اینترنال هارد در باکس هارد

چگونه هارد اینترنال را به اکسترنال تبدیل کنیم؟

دوشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۰مطالعه 8 دقیقه
هارد اکسترنال معمولا با قیمت بالایی به فروش می‌رسند؛ اما اگر هارد اینترنال قدیمی داشته باشید، می‌توانید به‌راحتی، آن را به هارد اکسترنال تبدیل کنید.
تبلیغات

یکی از مشکلات رایج‌ هنگام خرید هارد کامپیوتر، انتخاب میان هارد اکسترنال و هارد اینترنال است. هر دو نوع هارد مزایا و معایب خاص خود را دارند. هارد اینترنال برای زمانی که به انتقال داده‌ها نیازی نداشته باشید، انتخاب بسیار مناسبی است و درمقابل هاردهای اکسترنال قابلیت جابه‌جایی دارند.

حال اگر بتوان هارد‌ اینترنالی را به‌گونه‌ای به هارد اکسترنال تبدیل کرد، می‌توان از مزایای هر دو در یک قالب بهره برد. در این مقاله‌ی زومیت، روش‌های تبدیل هارد اینترنال به هارد اکسترنال را معرفی و شما را با کاربردها و نکاتی آشنا می‌کنیم که باید قبل از این اقدام در نظر بگیرید.

هارد اینترنال در‌مقایسه‌با هارد اکسترنال

هارد‌‌ دیسک‌های کامپیوترها چه از نوع اینترنال باشند چه از نوع اکسترنال، هر دو برای ذخیره‌سازی داده به‌کار می‌روند. زمانی‌که دستگاه ذخیره‌سازی داده مستقیماً به مادربرد متصل شود، به آن حافظه‌ی داخلی یا هارد اینترنال می‌گویند و هنگامی‌که دستگاه ذخیره‌سازی با کابل خارجی به مادربرد متصل شود، به آن حافظه‌ی خارجی یا هارد اکسترنال می‌گویند.

وقتی از سرعت سخن به‌میان می‌آید، هاردهای اینترنال، به‌خصوص درایوهای NVMe، بهترین سرعت را ارائه می‌دهند. این هاردها به مادربرد و پردازنده نزدیک هستند و درنتیجه، داده‌ها را سریع‌تر انتقال می‌دهند. درمقابل، هاردهای اکسترنال معمولاً کُندتر هستند و اگر پوشش مناسبی نداشته باشند، آسیب‌پذیرترند.

مزایا و معایب هارد‌های اینترنال

هاردهای اینترنال داخل کیس کامپیوترها یا بدنه لپ‌تاپ‌ها نصب می‌شوند و از برق سیستم برای عملکرد خود استفاده می‌کنند. این هاردها به‌راحتی در‌دسترس قرار ندارند و قابل‌حمل هم نیستند و ازآن‌جا‌که داخل سیستم قرار می‌گیرند، معمولا ضد‌ضربه یا ضدآب هم نیستند؛ البته تا وقتی نخواهید آن‌ها را از کیس خارج کنید، این آسیب‌پذیری‌ها مشکلی برای هارد اینترنال ایجاد نمی‌کنند.

مزایای هارد اینترنال

  • سرعت بیشتر انتقال داده‌ها
  • فضای ذخیره‌سازی بیشتر
  • وابستگی عمر و دوام به تعداد خواندن‌ و نوشتن
  • مقاوم‌تر در‌برابر آسیب‌‌های فیزیکی

معایب هارد اینترنال

  • جابه‌جایی و تعویض دشوار
  • پرتابل‌نبودن

مزایا و معایب هارد اکسترنال

مهم‌ترین ویژگی هاردهای اکسترنال پرتابل‌بودن آن‌ها است. معمولاً قطعات این نوع هارد را ضدضربه، ضد‌آب، ضد‌شوک و مقاوم‌تر می‌سازند تا در زمان جابه‌جایی آسیبی به داده‌ها وارد نشود. برق مورد‌نیاز این نوع هارد هم با کابل‌های USB و اتصال آن به سیستم تأمین می‌شود.

مزایای هارد اکسترنال

  • پرتابل‌بودن و امکان اتصال به هر کامپیوتری که از USB استفاده کند
  • نیاز‌نداشتن به نصب و Install روی کامپیوتر
  • استفاده از آن برای آزادکردن فضای ذخیره‌سازی کامپیوتر
  • قیمت ارزان‌تر از هارد اینترنال به‌دلیل استفاده از فناوری قدیمی‌تر

معایب هارد اکسترنال

  • محاسبه‌ی قیمت با هر ترابایت یا گیگابایت فضای ذخیره‌سازی

مزایای تبدیل هارد اینترنال به هارد اکسترنال

هارد اینترنالِ کامپیوتر معمولاً اطلاعات مهم و زیادی در خود ذخیره می‌کند و گاهی ممکن است به این اطلاعات در مکانی دیگر یا در سفر نیاز پیدا کنید یا کامپیوترتان به‌دلایل سخت‌افزاری خراب شده باشد و بخواهید داده‌های هارد اینترنال آن را به سیستمی جدید انتقال دهید. در چنین شرایطی، بهترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین راه برای جابه‌جایی داده‌ها و حفاظت از آن‌ها تبدیل همان هارد اینترنال به هاردی اکسترنال است.

معایب تبدیل هارد اینترنال به هارد اکسترنال

زمانی‌که هارد اینترنالی را به هاردی اکسترنال تبدیل می‌کنید، ممکن است همان پرتابل‌شدن و حرکت‌ زیاد به آن آسیب برساند. علاوه‌بر‌این‌، وصل و قطع کردن منبع تغذیه برای هارد‌های اینترنال مضر است و عمرِ آن را تا حدودی کاهش می‌دهد.

روش‌های تبدیل هارد اینترنال به هارد اکسترنال

برای تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال، ابتدا باید مطمئن شوید هارد اینترنال شما قابلیت تبدیل‌شدن به هارد اکسترنال را دارد و از تفاوت‌های هارد اینترنال ۲٫۵ اینچی با ۳٫۵ اینچی آگاه باشید.

ابعاد

هاردهای اینترنال معمولاً به دو دسته‌ی ۲٫۵ اینچی (هارد لپ‌تاپی) و ۳٫۵ اینچی تقسیم می‌شوند که عرض اولی ۲٫۵ اینچ (۶٫۳۵ سانتی‌متر) و عرض دومی ۸٫۸۹ سانتی‌متر است.

هارد ۲٫۵ اینچی و ۳٫۵ اینچی

اکثر هاردهای اینترنال ۲٫۵ اینچی ارتفاعی برابر ۹٫۵ میلی‌متری دارند و ارتفاع برخی دیگر هم ممکن است به ۱۲٫۵ میلی‌متر هم برسد؛ اما طبیعی است که وزن این هارد‌ها از هارد‌های ۳٫۵ به‌مراتب کمتر باشد. دقت کنید که هاردهای اینترنال ۲٫۵ اینچی معمولاً سرعت کمتری در‌مقایسه‌با هاردهای اینترنال ۳٫۵ اینچی دارند.

اتصال

هاردها با استانداردهای اتصال متفاوتی به مادربرد وصل می‌شوند. در حالت عادی و اگر نخواهید هارد اینترنال خود را از کیس خارج کنید، این موضوع اهمیت زیادی برایتان نخواهد داشت؛ اما اگر قصد داشته باشید تا هارد اینترنال خود را عوض یا آن را به هاردی اکسترنال تبدیل کنید، اطلاع‌داشتن از نوع رابط هارد اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

اتصال‌های مختلف هارد

SATA و PATA و NVMe به اینترفیس یا رابطی اشاره می‌کند که برای اتصال هارد به مادربرد کامپیوتر استفاده می‌شود. در میان این سه رابط، پاتا یا IDE از همه قدیمی‌تر و NVMe از همه جدیدتر است. رابط اتصال ساتا معمولاً دو اتصال تخت دارد و رابط‌های پاتا به دو اتصال با پین‌های متعدد مجهز هستند و رابط NVMe‌ هم از رابط PCIe استفاده می‌کند که پهنای باند بسیار زیادی دراختیار شما می‌گذارد.

توصیه می‌کنیم قبل از شروع انجام فرایند تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال، شرط احتیاط را رعایت کنید و از داده‌های مهمتان بک‌‌آپ بگیرید. تا این‌جا درباره‌ی تفاوت‌های هارد اینترنال با هارد اکسترنال و مزایا و معایب تبدیل اولی به دومی صحبت کردیم. در‌ادامه، روش‌های تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال را معرفی می‌کنیم.

کابل‌های تبدیل هارد

استفاده از کابل‌ معمولاً ارزان‌ترین راه برای تبدیل هارد اینترنال به هارد اکسترنال است. این کابل‌ها از یک سمت به سوکت هارد (بسته به نوعِ آن) مجهز هستند و از سمت دیگر از‌طریق پورت USB به سیستم متصل می‌شوند. کابل‌ها بسته به نوع هارد به دو دسته‌ی مبدل ۳٫۵ و ۲٫۵ اینچی تقسیم‌ می‌شوند.

کابل برای تبدیل

مبدل‌ هارد ۳٫۵ اینچی

اگر هارد اینترنالی که می‌خواهید آن را به هارد اکسترنال تبدیل کنید، قبلاً روی کامپیوتر دسکتاپ نصب بوده است، برای تبدیل آن از‌طریق کابل باید از مبدل‌ ۳٫۵ اینچی استفاده کنید. برای این کار، یک سر کابل به هارد اینترنالِ مدنظر و طرف دیگر آن را به دستگاه وصل کنید.

مبدل هارد ۲٫۵ اینچی

اگر هارد اینترنالِ شما از لپ‌تاپی جدا شده باشد، برای تبدیل آن به کابل مبدلی ۲٫۵ اینچی نیاز دارید. برخی از این مبدل‌ها فقط یک رابط USB و برخی دیگر دو رابط USB دارند که از یکی برای انتقال داده و از دیگری برای تأمین برق موردنیاز هارد استفاده می‌‌شود.

کابل تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال

شایان ذکر است در کابل‌های مبدلی که دو رابط USB دارند، دیگر به آداپتور نیازی نخواهید داشت و برای تأمین برق مورد‌نیاز هارد، باید هر دو سر USB را به پورت‌های سیستم متصل کرد.

قاب مخصوص یا باکسِ هارد

قاب‌های مخصوص یا باکسِ هارد محفظه‌های مخصوصی هستند که هاردِ اینترنال درون آن‌ها قرار می‌گیرد و به‌کمک رابط‌های اتصال متنوعی که این قاب‌ها دارند، مانند USB Type-C یا لایتنینگ به سیستم وصل می‌شود.

هارد باکس برای تبدیل اینترنال به اکسترنال

این قاب‌ها در طرح‌ها و جنس‌های متنوع (پلاستیکی یا آلومینیومی) و قابلیت‌های مختلفی در بازار عرضه می‌شوند. برای مثال، برخی به ضربه‌گیر سیلیکونی مجهز هستند و برخی نیز واشرهای مخصوصی برای افزایش مقاومت در‌برابر نفوذ آب و رطوبت و گرد‌و‌غبار دارند.

برای استفاده از قاب مخصوص هارد، کافی است تا هارد اینترنال را از کیس خارج کنید و بعد از بازکردنِ کاورِ روی قاب، با‌توجه‌به محل قرار‌گرفتن رابط‌های اتصال، هارد را درون باکس قرار دهید. سپس، پیچ کاورِ قاب را ببندید. بسته به نوع قاب و ۲٫۵ یا ۳٫۵ اینچی‌بودن هارد اینترنال، ممکن است سوکت برق نیز روی بدنه‌ی قاب وجود داشته باشد که در‌این‌صورت باید با استفاده از آداپتور برق موردنیاز این قاب را نیر تأمین کرد.

هارد باکس شفاف برای تبدیل اینترنال به اکسترنال

باکس‌های دارای آداپتور معمولاً انتخاب بهتری به‌حساب می‌آیند؛ چرا‌که تأمین برق در تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال، بسیار اهمیت دارد و باکس‌های فاقد آداپتور ممکن است در تأمین برق موردنیاز خود ازطریق USB‌، با مشکلاتی رو‌به‌رو شوند.

داک تبدیل هارد

استفاده از داک استیشن یا داکِ هارد یکی دیگر از روش‌های تبدیل هارد اینترنال به هارد اکسترنال است. داک‌ هاردها معمولاً از از هاردهای قدیمی با پورت IDE پشتیبانی نمی‌کنند و تنها با رابط اتصال ساتا سازگار هستند؛ اما در‌کنار این محدودیت‌ها، امکان نصب دو یا چند هارد اینترنال را فراهم می‌کند و هر دو نوع هارد اینترنال ۲٫۵ و ۳٫۵ اینچی را نیز می‌توان در آن‌ها قرار داد.

داک هارد

برای تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال با داک‌ استیشن، کافی است تا هارد را از کیس خارج کنید و آن را با‌توجه‌به قسمت و جهت رابط‌های اتصال، درون داک قرار دهید. اکثر داک‌های تبدیل هارد به سوکت برق مجهز هستند و برای استفاده از آن‌ها به پریز برق نیاز خواهید داشت.

برد تبدیل هارد

یکی دیگر از راه‌های تبدیل هارد اینترنال به هارد اکسترنال، استفاده از بردهای آماده است. این بردها رابط USB دارند و ابعاد آن‌ها بسیار کوچک است، تا جایی که شاید حتی بتوان آن‌ها را در جیب خود جا دهید.

برد تبدیل

بردهای تبدیل هارد اغلب برای هارد‌های NVMe به‌کار برده می‌شوند. علاوه‌بر‌این، اکثر بردها ورودی برق ندارند؛ پس نمی‌توان از آن‌ها برای تبدیل هاردهای اینترنال ۳٫۵ اینچی استفاده کرد.

سخن پایانی

برای تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال قبل از هر اقدامی، از سالم‌بودن هارد و ابعاد و نوع اینترفیس آن اطلاع پیدا کنید. استفاده از کابل‌های مبدل به USB معمولاً ارزان‌ترین و آسان‌ترین روش تبدیل هستند و باکس هاردها نیز به‌عنوان روشی اصولی‌ و گران به‌حساب می‌‌آیند.

برای تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال، بهتر است ابتدا سراغ هارد‌های قدیمی‌تر بروید و حتماً از اطلاعات مهم خود پشتیان‌گیری کنید.

سوالات متداول زومیت

  • چه روش‌هایی برای تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال وجود دارد؟

    درمجموع، چهار روش برای تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال وجود دارد: استفاده از کابل‌های مبدل، قاب مخصوص یا باکسِ هارد، داک تبدیل هارد و برد تبدیل هارد.

  • تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال چه معایبی دارد؟

    زمانی‌که هارد اینترنال را به هارد اکسترنال تبدیل می‌کنید، خطرهای ناشی از جابه‌جایی و قطع و وصل شدن منبع تغذیه باعث کاهش عمرِ این هاردها می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات