تبلت شیائومی پد ۶ در دست

بررسی پد ۶ پرو؛ روح شیائومی در کالبد آیپد پرو

سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰
مطالعه 18 دقیقه
پد ۶ پرو پاسخ شیائومی به تبلت‌های پرچمدار سامسونگ و اپل است؛ اما آیا یارای رقابت با آن‌ها را خواهد داشت؟
تبلیغات

تبلت‌ها طی سال‌های اخیر راه درازی را آمده‌اند تا به دستگاه‌های قابل اطمینان و محبوبی تبدیل شوند. حالا به جایی رسیده‌ایم که بعضی‌ها ترجیح می‌دهند لپ‌تاپ‌هایشان را کنار بگذارند و تبلت‌ها را جایگزین کنند. احتمالا شما هم با من هم‌عقیده هستید که باوجود محصولاتی مثل سری گلکسی تب اس سامسونگ و البته آیپد پروهای قدرتمند اپل، انقلاب تبلت‌ها در مقابل لپ‌تاپ‌ها چندان هم بیراه و دور از ذهن نیست.

در بازاری که پر از پتانسیل‌های کشف نشده است، شیائومی هم سعی می‌کند از قافله عقب نماند و البته که از کوپرتینویی‌ها به‌عنوان منبع الهام! استفاده می‌کند. خانواده‌ی پد ۶ پرو، تبلت‌های پرچمدار شیائومی هستند و در نگاه اول، شباهت کم سابقه‌شان به آیپد پرو این ایده را در ذهنمان به‌وجود می‌آورد که شاید واقعا شیائومی حقه‌ای برای سورپرایز کردنمان در آستین داشته باشد.

خانواده‌ی ۶ پرو سه فرزند دارد: پد ۶، پد ۶ پرو و پد ۶ مکس ۱۴. در این مقاله، بررسی پد ۶ پرو را خواهید خواند که فرزند میانی خانواده، با نمایشگر ۱۱ اینچی و تراشه‌ی Snapdragon 8+ Gen1 است. از نظر سخت‌افزار، تفاوتی بین مدل پرو و مدل مکس ۱۴ اینچی وجود ندارد؛ اما پد ۶ از تراشه‌ی قدیمی‌تر Snapdragon 870 5G استفاده می‌کند.

تبلت شیائومی پد ۶ پرو را فروشگاه آی‌سی موبایل برای بررسی در اختیار زومیت قرار داده است.

شیائومی پد ۶ پرو را می‌توانیم رقیب مستقیم آیپد پروی M1 و M2 و همچنین گلکسی تب S8 سامسونگ به‌حساب بیاوریم؛ البته بد نیست اشاره کنیم که شیائومی پد ۶ پرو از نظر قیمتی دست بالا را نسبت به رقبا دارد و در حالی که آیپد پروی M2 مدل ۱۱ اینچی و گلکسی تب اس ۸ حدود ۴۰ میلیون تومان برایتان آب می‌خورند، قیمت تبلت شیائومی حدود ۲۶ میلیون تومان است؛ اما آیا واقعا به همان اندازه که پول می‌دهیم، آش میل می‌کنیم یا نه. در این مقاله، به دنبال پاسخی برای همین سوال خواهیم بود.

شیائومی پد ۶ پرو مقابل آیپد پرو و گلکسی تب اس

تماشا در یوتیوب

طراحی و کیفیت ساخت شیائومی پد ۶ پرو

پاره‌ای از محصولات شیائومی به شباهت بیش‌ازحدشان به محصولات اپل شهرت دارند. تبلت شیائومی هم در بخش طراحی الهام زیادی از آیپد پرو اپل گرفته است و شاید حتی بیش از نسل قبل، تبلت محبوب کوپرتینویی‌ها را در ذهنمان مجسم می‌کند؛ البته تبلت چینی‌ها یک تفاوت عمده و اصلی با رقیب دارد و آن هم چیزی نیست جز نسبت تصویر کشیده‌تر ۱۶:۱۰. بااین‌حساب، عمده‌ی کاربری پد ۶ پرو به صورت افقی خواهد بود (یعنی دقیقا مثل گلکسی تب‌های سامسونگ) و قرار نیست مثل آیپد پرو فضای عمودی بیشتری را در اختیارمان بگذارد.

صفحه نمایش تبلت شیائومی پد ۶ به صورت عمودی

تمام بدنه، یعنی فریم و پنل پشت آلومینیومی هستند تا علاوه‌بر اینکه حس‌وحال پریمیومی به دستگاه می‌بخشند، خیالمان را هم از استقامت دستگاه ۱۱ اینچی چینی‌ها راحت کنند. این نکته را هم در نظر داشته باشید که مدل ۱۱ اینچی پد ۵ پرو با بدنه‌ی پلاستیکی به دست کاربران می‌رسید و این ارتقای کیفیت می‌تواند اقبال کاربران سخت‌پسند را نسبت به نسل جدید بیشتر کند.

بنویسیم پد ۶ پرو، بخوانیم آیپد پرو

در کنار بدنه‌ی تمام‌آلومینیومی، وزن مناسب و باریکی پد ۶ پرو در دست گرفتن آن را به تجربه‌ای خوشایند تبدیل می‌کند. تبلت شیائومی حدود ۲۵ گرم از نسل قبل سبک‌تر و چند دهم میلی‌متر هم باریک‌تر شده است؛ اما همچنان حدود ۳۰ گرم از آیپد پروی ۱۱ اینچی ۲۰۲۲ وزن بیشتری دارد. از آنجایی که پد ۶ پرو از سیم‌کارت پشتیبانی نمی‌کند؛ بنابراین روی بدنه هم از خطوط آنتن خبری نیست تا بدنه از نظر بصری یکپارچه‌تر به نظر برسد.

حاشیه صفحه نمایش تبلت شیائومی پد ۶
دوربین تبلت شیائومی پد ۶
دکمه پاور تبلت شیائومی پد ۶
پین اتصال کیبورد به تبلت شیائومی پد ۶

از نظر جای‌گیری شیار اسپیکرها، پورت USB-C و دکمه‌های پاور و تنظیم صدا، هیچ تفاوتی بین محصول شیائومی با آیپدهای اپل وجود ندارد. چهار اسپیکر استریو به صورت کاملا قرینه در سمت راست و چپ فریم قرار گرفته‌اند و درگاه USB 3.2 Type-C هم بین دو اسپیکر سمت راست تعبیه شده است.

دکمه‌ی پاور که حسگر اثرانگشت را به صورت یکپارچه در خود جای می‌دهد، در ضلع سمت چپ فریم و بالای اسپیکرها قرار دارد و دکمه‌های تنظیم صدا هم در قسمت بالای فریم و در منتهی‌الیه سمت چپ آن جای دارند. حفره‌های میکروفون را در قسمت‌های بالا و سمت راست فریم می‌بینیم. برای اتصال قلم شیائومی به تبلت و شارژ آن نیز یک شیار در بخش بالای فریم جا خوش کرده است.

پشت تبلت شیائومی پد ۶ از نمای نزدیک

پوگو پین برای اتصال کیبورد شیائومی روی پنل پشت به چشم می‌خورد و لوگوی شرکت چینی نیز در کنار آن حک شده است. برآمدگی متفاوت دوربین، تغییر دیگر در طراحی پد ۶ پرو نسبت به نسل قبل به‌حساب می‌آید. حالا دوربین‌ها روی یک برآمدگی بزرگ‌تر و عریض‌تر قرار گرفته‌اند، در حالی که تعداد دوربین‌ها نسبت به نسل قبل تفاوتی ندارد.

صفحه نمایش و اسپیکر شیائومی پد ۶ پرو

در حالی که سامسونگ و اپل تبلت‌هایشان را به بهترین تکنولوژی‌های موجود مجهز کرده‌اند، شیائومی پد ۶ پرو با نمایشگر IPS LCD به رقابت پا می‌گذارد. صفحه نمایش ۱۱ اینچی، محتوا را با رزولوشن ۲۸۸۰ × ۱۸۰۰ پیکسل و نسبت تصویر کشیده‌ی ۱۶:۱۰ نمایش می‌دهد، یک میلیارد رنگ تولید می‌کند و نرخ نوسازی آن ۱۴۴ هرتز است. پشتیبانی از استاندارد HDR10 و دالبی ویژن نیز دیگر قابلیت‌های نمایشگر پد ۶ پرو هستند.

صفحه نمایش تبلت شیائومی پد ۶

به لطف تراکم پیکسلی ۳۰۹ پیکسل‌براینچ، محتوایی که روی صفحه‌نمایش پد ۶ پرو مشاهده می‌کنیم، وضوح قابل قبولی دارد و چشم را اذیت نخواهد کرد. شیائومی ادعا می‌کند که روشنایی نمایشگر می‌تواند به ۵۵۰ نیت برسد. از نظر نسبت نمایشگر به بدنه با همان نُرم معمول تبلت‌ها طرف هستیم و پنل پد ۶ پرو حدود ۸۳٫۶ درصد از قاب جلوی آن را به خود اختصاص داده است. لایه‌ی محافظ Corning Gorilla Glass 3 نیز برای محافظت از نمایشگر روی آن قرار دارد.

براساس اندازه‌گیری‌های ما، نمایشگر در تنظیمات دستی بیشینه‌ی روشنایی ۳۳۲ نیت را تولید می‌کند. اگر اسلایدر روشنایی را روی صفر درصد قرار دهیم، روشنایی به کمتر از یک نیت خواهد رسید که برای کار با تبلت در محیط تاریک، عملکرد بسیار قابل قبولی به حساب می‌آید. اگر قصد دارید زیر نور شدید آفتاب از تبلت استفاده کنید، بهتر است تنظیمات را روی حالت خودکار قرار دهید تا بیشترین مقدار روشنایی یعنی حدود ۴۱۵ نیت را دریافت کنید.

عملکرد نمایشگر شیائومی پد ۶ پرو در برابر رقبا

محصول/آزمایش

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی

نسبت کنتراست

sRGB

DCI P3

دستی

خودکار

موضعی

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

پد ۶ پرو

۰٫۶

۳۳۲

۴۱۵

۵۵۳

۹۶٫۹ درصد

(Original Color Pro)

۲٫۵

۹۸٫۵ درصد

(Saturated)

۳٫۴

آیپد پرو ۱۲٫۹ ۲۰۲۲

۱٫۷

۵۶۶

۱۵۳۲

(HDR)

۱۰۰ درصد

۱٫۸

--

--

آیپد پرو ۱۱ ۲۰۲۲

۲٫۴۰

۵۰۹

۵۱۸

۷۰۶

۱۰۰ درصد

۲٫۳

--

--

گلکسی تب اس ۸ اولترا

۲٫۰

۵۲۷

۹۴۳ (HDR)

۱۰۰ درصد

(Natural)

۳٫۱

۱۰۰ درصد

(Vivid)

۵٫۴

گلکسی تب اس ۸ پلاس

۲٫۳

۵۵۵

۶۷۹ (HDR)

۱۰۰ درصد

(Natural)

۳

۱۰۰ درصد

(Vivid)

۴٫۹

گلکسی تب اس ۸

۴٫۳

۳۹۶

۴۷۳

۱۷۳

۱۰۰ درصد

(Vivid)

۱٫۶

--

--

تبلت شیائومی چهار پروفایل رنگی را در بخش تنظیمات در اختیار می‌گذارد. در حالت پیش‌فرض، حالت Original Color Pro فعال است که رنگ‌ها را در فضای پایه‌ی sRGB تولید می‌کند. پروفایل‌های دیگر روی پوشش فضای رنگی وسیع‌تر DCI P3 تمرکز دارند و البته خطای رنگ‌های تولیدشده در پروفایل‌های مذکور نیز بالاتر به دست می‌آید. در مجموع، عملکرد رنگی نمایشگر پد ۶ پرو را قابل قبول ارزیابی می‌کنیم.

پخش موسیقی در تبلت شیائومی پد ۶

همان‌طور که در بخش طراحی اشاره کردیم، پد ۶ پرو برای پخش صدا از چهار اسپیکر استریو با پشتیبانی از استاندارد Dolby Atmos استفاده می‌کند. حجم صدای تولیدشده بسیار خوب است؛ اما اگر Dolby Atmos را فعال نکنید، فرکانس‌های مختلف را بسیار در هم می‌شنوید و به‌خصوص در آهنگ‌های شلوغ، هیچ شانسی برای تفکیک سازهای مختلف ندارید. با فعال کردن Dolby Atmos، کیفیت صدا بهبود قابل توجهی پیدا می‌کند و تجربه‌ی بهتری از شنیدن صدای فیلم یا سریال، موسیقی و پادکست مورد علاقه‌تان خواهید داشت.

نرم‌افزار و تجربه کاربری شیائومی پد ۶ پرو

پد ۶ پرو در حال حاضر با رام چینی MIUI Pad 14 بر پایه‌ی اندروید ۱۳ وارد بازار شده است و فعلا از نسخه‌ی گلوبال برای عرضه در بازارهای جهانی خبری نیست. رام چینی تقریبا هیچ‌کدام از نرم‌افزارهای گوگل را به صورت پیش‌فرض در اختیارتان نمی‌گذارد و حتی پلی استور را از ابتدا نمی‌بینید. زبان دستگاه هم ترکیبی از انگلیسی و چینی است و از زمان روشن کردن تبلت تا تمام شدن تنظیمات اولیه، باید کمی سختی را تحمل کنید.

وب گردی با تبلت شیائومی پد ۶

خوشبختانه می‌توانید اکثر اپلیکیشن‌های پیش‌فرض که برای ما غیر چینی‌ها حکم Bloatware را دارند، حذف کرده و برنامه‌های مورد نیازتان را روی آن نصب کنید. رابط کاربری MIUI Pad هم از نظر ظاهر و چیدمان شباهت زیادی به iPad OS دارد و مثلا داک یا نوار نرم‌افزارها در بخش پایین صفحه برداشتی مستقیم از رابط کاربری اپل است.

رام چینی شیائومی روی MIUI Pad، اوضاع را کمی قاراشمیش می‌کند

اگر با MIUI کار کرده‌اید و آشنایی نسبی با رابط کاربری شیائومی دارید، چالش چندانی در کار کردن با پد ۶ پرو هم نخواهید داشت. امکاناتی که چینی‌ها برای MIUI Pad درنظر گرفته‌اند، چندان گسترده‌تر یا حتی حرفه‌ای‌تر از MIUI برای گوشی‌های موبایل نیست و به قابلیت‌های چندوظیفگی، تقسیم صفحه و ژست‌های حرکتی مرتبط خلاصه می‌شود. متأسفانه از Desktop Mode هم خبری نیست که برای یک تبلت پرچمدار، ناامیدکننده است.

اجرای دو اپ کنار هم در تبلت شیائومی پد ۶

با MIUI Pad می‌توانید از حالت پنجره‌ی شناور (Floating Window) برای باز کردن برنامه‌ها به‌صورت پنجره‌های کوچک استفاده کنید. قابلیت مذکور تنها برای برخی از برنامه‌ها فعال می‌شود و این‌طور نیست که هر اپلیکیشنی را بتوانید در حالت شناور باز کنید. نکته‌ی عجیب اینکه نهایتا امکان باز کردن همزمان دو اپلیکیشن را به صورت شناور را خواهید داشت و پنجره‌ی اپ سوم، جایگزین یکی از پنجره‌های قبلی می‌شود.

قابلیت تقسیم صفحه یا همان Split Screen هم برای مواقعی که می‌خواهید پنجره‌ی دو اپ را به صورت تمام‌صفحه در کنار هم داشته باشید، به کارتان خواهد آمد. با استفاده از داک هم می‌شود ترکیب‌های دوتایی پیش‌فرض از برنامه‌های مدنظر را به صفحه‌ی Home اضافه کرد تا به صورت میانبر در دسترس بوده و نیازی به هر بار باز کردن برنامه‌ها نباشد. فعال کردن Split Screen با ژست حرکتی مربوط به آن (سوایپ با سه انگشت به سمت چپ) هم بهینگی کار کردن با این قابلیت را افزایش می‌دهد.

حالت بازی در تبلت شیائومی پد ۶

با توجه به تمرکز MIUI Pad روی قابلیت‌های پنجره‌ی شناور و تقسیم صفحه، تقریبا تمام ژست‌های حرکتی نیز به همین دو مورد اختصاص پیدا کرده‌اند تا تجربه‌ی کار با سیستم چندوظیفگی را بهبود بدهند. در مجموع اگر بخواهیم تجربه‌ی چندوظیفگی MIUI Pad را با سیستم Dex سامسونگ مقایسه کنیم، نتیجه چندان به نفع رابط کاربری شیائومی نخواهد بود.

تجربه کار با کیبورد و قلم شیائومی پد ۶ پرو

برعکس سامسونگ که تبلت‌های پرچمدارش را به همراه قلم به کاربران می‌فروشد، خریداران تبلت شیائومی هم باید مثل کاربران آیپدهای اپل، قلم را به صورت جداگانه تهیه کنند. ما برای بررسی پد ۶ پرو، علاوه‌بر Smart Pen نسل دوم شیائومی، کیبورد تبلت را هم در اختیار داشتیم.

قلم تبلت شیائومی پد ۶ در دست

بااینکه شخصا حس‌وحال کاربری S Pen سامسونگ را به خاطر ظریف‌تر بودن نوک قلم ترجیح می‌دهم، اما شاید سَری مخروطی‌شکل قلم شیائومی برای کسانی که به طراحی و نقاشی علاقه دارند، مناسب‌تر باشد؛ به‌علاوه، باوجود ۴۰۹۶ سطح حساسیت به فشار، Smart Pen شیائومی می‌تواند کاربران حرفه‌ای‌تر را نیز راضی نگه دارد.

کار با Smart Pen لذت‌بخش است اما کیبورد شیائومی چالش بیشتری ایجاد می‌کند

روی قلم دو دکمه تعبیه شده است. با فشار طولانی دکمه‌ی اصلی (که به سر قلم نزدیک‌تر است) برنامه‌ی Notes اجرا می‌شود و اگر همین دکمه را به‌صورت عادی فشار دهید، می‌توانید بین انواع مختلف Brush که اخیرا در اپ Notes استفاده کرده‌اید، جابه‌جا شوید. دکمه‌ی ثانویه نیز برای گرفتن اسکرین‌شات به کمک‌تان خواهد آمد. با فشار طولانی دکمه‌ی ثانویه، می‌توانید اسکرین‌شات سریع بگیرید و با یک‌بار فشار آن، بین رنگ‌های مختلف قلم که به‌تازگی در برنامه‌ی Notes استفاده کرده‌اید، سوییچ می‌کنید.

قلم تبلت شیائومی پد ۶

برای اتصال Smart Pen به تبلت، باید آن را از قسمت صاف قلم و در راستای طول به بخش بالای فریم بچسبانید؛ البته باید حواستان باشد که قلم را درست روی شیار مغناطیسی موجود قرار دهید که برای اتصال قلم در نظر گرفته شده است، چرا که در غیر این‌صورت، درست به بدنه متصل نمی‌شود و روی لبه‌ی دستگاه لق می‌زند.

کیبورد شیائومی پد ۶ پرو در قالب یک کاور کتابی عرضه می‌شود و به‌عنوان قاب محافظ هم ایفای نقش می‌کند. برای زمان‌هایی که بخواهید مجموعه‌ی تبلت و کیبورد را روی میزتان قرار دهید و مثل لپ‌تاپ با آن کار کنید، استند بازشونده‌ی پشت قاب کارآمد خواهد بود. ایستادگی تبلت روی استند خوب است و وزن آن به خوبی مدیریت می‌شود.

کیبورد فیزیکی تبلت شیائومی پد ۶

جزیره‌ای بودن ۶۴ کلید کیبورد و فاصله‌ی نسبتا زیاد آن‌ها از همدیگر مزایا و معایب خاص خودش را دارد. از طرفی باعث می‌شود که مرز کلیدها با کلیدهای مجاور کاملا مشخص باشد تا خطای تایپ کمتر شود و از طرف دیگر، مساحت مفیدی که در اختیار کلیدها قرار دارد، کاهش پیدا می‌کند.

متاسفانه تعادل بین فاصله و ابعاد کلیدها در کیبورد شیائومی به خوبی رعایت نشده است و کلیدها کوچک‌تر از چیزی هستند که باید باشند. حتی برخی از کلیدها (مثلا حروف چ و ج کیبورد فارسی یا کروشه و گیومه‌ی کیبورد انگلیسی) آن‌قدر ریز هستند که دسترسی درست به آن‌ها بدون نگاه کردن به کیبورد تقریبا ممکن نیست.

تایپ با کیبورد تبلت شیائومی پد ۶

عمق حرکتی کلیدهای کیبورد ۱٫۳ میلی‌متر است که برای تایپ و کاربری روزمره انگشتانتان را چندان خسته نمی‌کند؛ اما توصیه می‌کنیم برای تایپ طولانی مدت از آن استفاده نکنید. کلیدها موقع فشرده شدن فیدبک مناسبی دارند و فشار خاصی به انگشتان وارد نمی‌کنند.

ترک‌پد کیبورد شیائومی، شما را از لمس نمایشگر بی‌نیاز می‌کند

ترک‌پد نیز در قسمت پایین کیبورد تعبیه شده است و مساحت آن برای دستگاهی با نمایشگر ۱۱ اینچی کاملا کافی به نظر می‌رسد. دقت بسیار خوب ترک‌پد، کار با آن را لذت‌بخش می‌کند و پشتیبانی از ژست‌های حرکتی متعدد و متنوع، باعث می‌شود که حین کار با کیبورد، تقریبا نیازی به لمس نمایشگر احساس نکنید. تمام ژست‌های حرکتی ترک‌پد در بخش تنظیمات، معرفی می‌شوند و می‌توانید به‌راحتی آن‌ها را یاد بگیرید و استفاده کنید.

سخت‌افزار، عملکرد و باتری شیائومی پد ۶ پرو

شیائومی پد ۶ پرو از تراشه‌ی بهبودیافته‌ی نسل قبل کوالکام، یعنی Snapdragon 8+ Gen 1 در قلب خود استفاده می‌کند. کوالکام تراشه‌ی مذکور را در دو نسخه با هسته‌های پرقدرت ۳ یا ۳٫۲ گیگاهرتزی در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهد و پد ۶ پرو به نسخه‌ی ۳٫۲ گیگاهرتزی مجهز شده است.

تنظیمات تبلت شیائومی پد ۶

هسته‌های پردازشی Snapdragon 8+ Gen 1 در سه کلاستر طبقه‌بندی شده‌اند. یک هسته‌ی پرقدرت Cortex X2 با فرکانس ۳٫۲ گیگاهرتز، سه هسته‌ی میانی Cortex A710 در فرکانس ۲٫۷۵ گیگاهرتزی و چهار هسته‌ی کم‌مصرف Cortex A510 در فرکانس ۱٫۸۰ گیگاهرتزی، سه خوشه‌ی پردازشی CPU را تشکیل می‌دهند. برای پردازش‌های گرافیکی نیز ماژول Adreno 730 ایفای نقش می‌کند.

پایداری عملکرد فوق‌العاده، ارمغان TSMC برای کوالکام

تبلت شیائومی در چهار نسخه‌ی ۱۲۸ | ۸ و ۲۵۶ | ۸ و ۲۵۶ | ۱۲ و ۵۱۲ | ۱۲ گیگابایت عرضه می‌شود و فضای ذخیره‌سازی آن نیز UFS 3.1 است. مدلی که برای بررسی در اختیار ما بود از ۱۲ گیگابایت حافظه‌ی LPDDR5 و ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی استفاده می‌کرد. ضمنا پد ۶ پرو به شیار حافظه‌ی میکرواس‌دی مجهز نیست.

با نگاهی به جدول بنچمارک‌های پد ۶ پرو، متوجه خواهیم شد که تبلت شیائومی در تمام آزمون‌ها عرصه را به آیپد پرو M2 واگذار می‌کند و حرفی برای گفتن ندارد. مثلا از نظر توان محاسباتی GPU برتری عجیب و غریب ۳۷۶ درصدی تراشه‌ی اپل را مشاهده می‌کنیم. در توان محاسباتی CPU هم M2 برتری ۱۰۰ درصدی خود را به رخ می‌کشد.

عملکرد شیائومی پد ۶ پرو در برابر رقبا

محصول/بنچمارک

تراشه

Speedometer 2.0

GeekBench 5

GFXBench

تجربه‌ی وب‌گردی

توان محاسباتی GPU

توان محاسباتی CPU

شبیه‌ساز بازی

Vulkan/Metal

Single/Multi

Aztec Ruins

Onscreen/1440p

Vulkan/Metal

پد ۶ پرو

Snapdragon 8+ Gen 1

۱۲۴

۶۹۴۸

۱۳۴۴

۴۲۱۹

۳۴

۴۷

آیپد پرو ۲۰۲۲

Apple M2

۳۷۳

۳۳۰۸۲

۱۸۴۹

۸۴۸۰

۸۱

۷۵

گلکسی تب اس ۸ اولترا

Snapdragon 8 Gen 1

۱۰۲

۶۸۴۱

۱۲۱۶

۳۱۸۵

۲۸

حدود

گلکسی تب اس ۸ پلاس

Snapdragon 8 Gen 1

۱۰۷

۶۳۴۴

۱۲۱۱

۳۰۴۵

۲۵

۳۸

گلکسی تب اس ۸

Snapdragon 8 Gen 1

۱۰۷

۶۴۸۲

۱۲۰۰

۳۲۰۵

۳۷

۳۹

آیپد پرو ۱۲٫۹ ۲۰۲۱

Apple M1

۲۱۲

۲۰۳۶۲

۱۷۱۲

۷۲۷۱

۵۲٫۸

۶۸٫۲

گلکسی اس ۲۲ اولترا

Snapdragon 8 Gen 1

۱۱۹

۶۲۱۳

۱۲۳۹

۳۵۵۱

۶۱

۴۳

در رقابت تبلت‌های اندرویدی، به لطف افزایش فرکانس و بهبود لیتوگرافی در تراشه‌ی Snapdragon 8+ Gen 1 بهبود عملکرد مشهود است. اگر ملاک مقایسه را گلکسی تب اس ۸ اولترا قرار دهیم، تبلت شیائومی می‌تواند در تجربه‌ی وبگردی حدود ۲۱ درصد، در پردازش‌های چندهسته‌ای و محاسباتی CPU-محور تقریبا ۳۲ درصد و در شبیه‌ساز بازی نیز ۲۷ درصد بهتر عمل کند.

نمودار تست استرس شیائومی پد ۶ پرو نمای خوبی از عملکرد پایدار تراشه‌ی Snapdragon 8+ Gen 1 به دست می‌دهد و البته چنین نتیجه‌ای را مدیون ابعاد بزرگ تبلت هم هست که باعث تسهیل مدیریت دما در شرایط پرفشار می‌شود. تبلت شیائومی تست استرس را با پایداری قابل توجه ۹۰ درصد به اتمام می‌رساند.

نمودار پایداری عملکرد شیائومی پد ۶ پرو

بازی کردن روی تبلت‌ها با توجه به ابعاد بزرگ نمایشگر می‌تواند تجربه‌ی فرح‌بخشی باشد. برای سنجش عملکرد پد ۶ پرو در اجرای بازی‌ها، ابتدا CoD Mobile را با گرافیک Very High اجرا کردیم و تنظیمات نرخ فریم را نیز روی حالت Very High قرار دادیم. در چنین شرایطی، بازی با نرخ ثابت ۶۰ فریم‌برثانیه اجرا می‌شد و لگ یا افت فریم خاصی را تجربه نکردیم.

در اجرای بازی Genshin Impact، تنظیمات گرافیکی را روی حالت High و نرخ فریم را روی ۶۰ فریم‌برثانیه تنظیم کردیم. در این حالت هم با چالش خاصی در اجرای روان بازی روبه‌رو نشدیم و به جز در صحنه‌های شلوغ که نرخ فریم به حدود ۵۰ فریم‌برثانیه افت می‌کرد، در بقیه‌ی صحنه‌ها بین ۵۵ تا ۶۰ فریم‌برثانیه به دست می‌آمد.

بازی با تبلت شیائومی پد ۶

پد ۶ پرو انرژی مورد نیاز خود را از طریق باتری ۸۶۰۰ میلی‌آمپرساعتی تأمین می‌کند. در نگاه اول و با در نظر داشتن نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتزی نمایشگر، این ظرفیت باتری برای تبلت شیائومی چندان کافی به نظر نمی‌رسد؛ اما قطعا LCD بودن پنل می‌تواند به کاهش مصرف باتری کمک کند.

عمر باتری شیايومی پد ۶ پرو در برابر رقبا

محصول/بنچمارک

نمایشگر

باتری

پخش ویدیو

کاربری روزمره

ابعاد، وضوح و نرخ نوسازی

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

پد ۶ پرو

۱۱ اینچ، ۱۴۴ هرتز

۲۸۸۰ × ۱۸۰۰ پیکسل

۸۶۰۰

۱۲:۳۰

۷:۱۸

آیپد پرو ۲۰۲۲

۱۱ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۱۶۶۸×۲۳۸۸ پیکسل

۷۸۱۲

۱۰:۰۷

--

گلکسی تب اس ۸ اولترا

۱۴٫۶ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۹۶۰×۱۸۴۸ پیکسل

۱۱۲۰۰

۱۶:۵۰

۷:۳۰

گلکسی تب اس ۸ پلاس

۱۲٫۴ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۸۰۰×۱۷۵۲ پیکسل

۱۰۰۹۰

۱۰:۰۰

۶:۵۲

گلکسی تب اس ۸

۱۱ اینچ، Adaptive

۲۵۶۰×۱۶۰۰ پیکسل

۸۰۰۰

۱۴:۰۰

۹:۱۸

در تست کاربری روزمره، پد ۶ پرو می‌تواند با یک‌بار شارژ، هفت ساعت شارژدهی داشته باشد؛ یعنی می‌توانید یک روز کاری را با آن سپری کنید. اگر پخش ویدیو را ملاک قرار دهیم، به حدود ۱۲:۳۰ ساعت شارژدهی خواهیم رسید که در مقایسه با سایر تبلت‌های هم‌رده، عدد معقولی به‌حساب می‌آید.

دوربین‌های شیائومی پد ۶ پرو

بااینکه از دوربین‌های تبلت انتظار عجیب و غریبی نداریم، اما بررسی مشخصات و عملکرد آن‌ها به‌خصوص برای کسانی که شاید روزی قصد خرید شیائومی پد ۶ پرو را داشته باشند، خالی از لطف نخواهد بود.

پد ۶ پرو از مجموعه‌ی دوربین دوگانه متشکل از دوربین اصلی و عمق‌سنج استفاده می‌کند. دوربین اصلی به حسگر ۵۰ مگاپیکسلی در پس لنز عریض با گشودگی دیافراگم f/1.8 مجهز است و دوربین عمق‌سنج نیز حسگر ۲ مگاپیکسلی و لنز باریک با گشودگی دیافراگم f/2.4 را در اختیار می‌گذارد. با دوربین اصلی می‌توان فیلم‌هایی با وضوح 4K در نرخ فریم‌های ۳۰ یا ۶۰ فریم‌برثانیه به ثبت رساند.

فضای استودیوی زومیت در حین عکاسی از محصول
کتاب‌های رنگی استودیوی زومیت
گلدان‌های دفتر زومیت
فضای بازی در دفتر زومیت
تابلوهای انگیزشی دفتر زومیت
عکس سلفی سامان در فضای دفتر زومیت

حسگر دوربین سلفی ۲۰ مگاپیکسلی است که لنزی با گشودگی دیافراگم f/2.2 آن را همراهی می‌کند. کیفیت عکس‌های دوربین اصلی و سلفی را می‌توانید در گالری مشاهده کنید.

جمع‌بندی و مقایسه شیائومی پد ۶ پرو با رقبا

بااینکه شیائومی اسم پر سروصدایی در بازار تبلت‌ها نیست؛ اما به نظر می‌رسد قصد دارد آهسته آهسته وارد گود رقابت با بزرگانی مثل گلکسی تب اس و آیپد پرو شود؛ آن‌هم در شرایطی که محصولات سامسونگ و اپل به اوج قله‌ی کارایی رسیده‌اند. خانواده‌ی پد ۶، شاهدی بر این مدعاست و راه زیادی تا تبلت تمام‌عیار ندارد؛ راهی که طولانی نیست اما قطعا پر فراز و نشیب خواهد بود.

تبلت شیائومی پد ۶ در دست

پد ۶ پرو عضو میانی خانواده‌ی تبلت‌های پد ۶ است و باوجود تفاوت‌های انگشت‌شمار، به صورت کلی در طراحی و رابط کاربری از فرمول موفق اپل پیروی می‌کند. اگر نسبت تصویر کشیده‌ی ۱۶:۱۰ را فاکتور بگیریم، تبلت شیائومی از نظر ظاهری با آپید پرو مو نمی‌زند و حتی جای اسپیکرها، درگاه شارژ و چینش دوربین‌ها را از روی دست اپل مشق کرده است.

شیائومی پد ۶ پرو به نسبت قیمتش، ارزش خرید خوبی دارد

در بخش نرم‌افزاری، کفه چندان به سمت شیائومی سنگینی نمی‌کند. نبود قابلیت‌هایی که به دیدن آن‌ها در Dex سامسونگ و iPad OS عادت کرده‌ایم، ضربه‌ی بزرگی به تجربه‌ی کاربری پد ۶ پرو وارد می‌کند؛ تا جایی که تفاوت‌های MIUI Pad با MIUI تقریبا انگشت‌شمار است و نمی‌توان آن را شخصیت مجزایی از رابط کاربری اسمارت‌فون‌های شیائومی به‌حساب آورد.

از نظر عملکرد سخت‌افزار، تمام چیزی که انتظار داریم از تراشه‌ی Snappdragon 8+ Gen 1 دریافت کنیم، در پد ۶ پرو هم می‌بینیم. پایداری عملکرد فوق‌العاده، عملکرد عالی در بازی‌ها و آزمون‌های CPU می‌توانند خیالمان را از بابت قدرت پردازشی تبلت شیائومی راحت کنند.

پشت تبلت شیائومی پد ۶

در نهایت، به بحث قیمت تبلت شیائومی و ارزش خرید آن می‌رسیم. همان‌طور که در مقدمه و در طول بررسی هم اشاره کردیم، تفاوت قیمت پد ۶ پرو با رقبا کاملا محسوس است. این نکته را در نظر داشته باشید که سامسونگ تبلت‌هایش را با قلم در اختیارتان قرار می‌دهد، اما برای Smart Pen شیائومی (و البته کیبورد تبلت شیائومی) و اپل پنسل باید هزینه‌ی جداگانه‌ای پرداخت کنید. با درنظر داشتن تمام موارد، اگر روی برند خاصی تعصب ندارید، رابط کاربری شیائومی روی اعصابتان نمی‌رود و می‌خواهید با صرف هزینه‌ی کمتر، یک تبلت با کیفیت دم دستتان داشته باشید، احتمالا از خرید شیائومی پد ۶ پرو پشیمان نخواهید شد.

نکات مثبت

  • کاربری لذت‌بخش قلم و کیبورد شیائومی
  • پایداری عملکرد فوق‌العاده
  • عملکرد سخت‌افزاری عالی
  • بدنه‌ی فلزی و مستحکم
  • اسپیکرهای قدرتمند
  • عمر باتری مناسب

نکات منفی

  • نمایشگر IPS LCD
  • قابلیت‌های اندک رابط کاربری برای تبلت‌ها
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات