بررسی تبلت VivoTab RT ایسوس با ویندوز RT

پنج‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۲:۳۷
مطالعه 23 دقیقه
مایکروسافت بالاخره با انتشار ویندوز RT بصورت جدی وارد نبرد در بازار تبلت‌ها شد. سیستم‌عاملی که از نظر شکل و شمایل ظاهری با ویندوز 8 مو نمی‌زند و بسیاری از امکانات جذاب و کاربردی آن را نیز دراختیار دارد. مایکروسافت به همراه ویندوز RT، تبلت سرفیس را نیز روانه بازار کرد اما علاوه بر این تبلت، محصولات دیگر مبتنی بر سیستم‌عامل مایکروسافت نیز وجود دارند که در برخی از موارد بهتر از سرفیس عمل کرده و امکانات دوست داشتنی دارند. یکی از این محصولات تبلت VivoTab RT ایسوس است، محصولی خوش ساخت، زیبا و از همه مهم‌تر مبتنی بر ویندوز RT که در این مقاله به بررسی تخصصی آن می‌پردازیم و نقاط مثبت و منفی آن را بر می‌شماریم. پس با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

ایسوس یکی از مطرح‌ترین تولیدکنندگان تبلت‌های اندرویدی است و محصولات متنوع این شرکت از خانواده ترنسفورمر مانند Transformer Pad Infinity همواره جزو برترین‌های اندروید به شمار می‌روند. یکی از مهم‌ترین مزایای تبلت‌های 10 اینچی اندرویدی ایسوس قابلیت تبدیل آن‌ها به نت‌بوک است که به لطف داک فیزیکی کیبرد که دارای باتری داخلی نیز است، میسر می‌شود. حال ایسوس تمام تجریبات خود در تولید تبلت‌های تبدیل شدنی را به دنیای ویندوز 8 وارد کرده و ماحصل آن نیز VivoTab RT با سیستم‌عامل ویندوز RT است.

ویووتب آرتی از نظر شکل و شمایل ظاهری شباهت زیادی به Infinity دارد و حتی کی‌برد داک آن نیز شبیه به همان محصول است اما با این تفاوت که VivoTab باریک‌تر و سبک‌تر به نظر می‌رسد. ایسوس قیمت گذاری مناسبی را نیز برای این تبلت در نظر گرفته و نسخه 32 گیگابایت آن را به همراه داک صفحه‌کلید با قیمت 599 دلار به فروش می‌رساند که البته این تبلت در بازار کشور به همراه گارانتی دو ساله شرکت آوات با قیمت حدود 2.4 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

ویووتب آرتی ایسوس

VivoTab مجهز به سیستم‌عامل ویندوز RT است، سیستم‌عاملی که با ابزارهای مبتنی بر معماری ARM سازگار است و امکان اجرای نرم‌افزارهای مبتنی بر معماری x86 را ندارد. همین عامل باعث شده تا تمام ابزارهای که مجهز به سیستم‌عامل ویندوز RT هستند، نام RT را نیز به همراه داشته باشند. ایسوس یک تبلت VivoTab با پردازنده x86 اینتل نیز دارد، پس برای تشخیص تبلتی که با ویندوز RT عرضه می‌شود تنها کافی است بدنبال RT در نام مدل آن باشید. برای آشنایی با معماری ARM پیشنهاد می‌کنیم مقاله «معماری ARM چیست؟ چه تفاوتی با x86 اینتل دارد؟» را از دست ندهید.

تبلت VivoTab RT ایسوس توسط شرکت آوات –نماینده لپ تاپ و تبلت‌های ایسوس در ایران- دراختیار زومیت قرار گرفت.

در جعبه تبلت VivoTab RT ایسوس علاوه بر خود تبلت، یک کابل USB، شارژر، آداپتور پورت USB، یک پارچه مخصوص تمیز کردن صفحه‌نمایش لمسی و دفترچه راهنما وجود دارد.

طراحی و سخت افزار

VivoTab RT از نظر شکل و شمایل ظاهری شباهت بسیاری به تبلت‌های اندرویدی سری Transformer این شرکت دارد و از همه بیشتر به تبلت با کیفیت Infinity شبیه است. ترکیب رنگ بندی، بدنه آلومینیومی و طراحی پشت تبلت همگی مشابه مدل‌های قبلی هستند. اما وقتی تبلت را در دست می‌گیرید بلافاصله متوجه ضخامت بسیار کم و وزن سبک آن خواهید شد. بدنه فلزی به همراه لبه‌های منحنی شکل، وزن و ضخامت کم، باعث شده‌اند که تبلت به شکل بسیار خوبی در دست جای بگیرد و آن را به یک ابزار با ارگونومی مناسب برای استفاده دراز مدت بدل کند.

البته لازم است بدانید که قسمت بالا و پشت تبلت از جنس پلاستیک ساخته شده و در واقع بدنه پشتی ترکیبی از آلومینیوم و پلاستیک است. اما همان قسمت پلاستیکی داری طرح هاشور مانندی است که هم جلوه تبلت را جذاب‌تر کرده و هم باعث می‌شود تا تبلت از دست سُر نخورد. به‌طور کلی تبلت حس یک کالای با کیفیت را به انسان منتقل می‌کند. تنها مورد آزاردهنده‌ای که در طراحی این تبلت مشاهده کردیم وجود یک کلید کشویی روی لبه تبلت است که برای رها کردن داک از تبلت کاربرد دارد، پیش از این دکمه روی داک فیزیکی قرار داشت و به نظر ما اصلا وجود آن روی تبلت ضروری نیست.

در ساخت بدنه VivoTab از فناوری NMT یا فرم‌دهی نانو استفاده شده است. ایسوس در توضیح NMT نوشته است که در این فرایند از ترکیب پلاستیک ذوب شده و آلومینیوم در سطح نانو بهره برده می‌شود تا این دو قسمت به خوبی در کنار یکدیگر قرار گرفته و یکپارچه شوند.

VivoTab RT سبک و باریک است، این تبلت از تمام تبلت‌های هم رده اندرویدی خود سبک‌تر است. ویوو تب آرتی تنها 8.3 میلی‌متر ضخامت و 525 گرم وزن دارد. ابعاد و ضخامت آن را با دیگر تبلت‌های بازار مقایسه کنید تا به شگفتی آن پی ببرید:

تبلت

ابعاد (mm)

ضخامت (mm)

وزن (g)

Asus VivoTab RT

262.5 در 170.9

8.3

525

ViewSonic VB100a

257 در 175

10.0

630

Hyundai Play X

267 در 177

9.6

650

Samsung Galaxy Note 10.1

262 در 180

8.9

600

Huawei Mediapad 10 FHD

274 در 175

8.9

580

Nexus 7

198.5 در 120

10.5

347

Nexus 10

263.9 در 177.6

8.9

603

Galaxy Tab 2 10.1

256.6 در 175.3

9.7

588

َAsus Transformer Infinity

263 در 180

8.5

598

قسمت جلوی تبلت همچون دیگر تبلت‌های بازار با یک صفحه‌نمایش بزرگ مشکی با حاشیه تیره پر شده است. در لبه بالای حاشیه نمایشگر یک دوربین 2 مگاپیکسلی برای مکالمه تصویری وجود دارد. VivoTab همچنین از یک دوربین 8 مگاپیکسلی به همراه فلش LED در پشت بهره می‌برد که احتمالاً مورد پسند علاقمندان عکاسی با تبلت قرار خواهد گرفت.

حاشیه دور نمایشگر کمی بزرگ‌تر از تبلت‌های رایج بازار است و علاوه بر آن حاشیه بالا و پایین نمایشگر کمی عریض‌تر از حاشیه راست و چپ هستند که کمی عجیب به نظر می‌رسد.

مشخصات فنی و قیمت VivoTab RT ایسوس

  • پردازنده: Tegra 3 با 4 هسته 1.3 گیگاهرتزی
  • حافظه: 2 گیگابایت DDR3L
  • حافظه ذخیره‌سازی: 32 و 64گیگابایت
  • نمایشگر 10.1 اینچ با رزولوشن 1366 در 768 پیکسل از نوع +Super IPS و محافظ شیشه‌ای گوریلاگلس
  • دوربین 8 مگاپیکسل با فوکوس خودکار و فلش LED و دوربین جلو 2 مگاپیکسل
  • شبکه بی‌سیم وای فای، بلوتوث 4 و GPS، شبکه‌های 3G و 4G (بصورت اختیاری)
  • دو باتری یکی در تبلت و یکی در داک جدا شدنی کی‌برد
  • خروجی microHDMI، پورت USB و اسلات microSD
  • ابعاد 263 در 171 در 8.3 میلی‌متر و وزن 525 گرم
  • قیمت در بازار کشور، 2.4 میلیون‌ تومان برای حافظه 32 گیگابایت و داک فیزیکی

بیایید نگاهی به دور VivoTab RT بیندازیم. دکمه پاور یا قفل صفحه را در لبه بالا و دکمه‌ یک تکه کم و زیاد کردن حجم صدا را در لبه راست مشاهده می‌کنیم. این دکمه‌ها در جای مناسبی قرار گرفته‌اند و خوشبختانه در زمان استفاده از تبلت به اشتباه دست‌تان روی آن‌ها قرار نخواهد گرفت، در برخی از تبلت‌ها، مکان دکمه‌ها به خوبی در نظر گرفته نمی‌شوند و در زمان کار کردن با تبلت یا تماشای فیلم به اشتباه دست انسان روی کلیدها قرار گرفته و صفحه خاموش می‌شود.

Asus VivoTab RT

در لبه پایین تبلت کانکتورهای داک کی‌برد قابل مشاهده است، که برای نصب بر صفحه‌کلید خارجی فیزیکی و همچنین شارژ تبلت و اتصال تبلت به کامپیوتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. در لبه چپ VivoTab RT کانکتور mico HDMI به همراه اسلات microSD برای افزایش ظرفیت حافظه ذخیره‌سازی قرار داده شده است.

نمایشگر

VivoTab RT مجهز به صفحه‌نمایش 10 اینچی از نوع Super IPS LCD و با رزولوشن 1366 در 768 پیکسل است. این صفحه‌نمایش بین تبلت‌های 500 دلاری با ویندوز RT رایج است و در تبلت سرفیس آرتی مایکروسافت نیز به کار گرفته شده است. Super IPS به این معنا است که زاویه دید نمایشگر در تمام جهات بسیار بالا است و از هر زاویه‌ای که به تصویر نگاه کنید، افت کیفیت و بهم ریختگی رنگ‌ها را مشاهده نخواهید کرد و همواره تصویر با کیفیت مطلوب پخش می‌شود. دقت نمایش رنگ‌ها نیز در این نمایشگر همچون دیگر نمایشگرهای IPS بالا است و تصاویر به شکل طبیعی نمایش داده می‌شوند. شدت روشنایی 600 نیت صفحه‌نمایش VivoTab باعث شده تا به‌راحتی بتوان از آن در فضاهای پرنور و محیط‌های خارج از خانه نیز استفاده کرد. لازم است بدانید که صفحه‌نمایش سرفیس مایکروسافت دارای شدت روشنایی پایین‌تر 400 نیت است و این بدین معنا است که تصاویر در VivoTab به شکل شفاف و زنده‌تری نمایش داده می‌شوند.

VivoTab rt display

ایسوس برای محافظت از نمایشگر لمسی یک محافظ شیشه‌ای گوریلا گلس را روی آن قرار داده تا از خط و خش و آسیب‌های احتمالی در امان باشد.

هرچند تراکم و رزولوشن نمایشگر VivoTab RT به اندازه نمایشگر رتینا آیپد نسل سوم چهارم یا نکسوس 10 نیست اما تصاویر در آن فوق‌العاده جذاب نمایش داده می‌شوند و شدت روشنایی بالا و زاویه دید مناسب آن باعث شده تا رابط کاربری مدرن ویندوز 8 در آن به شکلی شگفت‌انگیز و جذاب خودنمایی کند.

رزولوشن بالاتر آیپد و نکسوس 10 باعث می‌شوند تا مطالعه متون و وب گردی لذت بخش تر از VivoTab RT باشد.

ما برای بررسی کنتراست تصویر، فیلم‌های مختلف و تصاویر تیره و روشن بسیاری را در آن پخش کردیم و عمق رنگ مشکی و کنتراست تصویر در آن را نیز بسیار مناسب ارزیابی نمودیم.

داک کی‌برد

صفحه‌کلید فیزیکی ویووتب آرتی تغییرات کوچکی نسبت به صفحه کلیدهای فیزیکی سری Transformer Pad دارند. بارزترین تفاوت آن‌ها وجود دکمه ویندوز 8 و تاچ‌پد بزرگ‌تر است. البته این یک نکته منفی به شمار نمی‌رود و همواره یکی از مزایای تبلت‌های ایسوس صفحه‌کلید خوش ساخت و باکیفیت آن‌ها است که در این تبلت نیز استفاده شده است.

داک کی برد VivoTab RT ایسوس

تبلت به خوبی روی داک جای می‌گیرد و اگر بخواهید آن را جدا کنید باید دکمه کشویی که روی بدنه تبلت قرار داده شده است را به سمت پایین فشار دهید تا زبانه تبلت آزاد شده و از داک جدا گردد. وجود این زبانه باعث شده تا وقتی تبلت به داک متصل می‌شود، بصورت قرص و محکم روی آن جای بگیرد. البته این روش استفاده از زبانه برای آزاد کردن تبلت کمی قدیمی و غیرجذاب است و شاید روش‌های مشابه که کمپانی‌های دیگر برای حفظ اتصال داک و تبلت بکار می‌گیرند، گزینه مناسب‌تری باشد.

بدنه داک کی‌برد فلزی است و هم خوانی خوبی با خود تبلت دارد. با اینکه خود صفحه‌کلید کوچک است اما ایسوس تمام تلاش خود را برای ایجاد فضای کافی بین کلیدها به کار گرفته و نتیجه نیز بد نیست. وقتی تبلت به داک متصل می‌شود، شما با یک نت بوک کوچک طرف هستید که تایپ کردن و کنترل ماوس به وسیله تاچ‌پد را ساده و راحت‌تر می‌کند.

ازآنجاکه ویووتب آر‌تی مجهز به سیستم‌عامل ویندوز RT است، تجربه کار کردن با صفحه‌کلید فیزیکی و تاچ پد بسیار جذاب است و اصلا نمی‌توان آن را با آنچه در آیپد یا تبلت‌های اندرویدی تجربه کرده‌ایم، مقایسه کرد. وقتی تبلت به داک فیزیکی متصل می‌شود، شما با یک نت بوک واقعی طرف هستید و علاوه بر امکان استفاده از تمام کلیدهای میانبر و کنترل ساده نشانگر ماوس توسط تاچ‌پد، به کمک این داک به‌راحتی می‌توانید به ویرایش اسناد موجود در مجموعه آفیس و همچنین تایپ متون طولانی بپردازید.

Keyboard Dock Asus VivoTab RT

البته این موضوع را نیز فراموش نکنید که اگرچه سایز 10 اینچ برای تبلت مناسب است اما هیچ وقت برای لپ‌تاپ خوب نبوده و به دلیل کوچک بودن داک کی‌برد ابعاد کلیدها به اندازه لپ‌تاپ‌های 13 یا 15 اینچی نیستند و کار کردن به این صفحه‌کلید قرار نیست به خوبی آن‌ها باشد.

تاچ‌پد داک نسبت به تاچ‌پد داک تبلت‌های 10 اینچی که تا به امروز دیدیم، بزرگ‌تر است و همین عامل باعث تجربه بهتر کار کردن با آن شده است. دکمه‌های این داک هر چند مجزا نیستند و با سطح تاچ‌پد یکی شده‌اند اما به نرمی‌ کار می‌کنند و مشکلی در استفاده با آن‌ها نداشتیم. بهتر است این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که وقتی با یک نمایشگر لمسی و رابط کاربری فوق‌العاده ویندوز 8 طرف هستید، نیاز کمی به استفاده از تاچ‌پد خواهید داشت و بیشتر امور را با لمس صفحه انجام خواهید داد. اما در محیط‌های مثل اکسل یا موارد مشابه، تاچ‌پد به خوبی از پس کنترل دقیق و صحیح ماوس بر می‌آید.

Asus VivoTab RT

جالب است بدانید که داک فیزیکی علاوه بر کی‌برد و تاچ پد، یک پورت USB و باتری داخلی نیز دارد. باتری داخلی علاوه بر اضافه کردن وزن صفحه‌کلید که موجب حفظ تعادل کلی دستگاه در زمان اتصال تبلت به آن می‌شود، طول عمر باتری را نیز دو چندان می‌کند. یعنی وقتی تبلت به داک کی‌برد متصل می‌شود، سیستم قادر به استفاده از باتری خود تبلت و باتری داک کی‌برد خواهد بود و این بدین معنی است که طول عمر باتری تا 16 ساعت افزایش خواهد یافت.

اگر به تبلت سرفیس RT مایکروسافت دقت کرده باشید به دلیل استفاده از داک سبک تاچ کاور یا تاچ تایپ در پشت تبلت یک پایه قرار داده شده است، که در زمان استفاده از داک‌های فیزیکی تبلت ثابت باقی بماند. هر چند داک‌های فیزیکی مایکروسافت خلاقانه و جذاب هستند اما مثلا از آن‌ها نمی‌توان در زمانی که روی کاناپه لم داده‌اید یا وقتی تبلت را روی پای خود قرار داده‌اید، استفاده کنید، مگر اینکه سرفیس را از داک جدا کرده از صفحه‌کلید لمسی روی صفحه استفاده کنید. اما ازآنجاکه اتصال بین تبلت و داک در تبلت ایسوس بصورت استواری برقرار می‌شود و از طرفی خود داک کی‌برد نیز دارای باتری داخلی، بدنه فلزی و وزن مناسب است، از آن می‌توان به خوبی یک نت بوک در شرایط مختلف استفاده نمود.

نرم افزار و ویندوز RT

ویندوز RT بزرگ‌ترین اقدام مایکروسافت برای ورود به بازار تبلت‌ها است. ما در زومیت به‌زودی مقاله مفصلی در مورد ویندوز RT و مزایا و معایب آن و همچنین مقایسه آن با ویندوز 8 منتشر خواهیم کرد. اما در این بخش نیز سعی می‌کنیم تجربه چند روز کار خود با تبلت VivoTab RT و ویندوز RT را دراختیار شما قرار دهیم.

ویندوز RT

به‌طور کلی داستان از آنجا شروع شد که اپل آیپد را وارد بازار کرد و طی سال‌های اخیر تلاش کرد تا ابزارهای موبایل را به‌طور کامل از کامپیوترهای شخصی جدا کند. اگر نگاهی به آیپد و سیستم‌عامل iOS بیندازید و آن را با مک‌بوک‌های این شرکت مقایسه کنید متوجه تفاوت‌های عمده این دو محصول و مرز بزرگ بین آن‌ها خواهید شد. رفتار گوگل در اندروید نیز مشابه اپل در iOS بوده است و آن‌ها نیز سعی در نزدیک شدن تبلت‌ها به کامپیوترهای شخصی نداشته‌اند. اما سیاست مایکروسافت دقیقاً بر خلاف دو رقیب قدرتمند و صاحب بازار تبلت است، مایکروسافت در اقدامی بزرگ سعی کرده تا مرز میان PC و تبلت را محو کند و یک سیستم‌عامل مشابه را برای هر دو آن‌ها تدارک ببیند. در واقع مایکروسافت بر خلاف اپل اصلا قصد ندارد تا تبلت‌ها را جدا از PC بداند و اقدام ارزشمند این غول نرم‌افزاری موجب خلق انواع و اقسام ابزارهای هیبریدی شده است که بسیاری از آن‌ها را در نمایشگاه‌های مختلف شاهد بوده‌ایم.

ما تجربه بیش از سه سال کار کردن با آیپد و همچنین انواع مختلف تبلت‌های اندرویدی را داشته‌ایم، هر چند این محصولات به خوبی از پس وب گردی، بررسی ایمیل، ارسال و دریافت پیغام، ایجاد فایل‌های متنی و ویرایش تصاویر و ویدئو در سطح ابتدایی بر می‌آیند اما واقعا نمی‌توان هیچ کدام از آن‌ها را جایگزین مناسبی برای لپ تاپ دانست و بیشتر برای انجام امور سبک، غیرحرفه‌ای و سرگرمی مناسب هستند. اما مایکروسافت با ارائه ویندوز RT و ویندوز 8 توانست این دیدگاه را در رابطه با تبلت‌ها به‌طور کامل تغییر دهد.

رابط کاربری مترو ویندوز 8 که بعدها به Modern UI تغییر نام پیدا کرد، مشخصا برای صفحه‌های لمسی طراحی شده است. تجربه کار با ویندوز RT مطلقا هیچ تفاوتی با ویندوز 8 نمی‌کند! بسیاری بر این باور اشتباه هستند که تفاوت بسیاری بین ویندوز RT و ویندوز 8 وجود دارد و خود ما نیز تا پیش از کار کردن با VivoTab RT چنین باوری داشتیم. اما شک نکنید که تجربه کار با ویندوز RT هیچ تفاوتی با ویندوز 8 نمی‌کند و تنها تفاوت برجسته بین آن‌ها در اجرای برنامه‌های قدیمی مبتنی بر معماری x86 در ویندوز 8 و عدم اجرای آن‌ها در ویندوز RT است. اما امکانات هر دو سیستم تقریباً هیچ تفاوتی با یکدیگر نمی‌کند و تجربه کار با هر دو سیستم عامل یکسان است.

در ویندوز RT سیستم انجام هم‌زمان چند کار به بهترین شکل ممکن انجام می‌شود و اصلا نمی‎‌توان مالتی‎‌تسکینگ در ویندوز RT را با iOS و اندروید مقایسه کرد. شما حتی می‌توانید نرم افزارهای مترو و دسکتاپ را در کنار یکدیگر روی صفحه قرار داده و از اطلاعات بین هر کدام بصورت هم‌زمان بهره برده یا هر زمان که تمایل داشتید به کمک نوار جداکننده دو برنامه و کشیدن آن به یکی از جهات راست و چپ، فضای بیشتری را به یکی از آن‌ها اختصاص دهید.

win rt vivotab

محیط دسکتاپ نیز تمام امکانات ویندوز 8 را دارا است و به خوبی می‌توان از آن برای استفاده امور مختلف مثل کپی کردن فایل‌ها، اجرای نرم افزارهای مختلف و غیره بهره برد. مثلا در ویندوز RT به CMD دسترسی دارید، می‌توانید Batch فایل بسازید، برای اپلیکیشن ها شورت‌کات تعریف کنید، کاوش را سفارشی کنید و به کلیه امکاناتی که در ویندوز داشته‌اید، دسترسی داشته باشید. برخی بر این باورند که ویندوز RT قادر به اجرای فایل‌های با پسوند exe نیست، اما این طور نیست در ویندوز RT نیز همچون ویندوز 8 فایل‌های اجرای دارای پسوند exe هستند اما این سیستم‌عامل تنها نرم‌افزارهایی را اجرا می‌کند که براساس معماری ARM کامپایل شده باشند.

ویندوز RT در ویووتب آرتی به همراه نسخه پیش‌نمایش آفیس 2013 ارائه می‌شود. آفیس 2013 سازگار با ویندوز RT تنها در چند مورد جزئی با نسخه ویندوز 8 متفاوت است و این بدین معنا است که در تبلت سرفیس RT و VivoTab RT شما به نرم افزارهای قدرتمند اکسل، ورد، پاورپوینت و دیگر ابزارهای این مجموعه دسترسی خواهید داشت. اگر با مجموعه های مشابه در اندروید و iOS کار کرده باشید حتماً می‌دانید که هیچ کدام به گرد پای آفیس مایکروسافت نیز نمی‌رسند و در واقع آفیس 2013 یکی از وزنه‌های اساسی مایکروسافت در تبلت‌های ویندوزی است. برای آشنایی با امکانات تازه آفیس 2013 مقاله «معرفی کامل مجموعه نرم‌افزاری آفیس ۲۰۱۳ مایکروسافت» را مطالعه کنید.

Office 2013 Excel - Windows RT

درست است که پردازنده Tegra 3 بکار رفته در VivoTab RT بسیار ضعیف تر از پردازنده‌های Sandy Bridge اینتل است، اما ساختار خاص و کم نظیر ویندوز RT به شکلی است که تمام نرم‌افزارها، مخصوصا نرم افزارهای سازگار با رابط کاربری مدرن ویندوز، به خوبی در VivoTab RT اجرا می‌شوند. در بخش بازده بیشتر به این مبحث خواهیم پرداخت اما این موضوع را بدانید که به نظر می‌رسد، توان تگرا 3 برای ویندوز RT و اپلیکیشن‌های آن کفایت می‌کند.

بدون شک مهم‌ترین تفاوت بین ویندوز RT و ویندوز 8 در پشتیبانی آن‌ها در نرم‌افزارهای x86 است. اگر ویندوز RT را جیلبرک نکنید، مجبور هستید از فروشگاه نرم افزار مایکروسافت، اپلیکیشن‌های مورد نیاز خود را تهیه کنید، اما اگر آن را جیلبرک کنید جریان کمی فرق خواهد کرد. در حال حاضر فروشگاه نرم افزار مایکروسافت دارای 40 هزار عنوان اپلکیشن در زمینه های مختلف است. برخی از اپلیکیشن‌های محبوب اکوسیستم‌های گوگل و اپل نیز به ویندوز مایکروسافت راه پیدا کرده‌اند، اما هنوز ویندوز استور در برخی زمینه‌ها از جمله بازی‌ها تقریباً هیچ حرفی برای گفتن ندارد. پس اگر به‌دنبال سرگرمی و مخصوصا بازی‌ هستید، فعلا ویندوز RT شما را ناامید می‌کند. البته این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که مایکروسافت به لطف کنسول بازی و بخش سرگرمی قدرتمند خود شدیدا در تلاش است تا بازی‌های مختلف را برای سازگاری با ویندوز RT آماده کند، اما حقیقت امر این است، تا زمانی که تعداد ابزارهای فروخته شده مبتنی بر ویندوز RT زیاد نشوند و کاربران این سیستم‌عامل افزایش نیابند، تولیدکنندگان مطرح بازی‌ها و اپلکیشن‌های مختلف نسبت به ارائه محصولات خود برای ویندوز RT اقدام نخواهند کرد.

فروشگاه ویندوز مایکروسافت

این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که به‌تازگی روزنه امیدی برای کاربران ویندوز RT شکل گرفته است. پس از جیلبرک شدن ویندوز RT، امکان نصب نرم افزار از منابع مختلف و جدا از فروشگاه ویندوز، میسر شده است. علامندان به ویندوز مایکروسافت نیز طی این روزها بی کار ننشسته‌اند و ابزارهای بسیار جالبی را برای تبدیل سورس کد برنامه‌های سازگار با معماری x86 و تبدیل آن‌ها به اپلیکیشن‌های سازگار با ARM تولید کرده‌اند و به همین روش و به‌سادگی توانسته‌اند، برخی از اپلکیشن‌های متن باز تحت ویندوز را برای ویندوز RT پورت کنند. این بدین معنا است که حداقل به‌زودی بسیاری از اپلکیشن‌های متن باز ویندوز برای ویندوز RT ارائه خواهند شد.

همان‌طورکه پیش‌تر نیز در مقالات مختلف بصورت مفصل به آن پرداختیم در ویندوز 8 پشتیبانی بسیار خوبی از صفحه لمسی و ژست‌های لمسی وجود دارد. به‌راحتی می‌توان ازطریق صفحه لمسی بین برنامه‌های در حال اجرا سوئیچ کرد، ازطریق چارم‌بار به تنظیمات و منوی استارت دسترسی داشت، برنامه‌ها را روی دسکتاپ یا رابط کاربری مدرن سنجاق کرد و بین رابط کاربری دسکتاپ و مدرن تغییر حالت داد. همه این‌ها به بهترین شکل ممکن دراختیار شما قرار دارند. آیپد و سیستم‌عامل iOS نیز از نظر ژست‌های لمسی در سطح بسیار خوبی قرار دارند و شما به‌راحتی و به کمک ژست‌های لمسی می‌توانید به بخش‌های مختلف سیستم‌عامل دسترسی داشته باشید. اما یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌های اندروید در تبلت‌ها عدم وجود ژست‌های حرکتی مناسب است.

اجرای همزمان دو پنجره

وقتی انگشت خود را از لبه چپ نمایشگر به سمت راست می‌کشید، بین اپلیکیشن‌های در حال اجرا سوئیچ می‌شود، اگر همین کار را از لبه راست و به سمت چپ انجام دهید منوی چارم بار ویندوز باز می‌شود و اگر همین کار را از لبه پایین به سمت بالا یا بالا به سمت پایین صفحه انجام دهید، تنظیمات مربوط به برنامه‌های در حال اجرا نمایش داده می‌شود. اگر کمی با رابط کاربری مدرن ویندوز 8 کار کنید با تمام امکانات لمسی و جذاب آن آشنا خواهید شد و از استفاده از آن لذت خواهید برد.

برای آشنایی با امکانات تازه و جذاب ویندوز 8 به این مقاله‌ها مراجعه کنید:

  • صفحه مربوط به کلیه مقالات آموزشی ویندوز 8
  • راهنمای کامل بهترین‌ ترفند‌ها و میانبر‌ها: چطور در ویندوز ۸ گم نشویم؟
  • چگونه در ویندوز ۸ زمام امور را در دست گیریم؟!
  • ۱۵‌ ترفند و نکته ویندوز ۸: برای تجربه پدیده جدید دنیای کامپیوتر آماده باشید!

صفحه‌کلید لمسی روی صفحه ویندوز RT نیز در نوع خود بی‌نظیر است فاصله کلید‌ها، نوع چیدمان آن‌ها و از همه مهم‌تر دو قسمتی بودن صفحه دوم کلیدها که در آن کلیدهای اعداد بصورت جداگانه قرار گرفته‌اند، همگی باعث می‌شوند تا وقتی که از تبلت بدون داک صفحه‌کلید استفاده می‌کنید، از تایپ کردن با آن لذت ببرید.

صفحه کلید لمسی ویندوز RT

اینترنت اکسپلورر 10 مایکروسافت با صفحه لمسی تبلت‌ها به خوبی سازگار شده و به شکل بسیار خوبی از دستورها لمسی پشتیبانی می‌کند، با صفحه لمسی به‌راحتی می‌توانید روی بخش‌های مختلف صفحه بزرگنمایی داشته باشید یا با حرکت انگشت دست خود اسکرول به سمت بالا و پایین یا چپ و راست را اعمال کنید. انتخاب متون و ذخیره تصاویر نیز با لمس صفحه در این مرورگر میسر است.

ویندوز RT همچون ویندوز 8 به خوبی از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند، اما مایکروسافت همچون گوگل دسترسی به فروشگاه ویندوز را برای کاربران ایرانی محدود کرده است و برای دسترسی به دو اپلیکیشن Store و People باید از VPN استفاده کنید.

بازده و عملکرد

VivoTab RT مجهز به پردازنده Tegra 3 انویدیا است این سیستم-روی-یک-چیپ و توانایی آن تقریباً برای همه ما مشخص است و آن را روی تبلت و تلفن‌های هوشمند بسیاری آزمایش کرده‌ایم. انویدیا در این SoC بسیار خوب ظاهر شد و مایکروسافت آن را برای اولین تبلت‌های ویندوز RT خود انتخاب کرد. VivoTab RT نیز مجهز به تراشه T30 تگرا 3 است. خوب حال چطور می‌توان بازده تگرا 3 را در تبلت ویندوزی با تبلت‌های اندرویدی مقایسه نمود؟ تقریباً این کار غیرممکن است چون هنوز هیچ نرم‌افزاری برای بنچمارک کردن در ویندوز RT وجود ندارد و به‌همین‌دلیل، نمی‌توان بازده آن را در سیستم‌عامل مایکروسافت بدست آورد.

VivoTab RT

اما ویووتب آر تی در دنیای واقعی چطور است؟ راستش را بخواهید پیش از اینکه این تبلت به دست ما برسد تصور می‌کردیم که تگرا 3 به هیچ وجه از پس اجرای سریع ویندوز و اپلیکیشن‌ها بر نخواهد آمد. اما وقتی با آن شروع به کار کردیم، متوجه شدیم که مایکروسافت زمان بسیار زیادی را صرف بهینه‌سازی سیستم عامل خود و سازگاری آن با معماری ARM کرده است. تگرا 3 سیستم عامل ویندوز RT و تمام اپلیکیشن‌های آن را به شکل باور نکردنی سریع اجرا می‌کند. ما برای آزمایش سیستم تمام نرم افزارهای مجموعه آفیس را باز نمودیم و هم‌زمان چندین اپلیکیشن رابط کاربری مدرن را نیز اجرا کردیم. اما هنوز سوئیچ شدن بین آن‌ها به سرعت و اجرای هر کدام از آن‌ها به نرمی انجام می‌شد. میزان حافظه رم اشغال شده در این حالت نیز به 60 درصد از 2 گیگابایت رسید. این بدین معنا است که شما با تگرا 3 به خوبی از پس اجرای اپلکیشن‌های مختلف و بازی های فعلی نه چندان گرافیکی ویندوز RT بر خواهید آمد.

طول عمر باتری

ویووتب آرتی مجهز به دو باتری 25 وات ساعتی است، یکی در داخل تبلت و یکی در دل داک کی‌برد. در آزمایشاتی که ما انجام دادیم، این تبلت در بخش ویدئو با رزولوشن 720p توانست نزدیک به 7:30 ساعت دوام بیاورد. این آزمایش در حالتی انجام گرفت که شدت روشنایی نور نمایشگر روی 50 درصد تنظیم شده بود. حال اگر داک کی‌برد را نیز به تبلت بیفزایید مدت دوام باتری به دو برابر افزایش می‌یابد. البته اگر وای فای روشن باشد VivoTab RT در وب گردی و امور روزانه حدود 7 ساعت دوام می‌آورد و این مدت زمان وقتی که داک فیزیکی کی‌برد متصل باشد به نزدیک به دو برابر افزایش می‌یابد.

دوربین و اسپیکر

هرچند دوربین در تبلت برای بسیاری از کاربران اهمیتی ندارد و عکس برداری و فیلم‌برداری با ابزار بزرگی همچون تبلت آنچنان آسان نیست، اما ایسوس به این بخش از تبلت نیز نگاهی ویژه داشته و در VivoTab RT از یک دوربین 8 مگاپیکسل با فوکوس خودکار و لنز با F/2.2 بهره برده است. علاوه بر دوربین 8 مگاپیکسل پشتی یک دوربین 2 مگاپیکسل نیز در جلوی تبلت وجود دارد که امکان مکالمه ویدیویی با رزولوشن 1080p را میسر می‌کند. خوشبختانه نرم افزار اسکایپ نیز برای ویندوز RT منتشر شده و به خوبی می‌توان از آن برای مکالمه تصویری استفاده نمود.

دوربین VivoTab RT

جالب است بدانید که روی VivoTab RT دو نرم افزار دوربین وجود دارد، یکی نرم افزار پیش‌فرض مایکروسافت است و دیگری اپلیکیشن Asus Camera. نرم افزار دوربین امکانات وسیعی را دراختیار کاربر قرار می‌دهد و ازطریق آن می‌توانید فیلترهای مختلف را روی عکس گرفته شده اعمال کنید، ISO را تنظیم کنید، از حالت‌های مختلف فوکس بهره ببرید و بالانس نور سفید را تغییر دهید. این نرم افزار امکان عکس برداری پانوراما را نیز دراختیار کاربر قرار می‌دهد اما از عکس برداری HDR پشتیبانی نمی‌کند.

[widgetkit id=501]

دوربین 8 مگاپیکسلی ویووتب کیفیت مناسبی دارد، اما سرعت شاتر آن سریع نیست و در عکس برداری از اشیاء متحرک خوب عمل نمی‌کند.

جمع بندی

ایسوس تجربه چندین ساله خود را در تولید تبلت‌های تبدیل شدنی اندرویدی وارد دنیای ویندوز کرده است. اگرچه این تبلت فاقد داک مدرن و جذاب تاچ کاور سرفیس است اما داک فیزیکی ایسوس نیز امکانات خاص و کاربردی خود را دارد و از همه مهم‌تر دارای یک باتری داخلی مناسب است که طول عمر باتری تبلت را دو برابر می‌کند. VivoTab RT خوش ساخت، باریک، سبک و زیبا است. زمانی که این تبلت را در دست می‌گیرید حس بسیار خوبی به انسان منتقل می‌شود و صفحه‌نمایش جذاب آن نیز، جلوه رابط کاربری رنگی مدرن ویندوز را دو چندان می‌کند. باریکی و سبکی تبلت به همراه لبه‌های منحنی شکل ارگونومی خوبی را ایجاد کرده که موجب استفاده راحت و طولانی مدت از آن می‌شود.

VivoTab RT

ایسوس 32 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی ابری را به مدت سه سال بصورت مجانی دراختیار کاربران ویووتب آرتی قرار می‌دهد.

کار کردن با صفحه‌کلید فیزیکی به مراتب آسان‌تر از صفحه‌کلید لمسی روی صفحه است اما کلیدهای آن کوچک و فاصله آن‌ها کم است که تایپ کردن با آن را کمی مشکل می‌کند.

ویندوز RT امکانات متنوع و دوست داشتنی دارد، مالتی تسکینگ و اجرای هم‌زمان چند نرم‌افزار در آن بسیار آسان و دلچسب است و مجموعه آفیس نیز همچنان بی‌رقیب و کاربردی است. اینترنت اکسپلورر 10 به خوبی با صفحه لمسی تبلت‌ها سازگار شده و تجربه بسیار خوبی از وب گردی با صفحه لمسی را به ارمغان می‌آورد. اما ویندوز RT هنوز از نظر تعداد اپلیکیشن و مخصوصا تنوع بازی‌ها، فاصله بسیاری با رقبای خود دارد.

نقاط قوت:

  • طراحی زیبا، سبک، باریک و باکیفیت
  • طول عمر باتری بسیار بالا
  • نمایشگر با کیفیت IPS، نمایش دقیق و طبیعی رنگ‌ها
  • داک فیزیکی خوش ساخت با بدنه فلزی
  • دوربین مناسب

نقاط ضعف:

  • تعداد کم بازی و نرم افزار در مقایسه با اکوسیستم‌های دیگر
  • دکمه‌های کوچک با فاصله کم در داک کیبرد
  • رزولوشن نسبتاً پایین صفحه‌نمایش
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات