حافظه‌های SSD با رابط PCIe 5.0 و پهنای باند ۱۴ گیگابایت‌برثانیه سال ۲۰۲۴ از راه می‌رسند

جمعه ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
حافظه‌های SSD پرسرعت PCIe 5.0 با پهنای باند ۱۴ گیگابایت‌برثانیه، سال ۲۰۲۴ در‌ دسترس مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرند.
تبلیغات

اگرچه هنوز بسیاری از شرکت‌ها به‌طور کامل ظرفیت تولید خود را به حافظه‌های PCIe 4.0 انتقال نداده‌اند؛ از هم‌اکنون درباره‌ی استاندارد PCIe 5.0 صحبت می‌شود.

سیلیکون موشن، شرکت فعال در صنعت حافظه، اخیراً در کنفرانس گزارش فصل چهارم سال مالی ۲۰۲۱ خود ابراز امیدواری کرد که کنترلرهای PCIe 5.0 این شرکت برای حافظه‌های SSD تجاری در سال ۲۰۲۴ از راه می‌رسد و زمینه را برای طیف گسترده‌ای از حافظه‌های پرسرعت فراهم می‌کند.

ماه پیش شرکت ADATA در جریان رویداد CES 2022 بدون اعلام تاریخ عرضه، عملکرد حافظه‌های PCIe 5.0 را با سرعت خواندن و نوشتن ۱۴ و ۱۲ گیگابایت‌برثانیه به‌نمایش گذاشت، این حافظه از کنترلر SM2508 شرکت سیلیکون موشن بهره می‌برد. توجه داشته باشید که هم‌اکنون سرعت حافظه‌های گران‌قیمت PCIe 4.0 نظیر 980 Pro سامسونگ، نصف اعداد یادشده است.

گزارش‌های دیگر، تاریخ عرضه‌ی حافظه‌های مصرفی PCIe 5.0 را سال ۲۰۲۲ عنوان می‌کنند؛ اما این تاریخ با عرضه‌ی کنترلرهای PCIe 5.0 سازمانی سیلیکون موشن هم‌خوانی دارد؛ کنترلرهایی که در سرورها و دیتاسنترها به‌کار خواهند رفت. حافظه‌های PCIe 4.0‌ نیز چند سال پیش‌‌ از آنکه در دستگاه‌های تجاری به‌کار روند، ابتدا در رویداد CES معرفی شده بودند.

سیلیکون موشن در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ به تمرکز خود بر حافظه‌های PCIe 4.0 ادامه می‌دهد؛ چراکه حافظه‌های SSD اقتصادی همچون WD Black SN770 SE از شرکت وسترن دیجیتال، اخیراً به دنیای PCIe 4.0 ملحق شده‌اند و هنوز هم از تمام ظرفیت این استاندارد بهره نمی‌برند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات