عجیب اما واقعی؛ این موسیقی قدیمی باعث کرش کردن هارد درایو می‌شود

جمعه ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
در یافته‌ای عجیب که شاید در نگاه اول باورپذیر نباشد،‌ مهندس نرم‌افزار مایکروسافت متوجه شده که پخش یک موسیقی خاص روی هارد درایوهای قدیمی باعث کرش کردن لپ تاپ می‌شود.
تبلیغات

براساس آنچه Ars Technica می‌نویسد، شماری از لپ تاپ های قدیمی دوران ویندوز XP که دارای هارد درایوهای مجهز به دیسک چرخان با سرعت ۵٬۴۰۰RPM هستند، پس از اجرای آهنگ «ملت ریتم» جنت جکسون کرش می‌کنند. این آهنگ در سال ۱۹۸۹ به محبوبیت بسیار زیادی دست پیدا کرده بود.

ریموند چِن، مهندس نرم‌افزار مایکروسافت، در پست جدیدی که روی وبلاگ شرکت ردموندی منتشر کرده از جزئیات آسیب‌پذیری موردبحث پرده برداشته است. او می‌گوید این آسیب‌پذیری حتی کد CVE رسمی دریافت کرده تا اعتبار بیشتری داشته باشد.

براساس گفته‌ی ریموند چن، «یک تولیدکننده‌ی بزرگ کامپیوتر» اولین بار موفق به کشف آسیب‌پذیری CVE-2022-38392 شد. این آسیب‌پذیری لپ تاپی را که در حال پخش موسیقی ملت ریتم باشد تحت تأثیر قرار می‌دهد و نکته‌ی جالب‌تر این است که روی لپ تاپ‌های مجاور نیز اثر می‌گذارد.

مدل خاصی از هارد درایو که فعلاً نام تولیدکننده‌اش را نمی‌دانیم، بر اثر اجرای موسیقی ملت ریتم کرش می‌کند. ظاهراً این موسیقی از همان «فرکانس رزونانت طبیعی» هارد درایو استفاده می‌کند و موجب اختلال در عملکرد آن می‌شود.

هر فردی که بخواهد به‌طور مستقل مشکل یادشده را بازسازی کند با موانع زیادی روبه‌رو است، چون اولاً لپ‌تاپ‌هایی که چنین مشکلی دارند بسیار قدیمی‌اند و اکنون در بازار پیدا نمی‌شوند و دوماً مدل دقیق هارد درایو و کامپیوترهای متأثر از آسیب‌پذیری CVE-2022-38392 اعلام نشده است.

پرونده‌ی این آسیب‌پذیری در دیتابیس CVE اعلام می‌کند هارد درایو موردبحث در سال ۲۰۰۵ در لپ تاپ ها حضور پیدا کرده است. گفته می‌شود که در آن زمان شرکت تولیدکننده‌ی لپ تاپ توانسته مشکل را تا حدی رفع کند.

ریموند چن می‌گوید شرکت یادشده نوعی فیلتر ویژه به صدا اضافه کرد تا در جریان پخش موسیقی ملت ریتم، فرکانس‌هایی که باعث تداخل در عملکرد هارد درایو می‌شوند شناسایی و حذف شوند. البته این کار، مشکل را به‌طور کامل حل نکرد. چون حتی لپ‌تاپ‌هایی که از این تکنیک بهره می‌گرفتند نیز در صورت قرارگیری در کنار لپ تاپ دیگری که مشغول پخش موسیقی ملت ریتم بود، کرش می‌کردند.

موسیقی ملت ریتم تا اوایل سال ۲۰۰۰ محبوبیت خود را از دست داد و به همین دلیل مشکل موجود در هارد درایوهای سال ۲۰۰۵ هرگز به مشکلی گسترده و خبرساز تبدیل نشد.

تماشا در یوتیوب | تماشا در آپارات

یک ویدیوی محبوب و قدیمی در یوتیوب نشان می‌دهد که فرکانس‌های صوتی برخلاف تصور عموم می‌توانند در عملکرد هارد درایوهای چرخان اختلال ایجاد کنند. در ویدیوی یادشده مردی را می‌بینیم که با داد زدن، میزان تأخیر هارد دیسک را افزایش می‌دهد و عملکرد را ضعیف می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات