بررسی آیپد پرو 9.7 اینچی

سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
مطالعه 18 دقیقه
اپل پس از اینکه آیپد پرو با نمایشگر ۱۲.۹ اینچی را معرفی کرد، حالا از همین نام برای آیپد جدید ۹.۷ اینچی نیز استفاده کرده است. تبلتی که به جرات سریع‌ترین، بهترین و مجهز‌ترین آیپدی است که اپل تاکنون معرفی کرده است. با ما همراه باشید تا در ادامه آیپد ۹.۷ اینچی اپل را بررسی کنیم.
تبلیغات

تبلت‌ها درحال افت هستند و اپل سعی می‌کند با اضافه کردن امکانات جدید مانند پشتیبانی از قلم به آیپد، رنگ و بوی کاربردی‌تری به تبلت‌هایش ببخشد. آیپد پرو ۹.۷ اینچی اپل حالا در این نسل، از درگاهی مخصوص برای صفحه‌کلید و قلمی مخصوص پشتیبانی می‌کند. 

تبلت جدید اپل در ظاهر شباهت بسیار زیادی به آیپد ایر ۲ دارد و به هیچ وجه نمی‌توان این مقدار شباهت بین این دو دستگاه را انکار کرد. آیپد پرو ۹.۷ اینچی با اینکه در ظاهر تفاوت چندانی با نسل قبل خود ندارد، اما از پردازنده‌ی بسیار قدرتمند A9X پشتیبانی می‌کند، بهترین نمایشگر تبلت‌ها را دارد، از بلندگو‌های فوق‌العاده قوی بهره می‌برد و حالا در این نسل از بهترین دوربین نیز برخوردار شده است.

همه‌ی این بهترین‌ها که در یک تبلت جمع شوند می‌توانند حتی شما را قانع کنند که آیپد پرو ۹.۷ را جایگزین لپ‌تاپ خود کنید. اما آیا واقعا در عمل آیپد جدید اپل می‌تواند با کیبورد و قلم اختصاصی به‌عنوان جایگزینی برای لپ‌تاپ‌ها خود را مطرح کند؟ یا آیپد هنوز همان دستگاه مصرف‌کننده‌ی محتوا است؟ در ادامه با زومیت همراه باشید تا در بررسی بخش‌های مختلف این تبلت به‌دنبال جواب این سؤال‌ها بگردیم و جدیدترین تبلت ساخته‌ی اپل را به چالش بکشیم.

آیپد پرو ۹.۷ اینچی توسط آل‌دیجیتال دراختیار زومیت قرار داده شد تا مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

طراحی

آیپد پرو ۹.۷ اینچی شباهت بسیار زیادی به آیپد‌های نسل قبل دارد؛ اما حالا از پردازنده‌ای بسیار قدرتمند برخوردار شده تا عملیات‌های پردازشی سنگین‌تری را انجام دهد. حالا کسانی که این دستگاه را تهیه می‌کنند می‌توانند قدرت سخت‌افزاری این دستگاه را درکنار صفحه‌کلید و قلم آن قرار دهند تا دستگاهی حتی جایگزین لپ‌تاپ‌ها را دراختیار داشته باشند. 

iPad Pro 9.7 / آیپد پرو 9.7

اپل چرا قیمتی بالا را حتی با افت بیشتر و بیشتر تبلت‌ها برای آیپد پرو انتخاب می‌کند؟

طراحی تکراری در آیپد پرو اصلا موضوع بدی نیست؛ چرا که آیپد پرو اپل از وزنی بسیار سبک، بدنه‌ای باریک و فلزی بهره می‌برد که حس بسیار خوبی را در هنگام استفاده به کاربر منتقل می‌کند. اما مسئله، طراحی این دستگاه نیست و نکته‌ی مهم‌تر قیمت بالایی است که اپل برای این دستگاه در نظر گرفته است. شروع قیمت نسخه‌ی ۳۲ گیگابایت آیپد پرو ۵۹۹ دلار است که تازه این قیمت برای آیپد پرو بدون کیبورد و قلم در نظر گرفته شده است. بنابراین اگر بخواهید از کلمه «پرو» این تبلت به‌معنای واقعی کلمه استفاده کنید، باید احتمالا نسخه‌ی ۱۲۸ گیگابایت را تهیه کنید که قیمتی ۷۴۹ دلاری دارد و البته باید ۱۴۹ دلار هم برای کیبورد هوشمند و ۹۹ دلار هم برای قلم اپل خرج کنید. بنابراین آیپد پرو به هیچ وجه یک تبلت ارزان‌قیمت نیست. آیپد پرو به‌راحتی قیمتی بالاتر از بسیاری از لپ‌تاپ‌های ویندوزی و کروم‌بوکی دارد.

آیپد پرو در بخش جلویی به غیر از دکمه‌ی خانگی، از هیچگونه دکمه‌ی اضافی برخوردار نیست. در نسخه‌‌ی نقره‌ای رنگی که ما دراختیار داشتیم، در بخش جلویی دستگاه نواری سفید رنگ به دور نمایشگر کشیده شده که در بخش بالا و پایینی ضخامتی به اندازه‌ی قرار دادن انگشت شصت شما دارند و این ضخامت در بخش‌های کناری نمایشگر نصف می‌شود. در نوار بالایی نمایشگر شاهد استفاده از دوربین جلویی هستیم و در بخش پایینی نیز دکمه‌ی گرد و آشنای خانگی قرار گرفته است. همان‌طور که از نسل قبل، حسگر اثر انگشت در دکمه‌ی گرد خانگی قرار می‌گرفت، این‌بار نیز اپل از حسگر اثر انگشت در این دکمه استفاده کرده است. در بخش پشت دستگاه شاهد طراحی یکدستی هستیم که در میانه‌ی تبلت لوگوی سیب شرکت اپل نیز قابل مشاهده است. در بخش مایل به سمت چپ و بالایی تبلت نیز دوربین بیرون زده از بدنه‌ی دستگاه جا خوش کرده که در پایین آن فلش دوگانه‌ی LED وجود دارد. با کمی توجه متوجه سوراخ دوم حذف نویز در طرف راست دوربین نیز می‌شویم.

iPad Pro 9.7 / آیپد پرو ۹.۷

اما در کناره‌های دستگاه اگر نگاهی بیندازیم، در سمت راست و البته مایل به بالای دستگاه شاهد دکمه‌های ناپیوسته‌ی تنظیم صدا هستیم که کمی بالاتر از آن سوراخ کوچک حذف نویز جای گرفته است. در بخش بالایی دکمه‌ی قفل/پاور دستگاه، جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری و البته دو درگاه ۷ سوراخه برای خروجی صدا قرار گرفته است. در بخش سمت چپ تنها سه دایره برای اتصال به کیبورد به چشم می‌خورد و غیر از آن‌ها هیچ چیز دیگری در بدنه‌ی سمت راست دستگاه جایی ندارد. اما در بخش پایین دستگاه دوباره شاهد استفاده از ۲ درگاه دارای ۱۲ سوراخ‌ دایره‌ای برای خروج صدا هستیم.

طراحی این تبلت آنقدر خوب است که با در دست گرفتن آن به سختی می‌توانید از آن دل بکنید

به‌صورت کلی آیپد از طراحی بسیار زیبا و یکپارچه‌ای برخوردار است که به سختی می‌توانیم ایراد جدی به آن بگیریم؛ اما مسلما ترجیح می‌دادیم دوربین از بدنه‌ی دستگاه بیرون نزند. بااین‌حال خوشبختانه زمانی‌که تبلت را روی سطح صاف قرار می‌دهید، متوجه لق خوردن تبلت به‌علت دوربین برآمده نخواهید شد. این تبلت از فلز در بخش‌های پشتی و کناری ساخته شده و در بخش جلویی نیز از یک تکه‌ی یکپارچه‌ی شیشه برخوردار است. ساختار بدنه، وزن سبک و طراحی این تبلت آنقدر خوب است که در زمان در دست گرفتن آن به سختی می‌توانید از آن دل بکنید و آن را بر زمین بگذارید. آیپد پرو در چهار رنگ نقره‌ای، خاکستری، رُزگلد و طلایی دردسترس است.

صفحه‌نمایش

 نمایشگر آیپد ۹.۷ اینچی از رزولوشن ۲۰۴۸ در ۱۵۳۶ پیکسل پشتیبانی می‌کند که در نزدیک‌ترین حالت چشم به نمایشگر هم نمی‌توان پیکسل‌های نمایشگر را تفکیک کرد. این نمایشگر از زیبایی و وضوح خاصی برخوردار است که آن را برای خواندن کتاب، مقالات و وبگردی، دیدن ویدئو و تصاویر و بازی کردن به بهترین گزینه در بین تبلت‌ها تبدیل می‌کند.

نمایشگر آیپد پرو ۹.۷ اینچی به فناوری جدیدی به‌نام "True Tone" نیز مجهز شده که می‌تواند وابسته به نور محیط، رنگ صفحه‌نمایش را تغییر دهد تا در بهترین و راحت‌ترین حالت با چشمان شما قرار گیرند. این فناوری در ابتدا شاید غیرکاربردی به‌نظر برسد، اما همین که آن را فعال نگه دارید و برای مدتی فعال بودن آن را نادیده بگیرید، متوجه راحتی چشم‌های خود برای نگاه کردن به نمایشگر تبلت در زمان‌های مختلف خواهید شد. این فناوری عملکردی عالی دارد و به‌راحتی چشم‌ها در زمان نگاه کردن به نمایشگر، کمک بسیار زیادی می‌کند. فناوری "True Tone" درواقع به وسیله‌ی حسگر‌های پنهان شده در بخش جلویی آیپد، می‌تواند دمای محیط را تشخیص دهد و نمایش رنگ‌های نمایشگر را در بهترین حالت ممکن قرار دهد.

iPad Pro 9.7 / آیپد پرو ۹.۷

فناوری True Tone نمایشگر آیپد پرو برای همه نمایشگر‌ها ضروری است!

ایده‌ی استفاده از فناوری "True Tone" نزدیک‌تر کردن نمایشگر آیپد به صفحه‌های کاغذی است که می‌تواند در محیط‌هایی با انواع و شدت‌های مختلف نور، مطابق شود. برای مثال زمانی‌که شما به قطعه‌ای از کاغذ در زیر نور زرد نگاه می‌کنید، درواقع آن تکه کاغذ را با مقدار نور زرد بیشتری می‌بینید که البته با چشم‌های شما هم بسیار راحت‌تر است. حالا نمایشگر آیپد همچنین قابلیت تطابقی دارد که می‌تواند خیلی سریع دما، شدت نور و نوع نور خود را مطابقت دهد. این فناوری آنقدر کار خود را خوب انجام می‌دهد که وقتی به تنظیمات سر بزنید و "True Tone" را غیرفعال کنید، ناگهان با نمایشگری بسیار آبی رنگ مواجه می‌شوید که به هیچ وجه با چشم‌های شما راحت نیست. با اینکه سال‌ها به همین شرایط نور‌ی عادت کرده بودیم، اما این نمایشگر بدون True Tone ناگهان بسیار آزار دهنده به‌نظر می‌رسد.

استفاده از نمایشگر آیپد پرو در محیط‌های بسیار کم نور یا بسیار پُرنور نیز به دلیل مقدار حداقلی یا حداکثری مناسب روشنایی نمایشگر آیپد پرو بسیار عالی است. در کل یکی از دلایل جذابیت آیپد طی سال‌های اخیر، نمایشگر فوق‌العاده با کیفیت آن بوده است و آیپد پرو نیز از این قاعده مستثنی نیست. با آیپد پرو به‌راحتی می‌توان از تماشای ویدئو یا اجرای اپلیکیشن‌های سرگرمی و همچنین وب‌گردی و مطالعه کتاب لذت برد. 

بلندگو

اپل برای اولین‌بار بلندگو‌های چهارگانه را با آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی معرفی کرد و حالا شاهد استفاده از آن‌ها در آیپد پرو کوچک‌تر هستیم. آیپد پرو ۹.۷ اینچی صدایی فوق‌العاده قوی و واضح دارد که اصلا با قد و قامت آن هماهنگ نیست. این آیپد واقعا حجم صدای بالایی را پخش می‌کند که می‌تواند به‌راحتی در زمان فیلم دیدن صدای یک اتاق بزرگ را تأمین کند. قطعا در زمان استفاده از بلندگو‌های این دستگاه، تحت‌تأثیر قرار خواهید گرفت. 

iPad Pro / آیپد پرو

بلندگوهای این تبلت شما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند

ترکیب صدای چهار بلندگوی اطراف دستگاه، صدایی فوق‌العاده را تولید می‌کند که به احتمال زیاد قوی‌ترین و بهترین صدایی است که می‌توانید در بین تبلت‌ها تجربه کنید.

دوربین

یکی از مهم‌ترین تغییرات ایجاد شده در آیپد پرو، ارتقای دوربین اصلی از ۸ به ۱۲ مگاپیکسل است. مدت‌ها است که آیپد‌ها به دوربین ۸ مگاپیکسلی مجهز می‌شوند و ارتقای دوربین به ۱۲ مگاپیکسل پس از چند سال باعث می‌شود تا جزئیات عکس‌ها به شکل محسوسی افزایش یابد. عکس‌های گرفته شده با آیپد جدید، شارپ‌تر با نویز کمتر هستند؛ بااین‌حال کیفیت عکس‌های‌ دوربین اصلی مخصوصا زمانی‌که قصد داشته باشید عکس را به اشتراک بگذارید، چندان فرقی با نسل قبل نکرده است. اپل می‌گوید که در دوربین آیپدهای جدید فوتودیودهای حسگر را از یکدیگر جدا کرده تا عکس‌های گرفته شده با آیپد واضح‌تر و شارپ‌تر شوند.

iPad Pro 9.7 / آیپد پرو ۹.۷

آیا در تبلتی ۹.۷ اینچی به دوربینی ۱۲ مگاپیکسلی واقعا نیاز است؟

در اپلیکیشن دوربین آیپد پرو یک قابلیت جدید به‌نام لایو فوتو (Live Photo) اضافه شده است. وقتی این حالت را فعال می‌کنید، چند فریم قبل و بعد از عکسی که می‌گیرید به‌همراه صدا ذخیره می‌شود تا بتوانید بعدا، کمی قبل و بعد از عکسی که گرفتید را در قالب یک تکه فیلم کوتاه مشاهده کنید. این تصاویر به‌راحتی قابل اشتراک‌گذاری هستند. کاربر می‌تواند تصاویری لایو فوتویی که می‌گیرد را به‌عنوان تصویر پس‌زمینه‌ی آیپد نیز انتخاب کند؛ به این ترتیب وقتی روی صفحه‌ فشار بیاورید، فیلم کوتاه لایو فوتو پخش می‌شود.

دوربین سلفی یا FaceTime آیپد پرو هم نسبت به تمام آیپدهای گذشته، پیشرفت بزرگی داشته و از ۱.۲ مگاپیکسل به ۵ مگاپیکسل رسیده است. جدای از بحث کیفیت، این دوربین از قابلیت‌های خوب و جدیدی مانند Retina Flash بهره می‌برد. به‌وسیله‌ی این ویژگی، تمام نمایشگر این تبلت تبدیل به فلش LED می‌شود و محیط پیرامون را تا سه برابر (نسبت به حالت عادی) روشن می‌کند. عکس‌های سلفی گرفته شده با این تبلت در فضای تاریک، از کیفیت قابل قبولی برخوردار هستند.

نمونه تصاویری که با آیپد پرو گرفته‌ایم را در ادامه مشاهده می‌کنید:

ipad-pro-sample
ipad-pro-sample
ipad-pro-sample
ipad-pro-sample
ipad-pro-sample
ipad-pro-sample
ipad-pro-sample
ipad-pro-sample
iapd-sample-camera
ipad-pro-sample
ipad-pro-sample
ipad-pro-sample
ipad-pro-sample

نرم‌افزار

نهمین نسخه از iOS شاید از نظر طراحی ظاهری، تفاوت‌ها و تغییرات چشمگیری نداشته باشد، ولی در باطن و امکانات، قابلیت‌های جدید و تازه‌ای را با خود به‌همراه آورده است که کاربران آیپد‌ها مدت‌ها است به‌دنبال آن بوده‌اند. بهبود سیری و تبدیل شدن آن به چیزی فرای یک دستیار صوتی، هوشمندتر شدن جستجوی spotlight، امکانات جدید مالتی تسکینگ در آیپد، قابلیت‌های جدید برای کنترل باتری،‌ افزوده شدن چند برنامه‌ی پیش‌فرض قابل‌توجه و برخی بهبودهای جزیی در ظاهر سیستم‌عامل، از جمله‌ی این تغییرات هستند.

ipad-software

تغییرات گسترده‌تر ظاهری در بخش‌هایی همچون چندوظیفگی دیده می‌شود. با دوبار فشردن دکمه دایره‌ای معروف و بازکردن قابلیت مالتی تسکینگ، به‌جای دیدن کارت‌های کنار هم، با کارت‌هایی که روی هم قرار دارند و هر یک نمایانگر یک اپلیکیشن باز شده هستند، رو‌به‌رو خواهید شد. همچنین در مالتی تسکینگ جدید، خبری از محبوب‌ترین یا مخاطبان اخیر نیست و همه چیز مربوط به اپلیکیشن‌ها می‌شود.

در iOS 9 هوشمندی Spotlight افزایش یافته است. با لمس یک کلمه حالا همه چیز در زیر انگشتان شما است. درواقع شما می‌توانید در Spotlight هر چیزی را که می‌خواهید جست‌وجو کنید. برای مثال موزیک‌ها، متن ایمیل‌ها، یادداشت‌‌ها و اپلیکیشن‌های پرکاربرد به خوبی جست‌وجو می‌شوند و نتایج دقیق و هوشمند و براساس استفاده‌ی شما مرتب می‌شوند. برای مثال زمانی‌که وارد صفحه‌ی جست‌وجو می‌شوید محبوبترین مخاطبان و همچنین محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های شما که توسط سیری جمع‌آوری شده‌اند به نمایش در می‌آیند.

ipad-software

یکی از اپلیکیشن های مهمی که در iOS 9 میهمان آی دیوایس شما خواهد بود، اپلیکیشن خبرخوان اختصاصی اپل است. هر چند این سرویس از نظر ظاهری شباهت بسیاری با اپلیکیشن‌های معروف این رده دارد، ولی اپل با قرار دادن این سرویس قدم بلندی را برای کشاندن کاربرانش از سوی این اپلیکیشن‌ها به سرویس‌های اختصاصی خودش برداشته است. این اپلیکیشن مانند دیگر اپلیکیشن‌های مجلات خبری، از بنگاه‌های خبری دلخواه شما محتوا را جمع‌آوری و در صورت نیاز، براساس علایق شما آن‌ها را نمایش می‌دهد.

Slide Over

شما حالا در آیپد می‌توانید دو برنامه را به‌صورت هم‌زمان اجرا کنید و از هر دوی آن‌ها به‌صورت Side By Side استفاده کنید. این ویژگی‌ از جمله امکانات بسیار مهمی است که پیش از این در تبلت‌های گلکسی سامسونگ استفاده شده بود و کاربران اپلی نیز به کمک دستکاری‌های جیلبریکی از آن بهره‌مند شده بودند.

Slide Over یکی از بهترین ویژگی‌های آیپد است

این قابلیت حالا به‌عنوان یک ویژگی پیش‌فرض در iOS 9 مورد استفاده قرار گرفته است و شما تنها کافی است اپلکیشن دلخواه خود را از بین اپلیکیشن‌هایی که از این قابلیت استفاده می‌کنند انتخاب کنید. برای این کار هم کافی است تا با کشیدن دستتان به سمت چپ از گوشه‌ی سمت راست دستگاه، لیست آن‌ها را ببینید و انتخاب کنید. بدین ترتیب اپلیکیشن جدید یک سوم تصویر سمت راست را می‌گیرد. البته در این حالت اپلیکیشنی که قبلا در حال اجرا بود تا زمانی‌که مشغول اپلیکیشن دوم هستید، به حالت Freeze یا از کار افتاده قرار می‌گیرد. یکی از بهترین ویژگی‌هایی که کاربرپسند بودن در آیپد را به‌طور وسیعی افزایش می‌دهد، بدون شک Slide Over است.

با ویژگی Split View می‌توانید با نگاه داشتن دستتان روی خط جداکننده‌ی دو اپلیکیشن، صفحه را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید و از دو اپلیکیشن هم‌زمان استفاده کنید. مثلا درحالی‌که در حال وبگردی در سافاری هستید، جواب پیام‌ها را بدهید یا با یکی از دوستانتان چت کنید؛ بدون آنکه ناچار شوید بین اپلیکیشن‌ها سوییچ کنید.

تصویر در تصویر

حالا در آیپد می‌توانید در هر کجا که دوست دارید فیلم تماشا کنید. با کمک این قابلیت فیلم‌های شما بی‌وقفه در تمامی اپلیکیشن‌ها باز خواهد شد و می‌توانید بدون قطع شدن آن‌ها به کارهایتان هم برسید. پخش فیلم‌ها روان است و مشکلی در اجرای آن‌ها وجود نداشت. همچنین شما می‌توانید فیلم‌هایتان را در جای جای صفحه‌نمایش قرار دهید. به‌علاوه امکان برقراری تماس ازطریق فیس‌تایم به این شکل نیز وجود دارد و در صورت تمایل می‌توانید تماس ویدیویی خود را در دیگر اپلیکیشن‌ها یا محیط سیستم‌عامل نیز ادامه دهید.

کیبورد جدید

یکی از بزرگ‌ترین به‌روزرسانی‌ها، مربوط به نسخه‌ی جدید کیبوردهای آیپد می‌شود. در این به‌روزرسانی شما می‌توانید با نگه‌داشتن دو انگشت روی کیبورد آیپد، آن را به یک ترک‌پد تبدیل کنید و متن‌های دلخواه‌تان را به شیوه‌ای تازه در آیپد یادداشت کنید.

همچنین میان‌برهای اساسی در کیبورد اضافه شده که از جمله‌ی آن می‌توان به قابلیت Cut یا Copy یا دفتر نقاشی اشاره کرد که کار شما را در نوت‌برداری یا وبگردی بسیار راحت‌تر می‌کند. کیبورد اپل با این به‌روزرسانی‌ها یک قدم به ویژگی‌های لازم برای یک تبلت که قرار است جایگزین لپ‌تاپ و کامپیوتر در امور روزانه باشد نزدیک می‌شود.

سخت‌افزار و بازده

اپل در آیپد پرو از پردازنده‌ی بسیار قدرتمند A9X استفاده کرده است. تراشه‌ی A9X با لیتوگرافی ۱۶ نانومتری FinFET توسط شرکت TSMC ساخته شده است. این اولین تراشه‌ی مورد استفاده در ابزارهای هوشمند است که با فناوری FinFET تولید شده و در جدیدترین تبلت اپل مورد استفاده قرار گرفته است. مساحت کل A9X برابر ۱۷۲ میلی‌متر مربع است که کمی بزرگتر از A6X و A8X و کوچکتر از A5X است.

iPad Pro 9.7 / آیپد پرو ۹.۷

مقدار زیادی از مساحت سیستم روی چیپ A9X اپل به پردازنده‌ی گرافیکی ۱۲ هسته‌ای شرکت ایمجینیشن تکنولوژی اختصاص یافته است که این پردازنده‌ی مرموز حتی در لیست محصولات تولیدی این شرکت قرار ندارد. A9 به پردازنده‌ی گرافیکی PVR GT7600 با ۶ هسته‌ی پردازشی مجهز شده بود؛ درحالی‌که پردازنده‌ی گرافیکی A9X نمونه‌ای مابین GT7800 با ۸ هسته و GT7900 با ۱۶ هسته است. اپل با جای دادن این پردازنده‌ی ۱۲ هسته‌ای با پهنای باند ۱۲۸ بیتی، به A9X امکان انتقال داده با سرعت فوق‌العاده‌ی ۵۱.۲ گیگابیت‌برثانیه را داده است. برای مقایسه بد نیست بدانید پردازنده‌ی انویدیا X1 که طبق ادعای شرکت سازنده‌اش توانایی گرافیکی در حد کنسول‌های نسل هفتم را دارد، از پهنای باندی برابر با ۲۵.۶ گیگابیت‌برثانیه برخوردار است.

آیپد پرو سریع است، خیلی سریع

اپل در این تراشه بیشتر روی پردازنده‌ی گرافیکی و زیرسیستم مربوط به حافظه‌ی آن متمرکز شده است. کاپرتینویی‌ها در A9 از واحد پردازش گرافیکی با ۶ هسته استفاده کرده بودند؛ اما در تراشه‌ی جدید تعداد هسته‌های گرافیکی دوبرابر شده و به ۱۲ هسته رسیده است. براساس نقشه‌ی راه شرکت ایمجینیشن نام مشخصی برای پردازنده‌ی گرافیکی PowerVR دوازده هسته‌ای وجود ندارد و به همین دلیل برای پردازنده‌ی گرافیکی A9X از نام غیررسمی PowerVR 12 cluster سری ۷ استفاده می‌شود.

تصور بسیاری بر این بود که اپل در تراشه‌ی جدید از پردازنده‌ی گرافیکی ۱۰ هسته‌ای استفاده کند که هزینه‌ی کمتری هم دارد؛ اما اپل ترجیح داده تا بازده گرافیکی آیپد پرو را فدای صرفه‌ی اقتصادی نکرده و ۲ هسته‌ی گرافیکی دیگر نیز به تراشه‌ی اختصاص خود اضافه کند. بسیاری تصور می‌کردند اپل به‌جای استفاده از هسته‌های بیشتر، فرکانس کلاک تراشه‌ی خود را به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد. فرکانس کلاک واحد پردازش گرافیکی این تراشه به‌طور دقیق مشخص نیست؛ اما ازآنجاکه عملکرد آن براساس بنچمارک‌ها دوبرابر عملکرد گرافیکی A9 است، به‌نظر می‌رسد افزایش سرعت کلاک بسیار اندک بوده است. وقتی تعداد هسته‌ها دوبرابر می‌شود، میزان تسریع کمتر از دوبرابر خواهد بود و احتمالا اپل با اندکی افزایش فرکانس توانسته قدرت پردازش گرافیکی را نزدیک به دوبرابر برساند.

پردازنده‌ی A9X آیپد پرو نسبت به پردازنده‌ی A8X به کار رفته در آیپد ایر ۲ تا ۱.۸ برابر سریع‌تر است. اپل معتقد است آیپد پرو نسبت به کامیپوترهای عرضه شده در ۶ ماهه‌ی اخیر تا ۸۰ درصد سریع‌تر است و از نظر گرافیکی ۹۰ درصد عملکرد بهتری دارد.

iPad Pro 9.7 / آیپد پرو ۹.۷

اپل در A9X از سطح سوم حافظه‌ی کش استفاده نکرده که این مسئله کمی عجیب است. می‌توان احتمال داد که پهنای باند بالا باعث شده است تا اپل درحال‌حاضر نیازی به استفاده از حافظه‌ی کش L3 نبیند. این احتمال نیز وجود دارد که اپل هنوز به قابلیت مصرف بهینه‌ی L3 نیاز ندارد. بااین‌حال با وجود غیبت حافظه‌ی سطح سوم، سیستم روی چیپ A9X قدرتمند‌ترین پردازنده‌ی حال حاضر است.

درکنار تراشه‌ی A9X، اپل از تراشه‌ی حرکتی M9 نیز برای سنجش حرکت مورد استفاده قرار گرفته است. در این تراشه ژیروسکوپ و شتاب‌سنج‌هایی برای سنجش فعالیت‌های کاربر تعبیه شده و اپل اعلام کرده که M9 نسبت به نسل‌های پیشین بسیار بهینه‌تر عمل کرده و دقت بالاتر و مصرف پایین‌تری دارد. تراشه‌ی مجتمع حرکتی همچنین این امکان را به ابزارهای اپلی می‌دهد تا قابلیت Hey Siri را داشته باشند تا کاربر بتواند خیلی سریع به دستیار صوتی دسترسی داشته باشد؛ اما به‌نظر می‌رسد این قابلیت روی آیپد پرو، برخلاف اپل واچ و آیفون‌های جدید همیشه فعال نیست و کاربر باید به‌صورت دستی، دستیار صوتی سیری را فعال کند.

آیپد پرو به ۲ گیگابایت حافظه‌ی رم نیز مجهز شده که برابر آیپد ایر ۲ است. البته اپل تبلت ۱۲.۹ اینچی پرو را به ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم مجهز کرد که درواقع اولین دستگاهی از این شرکت آمریکایی با این مدار حافظه‌ی رم است.

عمر باتری

اپل از پردازنده‌ای بهینه در تبلت خود استفاده می‌کند و حالا مدعی است که آیپد پرو ۹.۷ اینچی، شارژ باتری خود را بیشتر از ۱۰ ساعت در استفاده‌ی مداوم، حفظ می‌کند. ادعای اپل تا حدود زیادی درست است. آیپد پرو از باتری بسیار خوبی برخوردار است و در استفاده‌های سبک و مداوم به‌راحتی ۹ تا ۱۰ ساعت را دوام می‌آورد. اما اگر بخواهید زیاد از این باتری با بازی‌های سنگین و پردازشی کار بکشید، قطعا با عددی پایین‌تر از ۹ ساعت روبه‌رو خواهید شد. اما در استفاده‌ی معمول حداقل یک روز کامل این دستگاه شما را همراهی خواهد کرد.

آیپد پرو ۹.۷ / iPad Pro 9.7

جدول طول عمر باتری

آزمایش باتری

پخش مداوم ویدئو

وبگردی

آیپد پرو ۹.۷

۱۰ ساعت

 ۱۲ ساعت و ۳۰ دقیقه

آیپد پرو ۱۲.۹

۱۰ ساعت

۱۲ ساعت

سرفیس پرو ۴ مایکروسافت

۵ ساعت و ۵۲ دقیقه

۸ ساعت

گلکسی تب اس ۲ سامسونگ

۱۱ ساعت و ۳۰ دقیقه

۱۲ ساعت و ۴۰ دقیقه

جمع‌بندی

جمله‌ای که استیو جابز در زمان معرفی اولین آیپد گفت را به یاد بیاورید: «سومین دسته از دستگاه‌ها...چیزی بین لپ‌تاپ‌ها و گوشی‌های هوشمند». استیو جابز درست می‌گفت؛ آیپد محصولی جداگانه است که به سختی می‌تواند نقش لپ‌تاپ را بازی کند. آیپد برای بررسی ایمیل‌ها، وبگردی، دیدن تصاویر و تماشای ویدئو‌ها بهترین گزینه است.

iPad Pro 9.7 / آیپد پرو ۹.۷

آیپدهای اپل هنوز تبلت‌هایی هستند که آمادگی جایگزینی لپ‌تاپ‌ها را ندارند

اما اپلی که تیم کوک آن را اداره می‌کند، معتقد است با صفحه‌کلید و قلم می‌توان فروش آیپد را تحت‌تأثیر قرار داد؛ بااین‌حال در عمل آیپد زمانی جنبه‌ی عالی خود را نشان می‌هد که برای آیپد یا تبلت بودنش آن را بخواهید. اگر قرار است با این مقدار هزینه آیپد را به‌عنوان لپ‌تاپ شخصی خود انتخاب کنید، بهتر است تا این مقدار پول را خرج لپ‌تاپی ویندوزی یا کروم‌بوک‌ها کنید که در آن دسته می‌توانید حتی گزینه‌های بهتری نیز پیدا کنید.

اپل سعی می‌کند دسته‌ی سوم از دستگاه‌های خود را حالا به‌عنوان دسته‌ی جدیدی از محصولات معرفی کند. دسته‌ای که تبلت است اما می‌تواند جایگزین لپ‌تاپ شما شود. اگرچه آیپد پرو درحال‌حاضر با اینکه از قابلیت حمل‌و‌نقل و قدرت سخت‌افزاری بسیار بالایی برخوردار است، اما هنوز نمی‌تواند با سیستم‌عامل iOS خود قدرتی که OS X فراهم می‌کند را دراختیار کاربر برای بهره‌وری و مولتی تسکینگ مورد نیاز قرار دهد. ممکن است روزی این اتفاق بیفتد، اما هنوز تا آن زمان فاصله داریم. در هر صورت، آیپد پرو تبلتی فوق‌العاده است که از طراحی زیبا، قدرتی زیاد، بلندگو‌هایی بسیار قوی و دوربین با وضوح بسیار بالا پشتیبانی می‌کند. آیپد پرو را می‌توان بهترین تبلتی دانست که اپل تاکنون تولید کرده است.

آیپد پرو ۹.۷ اینچی با قیمت ۲٫۵۴۵٫۰۰۰ تومان در آل‌دیجیتال به فروش می‌رسد.

نکات مثبت

  • طراحی زیبا با بدنه‌ای مستحکم و باریک
  • قدرتمند و سریع
  • نمایشگر با وضوح بالا و ویژگی True Tone
  • بلندگوهای بسیار قدرتمند و پرصدا
  • دوربین عالی
  • وزن مناسب

نکات منفی

  • قیمت بالا برای دستگاه و لوازم جانبی آن
  • بیرون‌زدگی دوربین از سطح بدنه
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات