست 8:10 ساعت دوام بیاورد که عملکرد خوبی به شمار می‌رود. طبق ادعای ایسوس تا 10 ساعت می‌توانید به طور مدارم با فون‌پد ۷ مکالمه در شبکه 2G داشته باشید.

اما چیزی که ما را شگفت زده کرد، عملکرد باتری در حالت استندبای بود. وقتی تبلت به طور کامل شارژ بود آن را در حالت استندبای قرار دادیم و پس از 9 ساعت تنها یک درصد از شارژ آن کم شده بود. ایسوس ادعا نموده که این تبلت می‌تواند تا 35 روز در حالت استندبای بدون نیاز به شارژ باتری دوام بیاورد. به نظر می‌رسد که این ادعا کاملا درست است و یکی از نقاط قوت آن عملکرد بسیار خوب باتری است. به نظر می‌رسد که این مساله بیش از آن که به خود باتری مرتبط باشد، مربوط به پردازنده آن است. اینتل توانسته به بهترین شکل ممکن، جریان نشتی را کاهش دهد و به همین دلیل نیز این تبلت می‌تواند شارژدهی فوق‌العاده‌ای در حالت استندبای داشته باشد.

همچنین این باتری تا 28 ساعت مکالمه 3G و 8 ساعت پخش ویدیو و حدود 7:00 ساعت وب گردی با وای-فای یا 3G را برای شما امکان‌پذیر می‌نماید.

عملکرد و بازده

فون‌پد ۷ مجهز به یک تراشه دوهسته‌ای اتم Z2560 اینتل با فرکانس کلاک ۱.۶ گیگاهرتز است که در کنار یک پردازنده گرافیکی PowerVR SGX544MP2 سیستم-روی-یک-چیپ (SoC) این تبلت را تشکیل می‌دهند. استفاده از تراشه اینتلی در فون‌پد، یک مزیت محسوب می‌گردد. اینتل با وجود استفاده از دو هسته پردازشی، عملکرد و بازده قابل قبولی را ارائه می‌دهد و از طرفی توان مصرفی این پردازنده بسیار پایین است و این امر خصوصا در حالت استندبای بسیار محسوس است.

از آنجایی که رابط کاربری ایسوس در واقع نسخه بهینه شده اندروید خام است، حافظه RAM یک گیگابایتی به کار رفته در این تبلت/تلفن هوشمند به خوبی پاسخگوی نیاز شما است و کمتر پیش می‌آید که با مشکل کمبود گنجایش حافظه رم مواجه گردید. حجم حافظه رم بیشتر در مالتی تسکینگ به چشم می‌خورد و به دلیل پشتیبانی اینتل از فناوری Hyper-Threading عمل چندوظیفگی به نرمی و راحتی هر چه تمام‌تر صورت می‌گیرد.

پردازنده اصلی و پردازنده گرافیکی به کار رفته در فون پد ۷ به خوبی از پس اجرای برنامه‌ها و بازی‌ها با گرافیک متوسط برمی‌آیند. همچنین ویدئوهای 1080p بدون کمترین مشکلی نمایش داده می‌شوند. در طول استفاده از این تبلت حتی یک بار هم با مشکل داغ شدن  پشت تبلت برخورد نکردیم. به نظر می‌رسد که اینتل به مرور راه خود را در بین دستگاه‌های اندرویدی پیدا کرده و کم‌کم به رقیبی جدی برای پردازنده‌های مبتنی بر معماری ARM بدل می‌گردد.

به لحاظ قدرت و عملکرد نباید انتظار خیلی بالایی از این دستگاه 730 هزار تومانی داشت، ولی این تبلت به خوبی از اجرای اغلب اپلیکیشن‌های اندرویدی بر می‌آید. در ادامه نتایج پنچمارک‌های اجرا شده روی فون‌پد ۷ و مقایسه آن با سایر ابزارهای بررسی شده در زومیت را مشاهده می‌کنید.

تلفن / تبلت

AnTuTu

Linpack

Single / Multi

Quadrant

GLB 2.7

HD Egypt (FPS)

Vellamo

HTML 5 / Metal

CF Bench

FonePad 7

19,548

102.0/216.5

 5,649

 -

1,857 / 623

6,549

Xperia M

9,120

 94.9/142.3

4254

 26

1780

8,765

LG G2

31,856

430.0 / 950.0

19,270

24

2,798

36,050

Xperia Z1

30,861

463.0/936.0

20,592

23

2,658

32,809

Xperia Z Ultra

29,750

405.0/864.0

18,530

23

3,005

32,021

Padfone Infinity

24,050

 310.0/670.1

12,125

 

 2,410

 24,890

Hyundai T10

15,803

54.0/155.0

4,020

 

1,750

12,061

Xperia Tablet Z

20,495

210/608

7,610

 

2,259

18,037

Galaxy S4 - Octa

26,151

781.0

12,396

 

2,062

18,730

LG Optimus G

18,214

220.6/604.8

7,024

 

2,012

14,130

Hyundai T7

14,826

 

3,870

 

1,491

11,937

Xperia Z

19,549

230/630

8,029

 

2,280

16,020

HTC One

23,931

301.59/694.2

12,289

 

2,399

25,390

Xperia TX

11,310

 

5,810

 

2,350

9,240

Padfone 2

22,092

611.0 Multi

7,950

 

2,490

18,185

Nexus 4

17,980

54.0 / 213.0

4,902

 

1,342

14,240

مقایسه نسل قدیم و جدید فون‌پد

نسخه اول فون‌پد با وجود آن که رقیب سرسختی چون نکسوس ۷ را در کنار خود داشت، به دلیل قیمت مناسب‌تر، قابلیت مکالمه تلفنی و کیفیت بدنه بسیار خوب با استقبال نسبتا خوبی مواجه شد. به نظر می‌رسد که نسل جدید فون‌پد ۷ نیز با بهبودهایی که در سخت‌افزار و نرم‌افزار آن اعمال شده، می‌تواند نظر بسیاری را مجذوب خود نماید.

فون‌پد ۷ با وجود استفاده از یک پردازنده قدرتمندتر، رابط کاربری بهینه‌تر، سیستم عامل جدیدتر و البته طول عمر باتری بالاتر در یک زمینه نسبت به نسل اول فون‌پد در سطح پایین‌تری قرار می‌گیرد و آن کیفیت ساخت بدنه آن است. فون‌پد نسل اول با بدنه پشتی تمام آلومینیوم، مقاومت بسیار زیادی در برابر ضربات دارد و زیبایی‌های بصری بیشتری را دارا می‌باشد، به طوری که هنگامی که آن را در دست می‌گیرید، به هیچ عنوان احساس نمی‌کنید که با کالایی ارزان‌قیمت روبرو هستید.

اما به طور کلی با توجه به بهبودهای اعمال شده و قیمت بسیار خوب فون‌پد ۷ می‌توان آن را یکی از بهترین تبلت‌های ۷ اینچی ارزان‌قیمت بازار معرفی کرد که قابلیت منحصر به فرد مکالمه تلفنی آن را از سایر رقبا متمایز می‌نماید. فون پد به خوبی قادر است تا تبلت‌های ارزان قیمت و عموما کم کیفیت چینی بازار را کنار بزند و جایگاه ویژه‌ای را برای این بخش از بازار بدست آورد.

رابط کاربری فون‌پد ۷ کاملا بازطراحی شده و با حفظ ویژگی‌های نرم‌افزار قدیمی ایسوس، برخی ویژگی‌های جدید از جمله حالت مطالعه را به آن افزوده است. با وجود تفاوت‌های آشکاری که پوسته ایسوس نسبت به اندروید خام دارد، اما فضای زیادی از حافظه‌ را اشغال ننموده و به طور کلی با رابط کاربری سبکی روبرو هستید.

نسل اول فون‌پد ۷ مجهز به تراشه Z2420 اتم اینتل بود، که با وجود استفاده از یک هسته پردازشی عملکرد خوبی را از خود نشان می‌داد. حال در نسخه جدید فون‌پد از نسخه جدیدتر و قدرتمندتر تراشه اتم اینتل استفاده شده و این امر منجر به آن شده که در هنگام کار با تبلت همه چیز روان و سریع به نظر برسد. همچنین به لطف پردازنده گرافیکی قدرتمندتر، بازی‌ها به نرمی اجرا می‌شوند و از این بایت شاهد پیشرفت زیادی هستیم.

دوربین ۵ مگاپیکسلی فون‌پد جدید در مقایسه با دوربین ۳ مگاپیکسلی فون‌پد نسل اول چندان تفاوتی ندارد و با وجود استفاده از سنسور بزرگ‌تر، همچنان نباید انتظار ثبت تصاویر باکیفیت و عالی را از آن داشته باشید.

در تست باتری شاهد عملکردی بسیار خوب از فون‌پد ۷ بودیم و با وجود استفاده از باتری با گنجایش کمتر، عملکرد بهتری نسبت به فون‌پد اصلی دارد.

جمع‌بندی

ایسوس همواره تبلت‌های اندرویدی بسیار خوبی را روانه بازار نموده و همین موضوع باعث شده که نام این کمپانی در بین بهترین تولیدکنندگان تبلت‌های اندرویدی قرار گیرد. ایسوس با سری ترنسفورمر کار خود را در عرصه تبلت‌های اندرویدی آغاز کرد و آن قدر محصولات قدرتمندی را روانه بازار کرد تا گوگل آن را به عنوان سازنده تبلت هفت اینچی نکسوس برگزیند. این کمپانی به همکاری با گوگل قانع نشد و تبلت‌های ۷ اینچی ارزان قیمتی چون Memo Pad و Fonepad را روانه بازار کرد. حال پس از دومین همکاری ایسوس و گوگل که منجر به ارائه نکسوس 7 جدید شد، ایسوس نیز سایر تبلت‌های ۷ اینچی خود را به روزرسانی نموده است.

فون پد 7

پردازنده اصلی و پردازنده گرافیکی قوی، اندروید ۴.۲، قابلیت مکالمه تلفنی، نمایشگر باکیفیت از نوع IPS، اسپیکرهای قدرتمند و از همه مهم‌تر قیمت بسیار پایین، فون‌پد ۷ را به یکی از بهترین انتخاب‌ها بدل می‌سازد. عمر باتری این تبلت بسیار خوب بوده و به راحتی می‌تواند پاسخ‌گوی نیاز شما باشد. در استفاده معمول می‌توانید دو روز کامل از تبلت‌تان استفاده‌ کنید بدون آنکه نیاز به شارژ باتری داشته باشید. این تبلت به دلیل نمایشگر و سیستم صوتی قدرتمند و باکیفیت می‌تواند برای تماشای فیلم و انجام بازی‌ها بسیار مناسب باشد.

وبگردی و مطالعه روی این تبلت لذت‌بخش است و به دلیل استفاده از پنل IPS LCD چشمان شما در استفاده طولانی مدت از تبلت، آزار نمی‌بیند. وزن مناسب دستگاه نیز باعث می‌شود که در استفاده‌های طولانی مدت احساس خستگی نکنید و بتوانید به راحتی آن را در دست بگیرید. این تبلت به دلیل ابعاد مناسبی که دارد بسیار خوش‌دست است و ارگونومی مناسبی دارد.

از دوربین این تبلت نباید انتظار بالایی داشته باشید، چرا که کیفیت عکس‌های گرفته شده چندان شما را مجذوب خود نخواهد کرد. از طرفی استفاده از سنسورهای متنوع روی این تبلت می‌تواند در بسیاری مواقع کاربردی باشد.

شاید بزرگ‌ترین رقبای فون‌پد ۷ در این بازه قیمتی، نکسوس ۷ نسل اول و فون‌پد نسل اول باشند. نکسوس ۷ به دلیل ارائه نسخه جدیدش با کاهش قیمت مواجه شده و فون‌پد نسل اول نیز به خاطر بدنه آلومینیومی زیبا و مستحکمی که دارد ممکن است نظر برخی مشتریان را از روی فون پد ۷ بربایند. به نظر می‌رسد در شرایطی که تبلت‌های ارزان‌قیمت چینی در بازار فزونی یافته‌اند، خرید یک تبلت معتبر ارزان‌قیمت کاری منطقی‌تر باشد که شما را پشیمان نخواهد کرد و فون پد ۷ یکی از گزینه‌های خوب در رده تبلت‌های ارزان قیمت است.

نقاط قوت

  • پردازنده‌ی قدرتمند با بازده‌ی مناسب نسبت به قیمت
  • امکانات متنوع نرم‌افزاری در رابط کاربری جدید ایسوس
  • طول عمر باتری خوب به خصوص در حالت استندبای (۳۵ روز در حالت استندبای)
  • اسپیکرهای استریو باکیفیت
  • قابلیت مکالمه تلفنی
  • نمایشگر قابل قبول IPS با رزولوشن مناسب

نقاط ضعف

  •  طراحی ظاهری نه چندان زیبا
  • بدنه پلاستیکی براق که اثر انگشت را به خود جذب می‌نماید
  • قرار گرفتن جک هدفون در بالای دستگاه
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات