اکثر درایوهای HDD پس از سه سال معیوب می‌شوند

یک‌شنبه ۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
قطعات داخلی هارد درایو HDD از نمای نزدیک
بر اساس یک گزارش جدید، درایوهای ذخیره‌سازی HDD پس از گذشت تقریباً سه سال، دچار خرابی می‌شوند.
تبلیغات

شرکت بک‌بلیز که در حوزه‌ی فضای ذخیره‌سازی ابری فعالیت می‌کند، در سال‌های اخیر گزارش‌هایی با محوریت هارد درایوها منتشر کرده است تا مشخص کند که کدام‌یک از شرکت‌ها بهترین درایوهای ذخیره‌سازی را در دسترس مشتریان قرار داده‌اند. این گزارش‌ها افزون‌بر درایوهای سالم، بررسی می‌کنند که چه تعداد از درایوها در گذر زمان معیوب شده‌اند.

در همین راستا یک شرکت فعال در حوزه‌ی بازیابی داده‌ها، مطالعه‌ای بر اساس تعداد درایوهای معیوبی که از مشتریان دریافت کرده، انجام داده است. این مطالعه نشان می‌دهد که به‌طور میانگین هر هارد درایو پس از نزدیک‌ به سه سال خراب می‌شود. این بدین معنی نیست که تمامی درایوهای HDD پس از سه سال معیوب می‌شوند، بلکه اگر قرار باشد یک درایو معیوب شود، احتمال خراب شدنش در بازه‌ی زمانی سه ساله بسیار بیشتر است.

گزارش‌های شرکت بک‌بلیز شامل بررسی صدها هزار درایو می‌شود، اما شرکت آمریکایی Secure Data Recovery تنها ۲٬۰۰۷ هارد درایو معیوب را بررسی کرده است. Secure Data Recovery درایوها را بر اساس دو دسته معیارِ قابل‌پیش‌بینی (مدت‌زمان روشن شدن درایو و موارد این‌چنینی) و غیرقابل‌پیش‌بینی (بدافزار، استفاده‌ی نامناسب از درایو و...) مورد بررسی قرار داد.

آمار خرابی حافظه ذخیره سازی اچ دی دی HDD بر اساس شرکت

بر اساس گزارش اکستریم‌تک، در مطالعه‌ی اخیر درایوهای ۶ شرکت بررسی شدند. بیشترین سهم خرابی (۵۷ درصد) به وسترن دیجیتال تعلق داشت که ۴۷ درصد شامل درایوهای خود این شرکت و ۱۰ درصد شامل درایوهای Hitachi است که تحت مالکیت وسترن دیجیتال قرار دارد.

۲۸ درصد خرابی به سیگیت، هشت درصد به توشیبا و ۶ درصد به سامسونگ ارتباط داشت. همچنین یک درصد از خرابی در درایوهای شرکت Maxtor دیده شد. ظرفیت این درایوهای HDD بین ۴۰ گیگابایت تا ۱ ترابایت بود.

آمار خرابی حافظه HDD در گذر زمان

مطابق‌ با بررسی Secure Data Recovery، درایوهای معیوب به‌طور میانگین ۲۵٬۲۳۳ ساعت روشن بوده‌اند که معادل ۱٬۰۵۱ روز یا دو سال و ۱۰ ماه است. در این بازه‌ی زمانی تعداد بخش‌های معیوب روی درایو به ۱٬۵۴۸ مورد رسید. این عدد در نگاه اول ترسناک است، اما نباید فراموش کنید که درایو یک ترابایتی تقریباً دو میلیارد بخش مجزا دارد.

بهترین حافظه SSD بازار از ۵۰۰ هزار تومان تا ۴ میلیون تومان [آذر ماه ۱۴۰۱]
بهترین حافظه SSD بازار از ۵۰۰ هزار تومان تا ۴ میلیون تومان [آذر ماه ۱۴۰۱]
مطالعه '22

جالب‌ترین یافته‌ی Secure Data Recovery این است که درایوهای قبل از سال ۲۰۱۵ در مقایسه‌ با مدل‌های جدید، باکیفیت‌تر بوده‌اند. در گذر زمان پیشرفت‌های فنی بیشتری به دست آمده و همین موضوع باعث شده است درایوها پیچیده‌تر شوند و احتمال خرابی آ‌ن‌ها بالا برود. درایوهای سنتی CMR قابل‌اتکاتر از درایوهای جدیدتر SMR هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات