صفحه نمایش تبلت گیمینگ ROG Flow Z13 ایسوس

بررسی تبلت گیمینگ ROG Flow Z13 ایسوس

پنج‌شنبه ۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
مطالعه 20 دقیقه
اگر بر تن سرفیس پرو مایکروسافت ردای گیمینگ بپوشانیم، محصول نهایی چگونه خواهد بود؟ پاسخ نزد تایوانی‌ها است. با بررسی ROG Flow Z13 همراه زومیت باشید.
تبلیغات

محصولات سری ROG ایسوس دستگاه‌هایی تمام‌عیار برای مقاصد گیمینگ به‌شمار می‌روند که استفاده از خطوط تند و زاویه‌دار را می‌توان یکی از مشخصه‌های اصلی‌ طراحی آن دانست. باوجوداین، همچنان قدرت زیاد سخت‌افزاری از دلایل مهم خرید سری ROG خواهد بود. بااین‌حال، آیا تاکنون به خرید تبلتی ویندوزی با امکان اجرای بازی‌های روز با بهترین تنظیمات گرافیکی فکر کرده‌اید؟

اگر پاسخ شما به پرسش بالا مثبت است، احتمالاً پس از جست‌و‌جوی مداوم در فضای آنلاین، درنهایت به دستگاهی مانند سرفیس پرو مایکروسافت رسیده‌اید که آن‌هم از قدرت کافی برای اجرای بازی‌های روز برخوردار نیست؛ بنابراین، تنها راه انتخاب و خرید لپ‌تاپی گیمینگ خواهد بود.

باوجوداین، ایسوس پیش‌ازاین با معرفی تبلت Mothership توانایی‌های خود در ارائه‌ی محصولی قدرتمند در کالبد تبلت را محک زده بود؛ محصولی با ابعاد نامتعارف و وزن سنگین که درنهایت سرنوشت آن با فراموشی گره زده شد.

شما می‌توانید برای خرید ROG Flow Z13 یا لپ‌تاپ‌های دیگر از برندهای مختلف، به فروشگاه اینترنتی آداک مراجعه کنید.

بررسی ویدئویی ROG Flow Z13

لطفا با تماشای ویدئو بررسی در یوتیوب، از کانال زومیت حمایت کنید.

طراحی و کیفیت ساخت ROG Flow Z13

این‌ بار ایسوس با ROG Flow Z13 رویه‌ای متفاوت را در پیش گرفته است؛ رویه‌ای که می‌تواند به‌ موفق‌تر‌شدن محصول کمک شایان ذکری کند و درنهایت، دستگاهی با آینده‌ای روشن را روانه بازار کند. در‌ادامه، این لپ‌تاپ گیمینگ را به‌طورتخصصی بررسی خواهیم کرد.

در نگاه اول، شباهت بسیاری میان Z13 ایسوس و سرفیس پرو مایکروسافت به‌چشم می‌خورد! این محصول دقیقاً از همان ترکیب تبلتِ مجهز به کیک استند و کیبوردی جداشدنی استفاده می‌کند که مایکروسافت آن را به ترکیبی موفق تبدیل کرده است؛ ترکیبی که حتی اپل با دنباله‌روی از آن، موفق شده است تا آیپدهای خود را به محصولی جذاب‌تر و صدالبته حرفه‌ای‌تر تبدیل کند.

تماس تصویری با تبلت گیمینگ ROG Flow Z13 ایسوس

ابعاد دستگاه ۳۰٫۲ در ۲۰٫۴ میلی‌متر و ضخامتش ۱۲ میلی‌متر (۱٫۲ سانتی‌متر) است. وزن این تبلت بدون احتساب کیبورد به ۱‍٫۱۸ کیلوگرم و با اتصال کیبورد به ۱٫۵ کیلوگرم می‌رسد. شاید دلیل اصلی قرار‌گرفتن Z13 در دسته‌بندی «لپ‌تاپ»های ایسوس، همین وزن سنگین دستگاه باشد.

نگاهی گیمینگ به طراحی سرفیس پرو مایکروسافت

بدنه‌ی دستگاه تماماً از آلومینیوم ساخته شده است و از همان ابتدای لمس بدنه، حسی مملو از کیفیت و دوام را دریافت خواهید کرد؛ سطحی از طراحی و تولید صنعتی که کمتر در تبلت‌های ویندوزی می‌بینیم. البته همچنان میان کیفیت بدنه Z13 و سرفیس پرو فاصله ملموسی وجود دارد.

قسمت پشتی تبلت گیمینگ ROG Flow Z13 ایسوس

شاید طراحی جعبه‌ای‌شکل بدنه در زمان ویندوز ۱۰، هماهنگی مناسبی را میان سخت‌افزار و نرم‌افزار به‌وجود می‌آورد؛ اما حالا با عرضه‌ی ویندوز ۱۱، کاستی‌هایی در طراحی به‌چشم می‌خورد که حتی در جدیدترین نسل از تبلت‌های حرفه‌ای مایکروسافت، یعنی سرفیس پرو ۹، نیز وجود داشت؛ مانند گوشه‌های زاویه‌دار نمایشگر یا ناهماهنگی میزان انحنای گوشه‌های دستگاه با انحنای پنجره‌های ویندوز. در نگاه اول، شاید چنین نقدی بر طراحی کمی سخت‌گیرانه به‌نظر برسد؛ اما درنهایت تمامی این ویژگی‌ها درکنار‌هم می‌تواند به تجربه‌ی لذت‌بخش‌ترِ کاربر از دستگاه منتهی شود.

حاشیه‌های اطراف نمایشگر یکی دیگر از نکاتی است که سبب ناهماهنگی در طراحی می‌شود؛ به‌طوری‌که در چهار ضلع نمایشگر، سه ضخامت متفاوت به‌چشم می‌خورد. به‌طوردقیق‌تر حاشیه‌های طرفین و بالا و پایین نمایشگر به‌ترتیب ۷ و ۹ و ۱۲ میلی‌متر است. شاید بهتر بود ضخامت حاشیه‌ها تاحدممکن به‌هم نزدیک باشند تا طراحی یکنواخت‌تری را شاهد باشیم. علاوه‌براین، قرار‌نگرفتن وب‌کم و میکروفون‌ها در مرکز حاشیه بالایی، افراد مبتلا به OCD را به‌شدت اذیت خواهد کرد.

کیک استند پشت دستگاه می‌تواند تا ۱۷۰ درجه باز شود؛ اما تجربه‌ی باز‌و‌بسته‌کردن آن به‌ نرمی سرفیس پرو نیست؛ حتی ایسوس برای ساده‌تر‌کردن این روند، زبانه‌ای قرمز‌رنگ با لوگو ROG در لبه‌ی سمت راست کیک استند تعبیه کرده است. همچنین با وجود فلزی‌بودن کیک استند، همچنان حس‌و‌حالی ظریف و شکننده به کاربر منتقل می‌شود.

طراحی پنل پشتی تبلت گیمینگ ROG Flow Z13 ایسوس
قسمت شفاف با نورپردازی RGB در تبلت گیمینگ ROG Flow Z13 ایسوس
محفظه حافظه M.2 تبلت گیمینگ ROG Flow Z13 ایسوس در پشت دستگاه
کیک استند تبلت گیمینگ ROG Flow Z13 ایسوس

بخشی شیشه‌ای در قسمت نزدیک به لولای کیک استند وجود دارد که قسمتی حقیقی از بورد دستگاه را به‌همراه نورپردازی RGB به‌نمایش می‌گذارد. با اینکه قسمت جذابی از بورد دیده نمی‌شود، همچنان وجود چنین بخشی به‌عنوان دستگاهی گیمینگ خالی از لطف نیست.

زیر کیک استند محفظه‌ای اختصاصی برای قرار‌دادن کارت حافظه‌ی microSD وجود دارد و در سمت مخالف نیز، شیار حافظه‌ی M.2 به‌چشم می‌خورد؛ بنابراین، ارتقای حافظه ذخیره‌سازی دستگاه نیز امری آسان خواهد بود.

کیبورد و ترک‌پد و درگاه‌های ROG Flow Z13

یکی از ایرادهای وارده به سرفیس پرو مایکروسافت، عرضه‌ی آن بدون کیبورد فیزیکی است؛ درحالی‌که کاربر عملاً برای استفاده از دستگاه به کیبورد نیاز پیدا خواهد کرد. درحقیقت، مادامی که محصولی بدون لوازم جانبی خاصی عرضه می‌شود، به‌معنی کارکرد بدون عیب‌‌ونقص و تمام‌وکمال دستگاه بدون لوازم جانبی مذکور خواهد بود.

ایسوس با دانش به‌ این موضوع و محدودیت‌های سیستم‌عامل ویندوز برای دستگاه لمسی، کیبورد را به‌همراه محصول ارائه می‌کند؛ کیبوردی که به نورپردازی قابل‌شخصی‌سازی RGB مجهز شده است و از ترک‌پدی با مساحت نسبتاً یکسان با کیبورد سرفیس پرو بهره می‌برد.

چنانچه پیش‌ازاین استفاده از کیبورد نماینده کوپرتینو را تجربه کرده باشید، مجموعه‌ی کیبورد و ترک‌پد Flow Z13 حسی مشابه را در شما ایجاد خواهند کرد؛ از شیب کیبورد به‌واسطه‌ی مکانیزم آهن‌ربایی گرفته تا میزان پیمایش کلیدها و ژست‌های حرکتی ترک‌پد که از همان درایورهای Precision Touchpad استاندارد مایکروسافت پشتیبانی می‌کند. خوشبختانه سطح رویی ترک‌پد با شیشه پوشانده شده است تا تجربه‌ی لمس آن بیش‌ازپیش حس شود.

ترک پد تبلت گیمینگ ROG Flow Z13 ایسوس

روشنایی نور RGB کیبورد در ۳ سطح تنظیم‌شدنی است و خوشبختانه حتی در بیشترین میزان روشنایی نیز از نشت نور به‌بیرون دکمه‌ها خبری نیست. علاوه‌براین، در زمان نگاه از زاویه‌ی ۴۵ درجه LEDها مشاهده‌شدنی نیستند. کیبورد با مگنت قدرتمندی به زیر تبلت متصل می‌شود؛ آن‌قدر قدرتمند که ممکن است هنگام جدا‌کردن آن با مشکل رو‌به‌رو شوید! البته با گذر زمان و پیدا‌کردن قلق آن، شرایط کمی بهبود پیدا می‌کند.

Z13 با پورت‌های متنوعی همراه شده است؛ اما همچنان جای خالی HDMI حس می‌شود

برخلاف دیگر تبلت‌های بازار مانند آیپد و سرفیس و گلکسی تب‌های سامسونگ، تایوانی‌ها پورت‌های متنوعی برای تبلت گیمینگ خود درنظر گرفته‌اند که شامل یک USB در اندازه‌ی کامل به‌همراه جک هدفون در سمت راست دستگاه و یک پورت Type-C با پشتیبانی از USB 3.2 Gen 2، تاندربولت ۴ و دیسپلی پورت در لبه‌ی سمت چپ دستگاه می‌شوند.

ایسوس از پورتی اختصاصی نیز در Z13 استفاده کرده است که شامل یک پورت Type-C با پشتیبانی از USB 3.2 Gen 2، دیسپلی پورت، G-SYNC و یک پورت اختصاصی با نام ROG XG Mobile می‌شود. این پورت به‌منظور اتصال گرافیک‌های خارجی کاربرد خواهد داشت. افزون‌براین، کاربر می‌تواند از قسمت Type-C برای شارژ دستگاه و اتصال مانیتور استفاده کند.

اجرای فتوشاپ در تبلت گیمینگ ROG Flow Z13 ایسوس

دکمه‌ی پاور یکپارچه با حسگر اثرانگشت به‌همراه کلیدهای صدا در بالای لبه‌ی سمت راست قرار دارند که تجربه‌ی مطلوبی دراختیار کاربر می‌گذارد. روند ثبت اثرانگشت به‌کندی انجام می‌شود و شناسایی انگشت نیز معمولاً برای بار اول با خطا مواجه خواهد شد. بنابراین، بهتر است در زمان ثبت اثرانگشت خود دقت لازم را به‌خرج دهید.

صفحه‌نمایش و اسپیکر ROG Flow Z13

صفحه‌نمایش ۱۳٫۴ اینچی ROG Flow Z13 از پنل LCD با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز بهره می‌برد که به‌ادعای ایسوس، رفتاری شبیه به پنل‌های IPS دارد. به‌منظور استفاده حداکثری از سخت‌افزار، تایوانی‌ها تصمیم گرفته‌اند تا از وضوح FHD با نسبت صفحه ۱۶:۱۰ استفاده کنند؛ البته همچنان امکان خرید نسخه‌هایی با نمایشگر UHD هم وجود دارد. نسبت صفحه‌نمایش نیز با داشتن پیکسل‌های افقی بیشتر، فضای بیشتری برای انجام بازی یا کارهای روزمره و حتی حرفه‌ای دراختیار کاربر می‌گذارد.

این نسبت صفحه برای برخی از بازی‌ها و قسمت عمده‌ی فایل‌های ویدئویی «نامتعارف» تلقی و نوارهایی مشکی در بالا و پایین صفحه ظاهر خواهد شد. صفحه‌ی لمسی حساسیت مناسبی دارد؛ اما ضخامت کم حاشیه‌های اطراف و وزن نسبتاً زیاد دستگاه به‌عنوان «تبلت»، لمس‌های ناخواسته‌ای را به صفحه تحمیل می‌کند که نتیجه‌ی آن درهم‌ریختن پنجره‌ها و حتی بسته‌شدن آن‌ها خواهد بود.

از مشکلات صفحه‌نمایش Z13 می‌توان به فاصله‌ی میان شیشه‌ی محافظ و پنل و سایه‌های اطراف نمایشگر اشاره کرد. منعطف‌بودن شیشه‌ی محافظ هنگام فشار انگشت نیز یکی دیگر از ضعف‌های دستگاه به‌شمار می‌رود.

عملکرد صفحه‌نمایش ROG Flow Z13 دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگر

لپ‌تاپ / آزمایش

تصویر سفید

تصویر مشکی

نسبت کنتراست

AdobeRGB

sRGB

DCI-P3

حداکثر روشنایی

حداقل روشنایی

میانگین روشنایی

Native

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین

خطا

ROG Flow Z13

۴۷۲ نیت

۵۰٫۰۱ نیت

۴٫۲۳ نیت

۱۱۱٫۵۸

۷۵٫۲

--

۹۹٫۳

۱٫۴

۷۷٫۲

۳

HP OMEN

(Intel)

۴۰۹٫۵ نیت

۱۸ نیت

۵٫۶ نیت

۷۳٫۱

۷۶٫۹

۳٫۳

۹۸٫۷

۲٫۷

۷۸٫۳

۲٫۸

HP OMEN

(AMD)

۱۷۷٫۱ نیت

۸٫۸ نیت

۱٫۰۵ نیت

۱۶۸٫۷۱

۴۹٫۱

--

۶۵٫۹

۴٫۹

۴۸٫۸

۶٫۳

HP VICTUS

۲۱۱ نیت

۲ نیت

۱٫۱ نیت

۱۹۲

۴۸

۶٫۴

۶۵

۴٫۳

۴۸

۵٫۷

MSI GF66 Katana

۱۶۸ نیت

۸٫۰۰ نیت

۱٫۲۷ نیت

۱۳۲٫۲

۴۷٫۹

--

۶۴

۴٫۰

۴۷٫۶

--

Asus Strix G15

۲۳۳ نیت

۱۱٫۶ نیت

۲٫۴۷ نیت

۹۴٫۱۴

۷۵٫۶

۵٫۶

۹۹٫۷

۲٫۹

۷۷

۴٫۷

Asus Zephyrus M16

۴۷۷ نیت

۲۴٫۷ نیت

۵٫۶۶ نیت

۸۴٫۲۷

۷۶٫۵

۴٫۳

۹۹٫۷

۲٫۶

۷۷٫۸

۳٫۶

سرفیس لپ‌تاپ استودیو

۴۲۳٫۲ نیت

۱٫۵۲ نیت

۰٫۴۵ نیت

۹۴۰٫۴

۷۹٫۴

--

۹۹

۲٫۱

۸۳٫۸

۲٫۷

سرفیس بوک ۳ ۱۵ اینچی

۴۰۵ نیت

۳٫۴ نیت

۰٫۵۳ نیت

۷۶۴

۶۵

۳٫۸

۹۴

۱٫۳

۷۴

۳٫۴

MSI GE66 Raider

۱۸۱٫۷ نیت

۸٫۱۱ نیت

۱٫۱۶ نیت

۱۵۶٫۱

۷۳٫۱

--

۹۹

۳٫۶

۷۵٫۴

--

ایسر ConceptD 7 Ezel Pro

۲۹۴٫۶ نیت

۱۵٫۷ نیت

۲٫۴۲ نیت

۱۲۱٫۷

۱۰۰

۲٫۵

۱۴۳٫۴

۵٫۴

۹۲٫۹

۳٫۶

* تمامی اعداد ذکرشده در جدول بالا در آزمایشگاه زومیت حاصل شده است.

به‌ ادعای ایسوس مبنی‌بر IPS Level بودن صفحه‌نمایش بازمی‌گردیم. طبق آزمایش‌های زومیت، پنل به‌خوبی در زاویه‌های مختلف محتوا را بدون ازدست‌رفتن چشمگیر دقت رنگ نمایش می‌دهد. همچنین، در پوشش ۱۰۰ درصدی فضای رنگی sRGB به‌خوبی عمق می‌کند و دقت رنگ بسیار خوبی ارائه می‌کند. متأسفانه پنل Z13 در پوشش کامل فضای رنگی DCI-P3 ناکام می‌ماند؛ اما همچنان با ارائه‌ی دقت مناسب، رنگ‌های شاداب‌تر و جذاب‌تری نمایش می‌دهد.

صفحه نمایش تبلت گیمینگ ROG Flow Z13 ایسوس به‌صورت خاموش

پنل در بیشترین حد، روشنایی ۴۷۲ نیت را تولید می‌کند که برای استفاده در محیط‌های داخلی رقم بسیار خوبی تلقی می‌شود. باتوجه‌به براق‌بودن پوشش پنل، ممکن است در محیط‌های بیرونی کمی با مشکل مواجه شوید.

تبلت ROG Flow Z13 از دو بلندگو با پشتیبانی از Dolby Atmos استفاده می‌کند. به‌ادعای ایسوس، بلندگوها موفق شده‌اند گواهی Hi-Res را نیز دریافت کنند. افزون‌براین، مجموع ۳ میکروفون‌های استفاده‌شده در این دستگاه با فناوری AI noise-canceling technology نویز صدای کاربر را تا‌حدممکن و به‌کمک هوش مصنوعی کاهش می‌دهند.

Z13 تجربه‌ی مطلوبی از پخش موسیقی را دراختیارتان می‌گذارد و در زمان اجرای بازی‌ها نیز، صدایی فراگیر را ارائه می‌کند. خروجی بلندگوها در پایین لبه‌ی سمت چپ و راست دستگاه قرار دارد و ممکن است در زمان استفاده به‌صورت تبلت، یکی یا هر دو خروجی مسدود شوند.

تجربه‌ی استفاده از قلم ROG Flow Z13

ایسوس علاوه‌بر کیبورد، به‌همراه Z13 قلم آن را نیز قرار داده است؛ قلمی با طراحی ساده، اما شکیل که شباهت زیادی به قلم Spectre X360 اچ‌پی دارد. از‌نظر کارایی، قلم از دقت بسیار زیادی بهره نمی‌برد؛ اما برای یادداشت‌برداری یا حتی کارهای نیمه‌حرفه‌ای گزینه‌ی مناسبی محسوب می‌شود.

عرضه به‌همراه کیبورد و قلم؛ ایسوس می‌داند محصولش نمی‌تواند فقط تبلت باشد

تجربه‌ی استفاده از قلم این محصول درمقایسه‌با قلم Slim Pen سرفیس پرو ۹، در پله‌ای پایین‌تر قرار می‌گیرد؛ خصوصاً با درنظر‌گرفتن این موضوع که هیچ‌کدام از لبه‌های دستگاه به مگنت مجهز نشده‌اند. بنابراین، نمی‌توان مانند دیگر تبلت‌ها قلم را روی لبه‌ی دستگاه قرار داد. افزون‌براین، از نگه‌دارنده‌ی قلم روی کیبورد نیز خبری نیست.

سخت‌افزار و عملکرد و باتری

به‌عنوان محصولی گیمینگ، Flow Z13 به‌همراه مشخصاتی چشمگیر عرضه شده است؛ نسخه‌ای که در دست ما بود، از تراشه‌ی Core i9-12900H و تراشه‌ی گرافیکی RTX 3050 Ti به‌همراه دو ماژول رم ۸ گیگابایتی از نوع LPDDR5 بهره می‌برد. البته دو مدل دیگر به‌همراه تراشه‌ی Core i5-12500H بدون پردازنده‌ی گرافیکی و تراشه‌ی Core i7-12700H به‌همراه پردازنده‌ی گرافیکی RTX 3050 Ti نیز وجود دارد.

نمای قسمت زیرین کیک استند تبلت گیمینگ ROG Flow Z13 ایسوس

همان‌طور‌که پیش‌تر اشاره کردیم، Flow Z13 برای حافظه‌ی ذخیره‌سازی از SSD mini M.2 استفاده می‌کند که به‌راحتی می‌تواند از‌طریق قسمت پشتی دستگاه به‌روزرسانی شود. سرعت خواندن و نوشتن حافظه چندان چشمگیر نیست و در فهرست لپ‌تاپ‌هایی که اخیراً بررسی کرده‌ایم، پایین‌ترین جایگاه را ازآنِ خود می‌کند.

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی ROG Flow Z13 مقابل لپ‌تاپ‌های دیگر

مدل‌ها / عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

ROG Flow Z13

۲۹۰۷٫۶۹

۱۵۱۵٫۸۱

سرفیس پرو ۹

۳۵۰۷٫۴۳

۲۴۸۹٫۹۱

HP Spectre x360 16

۶۳۸۸٫۶۹

۴۹۰۸٫۴۴

MSI Stealth GS77

۶۷۱۹٫۱

۴۹۸۶٫۳

HP OMEN (Intel)

۷۰۰۱٫۶۲

۲۲۳۱٫۴۲

ROG Strix Scar 15 (2022)

۶۵۰۴٫۳

۴۲۴۷٫۲

MSI Raider GE66 (2022)

۶۴۳۱٫۸۳

۴۹۴۲٫۹۲

ASUS Zephyrus M16 2022

۶۶۳۰٫۷۶

۵۰‍۱۴٫۶۷

HP VICTUS

۳۲۹۳٫۵۹

۳۰۷۲٫۳۳

ASUS Strix G15

۳۱۸۲٫۴۶

۱۷۲۹٫۸۸

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

عملکرد ROG Flow Z13 در بنچمارک‌ها

تراشه‌ی Core i9-12900H در اجرای بنچمارک CineBench R23 با فاصله‌ای ۲۱ و ۷۸ درصدی به‌ترتیب در‌زمینه‌ی تک‌هسته‌ای و چند‌هسته‌ای بهتر از تراشه‌ی M2 اپل ظاهر می‌شود و در آزمون GeekBench نیز با وجود عملکرد مشابه در وظایف تک‌هسته‌ای، رقابت در‌زمینه‌ی چندهسته‌ای را با برتری ۵۰ درصدی درمقایسه‌با رقیب کوپرتینویی خود به‌پایان می‌رساند.

عملکرد ROG Flow Z13 مقابل لپ‌تاپ‌های دیگر (Plugged)

لپ‌تاپ / بنچمارک

مشخصات فنی

عملکرد روزمره

وب‌گردی

شبیه‌ساز بازی

عملکرد در گرافیک

عملکرد CPU در رندر

توان محاسباتی CPU

توان محاسباتی GPU

PCMark 10

Speedometer 2.0

GFXBench

3DMark

CineBench R23

GeekBench 5

GeekBench 5

Aztec Ruins High Tier

Time Spy

Wild Life

Night Raid

Single

Multi

Single

Multi

OpenCL

DirectX 12/Metal

DirectX 12

Vulkan/Metal

DirectX 12

iGPU

dGPU

ROG Flow Z13

Core i9-12900H

RTX 3050Ti

۷۳۱۶

۲۶۱

۱۱۰٫۶

فریم‌برثانیه

۴۹۰۲

--

۳۵۴۱۱

۱۹۰۹

۱۵۱۴۴

۱۸۹۶

۱۳۴۱۹

--

۵۰۳۷۸

Surface Pro 9

Core i5-1235U

Iris Xe

۵۱۱۵

۲۳۰

۲۸٫۳

فریم‌برثانیه

۱۴۰۹

۱۰۷۴۱

۱۲۶۲۵

۱۶۶۸

۸۸۷۷

۱۵۶۷

۸۲۸۶

۱۴۰۴۴

--

MacBook Air M2

Apple M2

8Core GPU

--

۴۰۵

۹۰٫۷

فریم‌برثانیه

--

۲۱۷۹۳

--

۱۵۷۷

۸۴۷۶

۱۹۱۵

۸۹۴۲

۲۳۶۲۹

--

Zephyrus M16 2022

Core i9-12900H

RTX 3070 Ti

۶۵۳۷

۲۵۶

۲۶۱٫۶

فریم‌برثانیه

۱۰۴۰۱

۵۸۲۲۱

۴۵۹۷۲

۱۹۱۴

۱۹۹۴۳

۱۸۸۵

۱۱۷۲۷

--

۱۲۴۴۵۸

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

پایداری عملکرد ROG Flow Z13 در حالت متصل به برق و متکی به باتری

باتوجه‌به ماهیت «متکی به باتری» بودنِ تبلت‌ها و آگاهی از این موضوع که دستگاه‌های ویندوزی در زمان قطع برق مستقیم دچار افت عملکرد می‌شوند، آزمون متکی به پردازنده‌ی مرکزی Cinebench را دوباره و این‌ بار متکی به باتری اجرا کردیم.

عملکرد ROG Flow Z13 در حالت متصل به برق و با باتری

امتیاز

متصل به برق

با باتری

درصد افت عملکرد

امتیاز تک‌هسته‌ای Cinebench R23

۱۹۰۹

۱۸۱۳

۵ درصد

امتیاز چندهسته‌ای Cinebench R23

۱۵۱۴۴

۹۷۴۸

۳۶ درصد

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

ROG Flow Z13 حتی در زمان متکی به‌ باتری هم عملکرد مطلوبی ارائه می‌کند

باتوجه‌به نتایج به‌دست‌آمده، عملکرد دستگاه در استفاده‌ی روزمره چه در حالت Plugged و چه UnPlugged برابر خواهد بود؛ اما در پردازش‌های سنگین‌تر مانند اجرای نرم‌افزارها، افتی ۳۶ درصدی را شاهد هستیم که تأثیر مستقیمی در تجربه‌ی کاربری خواهد داشت.

آزمون پایداری عملکرد CPU

هسته‌های قدرتمند پردازنده‌ی Core i9-12900H در حالت متصل به باتری به‌صورت لحظه‌ای کار خود را با فرکانس ۴٫۵ گیگاهرتز آغاز می‌کنند و سپس با طی‌کردن چند ثانیه در بازه‌ی ۳٫۵ تا ۳٫۹ گیگاهرتز، فعالیتش را در فرکانس ۲٫۸ گیگاهرتز ادامه می‌دهد. شرایط برای هسته‌های کم‌مصرف نیز به‌صورت مشابهی دنبال می‌شود و پس از بوست لحظه‌ای تا ۳٫۸ گیگاهرتز، فعالیتش را با فرکانس ۳٫۲ گیگاهرتز ادامه می‌دهد.

فرکانس هسته‌های پردازنده تبلت ROG Flow Z13 ایسوس

تراشه‌ی اینتل برای دستیابی به‌ این فرکانس، توان مصرفی را در شروع آزمون پایداری عملکرد تا ۹۶ وات افزایش می‌دهد و رفته‌رفته و با گذشت چند ثانیه فعالیتش را بین ۵۰ تا ۵۵ وات ادامه می‌دهد.

توان مصرفی پردازنده تبلت ROG Flow Z13 ایسوس

انتظار می‌رفت تا Z13 به‌دلیل ضخامت نسبتاً کم و ناکارآمدی احتمالی سیستم خنک‌کننده، عملکرد مناسبی در خنک‌کردن دستگاه نداشته باشد؛ درحالی‌که طبق نتایج به‌دست‌آمده، دمای داغ‌ترین هسته‌ی پردازنده در بیشترین حد از ۹۵ درجه تجاوز نمی‌کند که آن‌ هم تنها در زمان بوست اولیه‌ی دستگاه خواهد بود و پس‌از‌آن دما به ۷۵ درجه کاهش پیدا می‌کند.

دمای پردازنده تبلت ROG Flow Z13 ایسوس

آزمون پایداری عملکرد GPU

از پردازنده‌ی گرافیکی فعالیت باثبات‌تری را شاهد هستیم و عموماً هسته‌ها در فرکانس ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ مگاهرتز به‌ کار خود ادامه می‌دهند.

فرکانس هسته‌های پردازنده گرافیکی تبلت ROG Flow Z13 ایسوس

توان مصرفی پردازنده‌ی گرافیکی دستگاه در بیشترین حد به ۴۰ وات می‌رسد و نوسان شدیدی را تجربه نمی‌کند. درحقیقت، سیستم خنک‌کننده به‌خوبی دمای پردازنده را در بازه‌ی ۷۲ تا ۷۴ درجه کنترل می‌کند و همین امر سبب فعالیتی پایدار می‌شود.

توان مصرفی پردازنده گرافیکی تبلت ROG Flow Z13 ایسوس
دمای پردازنده گرافیکی تبلت ROG Flow Z13 ایسوس
گیمینگ با تبلت گیمینگ ROG Flow Z13 ایسوس

عملکرد ROG Flow Z13 در اجرای بازی‌ها

تبلت گیمینگ ROG Flow Z13 باتوجه‌به بهره‌مندی از توان کافی برای اجرای عموم بازی‌ها با نرخ بیشتر از ۶۰ فریم‌برثانیه در کیفیت Medium، تجربه‌ای لذت‌بخش از اجرای بازی‌های روز را در چنین فرم‌فکتوری دراختیار کاربر می‌گذارد. در بازی‌های گرافیکی‌تری چون Red Dead Redemption 2 نیز چه در تنظیمات گرافیکی Ultra و چه Medium، نرخی بیشتر از ۵۰ فریم‌برثانیه را دریافت خواهید کرد.

عملکرد لپ‌تاپ ROG Flow Z13 در بازی‌‌ها

بازی / عملکرد

تنظیمات گرافیکی

نرخ‌فریم میانگین

تنظیمات گرافیکی

نرخ‌فریم میانگین

متصل به برق

متکی به باتری

متصل به برق

متکی به باتری

Forza Horizon 5

Extreme

۳۴ فریم‌برثانیه

۲۹ فریم‌برثانیه

Medium

۸۸ فریم‌برثانیه

۵۵ فریم‌برثانیه

Red Dead Redemption 2

Ultra

۵۰ فریم‌برثانیه

--

Medium

۵۵٫۶ فریم‌برثانیه

--

Far Cry 6

Ultra

۵۱ فریم‌برثانیه

۷ فریم‌برثانیه

Medium

۶۶ فریم‌برثانیه

۴۲ فریم‌برثانیه

Gears 5

Ultra

۶۲٫۷ فریم‌برثانیه

۴۲٫۳ فریم‌برثانیه

Medium

۷۷٫۸ فریم‌برثانیه

۵۹٫۶ فریم‌برثانیه

Cyberpunk 2077

Ultra

۸٫۸۴ فریم‌برثانیه

--

Medium

۹٫۱۱ فریم‌برثانیه

--

Rise of the Tomb Raider

Very High

۷۰٫۲۹ فریم‌برثانیه

--

Medium

۹۵ فریم‌برثانیه

--

* تمامی بازی‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

درباره‌ی اجرای بازی Far Cry 6 در کیفیت Ultra و در حالت متکی به‌ باتری نیز لازم است توضیحاتی ارائه کنیم. دستیابی به نرخ ۷ فریم‌برثانیه برای ما نیز عدد عجیبی بود؛ چراکه نرخ‌ فریم بازی با اتصال شارژر به بیش از ۵۰ فریم‌برثانیه افزایش پیدا می‌کرد؛ ازاین‌رو، بنچمارک را بارهاوبارها تکرار کردیم و همواره نتیجه‌ای مشابه حاصل شد. بنابراین، جز تلقی‌کردنِ عدد به‌دست‌آمده به‌عنوان باگ نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری، راهی نداریم.

بازی Cyberpunk 2077 را نیز به‌تازگی به بنچمارک‌های گرافیکی افزوده‌ایم. بازی جنجالی استودیو CD Projekt RED شاید یکی از غیربهینه‌ترین بازی‌های جدول ما باشد؛ به‌طوری‌که در هر دو کیفیت Ultra و Medium نرخی بیشتر از ۹ فریم دریافت نکردیم. البته می‌توان با فعال‌کردن DLSS و فداکردن نسبی وضوح بافت‌ها، نرخ‌ میانگین را به ۲۱ فریم‌برثانیه افزایش داد.

در زمان اجرای بازی‌ها، سیستم خنک‌کننده دمای دستگاه را به‌خوبی کنترل می‌کند و حتی هوای خروجی نیز «داغ» نیست؛ اما قسمت مرکزی پشت دستگاه به‌ حد زیادی داغ می‌شود. البته باتوجه‌به اینکه در این شرایط کاربر با دستگاه تعامل ندارد، نمی‌توانیم داغی بدنه را آن‌ هم در قسمتی خاص به‌عنوان نکته‌ای منفی در نظر بگیریم.

اجرای نرم‌افزار پریمیر پرو در تبلت گیمینگ ROG Flow Z13 ایسوس

عملکرد ROG Flow Z13 در کاربری‌های حرفه‌ای

بهره‌مندی تبلت گیمینگ ایسوس از سخت‌افزار قدرتمند سبب می‌شود تا به دستگاهی مناسب برای مهندسان نیز تبدیل شود؛ به‌طوری‌که در نرم‌افزار تخصصی متلب، عملکردی فوق‌العاده و تا ۳۵ درصد سریع‌تر از لپ‌تاپ Spectre X360 ارائه کند.

فراموش نکنید که درحال‌حاضر کامپیوترهای اپل امکان اجرای متلب به‌صورت Native ندارند و به‌دلیل پشتیبانی‌نکردن از تراشه‌ی اپل، ازطریق Rosetta اجرا می‌شوند؛ از‌این‌رو، نتایج ضعیف‌تری درمقایسه‌با رقبای ویندوزی خود به‌دست آورده‌اند.

عملکرد تبلت گیمینگ ROG Flow Z13 در نرم‌افزار متلب

در زمان اجرای نرم‌افزار فتوشاپ نیز، نتایج مشابهی به‌دست آمد و Flow Z13 تا ۲۸ درصد سریع‌تر از مک‌بوک ایر M2 اپل ظاهر شد. نکته مهم در این مقایسه نتیجه‌ی بسیار ضعیف تبلت گران‌قیمت ردموندی‌ها، یعنی سرفیس پرو ۹ است که فاصله‌ای ۷۷ درصدی با نماینده‌ی ایسوس دارد.

عملکرد تبلت گیمینگ ROG Flow Z13 در نرم‌افزار فتوشاپ

حال می‌خواهیم قدرت تدوین ویدئو تبلت Z13 را محک بزنیم. به‌نظر می‌رسد که تراشه‌ی ۵۰ واتی Core i9-12900H درمجموع عملکرد به‌مراتب بهتری از تراشه‌ی M2 اپل دارد؛ هرچند نماینده‌ی کوپرتینویی‌ها با توان مصرفی به‌مراتب کمتری (بین ۱۰ تا ۲۰ وات) به‌ این نتیجه دست یافته است.

عملکرد تبلت گیمینگ ROG Flow Z13 در نرم‌افزار پریمیر پرو

باتوجه‌به متکی‌بودن نرم‌افزار سالیدورکس به CPU و به GPU و قدرت بیشتر تراشه‌ی مرکزی و تراشه‌ی گرافیکی Z13 درمقایسه‌با سایر رقبای حاضر در فهرست، عملکرد بسیار بهتری از این تبلت گیمینگ شاهد هستیم.

این دستگاه با اتکا به تراشه‌ی Core i9-12900H و گرافیک RTX 3050 Ti به‌ترتیب ۱۱ و ۲۸ درصد امتیاز بهتری در‌زمینه‌ی CPU و GPU درمقایسه‌با لپ‌تاپ Spectre X360 اچ‌پی با تراشه Core i7-1260P و گرافیک Intel Arc A370M به‌دست می‌آورد.

عملکرد تبلت گیمینگ ROG Flow Z13 ایسوس در نرم‌افزار سالیدورکس
وب‌گردی با تبلت گیمینگ ROG Flow Z13 ایسوس

شارژدهی باتری

تبلت گیمینگ ایسوس به‌منظور تأمین انرژی موردنیاز خود از باتری ۵۶ وات‌ساعتی استفاده می‌کند. حجم باتری برای اجرای بازی‌های گرافیکی چندان مناسب نیست و در کمتر‌ از ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه به‌طور‌کامل خالی می‌شود؛ اما اگر پروفایل عملکرد دستگاه را روی Silent و پروفایل گرافیک را نیز روی Eco تنظیم کنیم، باتری دستگاه در استفاده‌های روزمره تا ۷ ساعت پاسخ‌گو خواهد بود.

بی‌ادعایی Z13 درزمینه‌ی باتری در سایه‌ی ادعای پوشالی سرفیس پرو ۹ مایکروسافت

تبلت Flow Z13 موفق شد ویدئو معیار زومیت را تا نزدیک به ۱۰ ساعت به‌طورمداوم پخش کند که عددی چشمگیر تلقی می‌شود. فراموش نکنید که حتی سرفیس پرو ۹ با قول عملکرد ۱۵٫۵ ساعته باتری موفق نشد چنین نتیجه‌ای کسب کند.

عملکرد باتری ROG Flow Z13 دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگر

لپ‌تاپ / آزمایش

نمایشگر

باتری

ویدئو

PCMark 10

GFXBench Manhattan 3.1

ابعاد و رزولوشن

وات‌ساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

طول‌عمر باتری

(دقیقه)

کم‌ترین نرخ فریم

(فریم‌برثانیه)

ROG Flow Z13

۱۳٫۴ اینچی ۱۲۰۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۵۶

۹:۴۳

۷:۰۲

۸۵٫۷

۱۱۷٫۶

سرفیس پرو ۹

۱۳ اینچی ۲۸۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل

۴۷٫۷

۷:۲۳

۷:۰۵

۱۴۰٫۷۱۴

۱۴٫۱۷

HP Spectre x360 16

۱۶ اینچی ۲۴۰۰ × ۳۸۴۰ پیکسل

۸۳

۸:۲۰

۹:۳۰

۷۷٫۹۸

۴۹٫۸۷

مک‌بوک ایر M2

۱۳٫۶ اینچی ۱۶۶۴ × ۲۵۶۰ پیکسل

۵۲٫۶

۱۴:۱۱

--

۲۵۴٫۲

۵۹٫۹۸

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

ایسوس در جعبه‌ی Z13 یک شارژر ۱۰۰ واتی از نوع Type-C نیز قرار داده است که آداپتور نسبتاً کوچکی دارد. در مقام مقایسه، می‌توان اندازه‌ی آداپتور را با نمونه‌ی موجود در مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی برابر دانست. باتری ۵۶ وات‌ساعتی دستگاه در زمان آماده‌ به‌ کار به‌سرعت شارژ می‌شود و می‌توان از هر دو پورت Type-C لبه سمت چپ دستگاه استفاده کرد.

تبلت گیمینگ ROG Flow Z13 ایسوس از نمای روبه‌رو

جمع‌بندی و مقایسه با رقبا

اگر بخواهیم به‌ در‌زمینه‌ی سخت‌افزار جمع‌بندی برسیم، باتوجه‌به عملکرد کم‌نظیر Z13 چه در‌زمینه‌ی گیمینگ و چه نرم‌افزارهای مهندسی، می‌توان نماینده‌ی جمع‌و‌جور ایسوس را گزینه‌ای مناسب هم برای گیمرها و هم برای مهندسان و خالقان محتوا دانست.

برای مقایسه، دستگاهی در این ابعاد و فرم‌فکتور تا زمان نگارش این بررسی در بازار وجود ندارد؛ بنابراین، به‌اجبار تنها باید مقایسه را با لپ‌تاپ‌های هم‌قیمت انجام دهیم. شاید نزدیک‌ترین تجربه به Z13 را باتوجه‌به لمسی‌بودن صفحه‌نمایش و استفاده به‌عنوان تبلت، لپ‌تاپ Spectre X360 اچ‌پی بدانیم؛ هرچند این مدل از‌نظر قدرت سخت‌افزاری، فاصله‌‌ی زیادی با نماینده‌ی ایسوس دارد و درمجموع چه درزمینه گیمینگ و چه اجرای نرم‌افزارهای مهندسی، عملکرد ضعیف‌تری دارد.

مدل دیگری که شایستگی رقابت با Flow Z13 را دارد، محصول دیگر همین شرکت، یعنی Zephyrus G14 است؛ دستگاهی که با وجود فقدان نمایشگر لمسی، تجربه‌ای رضایت‌بخش از گیمینگ به‌همراه قدرت کافی به‌منظور انجام وظایف مهندسی را دراختیار کاربر می‌گذارد.

شما می‌توانید برای خرید ROG Flow Z13 یا لپ‌تاپ‌های دیگر از برندهای مختلف، به فروشگاه اینترنتی آداک مراجعه کنید.

نکات مثبت

  • عرضه به‌همراه کیبورد و قلم
  • سخت‌افزار قدرتمند
  • عملکرد گیمینگ مناسب چه به‌صورت Plugged و چه UnPlugged
  • عمر باتری طولانی در استفاده روزانه
  • امکان اتصال گرافیک اکسترنال RTX 3080

نکات منفی

  • شارژدهی ناامیدکننده هنگام اجرای بازی
  • فقدان درگاه HDMI
  • طراحی نامتقارن حاشیه‌ها

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات