بررسی تبلت Thinkpad Tablet 2 لنوو

جمعه ۳۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۹
مطالعه 23 دقیقه
بررسی Thinkpad Tablet 2، تبلت ویندوزی مجهز به پردازنده اتم اینتل و ویندوز ۸ می‌پردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را برشماریم.
تبلیغات

لنوو چند ماه پیش نسخه‌ی دوم تبلت تینک‌پد خود را معرفی کرد. این تبلت ویندوزی ۱۰.۱ اینچی مجهز به پردازنده اتم اینتل، نمایشگر IPS با رزولوشن ۱۳۶۶ در ۷۶۸ پیکسل، دوربین ۸ مگاپیکسل است و از طراحی باریک و یک قلم دیجیتایزر بهره می‌برد.

تبلت لنوو ThinkPad Tablet 2 که از ویندوز ۸ قابل ارتقاء به نسخه ۸.۱ بهره می‌برد توسط شرکت آوات در اختیار زومیت قرار داده شده تا مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

امروزه بازار تبلت‌ها بسیار داغ شده و مایکروسافت با حضور پدیده‌‌هایی چون آیپد اپل و تبلت‌های اندرویدی که منجر به کاهش فروش پی‌سی‌ها و لپ‌تاپ‌ها شده‌اند، سیستم‌عامل قدیمی و پرطرفدار خود، ویندوز را در خطر می‌دید. در همین راستا غول ردموندی تلاش کرد تا با روش‌های گوناگونی وارد حوزه تبلت‌ها و ابزارهای قابل‌حمل شود. همزمان با معرفی اولین تبلت سرفیس، ویندوز آرتی معرفی شد که هیچگاه نتوانست مورد استقبال عموم قرار گیرد.

مایکروسافت به طور موازی با سیستم‌عامل نه چندان موفق ویندوز آر تی، به اعمال بهینه‌سازی‌هایی بر روی ویندوز خود پرداخت تا با اضافه‌کردن یک رابط‌کاربری پیشرفته و سازگار با نمایشگرهای لمسی، آن را برای استفاده در تبلت‌ها و فرم‌فکتورهای جدید هیبریدی بهینه نماید. سرفیس پرو با همین رویکرد معرفی شد و در ادامه کمپانی‌های دیگر نیز به ارائه محصولاتی متنوع مبتنی بر ویندوز ۸ پرداختند.

تینک‌پد تبلت ۲ محصول جدید کمپانی چینی لنوو است که از یک پردازنده اتم اینتل بهره برده و با طراحی بسیار خوب، وزن و ضخامت کم، عمر باتری مناسب و نمایشگر قابل قبول، می‌تواند مورد استفاده طرفداران تبلت‌های ویندوزی قرار گیرد.

قیمت تبلت لنوو ThinkPad Tablet 2 با گارانتی دو ساله آوات با قیمت ۲٫۴۴۰٫۰۰۰ تومان (به ۲٫۱۰۰٫۰۰۰ تومان کاهش یافت) در بازار کشور عرضه می‌شود. در ادامه با بررسی تخصصی زومیت از این تبلت ویندوزی همراه ما باشید.

طراحی و سخت‌افزار

تینک‌پد تبلت ۲ از طراحی ساده و خاص و همیشگی لنوو بهره می‌برد. این ابزار ویندوزی با تنها ۸.۶ میلی‌متر ضخامت، یکی از باریک‌ترین تبلت‌های ویندوزی بازار محسوب می‌شود. بدنه‌ دستگاه یکپارچه است و لبه‌ها و بدنه پشتی از هم مجزا نیستند. این بدنه از جنس پلاستیک باکیفیت است که روی آن به آسانی خط و خش نمی‌افتد و رنگ مات آن از جذب اثر انگشت بر روی بدنه جلوگیری می‌کند. البته در استفاده طولانی‌مدت، اندکی لکه بر روی بدنه باقی خواهد ماند. جنس بدنه دستگاه به شکلی است که تبلت به خوبی به دست می‌چسبد و سُر نمی‌خورد.

در پشت دستگاه در قسمت راست بالا، لوگوی لنوو حک شده و درست قرینه‌ی آن در سمت چپ، برند آشنای ThinkPad و یک منفذ میکروفون، قابل مشاهده است. کمی پایین‌تر می‌توان لوگوی ویندوز ۸ و اینتل را نیز مشاهده کرد. در بخش وسط بالای تبلت (در حالت افقی) نیز یک دوربین ۸ مگاپیکسل با قابلیت فوکوس خودکار و در زیر آن یک فلش LED تعبیه شده است.

همچنین دو اسپیکر، یکی در سمت راست پایین به صورت عمودی و دیگری در بخش پایین سمت چپ به صورت افقی تعبیه شده‌اند. تقریباً می‌توان گفت که بدنه پشتی بسیار خلوت و ساده است تا طراحی کلاسیک لنوو حفظ شود. این طراحی نسبت به تبلت‌های اندرویدی یا آیپد، بسیار ساده‌ به نظر می‌رسد؛ اما همچنان طرفداران خاص خود را دارد. بدنه این تبلت در نزدیکی لبه‌ها دارای اندکی خمیدگی است که باعث می‌شود دستگاه به شکل بهتر و راحت‌تری در دستان کاربر قرار گیرد؛ اما به نظر من به طراحی و زیبایی ظاهری دستگاه لطمه وارد کرده است.

از آنجایی که با یک دستگاه ویندوزی روبرو هستیم، اهمیت پشتیبانی از پورت‌های مختلف در آن بالاتر است. همین موضوع باعث شده تا لبه‌های دور این تبلت کمی شلوغ به نظر برسد. در لبه سمت راست شاهد جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون، دکمه‌های تغییر حجم صدا و دکمه فعالسازی/عدم فعالسازی چرخش اتوماتیک تصویر هستیم. در لبه پایینی نیز یک پورت Mini HDMI و یک کانکتور داک دیده می‌شود. از کانکتور داک می‌توان برای اتصال به لوازم جانبی این محصول، مثل کیبورد کاربردی‌اش استفاده نمایید. در کنار این دو نیز منفذی برای ریست اضطراری دستگاه تعبیه شده است.

LEnOVO TABLET

مشخصات فنی Lenovo ThinkPad Tablet 2

  • پردازنده Z2760 اتم اینتل با دوهسته پردازشی و پشتیبانی از ۴ ترد و فرکانس کلاک ۱.۸ گیگاهرتز
  • پردازنده گرافیکی مجتمع Intel HD SGX545 GFX با پشتیبانی از ویدیوی 1080p در نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه و DirectX 9
  • ۲ گیگابایت حافظه رم LPDD2
  • حافظه داخلی 64 گیگابایت از نوع e-MMC و پشتیبانی از کارت حافظه microSD
  • نمایشگر ۱۰.۱ اینچ IPS با رزولوشن ۱۳۶۶ در ۷۶۸ پیکسل و نسبت ۱۶ به ۹، نور پس زمینه LED، ضد بازتاب نور و پشتیبانی لمسی از پنج انگشت به صورت همزمان
  • دوربین ۸ مگاپیکسل در پشت با فوکوس خودکار و دوربین جلوی ۲ مگاپیکسل برای مکالمات ویدیویی
  • دو اسپیکر استریو با توان ۱ وات و یک میکروفون به همراه قابلیت حذف نویز
  • قلم دیجیتایزر با دقت بالا
  • اتصالات وای‌فای، بلوتوث و امکان اتصال سیم‌کارت برای استفاده از شبکه HSPA+ نسل سوم
  • پشتیبانی از درگاه‌های USB 2.0، Mini HDMI، میکرو SD، کانکتور داک، جک هدفون ۳.۵ میلی‌متر
  • سنسورهای GPS، فطب‌نما، سنسور نور و سنسور نزدیکی
  • باتری ۴۲۰۰ میلی‌آمپرساعت
  • سیستم‌عامل ویندوز ۸ قابل ارتقاء به ویندوز ۸.۱
  • دارای قابلیت‌های نرم‌افزاری چون Office Home و Office Student، Evernote، Rara Accuweather و...
  • ابعاد ۲۵.۶ در ۱۷.۵ در ۰.۸۶ سانتیمتر و وزن ۵۹۰ گرم
  • قیمت تبلت لنوو ۲٫۴۴۰٫۰۰۰ تومان (به ۲٫۱۰۰٫۰۰۰ تومان کاهش یافت)

در لبه بالای دستگاه از راست به چپ، به ترتیب دکمه پاور/قفل صفحه، درگاه microSD و سیم‌کارت که با یک درپوش روی آن‌ها پوشیده شده و در سمت چپ آن نیز منفذ قرارگیری قلم دیجیتال این تبلت قابل مشاهده‌اند. لبه سمت چپ شکل و شمایل متفاوتی نسبت به لبه سمت راست دارد. به دلیل آن که در آن قلم دیجیتایزر قرار می‌گیرد، لبه سمت چپ کاملا گرد است که باعث کاربری ساده‌تر تبلت نیز می‌گردد. در بخش پایین لبه سمت چپ نیز یک پورت USB وجود دارد که روی آن را یک درپوش پوشانیده است و کمی پایین‌تر از آن هم یک پورت microUSB برای شارژ دستگاه قابل مشاهده است.

Lenovo Tablet Thinkpad 2

اما در بخش جلوی تبلت شاهد یک نمایشگر ۱۰.۱ اینچ IPS هستیم که حاشیه‌ نسبتا ضخیمی در اطراف آن وجود دارد. در حاشیه بالا یک دوربین ۲ مگاپیکسلی برای مکالمه ویدیویی و در زیر آن یک چراغ LED قرار داده شده است. در حاشیه سمت راست هم یک سنسور نورسنج نسبتاً بزرگ وجود دارد. این سنسور وظیفه تشخیص میزان نور محیط را برعهده دارد تا تبلت بتواند براساس آن،‌ شدت روشنایی نمایشگر تبلت را بصورت خودکار تنظیم کند. در حاشیه پایین دستگاه نیز یک دکمه گرد با لوگوی ویندوز قرار داده شده که همان دکمه استارتی است که در اکثر تبلت‌های ویندوزی مشاهده می‌کنیم.

این تبلت از زبان طراحی ساده اما منحصر به فرد لنوو بهره می‌برد که در اکثر محصولات سری تینک‌پد شاهد آن بوده‌ایم. بدنه پلاستیکی مات و یکپارچه آن نقطه قوت طراحی تبلت محسوب می‌شود؛ ولی لبه‌های شلوغ این دستگاه در همه جهات، کمی به زیبایی ظاهری آن آسیب وارد کرده است. این تبلت بسیار باریک و خوش‌دست است که تنها ۵۹۰ گرم وزن دارد و نسخه کامل سیستم‌عامل ویندوز ۸ یا ۸.۱ را اجرا می‌کند.

نمایشگر

تینک‌پد تبلت ۲ لنوو مجهز به یک نمایشگر ۱۰.۱ اینچی از نوع IPS است. این نمایشگر دارای رزولوشن نسبتاً پایین 1366 در 768 پیکسل بوده که در این ابعاد منجر به تراکم ۱۵۵ پیکسل بر اینچ می‌گردد. شاید بتوان مهم‌ترین نقطه ضعف این تبلت را رزولوشن پایین آن قلمداد کرد که انتظارات ما از یک محصول رده‌بالا را برآورده نمی‌کند.

تینک پد تبلت

از آنجایی که لنوو از یک پنل IPS LCD در این تبلت بهره برده، زاویه دید بسیار خوبی را در آن شاهد هستیم. تصویر در زوایای مختلف کیفیت نسبتاً ثابتی را ارائه می‌کند و رنگ‌های بهم ریخته نمی‌شوند. همچنین کنتراست تصویر این تبلت نیز بد نیست و آن را برای تماشای فیلم یا عکس در شرایطی خوبی قرار می‌دهد.

اما رزولوشن پایین، تنها مشکل صفحه‌نمایش این تبلت نیست؛ ایراد مهم دیگر نمایشگر تینک‌پد تبلت ۲، شدت روشنایی نسبتاً پایین آن است. در حالی که شدت روشنایی تصویر را در حالت بیشینه قرار داده بودیم، در زیر نور آفتاب و در محیط‌های پرنور نمی‌توانستیم محتوای مورد نظرمان را به راحتی مشاهده کنیم.

دوربین و اسپیکر

لنوو از یک دوربین ۸ مگاپیکسل که کیفیت متوسطی دارد در تینک‌پد تبلت ۲ بهره برده است. همان‌طور که  در تصاویر نمونه‌ی گرفته شده با این تبلت مشاهده می‌کنید، عکس‌های تهیه شده با این تبلت در مقایسه با سایر تبلت‌های هم‌رده‌اش، کیفیت قابل قبولی دارند. شاید عکاسی با یک تبلت ۱۰.۱ اینچی ویندوزی کمی عجیب به نظر برسد؛ ولی به هر حال در مواقع نیاز، دوربین این دستگاه نیز ناامیدتان نخواهد کرد و می‌توانید از آن برای ثبت تصاویر معمولی یا کپی‌برداری از اسناد استفاده کنید. فوکوس خودکار دوربین نیز عملکرد مناسبی دارند. البته در هنگام عکس‌برداری نمی‌توانید نتیجه فوکوس را مشاهده کنید که این بخش بیشتر به ضعف اپلیکیشن دوربین ویندوز مربوط می‌گردد، ولی پس از عکاسی و مشاهده آن متوجه فوکوس صحیح بر روی تصویر خواهید شد.

دوربین ۲ مگاپیکسلی جلوی دستگاه برای مکالمات ویدیویی در نظر گرفته شده و چندان به گرفتن عکس سلفی با آن دل نبندید!

همان طور که پیش‌تر گفتیم، لنوو از دو اسپیکر استریو در پشت این دستگاه استفاده نموده است. این اسپیکرهای کیفیت صدای نسبتاً خوبی را ارائه می‌کنند؛ اما حجم صدای خروجی آنها بسیار کم است. در واقع در آزمایشات متعددی که انجام دادیم، متوجه شدیم که در محیط‌های نسبتاً شلوغ تقریباً هیچ صدایی از تبلت به گوش نمی‌رسد. البته در محیط‌های بسته و ساکت می‌توان از آن برای تماشای فیلم یا گوش‌دادن به موسیقی استفاده کرد.

نرم‌افزار و قلم دیجیتایزر

تبلت ۲ تینک‌پد لنوو از سیستم‌عامل ویندوز ۸ مایکروسافت بهره می‌گیرد که امکان بروزرسانی آن به نسخه ۸.۱ نیز وجود دارد. به علاوه خریداران این تبلت می‌توانند نسخه Home یا Student مایکروسافت آفیس را بر روی تبلت خود به صورت رایگان نصب کنند. در داخل جعبه این دستگاه یک برگه حاوی کد سریال آفیس اورجینال وجود دارد تا کاربر بتواند از آن برای ایجاد، ویرایش و مشاهده اسناد اداری استفاده کند. همچنین اپلیکیشن‌هایی چون Evernote، Skitch و Rara برای پخش موسیقی یا AccuWeather برای گزارش آب و هوا و همچنین چندین اپلیکیشن دیگر به صورت پیش‌فرض بر روی آن وجود دارند.

Screenshot-7
Screenshot-2

Lenovo Companion اپلیکیشنی است که از طریق آن می‌توانید به تمام ابزارهای مفید برای تبلت‌تان مثل مرکز بروزرسانی و اشتراک‌گذاری فایل‌ها در محیطی ساده دسترسی داشته باشید.

Screenshot-8

QuickCast ابزاری برای نمایش محتوا روی دستگاه‌های مختلف است. از طریق این اپلیکیشن می‌توانید محتوای مورد نظرتان را روی پی‌سی یا یک تبلت ویندوزی دیگر نمایش دهید و بالعکس.

Screenshot-11

Hightail ابزاری مبتنی بر کلاد برای اشتراک‌گذاری فایل‌ها است. برای استفاده از این اپلیکیشن نیاز به یک حساب‌کاربری لنوو خواهید داشت.

Screenshot-10

لنوو به طور پیش‌فرض Norton Security، اپلیکیشن امنیتی کمپانی سیمانتک را بر روی تینک‌پد تبلت ۲ نصب کرده است. دیگر اپلیکیشن پیش‌فرض این تبلت، Zinio اپ نام‌آشنا برای مطالعه و خرید اشتراک مجلات است که چندان برای ما ایرانی‌ها قابل استفاده نیست.

Screenshot-15

ThinkPad Tablet 2 مجهز به یک قلم دیجیتایزر دقیق است که در لبه سمت چپ بدنه جاسازی شده تا همیشه آن راه همراه داشته باشید. البته کمی درآوردن قلم از جایش، دشوار است! سر این قلم به رنگ قرمز است تا از طراحی قرمز و مشکی تمام محصولات سری تینک‌پد لنوو پیروی کرده باشد. این قلم از جنس پلاستیک بوده و علاوه بر سبک‌بودن، ابعاد نسبتاً مناسبی دارد که باعث تجربه‌ی بهتر در هنگام یادداشت‌برداری می‌گردد. بر روی قلم یک دکمه قرار داده شده که مثل راست ‌کلیک ماوس عمل می‌کند. یا مثلاً در هنگام طراحی با نگه‌داشتن آن می‌توانید خطوط کشیده شده را پاک کنید.

Screenshot-5

وقتی قلم به صفحه‌نمایش نزدیک می‌شود، سیستم لمسی از کار می‌افتد تا قرار‌گرفتن دست شما بر روی صفحه مشکلی را ایجاد نکند و به راحتی بتوانید تجربه‌ای چون طراحی یا یادداشت‌برداری بر روی کاغذ را داشته باشید. در تستی که انجام دادیم، متوجه شدیم که کار با این قلم شباهت بسیار زیادی به کار با قلم محصولات سری گلکسی نوت سامسونگ دارد.

با تمام این اوصاف در مقایسه‌ای که انجام دادیم سه ایراد اساسی به یادداشت‌برداری با قلم در تینک‌پد تبلت ۲ وارد است. اولین موضوع این است که بر خلاف قلم‌های سری نوت سامسونگ، در تبلت ویندوزی جدید لنوو خبری از حساسیت نسبت به فشار دست وجود ندارد و ضخامت خطوط بر اساس میزان فشار وارد شده توسط کاربر تغییر نمی‌کند. دومین و مهم‌ترین ایرادی که می‌توان گرفت، فقدان اپلیکیشن‌های اختصاصی بهینه‌شده برای کار با قلم دیجیتایزر است. مثلاً در محصولات سری نوت سامسونگ می‌بینیم که اپلیکیشن‌ها و ترفندهای بسیاری برای استفاده از قلم در اشکال مختلف وجود دارد، ولی لنوو تقریباً هیچ اپلیکیشنی را برای استفاده صحیح و مناسب از قلم خود طراحی ننموده و به اپلیکیشن Paint مایکروسافت و قرار‌دادن اپلیکیشن Skitch اورنوت به طور پیش‌فرض در تبلت خود بسنده کرده است. سومین ایراد وارده به تجربه یادداشت‌برداری در تبلت ۲ تینک‌پد، دقت پایین در ترسیم خطوط است که موجب تکه‌تکه شدن خطوط می‌گردد.

در مجموع، قلم دیجیتایزر این تبلت عملکرد بسیار خوبی دارد و عمده‌ترین مسائلی که روی تجربه کاربری آن تاأثیر می‌گذارد به کمبود اپلیکیشن‌ها و رزولوشن پایین نمایشگر مربوط می‌شود.

بازده و عملکرد

تبلت تینک‌پد از پردازنده کم‌مصرف اتم اینتل بهره می‌برد. Z2760 از سری پردازنده‌های ۳۲ بیتی کلاور تریل است که در سه‌ماهه سوم ۲۰۱۲ معرفی شد. این پردازنده کمی قدیمی به نظر می‌رسد و هم‌اکنون اکثر تبلت‌های میان‌رده ویندوزی با پردازنده‌های اتم سری بی‌تریل روانه بازار می‌شوند. Z2760 که از لیتوگرافی ۳۲ نانومتری بهره می‌برد، دارای دو هسته پردازشی با فرکانس کلاک ۱.۸ گیگاهرتز و قابلیت هایپر‌ترد تا ۴ ترد همزمان است. این تراشه با یک پردازنده گرافیکی 533 مگاهرتزی مجتمع شده تا پکیج میان‌رده‌ای، برای استفاده در تبلت‌های رده متوسط ویندوزی باشد. لازم به ذکر است که تراشه گرافیکی این تبلت قادر به پشتیبانی از DirectX 9 است و نسخه‌های بالاتر رابط گرافیکی مایکروسافت را پشتیبانی نمی‌کند.

با این اوصاف نباید انتظار قدرت پردازشی بالایی از این محصول داشته باشید. اما اگر به دنبال یک تبلت ویندوزی برای کارهای روزمره مثل وب‌گردی، کار با نرم‌افزارهای بسته آفیس مایکروسافت، مرور شبکه‌های اجتماعی، بازی‌های ساده و به طور کلی اجرای نرم‌افزارهای ویندوزی سبک باشید، این تبلت پاسخگوی نیازتان خواهد بود. در ادامه می‌توانید نتایج بنچمارک‌های تینک‌پد تبلت ۲ را مشاهده کنید: به دلیل عدم پشتیبانی از DirectX 10 نتوانستیم بنچمارک‌های 3DMark 2011 و 3DMark 2013 را روی این تبلت اجرا نماییم.

لپ‌تاپ

3D Mark 2006

PC Mark 2007

3D Mark 2011

Nova

Bench

3D Mark 2013

Ice / Cloud / Fire

Lenovo ThinkPad Tablet 2

463

1,215

-

222

-

Asus ET2321 AIO

8,807

3,784

1,893

654

12,230 / 4,494 / 1,032

Acer Aspire S7 2013

6,166

5,408

903

689

16,365 / 4,634 / 706

Lenovo T430

9,792

2,704

1,218

778

33,519 / 3,663 / 489

Fujitsu AH552/SL

 5,580

 2,988

 661

 

 

TransformerBook TX 300 - i5

 2,081

2,450

550

 

 

Samsung 550P5C-S02

13,038

2,239

2,359

 

 

Samsung 900X3C-A02

5,520

3,630

 543

 

 

Sony VPC-SA33GX/BI

3,768

3,246

 

 

 

Samsung 530U3C-A02

 3,815

 1,288

 

 

 

Samsung 300E5Z-A01

6,073

1,788

 

 

 

Samsung 530U2A

3,061

1,491

 

 

 

Asus K53SV

9,348

2,282

 

 

 

15.6 - Samsung Series 7

9,720

2,282

 

 

 

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، این تبلت چندان از لحاظ قدرت پردازشی قابل مقایسه با لپ‌تاپ‌ها و پی‌سی‌ها نیست.

لازم به ذکر است که ما نتوانستیم با اتصال این تبلت به کامپیوتر از طریق پورت microUSB، به فایل‌های آن دسترسی پیدا کنیم و به نظر می‌رسد این پورت فقط برای شارژ دستگاه تعبیه شده است. همچنین پورت USB تبلت ۲ تینک‌پد نمی‌تواند یک هارد دیسک پرتابل را تغذیه کند؛ اما امکان اتصال دیسک‌‌سخت‌های خارجی مجهز به برق مجزا یا فلش‌مموری‌ها وجود دارد.

این تبلت دارای ۶۴ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی است که از آن ۴۶.۵ گیگابایت در دسترس کاربر قرار دارد. بنابراین بهره‌گیری کاربر از یک حافظه microSD با ظرفیت بالا در این تبلت امری ضروری به نظر می‌رسد.

در زیر می‌توانید نتایج تست HD Tune Pro در این تبلت را در مقایسه با محصولات ویندوزی قبلی مقایسه شده در زومیت مشاهده نمایید. این آزمایش به سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات بر روی حافظه ذخیره‌سازی می‌پردازند:

لپ‌تاپ / سرعت انتقال اطلاعات

نوع حافظه

حداکثر سرعت

حداقل سرعت

میانگین

Lenovo ThinkPad Tablet 2

e-MMC

54.2MB/s

23.9MB/s

50.5MB/s

ET2321 INTH

HDD

190.2MB/s

23.0MB/s

138.5MB/s

Asus N550JV

HDD

107.5MB/s

18.3MB/s

80.5MB/s

Acer Aspire S7 2013

SSD

932.6MB/s

766.6MB/s

915.8MB/s

Lenovo T430

HDD

135.0MB/s

5.5MB/s

96.2MB/s

Fujitsu AH552/SL

HDD

 86.7MB/s

 8.1MB/s

 70.3MB/s

 

TransformerBook TX 300

SSD+HDD

 229.0MB/s

 178.7MB/s

 213.3MB/s

Samsung 550P5C-S02

HDD

 112.3MB/s

 0.9MB/s

 76.9MB/s

Samsung 900X3C-A02

SSD

328.1MB/s

300.4MB/s

305.1MB/s

Sony VPCSA33GX/BI

SSD

 177.8MB/s

149.5MB/s

129.9MB/s

Samsung 530UC

SSD

 332MB/s

 217MB/s

 278.4MB/s

Samsung 350U2A

HDD

 87.4MB/s

 33.2MB/s

 66.5MB/s

Asus K53V

HDD

 92Mb/s

 22MB/s

 75MB/s

Samsung 300E5Z

HDD

106MB/s

1.2MB/s

68.9MB/s

همان‌طور که انتظار می‌رفت سرعت خواندن و نوشتن دیتا در این تبلت نیز نسبت به لپ‌تاپ‌ها پایین‌تر است. زمانی که این موضوع را با اولترابوکی چون Aspire S7 ایسر که از یک SSD نوع RAID 0 بهره می‌برد مقایسه می‌کنیم، بیشتر به تفاوت‌های آنها پی می‌بریم.

باتری

تینک‌پد تبلت ۲ مجهز به یک باتری ۴۲۰۰ میلی‌آمپرساعت است که برای یک تبلت در این ابعاد کوچک به نظر می‌رسد. لنوو ادعا کرده که این تبلت تا ۱۰ ساعت در استفاده روزمره دوام می‌آورد. ما در استفاده روزمره که به وبگردی و استفاده از چندین اپلیکیشن و دانلود چند نرم‌افزار محدود می‌شد، بیش از ۹ ساعت بدون نیاز به شارژ مجدد با این تبلت کار کردیم. در حالت استندبای این تبلت مصرف بسیار پایینی دارد که احتمالاً نشان‌دهنده بهینه‌سازی‌های اعمال شده در پردازنده اتم اینتل است که در آن جریانات نشتی تا حد امکان کاهش یافته‌اند. لنوو ادعا می‌کند که این تبلت در حالت استندبای به مدت ۲۵ روز دوام می‌آورد.

Thinkpad Tablet 2

با توجه به این که با یک تبلت با ویندوز پرو روبرو هستیم، باید این تبلت را از لحاظ عمر باتری در زمره بهترین تبلت‌های ویندوزی قرار دهیم.

متأسفانه به دلیل محدودیت‌های تراشه گرافیکی این تبلت، نتوانستیم آزمایش Battery Eater را روی آن اجرا کنیم؛ ولی در آزمایش پخش فیلم همیشگی ما نیز این تبلت سربلند ظاهر شد. طبق معمول تمام اتصالات و ارتباطات تبلت را خاموش کرده، سیم‌کارت را از آن خارج نموده، روشنایی تصویر را روی ۵۰ درصد تنظیم کرده و به پخش فیلم HD همیشگی‌مان پرداختیم. در این حالت باتری تینک‌پد تبلت ۲ توانست حدود ۷ ساعت و ۲۰ دقیقه دوام آورده و بی‌نیاز به شارژ مجدد چندین بار فیلم ما را پشت سر هم پخش نماید.

جمع‌بندی

ThinkPad Tablet 2 لنوو یک تبلت ویندوزی رده متوسط با طراحی قابل قبول، نمایشگری نه چندان خوب با نور پس زمینه‌ی کم و پردازنده‌ای نسبتاً قدیمی اما کارآمد است. شاید مهم‌ترین ایراد در سخت‌افزار این تبلت مربوط به پردازنده گرافیکی مجتمع آن باشد که از DirectX 10 پشتیبانی نمی‌کند.

تبلت ویندوزی لنوو

شما با خرید این تبلت، سیستم‌عامل ویندوز ۸ و بسته مایکروسافت آفیس را به رایگان در اختیار خواهید داشت و می‌توانید آنها را بر روی تبلت خود نصب نموده و استفاده کنید. به لطف پردازنده اتم کلاور تریل این تبلت، حرکت در منوها و اجرای اپلیکیشن‌های ساده، به نرمی صورت می‌پذیرد؛ ولی نباید انتظار اجرای بازی‌های گرافیکی یا نرم‌افزارهای سنگین را در این تبلت داشته باشید.

قلم دیجیتایزر دقت مناسبی دارد؛ ولی کمبود اپلیکیشن‌های اختصاصی برای بهره‌گیری از قابلیت‌های این قلم حس می‌شود. دوربین دستگاه کیفیت متوسطی دارد و می‌تواند پاسخگوی نیازهای کاربر باشد. کیفیت صدای خروجی مناسب است؛ اما حجم صدا بسیار پایین است. نمایشگر با رزولوشن پایین و روشنایی کم، به همراه حجم صدای محدود و گرافیک متوسط، نشان می‌دهند که این تبلت یک دستگاه مناسب برای مصرف مالتی‌مدیا نبوده و می‌توان آن را یک تبلت اداری میان‌رده قلمداد کرد. پس اگر به دنبال یک محصول برای تماشای فیلم، بازی و گوش‌دادن به موسیقی هستید، شاید بهتر باشد به سراغ محصولی همچون آیپد یا تبلت‌های رده بالای اندرویدی بروید.

مهم‌ترین مزیت تینک‌پد تبلت ۲ نسبت به این تبلت‌ها، بهره‌گیری از سیستم‌عامل ویندوز ۸ است که آن را به ابزاری نسبتاً مناسب برای مدیران و کارمندان شرکتی تبدیل می‌کند. با تمام این اوصاف می‌توان گفت که شاید این ویژگی‌های میان‌رده (به غیر از عمر باتری عالی) چندان با قیمت دو میلیون و چهارصد هزار تومانی دستگاه همخوانی نداشته باشد! قیمت این دستگاه به تازگی به ۲٫۱۰۰٫۰۰۰ تومان کاهش یافته که آن را به دستگاهی نسبتا خوش‌قیمت تبدیل می‌نماید.

نقاط قوت

  • سبک، باریک و خوش ساخت
  • طول عمر باتری مناسب
  • سیستم‌عامل ویندوز ۸ و آفیس
  • امکان اجرای اپلیکیشن‌های سنتی تحت محیط دسکتاپ
  • دوربین مناسب

نقاط ضعف

  • رزولوشن پایین صفحه‌نمایش
  • اسپیکرهای ضعیف
  • پردازنده نه چندان قوی
  • تعداد محدود اپلیکیشن‌های لمسی اکوسیستم ویندوز مخصوصاً در بخش سرگرمی
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات