بررسی یوگا تب 3 پرو لنوو

جمعه ۱۱ تیر ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۰
مطالعه 11 دقیقه
ذسری تبلت‌های یوگا تب لنوو همواره سعی داشته‌اند تا از سایر تبلت‌های موجود در بازار متفاوت باشند. یوگا تب ۳ پرو نیز همانند نسل‌های قبل خود متفاوت است و علاوه بر یک استند کوچک، ویدئو پروژکتور داخلی دارد تا این تفاوت بیشتر از پیش نیز احساس شود. در ادامه با زومیت همراه باشید تا به بررسی تبلت پرچم‌دار جدید لنوو بپردازیم.
تبلیغات

لنوو یوگا تب ۳ پرو جدیدترین تبلت از سری یوگا تب لنوو است که این بار تغییراتی در طراحی نیز به خود دیده است. صفحه‌نمایش ۱۰.۱ اینچی، با رزولوشن QHD، چهار اسپیکر دالبی و البته استند و پروژکتور ۷۰ اینچی باعث شده‌اند تا یوگا تب ۳ پرو متفاوت‌تر از همیشه به‌نظر برسد.

لنوو تبلت‌های متنوعی در بازه‌های قیمتی گوناگون دارد، اما یوگا تب ۳ پرو یک تبلت پرچم‌دار محسوب می‌شود که کاربردهای متنوع‌تری از یک تبلت ساده دارد. در ادامه با زومیت همراه باشید تا به بررسی این تبلت متفاوت بپردازیم.

تبلت یوگا تب ۳ پرو توسط شرکت سازگار ارقام برای بررسی دراختیار زومیت قرار داده شده است.

طراحی

اگر با نسل قبلی این تبلت کار کرده باشید طراحی یوگا تب ۳ پرو برای شما جدید نخواهد بود، اما با این همه به‌طور قطع این طراحی خاص و متفاوت است. اولین موردی که توجه شما را جلب خواهد کرد، بخش استند یوگا تب ۳ پرو است. این بخش از تبلت حالت لولایی دارد و به‌تنهایی باعث می‌شود کمی ارگونومی دستگاه نامناسب شود. اما با بازکردن لولا متوجه وجود استند خاصی خواهید شد. می‌توانید این تبلت را در حالت ایستاده روی استند قرار دهید و از آن به‌راحتی استفاده کنید بدون آن که نیاز باشد با دست تبلت را نگه دارید.

یوگا تب 3 پرو /  Yoga Tab 3 Pro

استند تعبیه شده، بسیار باکیفیت است و در زوایای دلخواه شما تنظیم می‌شود. استحکام بالای لولا، این اطمینان را به شما می‌دهد که هنگام استفاده از استند، تبلت روی زمین نخواهد افتاد. این استند برخلاف جنس سایر بخش‌های فریم از فلز است تا استحکام کافی را داشته باشد. البته استفاده از فریم پلاستیکی در بدنه‌ی تبلت، بی‌دلیل نبوده است چرا که این تبلت ۶۶۷ گرم وزن دارد و استفاده از فریم فلزی نیز می‌توانست آن را سنگین‌تر کند.

یوگا تب 3 پرو
یوگا تب 3 پرو
یوگا تب 3 پرو / Yoga Tab 3 Pro

یوگا تب ۳ پرو نسبت به رقبای خود بسیار سنگین‌تر است، اما این سنگینی بی‌دلیل نیست. لنوو در این تبلت از باتری ۱۰٫۲۰۰ میلی‌آمپر ساعتی بهره برده است که توجیه مناسبی برای بالا بردن وزن یک دستگاه الکتریکی است. به‌طور قطع غالب کاربران وزن کمی سنگین‌تر را در صورت دراختیار داشتن باتری بزرگ‌تر ترجیح خواهند داد. اما نکته‌ی جالب در نسل جدید تبلت‌های یوگا، استفاده از چرم در پشت دستگاه است که باعث شده تبلت لنوو علاوه بر داشتن جذابیت‌های ظاهری، حالت لیز بودن فلز را نداشته باشد. در ضمن این بخش چرمی باعث می‌شود در دست گرفتن تبلت حس بهتری به شما بدهد.

یوگا تب ۳ پرو گواهی IP21 را نیز دارد تا در مقابل پاشیده شدن قطعات ریز آب نیز مقاوم باشد. 

یوگا تب 3 پرو

اما تغییر بزرگ دیگر تعبیه شدن یک پروژکتور با قابلیت پخش تصویر تا سایز ۷۰ اینچی در کیک استند یوگا تب ۳ پرو است. این پروژکتور ۷۰ اینچی است و تصاویر را با کیفیت 480P روی پرده می‌اندازد. البته پروژکتور تعبیه شده چندان قوی نیست و برای دیدن تصاویر با وضوح کافی باید محیط موردنظر کاملا تاریک باشد و البته به ابعاد کمتر در حدود ۵۰ اینچ رضایت دهید چرا که در ابعاد بزرگ‌تر، کیفیت تصاویر افت کرده و جذابیت خود را از دست می‌دهند. 

یوگا تب 3 پرو  / Yoga tab 3 pro

حافظه داخلی تعبیه شده برای یوگا تب ۳ پرو ۳۲ گیگابایت است، اما لنوو امکان افزایش حافظه با استفاده از میکرو اس‌دی را نیز فراهم کرده است. به‌علاوه درکنار شیار افزایش حافظه، درگاه سیم‌کارت نیز قرار گرفته تا بتوانید از اینترنت همراه موبایل بهره ببرید. یوگا تب ۳ پرو به غیر از جک ۳.۵ میلی‌متری صدا و همچنین درگاه میکرو یو‌اس‌بی، پورت دیگری ندارد که البته باعث شده تا فریم آن ساده‌تر و جذاب‌تر شود.

صفحه‌نمایش

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های تبلت جدید لنوو بخش نمایشگر آن است. این صفحه‌نمایش ۱۰.۱ اینچی دارای رزولوشن QHD است و تراکم پیکسلی ۲۹۹ پیکسل در هر اینچ دارد. این صفحه‌نمایش از نوع IPS LCD است و رنگ‌ها را بسیار طبیعی و دقیق نمایش می‌دهد. همچنین روشنایی صفحه‌نمایش نیز بسیار بالا است و باعث می‌شود در زیر نور مستقیم خورشید هم مشکلی بابت کار با یوگا تب ۳ پرو نخواهید داشت. روشنایی حداقل این تبلت هم بسیار خوب است و کار طولانی مدت با آن چشمان شما را آزار نخواهد داد.

یوگا تب 3 پرو /Yoga Tab 3 Pro

البته مشکلی که در کار با این تبلت با آن مواجه خواهید شد، حساسیت بالای صفحه‌نمایش به لمس است. لنوو این ویژگی را طوری تنظیم کرده است تا حتی با در دست داشتن دستکش نیز بتوانید با تبلت خود کار کنید، اما این حساسیت بالا باعث شده تا لمس‌های ناخواسته مانند لمس با سیم هدفون، یا حتی بخش‌هایی از لباس نیز بیشتر شوند. اگر لنوو این ویژگی را طوری تعبیه می‌کرد که می‌توانستیم در بخش تنظیمات آن را فعال یا غیرفعال کنیم بسیار بهتر می‌بود و امیدواریم این تغییر در به‌روزرسانی‌های بعدی نرم‌افزاری برای یوگا تب ۳ پرو ارائه شود.

بلندگو

لنوو در یوگا تب ۳ پرو و در بخش جلو آن چهار اسپیکر را درکنار یکدیگر تعبیه کرده است تا صدای دالبی را دراختیار کاربران قرار دهند. این اسپیکرها در یک کلام فوق‌العاده هستند و حجم صدای بسیار بالایی دارند. شفافیت و وضح صدا نیز عالی است و باعث می‌شود یوگا تب ۳ پرو یک دستگاه ایده‌ال برای علاقمندان به تماشای ویدئو یا انجام بازی باشد. به‌علاوه پروژکتور قرار داده شده در این تبلت باعث می‌شود تا وجود یک اسپیکر قدرتمند و خوب بیش‌ازپیش حس شود.

یوگا تب 3 پرو / Yoga tab 3 pro

اسپیکرهای قدرتمند بدون شک یکی از بخش‌هایی است که در استفاده از یوگا تب ۳ پرو از آن لذت خواهید برد.

دوربین

لنوو برای یوگا تب ۳ پرو دو دوربین در نظر گرفته است. دوربین اصلی این تبلت ۱۳ مگاپیکسلی بوده و لنوو دوربین ثانویه‌ی ۵ مگاپیکسلی دیگر را نیز برای آن تدارک دیده است. به‌طور قطع کمتر کسی از تبلت خود به‌عنوان وسیله‌ای برای عکاسی بهره می‌برد و به این دلیل شاید دوربین در خرید تبلت معیار عمده‌ای برای بسیاری از کاربران نباشد.

عملکرد دوربین‌های یوگا تب ۳ پرو نیز چندان جالب نیست. در محیط‌های دارای نور کافی، تصاویر دارای جزئیات کمی هستند و رنگ‌ها نیز مرده به‌نظر می‌رسند. در محیط‌های دارای نور کم نیز شاهد عملکرد بدتری نیز هستیم و هرچه نور محیط کمتر می‌شود، از کیفیت تصاویر نیز به همان مقدار کاسته می‌شود. اگر نور در محیط خیلی کم باشد در غالب موارد حتی تصاویر ثبت شده غیرقابل استفاده بود.

یوگا تب 3 پرو

تمامی موارد ذکر شده برای دوربین اصلی در مورد دوربین ثانویه‌ی این گوشی نیز قابل تعمیم است. تصاویر در محیط‌های دارای نور مناسب نیز کیفیت خیلی خوبی ندارند و غالبا تصاویر ثبت شده با گوشی‌های هوشمند میان‌رده‌ی امروزی کیفیت بهتری خواهند داشت.

همان‌طور که اشاره شد، دوربین در خرید یک تبلت نقش عمده‌ای ایفا نمی‌کند، یوگا تب ۳ پرو نیز دوربین مناسبی ندارد و به‌طور قطع بهتر است اگر مجبور نیستید به سراغ این تبلت برای عکاسی نروید.

نرم‌افزار

رابط کاربری لنوو در گذشته چندان جالب نبود و اپلیکیشن‌های تکراری، نبود اپ دراور (بخش لیست کننده اپلیکیشن‌ها) و ظاهری نه چندان جذاب باعث شده بودند تا این رابط کاربری توجه زیادی را به خود جلب نکند. اما در تب ۳ پرو لنوو راه گذشته را کنار گذاشته و این بار طراحی ساده و کم کردن اپلیکیشن‌های اضافی را در دستور کار قرار داده است که باعث شده رابط کاربری این تبلت بهتر از قبل به‌نظر برسد.

یوگا تب 3 پرو /  Yoga Tab 3 Pro

برخی ویژگی‌ها مانند اجرای دو اپلیکیشن درکنار یکدیگر یا اپلیکیشنی برای نوشتن با قلم روی تبلت، مواردی هستند که لنوو با قرار دادن آن‌ها سعی داشته است تا تبلت خود را به یک دستگاه حرفه‌ای تبدیل کند.

اما نکته‌ی عجیب در رابطه با نرم‌افزار این تبلت استفاده از اندروید ۵.۱ در آن است. درحالی‌که نسخه‌ی پیش‌نمایش اندروید ۷ نیز درحال‌حاضر دردسترس است، این نسخه از سیستم‌ عامل گوگل روی یک تبلت پرچم‌دار قابل قبول به‌نظر نمی‌رسد.

بااین‌حال رابط کاربری ساده با امکانات اضافی بسیار کم باعث شده‌اند تا ازلحاظ سیستم‌عامل یوگا تب ۳ پرو یک تبلت خوب به شمار برود. از طرفی با استفاده از انعطاف پذیری اندروید می‌توانید تغییرات دلخواه خود را روی این تبلت اندرویدی نیز اعمال کنید.

سخت‌افزار و بازده

یوگا تب ۳ پرو به پردازنده‌ی اتم اینتل با چهار هسته‌ی پردازشی با فرکانس کاری ۲ گیگاهرتز مجهز شده است. درکنار این پردازنده لنوو تنها ۲ گیگابایت رم در نظر گرفته است که باتوجه‌به استاندارهای امروزی کم به‌نظر می‌رسد. بااین‌حال مانند گذشته تست‌های بنچمارک را روی این تبلت نیز انجام دادیم تا دید بهتری نسبت به عملکرد آن بدست بیاورید. در ادامه می‌توانید نتایج این بنچمارک‌ها را مشاهده کنید:

تلفن / تبلت

AnTuTu5

Linpack

Single / Multi

Quadrant 2.1

3DMark 

IceStorm

Vellamo

HTML 5 / Metal

CF Bench v1.2/v1.3

BaseMark

OS II / Sunspider

Lenovo Yoga Tab 3 Pro

48150

286.25

601.87

24968

25800

3865

1245

48697

1125

625.32ms

Samsung Galaxy Tab S2

50542

335.935

600.847

29700

12621

4539

1824

61630

1231

610.5 ms

Sony Xperia Z4 Tablet

54147

231.584

425.926

25607

25891

4015

1344

52247

1780 / 665.3ms

Lenovo Yoga 2

33748

261.106

615.200

17929

15433

1443

942

29273

788 / 579.8ms

Nvidia Shield Tablet

43107

722.701

766.667

 

20824

30,386

5663

1930

46591

1879 /

460.0ms

 

همان‌طور که از نتایج بنچمارک‌ها نیز مشخص است با یک تبلت قدرتمند و تمام عیار رو‌به‌رو هستیم که می‌توانید از پس تمامی کارهای روزانه‌ی شما برآید. حرکت بین بخش‌های مختلف رابط کاربری، اجرای اپلیکیشن‌ها و حتی انجام بازی در این تبلت بدون هیچ ایرادی بوده و به‌راحتی صورت می‌گیرد. البته مقدار کم حافظه‌ی رم باعث شده تا در برخی موارد نیاز به بارگذاری مجدد اپلیکیشن‌ها باشد که این خود باعث کند شدن تجربه‌ی کاربری می‌شود.

انتظار داشتیم لنوو درکنار این سخت‌افزار قدرتمند مقدار حافظه رم بیشتری در نظر می‌گرفت تا تجریه‌ی چند وظیفگی بهتری را داشته باشیم اما بااین‌حال این سخت‌افزار قدرتمند نیز به‌راحتی می‌تواند نیازهای اکثر کاربران را پاسخگو باشد.

عمر باتری

یوگا تب ۳ پرو وزنی در حدود ۷۰۰ گرم دارد که حتی برای تبلتی در ابعاد ۱۰.۱ اینچ نیز این وزن بیشتر از حد معمول به شمار می‌رود، بااین‌حال این افزایش وزن بی‌دلیل نبوده و لنوو باتری بزرگ ۱۰٫۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی را برای تبلت خود در نظر گرفته است. این باتری بزرگ به لطف طراحی استوانه‌ای استند در تبلت جا شده است.

طبق روال همیشه روشنایی صفحه‌نمایش این تبلت را روی ۵۰ درصد قرار داده، ارتباطات بی‌سیم را قطع کرده و ویدئویی با رزولوشن HD را تا رسیدن شارژ باتری از ۱۰۰ به صفر پخش کردیم. باتری یوگا تب ۳ پرو توانست در این تست قبل از اتمام کامل شارژ ۱۸ ساعت و ۱۰ دقیقه دوام بیاورد که این مدت زمانی فوق‌العاده است. به‌علاوه یوگا تب ۳ پرو می‌تواند تا ۱۵ ساعت و ۳۰ دقیقه وبگردی را نیز برای کاربران تضمین کند.

یوگا تب 3 پرو / Yoga Tab 3 Pro

برای بسیاری مهم است که بدانند علاوه بر اینکه در طی شبانه روز باتری گوشی پاسخگو بوده یا خیر، چند ساعت صفحه‌نمایش آن در این مدت روشن بوده و در این مدت چه استفاده‌هایی از گوشی شده است. بهترین معیار برای سنجش زمان روشن بودن صفحه‌نمایش بخش Screen On Time در تظیمات باتری است. دقت کنید که این مقدار به‌معنای مدت زمان شارژدهی باتری نیست بلکه نشان می‌دهد که در مدت رسیدن شارژ باتری از صد به صفر چند ساعت صفحه‌نمایش روشن بوده است.

برای داشتن دید بهتر نسبت به این تجربه، مدت زمان Screen On Time را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. البته این زمان بستگی زیادی به استفاده کاربر از گوشی دارد اما با شرح نوع استفاده‌ی خود از آن سعی خواهیم کرد علاوه بر ایجاد یک استاندارد برای مقایسه در تجریه‌ی واقعی، دید بهتری را نسبت به باتری تبلت مورد بررسی به شما بدهیم. 

مدت زمان SOT در یوگا تب ۳ پرو در تجربه‌ی کاری ما با این گوشی در حدود ۸ ساعت به‌صورت منظم بود. در مدت این ۸ ساعت در حدود ۳.۵ ساعت به تماشای ویدئو و تماشای آن ازطریق پروژکتور نشسته‌ایم، در حدود ۳.۵ ساعت به وبگردی و کار در شبکه‌های اجتماعی پرداخته‌‌ایم و یک ساعت باقی مانده نیز مربوط به انجام بازی و عکاسی می‌شود. این استفاده تقریبا سنگین به شمار می‌رود و شاید استفاده‌ی یک کاربر عادی در ۳ تا۴ روز از یک تبلت را پوشش دهد. 

همان‌طور که از نتایج نیز مشخص است، یوگا تب ۳ پرو شارژدهی باتری فوق‌العاده‌ای دارد و یکی از بهترین‌ها در این زمینه است و قطعا می‌تواند انتظارات غالب کاربران را به‌راحتی پاسخگو باشد.

جمع‌بندی

یوگا تب ۳ پرو لنوو یک تبلت متفاوت است که البته تفاوت آن تنها در ظاهر نیست و امکانات مانند پروژکتور ۷۰ اینچی را در خود جا داده است تا به یک تبلت منحصر بفرد تبدیل شود. علاوه بر این خاص بودن، باتری یوگا تب ۳ پرو شارژدهی عالی دارد و صفحه‌نمایش آن نیز کیفیت بسیار خوبی را دراختیار کاربر قرار می‌دهد. از طرفی کیفیت بسیار بالای اسپیکرهای این تبلت باعث شده تا کاربری مالتی‌مدیا یوگا تب ۳ پرو فوق‌العاده باشد.

یوگا تب ۳ پرو / Yoga tab 3 pro

بااین‌حال وزن نسبتا زیاد و البته ارگونومی نامتعارف باعث شده است تا تبلت یوگا تب ۳ پرو به یک دستگاه برای افراد خاص تبدیل شود، با این اوصاف نمی‌توان این تبلت را به هر کاربری پیشنهاد داد اما اگر جزو افرادی هستید که می‌خواهید تبلتی خاص با ویژگی‌های منحصر بفرد، باتری پرظرفیت و نمایشگر عالی داشته باشید بدون شک یوگا تب ۳ پرو یکی از بهترین گزینه‌های موجود در بازار است.

نکات مثبت

  • کیفیت ساخت بسیار خوب
  • باتری با شارژدهی عالی
  • اسپیکرهای قدرتمند
  • طراحی متفاوت
  • مجهز بودن به پروژکتور داخلی
  • استند کاربردی

نکات منفی

  •  نسخه‌ی قدیمی اندروید
  • حساسیت بالای صفحه‌نمایش نسبت به لمس
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات