بررسی تبلت‌های آلکاتل وان‌تاچ POP 7 و POP 8

یک‌شنبه ۶ مهر ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۰
مطالعه 15 دقیقه
این روزها نام برند آلکاتل بسیار به گوش‌ می‌خورد و محصولات این شرکت فرانسوی در تبلیغات، دست دوستانتان و قفسه‌ی فروشگاه‌های موبایل دیده می‌شود.
تبلیغات

شاید حتی خودتان یکی از محصولات موبایل این شرکت را خریداری کرده باشید. در این مقاله قصد داریم تا دو تبلت ۷ و ۸ اینچی این محصول که اخیرا وارد بازار کشور شده را مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه مطلب با زومیت همراه باشید.

آلکاتل یکی از قوی‌ترین و در عین‌حال قدیمی‌ترین شرکت‌ها در صنعت ارتباطات است. این شرکت دارای ۳ بخش اصلی است که یکی از آن‌ها Alcatel One Touch نام دارد و بر روی ساخت و توسعه‌ی تلفن‌ها و به طور کل دستگاه‌های ارتباطی هوشمند کار می‌کند.

بخش اصلی شرکت آلکاتل و بخش Alcatel-Lucent که در پی ادغام شرکت آمریکایی لوسنت با آلکاتل پدید آمده، به امور ارتباطی و مخابراتی می‌پردازند. جالب است بدانید بزرگ‌ترین مرکز پژوهشی صنعت ارتباطات دنیا به نام آزمایشگاه‌های بل، متعلق به موسسه آلکاتل-لوسنت است.

شرکت آواژنگ تبلت‌های  One Touch POP7 و POP8 آلکاتل را در اختیار زومیت قرار داد تا مورد نقد و بررسی قرار گیرند. تبلت‌های آلکاتل با یک سال گارانتی و خدمات شرکت آواژنگ در بازار کشور عرضه شده‌اند.

طراحی و سخت‌افزار

Alcatel One Touch POP 8

شاید بتوان از تبلت آلکاتل POP 8 به عنوان یکی از نازک‌ترین، سبک‌ترین و قوی‌ترین تبلت‌های ارزان‌قیمت بازار نام برد. وزن حدود ۳۲۵ گرم و ضخامت ۷.۹ میلی‌متر، با حاشیه صفحه‌ی بسیار کم در کناره‌های نمایشگر ۸ اینچی، نشان‌گر یک تبلت خوش‌دست از آلکاتل است.

بر روی صفحه‌ی اصلی این تبلت فقط یک نمایشگر ۸ اینچی بزرگ و دوربین جلو در بالای دستگاه مشاهده می‌شود. هیچ دکمه و حتی لوگویی جلوی دستگاه وجود ندارد که این امر به یک دست شدن شکل و شمایل ظاهری تبلت بسیار کمک کرده است.

همان‌طور که گفتیم، حاشیه‌های نمایشگر بسیار کم هستند و صفحه‌‌ نمایش بزرگ و پهنی را در این تبلت شاهد هستیم. دکمه‌های لمسی نیز به مانند خیلی از دستگاه‌های اندرویدی بر روی نمایشگر تعبیه شده‌اند که با روشن شدن صفحه مشخص می‌شوند، اما حاشیه‌ی پایینی نمایشگر در حدی بزرگ نیست که بخواهیم ایرادی به عدم قرار گرفتن دکمه‌های لمسی بر روی آن بگیریم.

دوربین جلوی این تبلت نیز در مرکزی‌ترین نقطه‌ی حاشیه بالایی دستگاه قرار گرفته و از آنجایی که این نسخه از POP 8 بدون سیم‌کارت است٬ هیچ بلندگوی شنیداری در آن مشاهده نمی‌شود.

پشت دستگاه دوربین ۲ مگاپیکسلی در بالا مشاهده می‌شود و نام برند ALCATEL one touch نیز کمی پایین‌تر قابل رویت است. پایین بخش پشتی نیز اسپیکر دستگاه دیده می‌شود. جنس پلاستیک پشت تبلت که کدر و به شدت مستعد دریافت اثر انگشت و خط و خش است، یک نقطه ضعف در ساختار این محصول به شمار می‌آید. 

بر روی لبه‌ی سمت راست تبلت در بخش بالا دکمه‌های افزایش و کاهش صدا و دکمه‌ی پاور به چشم می‌خورند که مقداری به پشت دستگاه انحنا پیدا کرده‌اند. روی لبه‌ی سمت چپ ورودی حافظه‌‌ی SD، بر لبه‌ی بالایی دستگاه جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون و روی لبه‌ی پایینی آن ورودی میکرو USB دیده می‌شود.

در کل ظاهر این تبلت نسبت به قیمتی که دارد، قابل قبول است؛ اما سادگی به شدت زیاد و همین‌طور جنس بدنه‌ی پلاستیکی نرم آن، سبب می‌شود، دیدی که نسبت به این تبلت داریم محدود به همان دید رده پایین باقی بماند. خالی از لطف نیست که دوباره به وزن سبک و بدنه‌ی نازک این تبلت به عنوان یک مزیت اشاره کنیم.

Alcatel One Touch POP 7

 مدل پایین‌تر در سری‌ تبلت‌های آلکاتل، POP 7 نام دارد که نسبت به مدل بزرگ‌تر خود ضخیم‌تر و مقداری سبک‌تر است و حاشیه‌ی نمایشگر عریض‌تری دارد. این تبلت ۲۸۰ گرم وزن و ۸.۹ میلی‌متر قطر دارد. با این‌که این تبلت از مدل بزرگ‌تر خود سبک‌تر است، ولی تبلت POP 8 به خاطر نازکی و طراحی بهتر٬ ارگونومی مناسب‌تری دارد و در دست احساس بهتری به کاربر منتقل می‌کند.

این تبلت مجهز به یک نمایشگر ۷ اینچی است، اما حاشیه‌های کناری نمایشگر با این‌که شاید ۱ میلی‌متر با POP 8 فرق داشته باشد؛ اما همین تفاوت اندازه در حاشیه‌های کنار صفحه نمایش، باعت شده تا از نظر ظاهری تفاوت بین این دو تبلت محسوس باشد. بر روی صفحه هیچ دکمه‌ای مشاهده نمی‌شود و دوربین جلو نیز در بالای صفحه قابل مشاهده است.

با این‌که این مدل از سیم‌کارت‌های نسل دوم و سوم پشتیبانی می‌کند، اما بلندگوی شنیداری در بالای تبلت تعبیه نشده و صدا از طریق اسپیکر اصلی تبلت پخش می‌شود که اصلا ظاهر خوشی ندارد و باید از هندزفری برای مکالمه استفاده کرد. دوربین ۲ مگاپیکسلی پشت دستگاه در گوشه‌ی سمت چپ قرار گرفته و نام برند تبلت در مرکز به چشم می‌خورد. اسپیکر نیز در پایین سمت راست قابل رویت است. دکمه‌های کناری این دستگاه نیز همانند مدل بزرگ‌تر خود هستند، با این تفاوت که در کنار شیار حافظه SD، شیار سیم‌کارت نیز دیده می‌شود. جنس پشت POP 7 از پلاستیک براق است که آن هم مستعد دریافت اثر انگشت است. جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون و ورودی میکرو USB نیز بالای دستگاه جای گرفته‌اند.

این مدل هم مثل برادر بزرگ‌تر خود، از بدنه‌ و ظاهر بسیار ساده‌ای بهره‌مند است. در کنار این قضیه، حاشیه‌های کناری نمایشگر مقداری به ظاهر دستگاه آسیب رسانده ولی باز در بین تبلت‌های سطح پایین، می‌توان مقدار بیشتری روی این محصول نسبت به دیگر برندها تامل کرد.

نمایشگر‌ 

دو تبلت ارزان قیمت شرکت آلکاتل از نمایشگرهای متفاوتی برخوردار هستند. تبلت ۷ اینچی POP 7 دارای نمایشگری از نوع TFT با رزولوشن ۸۰۰ در ۱۰۲۴ پیکسل و تراکم ۱۷۰ پیکسل بر اینچ است. مسلما نباید انتظار نمایشگری با وضوح و دقت بالا از این تبلت داشت و تصویری کاملا معمولی را ارائه می‌دهد که به خاطر استفاده از پنل TFT،  کیفیت صفحه در زوایا تعریفی ندارد. به راحتی نیز در حین کار به خاطر رزولوشن و تراکم پیکسلی پایین٬ پیکسل‌های روی تصویر مشخص هستند.

در سوی دیگر٬ تبلت آلکاتل وان‌تاچ POP 8 از پنل IPS بهره می‌برد و رزولوشن ۸۰۰ در ۱۲۸۰ پیکسل و تراکم ۱۸۹ پیکسل بر اینچ را به همراه خود دارد. نمایشگر این تبلت در محدوده‌ی قیمتی خود برای ما راضی کننده بود و به خاطر وجود پنل IPS به هیچ‌وجه مشکلی در زوایا مشاهده نشد. از طرفی روشنایی تصویرPOP 8 در نوع خود جالب بود و برای استفاده در فضای باز و زیر نور خورشید می‌تواند ابزار نمایشی بسیار خوبی باشد. در این تبلت به خاطر حاشیه‌های کم دور نمایشگر٬ تصاویر بزرگ‌تر و لذت بخش‌تر هستند و تجربه‌ی کاری مناسبی در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

برای آزمایش کیفیت نمایشگر این دو تبلت٬ چند ویدیو در آن‌ها اجرا کردیم. در هر دو نمایشگر ویدیوها که در رزولوشن‌های مختلف بودند٬ به راحتی و بدون افت فریم اجرا شدند٬ اما در POP 7 به خاطر استفاده از پنل TFT و تراکم پیکسلی پایین‌٬ کیفیت ویدیوها مناسب نبودند و هر چقدر هم ویدیوها با رزولوشن بالاتر باشند٬ پیکسل‌های تصویر باز نمایان هستند. برای مشاهده بهترین دید ممکن باید صفحه را روبه‌روی دید خود نگه دارید تا مشکل زاویه دید آزاردهنده نشود.

در سوی دیگر نمایشگر POP 8 از وضعیت بهتری برخوردار بود و در تماشای ویدیو٬ مشکلات مدل پایین‌تر را نداشت. رنگ‌ها و کنتراست در سطحی معمولی قرار دارد که برای تبلت‌های رده‌پایین امری طبیعی است. در کل٬ آلکاتل نمایشگر‌های نسبتا مناسبی را در این تبلت‌ها تعبیه کرده است به شرطی که انتظاراتمان را در همان حد و حدود جیبمان در نظر بگیریم!

Alcatel one touch

دوربین 

در بخش دوربین این دو تبلت با داشتن دوربین پشت ۲ مگاپیکسلی و دوربین جلوی VGA ٬ حرفی برای گفتن ندارند و نمی‌توانند انتظارات زیادی را برآورده کنند. در هر صورت وجود دوربین جلو برای مکالمات تصویری می‌تواند ثمربخش باشد؛ اما در بخش دوربین عقب٬ بهتر است از خیر تهیه عکس با آنها بگذرید. البته اصلا چرا باید با تبلت عکس بگیریم!

اسپیکر

اسپیکرهای این دو تبلت به یک شکل هستند و کیفیتی کاملا معمولی را به کاربر ارائه می‌دهند. شدت صدا در محیط‌های شلوغ راضی کننده نیست و صرفا به درد جاهای خلوت و تماشای فیلم و شنیدن موسیقی در اوقات تنهایی٬ می‌خورد. البته در مدل POP 7 ٬ این اسپیکر که در پشت تبلت قرار دارد٬ جای خالی بلندگوی مکالمه تلفنی را پر می‌کند که خب٬ ظاهر مناسبی را در حین مکالمه ارائه نمی‌دهد و توصیه می‌شود با هندزفری مکالمه صوتی انجام شود.

آلکاتل وان تاچ

نرم‌افزار

این دو تبلت از سیستم عامل اندروید نسخه ۴.۲.۲ آبنبات پاستیلی استفاده می‌کنند که آلکاتل سعی کرده به خاطر بهینه‌سازی و ارائه‌ی سرعت بالا٬ دستی به آن نزند و به صورت خام و امکانات همراه خود این اندروید٬ در تبلت‌های خود استفاده کند. به مانند بیشتر تبلت‌ها٬ بخش اعلانات را می‌توان با کشیدن انگشت بر سمت چپ بالای تصویر مشاهده کرد و دسترسی به تنظیمات یا امکاناتی مانند وای‌-فای٬بلوتوث٬ تنظیم روشنایی صفحه و غیره نیز با کشیدن انگشت بر سمت راست بالای تصویر٬ امکان پذیر است.

One-Touch-POP-7-POP-8

الکاتل در این دو تبلت از قابلیتی به نام wireless Display بهره برده که به کاربر امکان انتقال تصویر تبلت بر روی نمایشگرهای دیگر را می‌دهد که در نوع خود جالب است. همچنین آلکاتل ویجت‌های زیادی را نیز برای نرم‌افزارهای کاربردی به صورت بهینه در تبلت‌های خود تعبیه کرده که امکان شخصی‌سازی و سهولت کار را به کاربر می‌دهند.

عملکرد و کارایی

تبلت‌های آلکاتل وان‌تاچ POP 7 و POP 8 به غیر از بخش پردازنده‌ی مرکزی که به ترتیب از مدیاتک MT8312 دو هسته‌ای و MT8282 چهار هسته‌ای بهره می‌برند و هر دو دارای فرکانس 1.3 گیگاهرتز هستند٬ در باقی بخش‌ها از جمله حافظه رم که ۱ گیگابایت است٬ مشابه یکدیگر هستند. پردازنده‌ی گرافیکی این دو تبلت نیز Mali-400 است. اجرای بیشتر اپلیکیشن‌ها در این دو تبلت مشکل خاصی ندارند و اغلب بازی‌های سبک نیز با حداقل مشکل اجرا می‌شوند، اما باید در نصب و اجرای اپلیکیشن‌ها٬ مخصوصا برنامه‌هایی که در پس زمینه اجرا می‌شوند و باقی می‌مانند مراقب بود چرا که حافظه‌ی رم ۱ گیگابایتی این دو تبلت به سرعت پر می‌شوند. حافظه داخلی تبلت POP 7 زیاد نیست و محدود به ۴ گیگابایت است که نیمی از آن را سیستم‌عامل اشغال کرده و بهتر است از حافظه‌ی میکرو SD که بر روی تبلت تعبیه شده برای ارتقا حافظه که تا ۳۲ گیگابایت پشتیبانی می‌کند٬ استفاده کرد. در تبلت POP 8 از ۸ گیگابایت حافظه داخلی استفاده شده که از این میزان نزدیک به ۶ گیگابایت قابل استفاده است و می‌توان از حافظه میکرو SD،  برای استفاده از کارت‌حافظه تا حجم ۶۴ گیگابایت استفاده کرد. 

یکی از مزیت‌های این تبلت‌ها که در بخش نرم افزار نیز به آن اشاره داشتیم٬ استفاده از اندروید به صورت دست نخورده و خام است که این کار باعث افزایش سرعت و کارایی دستگاه‌ها شده و نبود لانچر سنگین٬ کمک زیادی به اجرای انواع اپلیکیشن‌ها کرده است. بهتر است در ادامه بنچمارک‌های این دو تبلت را مشاهده کنیم:

آزمایش AnTuTu

AnTuTu تمام بخش‌های سخت‌افزار شامل حافظه‌ رم، حافظه ذخیره سازی،‌ پردازنده و GPU را مورد آزمایش قرار می‌دهد و یک امتیاز کلی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. CPU بیشترین تاثیر را در کسب امتیاز بهتر در AnTuTu دارد.

Linpack

لین‌پک از طریق اجرای دستورات محاسباتی ریاضی، قدرت پردازنده در اجرای دستورات ریاضی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. هرچه امتیاز بالاتر باشد نشان از قدرت بیشتر پردازنده در محاسبات عددی است. لین‌پک حتی برای محاسبه توان پردازشی سوپر کامپیوترها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Quadrant 2

در این بنچمارک، پردازنده اصلی (CPU)، ورودی و خروجی‌ها و پردازنده گرافیکی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و امتیاز ارائه شده در واقع برآیند امتیاز این سه بخش اصلی است.

BaseMark OS II

بیس‌مارک نیز کلیه سخت‌افزار یک گجت را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. در این بنچمارک نیز تمرکز اصلی بر روی قدرت پردازنده است. بیس‌مارک حتی قدرت تک هسته و چند هسته‌ی پردازنده را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. هر چه امتیاز بیشتر باشد بهتر است.

3D Mark: Ice Storm

3D Mark یکی از معتبرترین نرم‌افزارهای بنچمارک در دنیای PC است که از چندی پیش به دنیای موبایل نیز راه یافته است. در این نرم‌افزار تمرکز اصلی بر روی قدرت پردازنده گرافیکی (GPU) است. هرچه امتیاز بالاتر باشد، محصول قدرت پردازش گرافیکی بیشتری دارد و قادر است به شکل بهتری بازی‌های گرافیکی را اجرا کند.

Vellamo

در این بنچمارک بخش‌های مختلف سخت‌افزار مورد آزمایش قرار می‌گیرد. این نرم‌افزار عملکرد سیستم‌ را در وب‌گردی، اجرای کدهای جاوا اسکریپت، HTML 5 و رندر تصاویر دو بعدی و سه بعدی می‌پردازد. در این بنچمارک بخش‌های مختلف سخت‌افزار تاثیر گذار هستند، اما CPU نقش بیشتری در کسب امتیاز بهتر ایفا می‌کند.

CF Bench

در سی‌اف بنچ، تمرکز بر روی قدرت پردازنده (CPU) و حافظه رم است. هر چه این دو بخش سیستم سریع‌‌تر و بهتر عمل کنند، امتیاز CF Bench بالاتری نیز بدست می‌آورند. این نرم‌افزار به خوبی قادر است پردازنده‌های چندهسته‌ای را نیز مدیریت کرده و مورد آزمایش قرار دهد. هرچه امتیاز بالاتر باشد، بهتر است.

باتری 

 در بخش انرژی٬ تبلت POP 7 از یک باتری ۳٫۲۴۰ میلی آمپر ساعتی بهره برده است و تبلت POP 8 نیز از یک باتری ۴٫۱۰۰ میلی آمپر ساعتی استفاده کرده است. در آزمایش همیشگی که زومیت بر روی گوشی‌ها و تبلت‌های هوشمند انجام می‌دهد٬ تمام سیستم‌های ارتباطی مانند وای-فای و بلوتوث را خاموش کردیم و ویدیویی با رزولوشن 720p و نور صفحه‌ی ۵۰ درصد اجرا کردیم. تبلت POP 7 توانست در این آزمایش نزدیک به ۶ ساعت دوام بیاورد و تبلت POP 8 نیز ۷ ساعت طول کشید تا انرژی خود را به طور کامل مصرف کند.

در عملکردی معمول شامل پخش موسیقی٬ وب‌گردی٬ عکس‌برداری٬ فیلم برداری FullHD‌ ٬ دانلود و آپلود٬ ارسال ایمیل٬‌ تماشای ویدیو٬ مکالمه و ارسال پیامک نیز این دو تبلت به ترتیب ۶ ساعت و ۷ ساعت بازدهی خواهند داشت. پس در استفاده از این دو تبلت POP 7 و POP 8 در طول روز دقت کنید تا نیمی دیگر از روز را با تبلت خاموش سپری نکنید.

در تست ٬Battery Benchmark این دو تبلت ارزان قیمت وان‌تاچ POP 7 و POP 8 به ترتیب نزدیک به ۶ ساعت و ۳۰ دقیقه و ۷ ساعت و ۴۰ دقیقه توانستند دوام بیاورند.

جمع بندی 

انتخاب تبلت در بازه‌ی قیمتی بین ۳۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان٬ رقابت زیادی بین شرکت‌های مختلف از جمله ایسوس٬ لنوو در کنار آلکاتل وجود دارد که هرکدام سعی دارند تا این بازار را که مشتریان زیادی نیز دارند از آن خود کنند.

مسلما ایسوس با وارد کردن تبلت‌های فون‌پد ۷ و مموپد که از کیفیت خوبی در کنار امکانات زیاد٬ برخوردار هستند٬ طیف وسیعی از مشتریان را به سمت خود کشانده و فروش خوبی را نیز تجربه کرده است٬ اما ظاهرا آلکاتل هم با ارائه‌ی یکی از نازک‌ترین و سبک‌ترین تبلت‌های ارزان‌قیمت٬ قصد دارد تا با چینی‌ها و تایوانی‌ها به رقابت بپردازد و مشتریان را به سمت خود بکشاند.

در یک دید کلی٬ تبلت‌های آلکاتل مخصوصا POP 8 که ظاهر و نمایشگری قابل قبول دارد می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای کسانی که نمی‌خواهند برای خرید تبلت هزینه‌ی زیادی کنند، باشد و نیازهای پایه‌ای را تا حد زیادی برطرف کند.

نقاط قوت

  • طراحی مناسب٬ سبک و نازک
  • سخت افزار و نرم افزار بهینه شده
  • نمایشگر راضی‌کننده‌ی POP 8
  • ۲ قاب و کاور تبلت زیبا در جعبه‌ی دستگاه

نقاط ضعف

  • نمایشگر نه چندان با کیفیت در مدل Pop 7
  • دوربین ضعیف در هر دو مدل

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات