فایزون درایو SSD PCIe 5.0 را با سرعت سرسام‌آور ۱۲ گیگابایت‌برثانیه به نمایش گذاشت

یک‌شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
فایزون SSD PCIe 5.0 جدیدی را برپایه‌ی کنترلر PS5026-E26 به نمایش گذاشته که به سرعت تحسین‌برانگیز ۱۲ گیگابایت‌برثانیه دست پیدا می‌کند.
تبلیغات

فایزون به‌تازگی یک درایو SSD مرجع مبتنی‌بر رابط PCIe 5.0 را به نمایش گذاشته که در آن ساخت آن از کنترلر جدید PS5026-E26 به‌همراه یک ترابایت حافظه‌ی 3D TLC NAND مایکرون استفاده شده است. براساس گزارش تک‌اسپات، درایو SSD یادشده در بنچمارک CrystalDiskMark توانست به سرعت خواندن متوالی بیش از ۱۲ گیگابایت‌برثانیه و سرعت نوشتن متوالی تقریباً ۱۰ گیگابایت‌برثانیه دست پیدا کند.

درحال‌حاضر درایوهای رده‌بالای PCIe 4.0 سرعت خواندن و نوشتن تقریباً هفت گیگابایت‌برثانیه دارند و با در نظر گرفتن این موضوع،‌ سرعت‌هایی که درایو جدید فایزون به آن‌ها دست پیدا کرده تحسین‌برانگیز است.

در همین حین سرعت خواندن تصادفی 4K در QD1 که معیار مهم‌تری برای استفاده‌ی روزمره به حساب می‌آید به حدوداً ۱۶٬۰۰۰ آی‌آپس (IOPS) محدود شده است. درایوهایی نظیر Samsung 980 Pro در این زمینه می‌توانند به ۲۲٬۰۰۰ آی‌آپس هم دست پیدا کنند. البته احتمال بهبود عدد یادشده برای درایو فایزون در هنگام عرضه به بازار وجود دارد.

بنچمارک درایو SSD فایزون با کنترلر E26

PS5026-E26 فایزون نخستین کنترلر PCIe 5.0 این شرکت است و به‌همراه دو هسته‌ی ARM Cortex-R5 و سه شتاب‌دهنده‌ی CoXProcessor 2.0 و برپایه‌ی لیتوگرافی ۱۲ نانومتری TSMC تولید می‌شود. این کنترلر از حافظه‌ی فلش TLC و QLC NAND با سرعت انتقال داده‌ی حداکثر ۲٬۴۰۰ مگاترنسفربرثانیه استفاده می‌کند.

به‌نظر می‌رسد نمونه‌ی مهندسی فایزون از فرم‌فکتور M.2 2580 استفاده می‌کند، این در حالی است که اکثر درایوهای SSD M.2 امروزی مبتنی‌بر فرم‌فکتور M.2 2280 هستند (دو رقم اول مشخص‌کننده‌ی پهنا و دو رقم آخر مشخص‌کننده‌ی طول هستند). SSDهای جدید فایزون ممکن است به دلیل همین فرم‌فکتور متفاوت با اکثر مادربردهای قبلی سازگار نباشند. البته بسیاری از افرادی که سراغ تهیه‌ی SSDهای PCIe 5.0 بروند مادربرد جدید نیز خریداری می‌کنند.

انتظار می‌رود درایوهای SSD مبتنی‌بر کنترلر E26 فایزون تا پیش از پایان سال جاری میلادی روانه‌ی بازار شوند. در همان زمان مادربردهای سری ۶۰۰ شرکت AMD نیز دردسترس قرار خواهند گرفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات