بررسی تبلت اندرویدی TAB A10-70 لنوو

دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۵
مطالعه 19 دقیقه
کمپانی لنوو سعی می‌کند با ارائه تبلت‌های متنوع، این بازار را نیز همچون بازار پی‌سی‌ تحت کنترل خود بگیرد. در این مقاله به بررسی تبلت میان‌رده‌ی A7600-H از این کمپانی چینی می‌پردازیم.
تبلیغات

لنوو که در بازار پی‌سی‌‌ یکه‌تازی می‌کند، نشان داده که قصد دارد در بازار ابزارهای هوشمند قابل حمل، یعنی تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند نیز با قدرت وارد شود. این کمپانی چینی با تصاحب موتورولا سیاست جدیدی را در بازار ابزارهای موبایل در پیش گرفته است. لنوو می خواهد با حفظ استقلال موتورولا، از اعتبار این برند، در حوزه تلفن‌های همراه استفاده کرده و محصولاتی را با این نام تجاری روانه بازار کند. از سویی با تکیه بر تجربه‌ای که در بازار پی‌سی داشته، محصولاتی متنوع را با برند لنوو نیز وارد بازار شدیدا رقابتی ابزارهای هوشمند کند. لنوو در بازار تبلت‌ها رشد چشمگیری داشته و نشان داده که چشم به آینده دارد!

البته لنوو هنوز نتوانسته تبلت‌هایی درخور رقابت با برترین‌های بازار، چون آیپد اپل و گلکسی تب S سامسونگ را روانه بازار کند، اما این کمپانی با هدف گرفتن بازار میانی، قدم به قدم به رقبا نزدیک‌تر می‌شود.

تبلت A10-70 A7600 که مجهز به اندروید 4.2.2 آبنبات پاستیلی است یک محصول خوش‌ساخت میان‌رده است که با قیمت تقریبا ۸۱۰ هزار تومان با گارانتی آوات، ارزش خرید بالایی دارد. البته در طول مدتی که این تبلت برای بررسی در اختیار ما بود، یک بروزرسانی برای ارتقا نسخه اندروید به 4.4.2 کیت‌کت ارائه شده و آن را دریافت کردیم. بررسی نرم‌افزار و سخت‌افزار تبلت پس از بروزرسانی به کیت‌کت صورت گرفته است. نسخه وای‌فای تبلت با نام A7600-F و نسخه 3G آن با نام A7600-H شناخته می‌شود.

طراحی

تبلت A10-70 از طراحی ساده و یکنواختی بهره می‌برد. البته اگر دقیق‌تر به جزئیات طراحی آن نگاه کنیم، متوجه‌ی نقاط قوت و ضعف بسیاری می‌شویم، با این حال شکل کلی دستگاه ساده است. بدنه پشتی این تبلت از جنس پلاستیک نرم ساخته شده و خوشبختانه مات بودن آن، باعث می‌شود تا اثر انگشت کاربر روی بدنه قابل مشاهده نباشد. در میانه‌ی بدنه پشتی، برند Lenovo و کمی پایین‌تر هم لوگوی Dolby مشاهده می‌شود که به تکنولوژی صوتی مورد استفاده در این تبلت اشاره دارد. دوربین دستگاه در گوشه‌ی پشت دستگاه جای گرفته که حاشیه‌ی فلزی دور آن با بدنه‌ی سرمه‌ای رنگ چندان هم‌خوانی ندارد.

تبلت A10 لنوو

بدنه پشتی با نزدیک شدن به لبه‌ها کمی خمیدگی پیدا کرده و دستگاه در لبه‌ها اندکی تیزتر می‌شود. این سبک طراحی در تبلت‌های بزرگ به ارگونومی دستگاه کمک می‌کند. ضمنا گوشه‌های دستگاه نیز گرد هستند تا با دستگاه بتوان راحت‌تر کار کرد.

در نمای روبروی این تبلت، شاهد نمایشگری با حاشیه‌های نسبتا ضخیم هستیم. این حاشیه‌ها باعث بزرگ‌تر شدن دستگاه شده و روی زیبایی آن نیز کمی تاثیر منفی گذاشته‌اند، ولی عده‌ای معتقدند اطراف نمایشگر تبلت‌ها باید تا حدی حاشیه وجود داشته باشد، تا وقتی کاربر آن را در دست می‌گیرد، انگشتانش به طور اتفاقی نمایشگر را لمس نکنند. بین نمایشگر و بدنه پشتی که دستگاه را دربر گرفته و به داخل خمیده شده، یک فریم پلاستیکی براق وجود دارد. این موضوع باعث شده که لبه‌های دستگاه در نمای روبرو چندتکه به نظر برسد که کمی آزاردهنده است.

تبلت A10 لنوو

در بالای نمایشگر یک دوربین ۲ مگاپیکسلی برای مکالمات ویدیویی قرار گرفته است. در کناره‌ها نیز یک جفت اسپیکر قدرتمند با پشتیبانی از تکنولوژی دالبی تعبیه شده تا این تبلت برای انجام امور چند رسانه‌ای به گزینه‌ای عالی تبدیل شود. قرار گرفتن اسپیکرها در جلو باعث می‌شود تجربه شنیداری بسیار خوبی را شاهد باشیم، اما این اسپیکرها دقیقا در محل قرارگیری دست قرار گرفته‌اند. وقتی با تبلت در حالت افقی کار می‌کنید، باید آن را از لبه کناری با یک دست بگیرید و در این حالت دست شما درست روی یکی از اسپیکرها قرار می‌گیرد که اصلا مطلوب نیست!

در انتهای سمت چپِ لبه بالایی، دکمه پاور/قفل صفحه و در کنار آن میکروفن جای داده شده است. روی لبه سمت چپ نیز دکمه‌های تغییر حجم صدا، جک هدفون، درگاه microUSB برای شارژ کردن و انتقال اطلاعات و کمی پایین‌تر درپوشی قرار گرفته که با باز کردن آن می‌توانید سیم‌کارت و کارت حافظه را به دستگاه متصل کنید.

مشخصات فنی تبلت A10-70 A7600-H لنوو

  • نمایشگر ۱۰.۱ اینچ IPS با رزولوشن ۱۲۸۰ در ۸۰۰ پیکسل (تراکم ۱۴۹ پیکسل بر اینچ)
  • پردازنده چهار هسته‌ای مدیاتک MT8382 با فرکانس ۱.۳ گیگاهرتز
  • حافظه رم ۱ گیگابایت
  • حافظه ذخیره‌سازی: ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی و درگاه کارت حافظه microSD
  • یک جفت اسپیکر استریو در جلو با تکنولوژی صوتی دالبی
  • دوربین ۵ مگاپیکسل در پشت و ۲ مگاپیکسل در جلو
  • سنسورها: شتاب‌سنج
  • ارتباطات: وای‌فای، 3G، بلوتوث 4.0 و GPS
  • باتری لیتیوم-یون غیرقابل تعویض با ظرفیت ۶۳۴۰ میلی‌آمپرساعت
  • سیستم عامل اندروید 4.2.2 آبنبات پاستیلی (قابل ارتقا به نسخه 4.4.2 کیت‌کت)
  • ابعاد: 264.1 در 176.5 در 9 میلی‌متر
  • وزن: 550 گرم
  • قیمت: تقریبا ۸۱۰٫۰۰۰ تومان با گارانتی آوات

طراحی A10-70 ساده است و مزایا و معایب خاص خود را دارد. به عنوان یک تبلت میان‌رده، کیفیت ساخت دستگاه قابل قبول است و خط و خش روی بدنه آن نمی‌افتد. محافظ نمایشگر آن از جنس تلق پلاستیکی است و طی مدت کوتاهی کار کردن با دستگاه متوجه می‌شوید که تمام صفحه پر از لک و اثر انگشت شما شده است. پیشنهاد ما این است که از همان ابتدا یک محافظ صفحه روی نمایشگر بچسبانید یا از کاورهایی که برای این تبلت در بازار وجود دارند استفاده کنید، چرا که در اثر حمل و  نقل تبلت، امکان خط افتادن روی تلق پلاستیکی که روی نمایشگر قرار گرفته وجود دارد. وزن دستگاه مناسب است و حتی وقتی با یک دست با آن کار می‌کنید، دستتان خسته نمی‌شود.

نمایشگر

هر چند نباید از نمایشگر یک تبلت ۱۰ اینچی میان‌رده انتظار زیادی داشته باشیم، ولی A10-70 لنوو نمایشگری پایین‌تر از متوسط دارد. البته این بدان معنا نیست که هنگام کار با آن چشمانتان اذیت شود، اما مواردی چون دقت نسبتا پایین در نمایش رنگ‌ها، زاویه دید نه چندان بالا و رزولوشن پایین، کمی آزاردهنده هستند.

تبلت A10 لنوو

به لطف استفاده از نمایشگر IPS رنگ سفید با دقت قابل قبولی نمایش داده می‌شود و زاویه دید از بالا و پایین در سطح بسیار خوبی قرار دارند ولی وقتی از سمت راست و چپ به نمایشگر نگاه می‌کنید کمی از کیفیت تصویر کاسته شده و رنگ‌ها در هم آمیخته می‌شوند.

مشکل دقت در نمایش رنگ‌ها بیشتر در رنگ‌هایی با تم تیره نمایان می‌شود و دلیل این امر نیز عدم دقت کافی در نمایش رنگ مشکی است. در واقع رنگ‌هایی چون سبز، قرمز و نارنجی در این تبلت کمی فانتزی و غیرطبیعی به نظر می‌رسند.

زاویه‌ی دید صفحه نمایش Tab A10-70:

بررسی اکسپریا زد 3 سونی

با این حال به دلیل دقت بالای نمایش رنگ سفید، کنتراست این نمایشگر قابل قبول است و نباید از یک تبلت میان‌رده با این قیمت، انتظاری بیش از این داشته باشیم.

رزولوشن تبلت کمی پایین است. البته تراکم پایین به حدی نیست که در هنگام تماشای فیلم و تصاویر مشکلی ایجاد کند و فقط در هنگام خواندن متون، نوشته‌ها بصورت بریده بریده نمایش داده می‌شوند.

دوربین

دوربین در تبلت‌ها چندان ابزار کاربردی نیست و شاید تنها در هنگام اسکن کردن مدارک یا جزوه دانشگاهی به کار بیاید. این که بخواهید با دوربین تبلت اقدام به عکاسی یا ثبت خاطرات کنید، چندان ایده خوبی نیست و شاید بهتر باشد برای این کار از یک دوربین یا یک تلفن هوشمند با دوربینی مناسب استفاده کنید. جدای از این که تبلت‌ها اغلب دوربین های ضعیف‌تری دارند، گرفتن یک دستگاه ۱۰ اینچی در دست برای عکاسی کمی خنده‌دار است!

تبلت A10 لنوو

با این حال لنوو در A10-70 از یک دوربین ۵ مگاپیکسل استفاده کرده که کیفیت عکس های گرفته شده با آن خیلی هم بد نیست. در واقع با احتساب این که با یک تبلت ۱۰ اینچی بزرگ مواجهیم که قیمت مناسبی دارد، عکس‌های گرفته شده توسط آن قابل قبولند. این دوربین نه فلش دارد و نه فوکوس خودکار ولی نرم‌افزار دوربین آن قابلیت‌های متنوعی دارد. در ادامه می توانید چند تصویر نمونه گرفته شده با دوربین این تبلت را مشاهده کنید:

[widgetkit id=1119]

از مهم‌ترین قابلیت‌های نرم‌افزار دوربین این دستگاه می‌توان به Motion Track اشاره کرد که چندین عکس پشت سر هم را ثبت می‌کند. این قابلیت در هنگام عکاسی از سوژه‌های متحرک کاربردی است تا بتوانید بهترین عکس ثبت شده را انتخاب کنید. قابلیت دیگر Face Beauty است که در عکاسی چهره یا پرتره کاربرد دارد و با اعمال روتوش، چهره سوژه را زیباتر می‌کند. قابلیت‌های پانوراما و Multi Angle نیز همان طور که از نامشان پیدا است به ترتیب برای تهیه‌ی عکس‌های عریض و عکاسی با زاویه وسیع کاربرد دارند.

lenovo-a10-scrshot-2

تصاویر ثبت شده با دوربین، خصوصا در فضاهای بسته یا کم‌نور کیفیت مناسبی ندارند و عملکرد این دوربین در فضای باز و زیر نور آفتاب بهتر است.

اسپیکرها و سیستم صوتی

لنوو در A7600 از یک جفت اسپیکر پرقدرت در جلو استفاده کرده که از تکنولوژی دالبی پشتیبانی می‌کنند. این اسپیکرها، A10 را به یک ابزار مناسب برای تماشای فیلم و گوش دادن به موسیقی تبدیل می‌کنند.

تبلت A10 لنوو

اسپیکرها نسبتا بزرگ هستند و حجم و کیفیت صدای خروجی از آنها عالی است. شاید تنها مشکلی که بتوان به این اسپیکرها وارد کرد، محل قرارگیری آنها باشد، که به گونه‌ای هستند که دستان کاربر به هنگام کار با تبلت روی آنها قرار می‌گیرد، مگر این که کاربر با دو دست تبلت را طوری در دست بگیرد که دستش مانع خروج صدا از اسپیکر نشود، یا این که تبلت روی میز یا استند قرار گیرد.

از آنجا که این تبلت از تکنولوژی صوتی دالبی بهره می‌برد، نرم‌افزاری نیز برای کنترل تنظیمات صوتی به صورت پیش‌فرض در آن قرار گرفته تا کاربر بنا به حالت استفاده از تبلت (تماشای فیلم، گوش دادن به موسیقی، بازی و...) تنظیمات صوتی و اکوالایزر را تغییر دهد.

lenovo-a10-scrshot-5

نرم‌افزار

Lenovo Tab A10-70 به اندروید 4.2.2 به طور پیش‌فرض مجهز شده، اما همان طور که پیش‌تر اشاره کردیم، نسخه 4.4.2 کیت‌کت نیز برای آن ارائه شده که ما پس از بروزرسانی به این نسخه، آن را مورد بررسی قرار دادیم.

رابط کاربری لنوو شباهت زیادی به اندروید خام دارد و تغییرات صورت گرفته در آن بیشتر مربوط به شکل ظاهری آیکون‌ها و انیمیشن‌ها است تا قابلیت‌های متنوع. این امر باعث شده تا نرم‌افزار این تبلت سبک و روان باشد.

درست مثل آن چه که در تلفن‌های هوشمند لنوو شاهدش هستیم، در A10-70 هم دکمه منوی اپلیکیشن‌ها یا App Drawer وجود ندارد و در واقع این بخش همچون با صفحه خانگی یکپارچه شده است. وقتی اپلیکیشن جدیدی نصب می‌کنید، آیکون آن به انتهای لیست اپلیکیشن‌ها در آخرین صفحه خانه اضافه می‌شود. نمونه این نوع رابط کاربری که برگرفته از iOS اپل است را در رابط کاربری هواوی و MIUI شیائومی نیز شاهد هستیم. آیکون اپلیکیشن‌های پیش‌فرض تا حدی فانتزی و رنگارنگ هستند که شاید با هر سلیقه‌ای جور در نیایند، اما نکته مثبت ماجرا این است که آیکون تمام اپلیکیشن‌های لنوو به شکل یکپارچه‌ای هم‌اندازه و هم شکل طراحی شده‌اند و پراکندگی در طراحی آنها دیده نمی‌شود.

تبلت A10 لنوو

وقتی منوی نوتیفیکیشن‌ها را پایین می‌کشید دو گزینه ثابت در آنها مشاهده می‌کنید: Dolby که با لمس آن می‌توانید وارد تنظیمات صوتی دستگاه شده و قابلیت دالبی را روشن و خاموش کرده یا تغییر دهید، و دیگری Endurance که در واقع یک نرم‌افزار برای مدیریت انرژی تبلت است.

lenovo-a10-scrshot-3

در همین نوار نوتیفیکیشن‌ها، در مقابل Endurance زمان باقیمانده تا خالی شدن شارژ تبلت را مشاهده می‌کنید. در صورتی که دستگاه به شارژر متصل باشد نیز زمان باقیمانده تا شارژ کامل نمایش داده می‌شود. در کنار اینها هم یک دکمه با آیکونی به شکل عینک دیده می‌شود که با استفاده از آن می‌توانید صفحه را تاریک‌تر کنید تا انرژی کمتری مصرف شود. این قابلیت در فضاهای بسته و در هنگامی که وبگردی می‌کنید یا متنی را مطالعه می‌کنید، کاربردی به نظر می‌رسد.

Endurance

lenovo-a10-scrshot-4

با لمس Endurance می‌توانید وارد تنظیمات پیشرفته آن شوید و عملکرد دستگاه را از بین دو حالت «نرمال» و «ذخیره انرژی» انتخاب کنید. در بخش Mode با روشن کردن Smart Endurance زمان تخمینی باقی مانده تا پایان شارژ دستگاه، که در نوار اطلاع‌رسانی‌ها نمایش داده می‌شود، به شکل دقیق‌تری محاسبه خواهد شد.

Smart Sidebar

lenovo-a10-scrshot-6

از دیگر قابلیت‌های این تبلت می‌توان به Smart Sidebar اشاره کرد. این قابلیت در صورتی که در حالت اتوماتیک باشد، با چرخش دستگاه و با تغییر بین دو حالت Portrait و Landscape فعال می‌شود. اما اگر آن را روی حالت دستی قرار دهید، در صفحه خانه با کشیدن انگشت از طرفین تبلت به سمت داخل، صفحه‌ای نمایان می‌شود که برخی قابلیت‌ها را در اختیارتان قرار می‌دهد. مثلا در بالای آن می‌توانید به فیلم‌ها، تصاویر و کتاب‌هایی که روی تبلت وجود دارند دسترسی سریع داشته باشید. در زیر آنها آیکون‌ها یا اپلیکیشن‌های مهم و پرکاربرد دیده شده و در پایین‌ترین بخش این صفحه، سه حالت تنظیم نمایشگر را مشاهده خواهید کرد: حالت «استاندارد»، حالت «مالتی‌مدیا» برای مشاهده فیلم و بازی و حالت «مطالعه» برای وب‌گردی و خواندن کتاب.

حالت‌های صوتی

در نوار تنظیمات که با کشیدن انگشت از بالا به پایین در سمت راست تبلت نمایان می‌شود، گزینه‌ای به نام Audio Profiles وجود دارد. با استفاده از این ویژگی می‌توانید تنظیمات صوتی را متناسب با کاربرد کنونی و مکانی که در آن قرار دارید، تغییر دهید. این پروفایل‌ها عبارتند از «عمومی»، «بی‌صدا»، «جلسه» و «فضای باز» که به فراخور هر یک از این شرایط تنظیمات صدا تغییر می‌کنند.

SHAREit

lenovo-a10-scrshot-7

یکی از اپلیکیشن‌های کاربردی که توسط لنوو برای اندروید توسعه داده شده و پیش‌تر در زوم‌اپ نیز به معرفی آن پرداختیم، SHAREit است. این اپ در پلی استور برای همه ابزارهای اندرویدی ارائه شده و در صورتی که روی هر دو دستگاه نصب باشد، به راحتی می‌توان با سرعت بالایی بین آنها فایل انتقال داد. با این اپلیکیشن می توانید به سادگی از طریق راه‌های ارتباطی مختلف چون بلوتوث یا وایرلس به انتقال دیتا بین دو دستگاه اندرویدی بپردازید.

دیگر اپلیکیشنی که توجه ما را به خود جلب کرد، Navigate نام دارد، که یک اپ مسیریابی آفلاین است و شما می‌توانید نقشه کشورهای مختلف را دانلود کرده و به صورت آفلاین از ان استفاده کنید. نکته عجیب این است که در لیست نقشه کشورها برای دانلود، نام ایران دیده نمی‌شود که باعث می‌شود اپ Navigate برای ایرانیان غیرکاربردی باشد!

lenovo-a10-scrshot-8

عملکرد و کارایی

لنوو در Tab A10-70 7600 از یک پردازنده چهارهسته‌ای MT8382 ساخت مدیاتک با فرکانس ۱.۳ گیگاهرتز استفاده کرده است. از آنجا که رابط کاربری دستگاه سبک و نمایشگر آن نیز رزولوشن بالایی ندارد، لگ و تاخیری در هنگام کار با آن مشاهده نمی‌کنید. سرعت اجرای اپلیکیشن‌های نیز مناسب است و با وجود هزینه کمی که برای خرید این تبلت پرداخت می‌کنید، با عملکردی بالاتر از انتظار روبرو می‌شوید. تنها مساله مربوط به مالتی تسکینگ است، یعنی زمانی که می‌خواهید چندین اپلیکیشن را اجرا کرده و مدام بین آنها سوییچ کنید. در این صورت گاها در صورتی که اپلیکیشن‌ها سنگین باشند، با کندی مواجه می‌شویم. شاید بهتر بود لنوو از حافظه رم با ظرفیت بیشتری استفاده می‌کرد تا این مشکل هم به وجود نیاید.

تبلت A10 لنوو

حافظه ذخیره سازی دستگاه ۱۶ گیگابایت است که ۱۲ گیگابیت از آن در اختیار کاربر قرار دارد. در صورتی که نیاز به حافظه بیشتری هم داشته باشید می‌توانید با استفاده از یک کارت حافظه خارجی microSD تا ۳۲ گیگابایت به حافظه کلی دستگاه اضافه کنید.

یکی از نقاط قوت این تبلت، امکان اتصال سیم‌کارت 3G به آن است. از سیم‌کارت فقط می‌توان برای اینترنت همراه و ارسال پیامک استفاده کرد و امکان مکالمه تلفنی در آن وجود ندارد. اهمیت امکان نصب سیم‌کارت به این تبلت در این است که اکثر محصولات هم‌رده این تبلت در این رده قیمتی فاقد اتصال سیم کارت هستند.

در ادامه می توانید نتایج بنچمارک تبلت‌های بررسی شده در زومیت را در کنار بنچمارک‌های تبلت A10 مشاهده کرده و آنها را با هم مقایسه کنید:

تلفن / تبلت

AnTutu4

AnTuTu5

Linpack

Single / Multi

Quadrant 2.1

3DMark 

IceStorm

Vellamo

HTML 5 / Metal

CF Bench v1.2/v1.3

BaseMark

OS II / Sunspider

 Lenovo TAB A10-70

 17126

18512

114.059

120.562

 8599

3152 

 1453

749

 16532

410 /

1198.7ms

Farassoo Fast 5050 Tablet

16439

-

88.153

211.893

5862

2929

1664

768

17414

264 /

1292.2ms

Nvidia Shield Tablet

43107

-

722.701

766.667

 

20824

30,386

5663

1930

46591

1879 /

460.0ms

 

Sony Xperia Z3 Tablet Compact

41789

-

388.117

763.198

20369

18137

2686

1352

36897

1237 /

811.7ms

Alcatel One Touch POP 8

16701

-

88,169

123,656

1940.83

2,855

1865

648

17,466

230

1245.2ms

Alcatel One Touch POP 7

12575

-

81,471

159.119

1832.49

2,508

1767

626

8816

175

1359.3ms

Galaxy Tab S 10.5 Snapdragon - LTE

35,075

-

369.31

608.905

18584

13,685

1714

1177

32,492

854

Galaxy Tab S 8.4 Exynos - Wifi

33,778

-

 386.32

694.10

 19,162

 13,896

1706

1176

32,778

 835

Xperia Z2 Tablet

32,850

-

399.22

785.97

 18,458

 18,786

1,499

1,139

 35,707

36,801

1,110

807.2ms

Farassoo Fast 712

18,154

-

54

118

5,067

 3,982

1,898

488

11,437

14,059

261

LG G Pad 8.3

 

21,796

-

 

300 / 794

 

12,083

 -

2,498

731

 25,720

 

AnTuTu

AnTuTu تمام بخش‌های سخت‌افزار شامل حافظه‌ رم، حافظه ذخیره سازی،‌ پردازنده و GPU را مورد آزمایش قرار می‌دهد و یک امتیاز کلی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. CPU بیشترین تاثیر را در کسب امتیاز بهتر در AnTuTu دارد.

Linpack

لین‌پک از طریق اجرای دستورات محاسباتی ریاضی، قدرت پردازنده در اجرای دستورات ریاضی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. هرچه امتیاز بالاتر باشد نشان از قدرت بیشتر پردازنده در محاسبات عددی است. لین‌پک حتی برای محاسبه توان پردازشی سوپر کامپیوترها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Quadrant 2

در این بنچمارک، پردازنده اصلی (CPU)، ورودی و خروجی‌ها و پردازنده گرافیکی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و امتیاز ارائه شده در واقع برآیند امتیاز این سه بخش اصلی است.

BaseMark OS II

بیس‌مارک نیز کلیه سخت‌افزار یک گجت را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. در این بنچمارک نیز تمرکز اصلی بر روی قدرت پردازنده است. بیس‌مارک حتی قدرت تک هسته و چند هسته‌ی پردازنده را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. هر چه امتیاز بیشتر باشد بهتر است.

3D Mark: Ice Storm

3D Mark یکی از معتبرترین نرم‌افزارهای بنچمارک در دنیای PC است که از چندی پیش به دنیای موبایل نیز راه یافته است. در این نرم‌افزار تمرکز اصلی بر روی قدرت پردازنده گرافیکی (GPU) است. هرچه امتیاز بالاتر باشد، محصول قدرت پردازش گرافیکی بیشتری دارد و قادر است به شکل بهتری بازی‌های گرافیکی را اجرا کند.

Vellamo

در این بنچمارک بخش‌های مختلف سخت‌افزار مورد آزمایش قرار می‌گیرد. این نرم‌افزار عملکرد سیستم‌ را در وب‌گردی، اجرای کدهای جاوا اسکریپت، HTML 5 و رندر تصاویر دو بعدی و سه بعدی می‌پردازد. در این بنچمارک بخش‌های مختلف سخت‌افزار تاثیر گذار هستند، اما CPU نقش بیشتری در کسب امتیاز بهتر ایفا می‌کند.

CF Bench

در سی‌اف بنچ، تمرکز بر روی قدرت پردازنده (CPU) و حافظه رم است. هر چه این دو بخش سیستم سریع‌‌تر و بهتر عمل کنند، امتیاز CF Bench بالاتری نیز بدست می‌آورند. این نرم‌افزار به خوبی قادر است پردازنده‌های چندهسته‌ای را نیز مدیریت کرده و مورد آزمایش قرار دهد. هرچه امتیاز بالاتر باشد، بهتر است.

باتری

تبلت میان‌رده لنوو به یک باتری لیتیوم-یون با ظرفیت ۶۳۴۰ میلی‌آمپرساعت مجهز شده است. این حجم باتری برای تبلتی با این مشخصات مناسب به نظر می‌رسد.

در عمل نیز عمر باتری مناسی را از این تبلت شاهد هستیم. در صورتی که مداوما با آن کارهای سنگین انجام ندهید، باتری A10 حداقل یک روز کامل دوام می‌آورد و فقط کافی است هر شب ان را شارژ کنید. از طرفی با استفاده از قابلیت Endurance که در بخش نرم‌افزار به آن اشاره کردیم، نه تنها می‌توانید زمان تقریبی باقیمانده تا خالی شدن شارژ باتری را مشاهده کنید، بلکه به دو روش فعالسازی حالت ذخیره مصرف انرژی و حالت اعمال تیرگی تصویر، عمر باتری را افزایش دهید.

شاید یکی از دلایل مصرف پایین باتری، رزولوشن پایین نمایشگر باشد، ولی مسلما دلیل دیگر اعمال بهینه‌سازی‌هایی در نرم‌افزار و سخت‌افزار دستگاه است. در مجموع می‌توان گفت که عملکرد باتری A10-70 قابل قبول بوده و کاربر در هنگام استفاده از آن از این بابت دچار مشکل نمی‌شود. البته اگر بخواهید با تبلت فیلم تماشا کنید، کمی مصرف انرژی نسبت به کاربری معمولی بیشتر می‌شود.

تبلت A10 لنوو

در آزمایش پخش ویدیو زومیت، روشنایی تصویر را روی ۵۰ درصد قرار داده و تمام اتصالات، شامل وای‌فای، بلوتوث، دیتا و... را خاموش کردیم و فیلم تست همیشگی‌مان که رزولوشن HD دارد را روی آن پخش کردیم تا دستگاه خاموش شود. در این آزمایش، Tab A10 توانست ۵ ساعت و ۴۰ دقیقه دوام بیاورد که عملکردی متوسط ارزیابی می‌شود.

در آزمایش Battery Benchmark نیز این تبلت حدودا ۱۳ ساعت دوام آورد که عملکرد عالی آن در کاربری روزمره را نشان می دهد.

نتیجه‌ای که می توان گرفت این است که باتری A10-70 7600-H در حالت عادی بسیار دیر دشارژ می‌شود و عملکرد مناسبی دارد، اما هنگام تماشای فیلم، همچون اکثر تبلت‌های هم‌رده‌اش عملکردی متوسط دارد.

جمع‌بندی

تبلت TAB A10-70 7600-H یک ابزار بسیار خوش‌قیمت است که امکان استفاده از سیم‌کارت را برای کاربر فراهم می‌کند تا در همه جا به اینترنت دسترسی داشته باشد. این محصول نسبت به بازه قیمتی که دارد، ابزاری مناسب برای دانشجویان و دانش‌آموزان محسوب می‌شود. نمایشگر آن، به خصوص از نظر دقت در نمایش رنگ‌ها، چندان قوی نیست. با این حال، اسپیکرهای فوق‌العاده‌ای دارد که از بسیاری از تبلت‌های پرچمدار نیز قوی‌تر عمل می‌کنند، عملکرد آن سریع و روان است و عمر باتری قابل قبولی را ارائه می‌کند. از این رو به خوبی می‌توان از تبلت برای اجرای بازی‌های اندرویدی نیز بهره برد.

تبلت A10 لنوو

قابلیت‌های نرم‌افزاری اضافه شده به اندروید خام، چندان زیاد نیستند، اما برخی از آنها بسیار کاربردی هستند. از طرفی عدم استفاده از قابلیت‌های متنوع باعث شده تا تجربه‌ای نزدیک به اندروید خام را با آن داشته باشید و همه چیز در آن روان و بدون لگ و تاخیر اجرا شود.

مهم‌ترین مزیت این دستگاه قیمت بسیار خوب آن است که Tab A10-70 را نسبت به رقبایی که مشخصات مشابهی دارند، به انتخاب مناسبی تبدیل می‌کند. A10 بی ایراد نیست، ولی نسبت به برچسب قیمت حدودا ۸۱۰ هزار تومانی‌اش ابزاری مناسب محسوب می‌گردد.

نقاط قوت

  • عملکرد روان و سریع نسبت به رده قیمتی
  • اسپیکرهای استریو قدرتمند با تکنولوژی Dolby
  • قابلیت اتصال سیم‌کارت 3G
  • قیمت مناسب

نقاط ضعف

  • حاشیه‌های عریض دور نمایشگر
  • صفحه نمایش متوسط به خصوص برای خواندن متون
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات