مقایسه‌ گارانتی‌های حافظه‌ SSD در ایران

جمعه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
مطالعه 9 دقیقه
آینده‌ی حافظه‌های ذخیره‌سازی متعلق به SSD‌ها است که در عین برتری نسبت به هارددیسک‌ها، گران‌قیمت‌تر نیز هستند و نیاز به گارانتی را حیاتی می‌کنند.در‌حال‌حاضر بهترین گارانتی SSD در ایران کدام است؟
تبلیغات

هارد دیسک‌ها به‌خاطر فضای ذخیره‌سازی بیشتر و برچسب قیمتی پایین‌تر، سال‌ها کنار ما خواهند ماند. بااین‌حال، شکی نیست آینده‌ متعلق به حافظه‌های حالت جامد معروف به SSDها است که اکثر کامپیوترهای جدید از آن‌ها بهره می‌برند و حتی برخی از کاربران کامپیوتر‌های قدیمی یا کلاس اقتصادی نیز برای دستیابی به سرعت بیشتر به فکر تعویض هارد دیسک سیستم خود با SSD می‌افتند.

بااین‌حال، درباره‌ی SSDها این تصور شایع وجود دارد که عمرشان از هارد دیسک‌ها کمتر است و به همین خاطر، برخی از کاربران نگران هستند که باوجود صرف هزینه‌ی زیاد، نتوانند از SSD خود مدت زیادی استفاده کنند. از طرفی، این نگرانی نیز وجود دارد که SDDها به دلیل ایرادات ساخت بعد از مدتی به‌طور ناگهانی از کار بیفتند و این موضوع نیاز به داشتن گارانتی را حیاتی می‌کند. در اینجا پس از توضیحات کلی درباره‌ی عمر مفید SDDها، به معرفی چهار شرکت مطرح ایرانی که در حوزه‌ی SSD گارانتی ارائه می‌دهند، می‌پردازیم تا اگر قصد خرید SSD دارید، بهترین گارانتی را متناسب با نیاز خود انتخاب کنید.

عمر مفید SSDها چقدر است؟

اگر این سؤال را در فروم‌های مرتبط با حافظه‌های ذخیره‌سازی بپرسید، پاسخ‌های متفاوتی خواهید شنید؛ چراکه عمر مفید SSDها به فناوری ساخت و نوع ذخیره‌سازی کدهای داده بستگی دارد. براین اساس SSDها به چهار دسته‌ی زیر تقسیم می‌شوند:

  • SLC: گران‌ترین نوع NAND با امکان ذخیره‌ی یک بیت در هر سلول که کمتر در محصولات خانگی دیده می‌شود؛ قابلیت اتکاپذیری و عمر این نوع حافظه بسیار بالا است.
  • MLC: در این نوع حافظه از هر سلول برای ذخیره ۲ بیت اطلاعات استفاده می‌شود و عموما در محصولات حرفه‌ای مانند سری PRO سامسونگ به کار می‌رود. اتکاپذیری و عمر MLC از نوع TLC بیشتر است.
  • TLC: پر استفاده‌ترین نوع NAND است که تعادل مناسبی بین قیمت و عملکرد دارد؛ این حافظه‌ها مناسب اکثر کاربرهای عادی و حتی حرفه‌ای هستند و در هر سلول آن‌ ۳ بیت اطلاعات ذخیره می‌شود.
  • QLC: ارزان‌ترین گروه‌ از NAND‌ها که برای پایین‌ نگه داشتن قیمت در ظرفیت‌های بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند، مانند سری QVO سامسونگ. هر سلول میزبان ۴ بیت اطلاعات است.

درواقع، هرچه در هر سلول حجم بیشتری از اطلاعات ذخیره شود، عمر SSD کاهش می‌یابد. یا به عبارت بهتر، عمر SSD به تعداد فرایندهای ذخیره‌سازی و پاک شدن اطلاعات از سلول‌ها بستگی دارد. ذخیره‌ی داده روی SSD شبیه نوشتن با مداد روی یک تکه کاغذ و پاک کردن نوشته‌های قبلی برای نوشته‌های جدید است؛ همان‌طورکه بعد از چند بار پاک کردن، مقاومت کاغذ کمتر شده و سرانجام پاره می‌شود، سلول‌های تراشه SSD نیز بعد از چندین چرخه‌ی پاک‌سازی/ذخیره‌سازی داده، از کار می‌افتند.

اما پیش از آنکه بخواهید SSD تازه‌ خریداری‌شده‌‌ی خود را پس بدهید، اجازه دهید خاطر نشان کنیم که تعداد چرخه‌های ذخیره‌سازی و پاک‌سازی اطلاعات روی SSD به‌طرز چشم‌گیری بیشتر از مقاومت یک تکه کاغذ است. علاوه‌براین، فناوری «تصحیح فرسودگی» (wear-leveling) در SSDهای جدید باعث می‌شود پیش از آنکه سلول وارد اولین چرخه شود، تمام تراشه‌های حافظه‌ی درایو، سلول به سلول استفاده شوند و بدین‌ترتیب، عمر SSD افزایش یابد. به‌همین‌خاطر، عمر حافظه‌هایی با ظرفیت ذخیره‌سازی بزرگتر معمولاً از عمر حافظه‌های کوچک‌تر، بیشتر است.

برای تخمین عمر SSD، سازندگان حجم داده‌ای را که می‌تواند روی درایو ذخیره شود دراختیار کاربران قرار می‌دهند. برای مثال، سطح پایداری کروشال MX300 با ظرفیت ۷۵۰ گیگابایت، ۲۲۰ ترابایت نوشته شده (TBW) است؛ به این معنی که پس از ذخیره کردن ۲۲۰ ترابایت داده روی درایو، عمر آن به پایان برسد. برای اینکه این مثال ملموس‌تر شود، این را در نظر بگیرید:‌ اگر هر روز ۵۰ گیگابایت داده روی این SSD نوشته شود، ۱۲ سال طول خواهد کشید تا عمر آن به پایان برسد. از طرفی، اکثر ما در روز تنها کسری از ۵۰ گیگابایت داده را روی هارددیسک کامپیوترمان می‌نویسیم و بیشتر روزها نیز اصلا داده‌ای نوشته نمی‌شود. توجه داشته باشید که تماشا کردن فیلم، خواندن PDF یا دیدن عکس، حساب نیست و تأثیری در چرخه‌های عمر SSD ندارد؛ بلکه، تنها کارهایی مثل کپی آهنگ از درایو دیگر، دانلود و ویرایش فایل یا بک‌آپ گرفتن از گوشی باعث نوشته شدن داده روی SSD می‌شود.

اگر استفاده‌ی شما از SSD شبیه هارددیسک باشد، نیازی نیست درباره‌ی عمر مفید آن نگران باشید. با‌این‌حال، نگرانی درباره‌ی از کار افتادن این حافظه‌های گران‌قیمت نیاز به داشتن یک گارانتی قابل‌اعتماد را حیاتی می‌کند. در ادامه، با چند شرکت مطرح ایرانی که گارانتی SSD ارائه می‌دهند و شرایط خدمات پس از فروش آن‌ها آشنا خوهید شد. در جدول زیر نیز می‌توانید خدمات این شرکت‌ها را به‌طور خلاصه با هم مقایسه کنید.

مشخصات

شرکت آونگ

شرکت MIT

شرکت متین

شركت سازگار ارقام

تعداد دفاتر گارانتی

۱۴ شهر از جمله تهران، اصفهان، مازندران

فقط تهران

۱۵ شهر از جمله تهران، شیراز، رشت

۶ شهر از جمله تهران، اهواز، تبریز

برندهای تحت پوشش

ADATA

سامسونگ

سیلیکون پاور،کینگ استار، گیل و PQI

وسترن دیجیتال

مدت زمان گارانتی

۳ تا ۵ سال

۲ سال

بین ۲ تا ۳ سال

بین ۱۸ ماه تا ۲۵ ماه

شرکت آونگ

شرکت آونگ نماینده‌ی انحصاری برند ADATA است و در‌حال‌حاضر، در ۱۴ شهر از جمله تهران، اصفهان، مازندران و یزد دفتر گارانتی دارد که مشتریان می‌توانند با مراجعه‌ی حضوری، مشکلات مربوط به SSDهای خریداری شده با گارانتی آونگ را پیگیری کنند. برای استفاده از خدمات پس از فروش در شهرهایی که هنوز دفتر گارانتی آونگ در آن‌ها تأسیس نشده، مشتریان می‌توانند با دفتر تهران تماس بگیرند.

آونگ برای تمام SSDهای برند ADATA بسته به مدل آن‌ها، سه تا پنج سال یا براساس مجموع اطلاعات ذخیره‌سازی شده روی SSD (هر کدام زودتر محقق شود) گارانتی در نظر گرفته است. اطلاعات مربوط به میزان TBW برای هر محصول را می‌توانید در این فایل مشاهده کنید.

ملاک ارائه خدمات پس از فروش برای SSDهای برند ADATA شماره سریال روی آن است و برای ارائه خدمات صرفاً ارائه محصول با شماره سریال غیر مخدوش کفایت می‌کند.

چنانچه SSD دارای ایراد ظاهری باشد یا توسط افراد غیرمجاز تعمیر شده باشد، محصول از شرایط گارانتی خارج می‌شود، اما مخدوش شدن برچسب گارانتی و شماره سریال روی جعبه ملاک نیست و فقط شماره سریال روی محصول اهمیت دارد.

علاوه‌براین، صدمات ناشی از نوسانات الکتریکی، استفاده از لوازم جانبی غیراستاندارد، شرایط محیطی شدید مثل گردوغبار، گرما یا رطوبت زیاد، صدمات فیزیکی، نفوذ مایعات و آسیب‌دیدگی کانکتور و پورت‌ها شامل گارانتی نمی‌شود. آونگ همچنین تأکید دارد بروز اشکال به‌دلیل استفاده‌ی نامتعارف از SDD، مانند استخراج رمز ارز، مصداق صدمه‌ی عمدی کاربر بوده و ارائه‌ی خدمات پس از فروش برای محصولات خارج از تعهد گارانتی است.

درصورتیکه کالا ۲۴ ساعت پس از خرید، ایراد فنی داشته باشد یا در طول بررسی و تعمیر توسط کارشناسان فنی آسیب ببیند، شرکت آونگ آن را با کالای نو تعویض خواهد کرد. در صورت موجود نبودن مدل کالای مشتری، مدل‌های مشابه بدون اختلاف هزینه ارائه می‌شود. در صورتی که محصول مورد نظر مشتری از لحاظ ظرفیت یا مدل متفاوت باشد، می‌تواند آن را با پرداخت اختلاف هزینه دریافت کند.

گفتنی است هزینه‌ی ارسال کالا به مراکز گارانتی آونگ به عهده‌ی مشتری است. خریداران SSD با گارانتی شرکت آونگ می‌توانند جهت اطلاع از مدت زمان گارانتی و تاریخ پایان آن، شماره سریال محصول را به سامانه‌ی ۱۰۰۰۰۱۶۶۵ پیامک کنند. آونگ همچنین پلتفرم آنلاینی راه‌اندازی کرده که می‌توانید ازطریق آن مدت زمان گارانتی محصول را بررسی کنید.

شرکت MIT

شرکت ایمن ایده ایرانیان که با نام تجاری M.I.T GROUP شناخته می‌شود، یکی از چند شرکت مطرحی است که برای تجهیزات کامپیوتری از جمله SSD، خدمات پس از فروش ارائه می‌دهد. MIT در‌حال‌حاضر فقط در تهران فعالیت می‌کند و مشتریانی که SSD آن‌ها با گارانتی این شرکت عرضه شده، لازم است برای بهره‌مندی از خدمات گارانتی، محصول معیوب خود را به دفتر تهران ارسال کنند.

گارانتی MIT مخصوص SSDهای برند سامسونگ است و مدت زمان گارانتی روی جعبه‌ی محصولات ثبت شده است. بااین‌حال، MIT به‌طور معمول برای SSDهای سامسونگ دو سال خدمات پس از فروش در نظر گرفته است.

چنانچه SSD شما با گارانتی MIT عرضه شده، برای استفاده از خدمات پس از فروش لازم است کارت گارانتی، جعبه و فاکتور خرید را همراه خود محصول به دفتر گارانتی این شرکت در تهران ارسال کنید. درضمن، اگر تیم فنی برای بررسی قطعه به سیستم نیاز داشته باشد، همراه داشتن دستگاه مربوطه، به‌عنوان مثال دوربین، موبایل، لپ‌تاپ و غیره، به‌عهده‌ی مشتری است.

در صورتی که در محصول ایراد ظاهری و اثری از آسیب فیزیکی دیده نشود، گارانتی MIT شامل آسیب‌هایی مانند نقص فنی، مواد بکار رفته و شرایط تولید در کلیه قطعات خواهد بود. این شرکت به مشتریان توصیه می‌کند پیش از تحویل SSD معیوب به دفتر گارانتی، درصورت امکان از اطلاعات ذخیره‌شده، نسخه‌ی پشتیبان تهیه کنند،‌ چراکه کارشناسان فنی مسئولیتی در قبال حفظ این اطلاعات ندارند.

چنانچه هولوگرام، کارت گارانتی یا شماره سریال روی محصول مخدوش شده باشد یا SSD توسط افراد غیرمجاز باز و تعمیر شده باشد، محصول از شرایط گارانتی خارج می‌شود. علاوه‌بر‌این، هرگونه آسیب ناشی از حوادث طبیعی، سولفاته شدن، نوسانات برق، صدمات فیزیکی، کارکرد در شرایط محیطی غیراستاندارد، نفوذ مایعات، صدمات ناشی از استفاده از تجهیزات و لوازم جانبی ناسازگار و هرگونه استفاده غیراصولی از SSD، شامل گارانتی نمی‌شود.

شرکت MIT در وب‌سایت خود پلتفرمی را برای استعلام و فعال‌سازی گارانتی دراختیار مشتریان قرار داده تا از اعتبار گارانتی محصول خریداری شده مطمئن شوند یا آخرین وضعیت رسید را مشاهده کنند. گفتنی است گارانتی MIT امکان برگشت و تعویض SSDهایی را که بعد از خارج شدن از جعبه، ایراد فنی داشته باشند، تا ۷ روز فراهم کرده است.

شرکت متین

شرکت داده پرداز رایانه متین نماینده‌ی رسمی برند تایوانی سیلیکون پاور در ایران است و SSDهای ساخت این برند و همچنین کینگ استار، گیل و PQI را تحت پوشش خدمات پس از فروش قرار می‌دهد. دفاتر گارانتی شرکت متین در ۱۵ شهر از جمله تهران، شیراز، رشت، کرمان و ارومیه دایر است.

شرکت متین بسته به برند SSD، مدت زمان متفاوتی را برای گارانتی در نظر می‌گیرد. برای مثال این شرکت محصولات سیلیکون پاور و اپیسر را با سه سال ضمانت و SSDهای کینگ استار و گیل را با دو سال گارانتی عرضه می‌کند.

برای آنکه بتوانید از خدمات پس از فروش متین استفاده کنید، لازم است جعبه‌ی کالا با برچسب گارانتی، هولوگرام و تمام متعلقات آن را همراه داشته باشید. در صورتی که برچسب و هولوگرام مخدوش شده باشد، کالا از چرخه‌ی گارانتی خارج می‌شود. علاوه‌براین، هرگونه آسیب فیزیکی و ظاهری، زنگ‌زدگی، نفوذ مایعات، شکستگی پورت، سولفاته شدن برد و سوکت‌ها، صدمات ناشی از استفاده از شارژر غیراستاندارد و دستکاری و تعمیر توسط افراد غیرمجاز، گارانتی SSD را باطل می‌کند.

شرکت متین مسئولیتی در قبال اطلاعات ذخیره شده در دستگاه را نمی‌پذیرد و کاربران لازم است پیش از ارسال محصول به دفاتر گارانتی، از اطلاعات خود نسخه‌ی پشتیبان تهیه کنند. در‌حال‌حاضر اطمینان از گارانتی محصول تنها ازطریق هولوگرام ممکن است و پلتفرمی برای ثبت کد و پیگیری آن در وب‌سایت شرکت متین موجود نیست.

شركت سازگار ارقام

شرکت سازگار ارقام خدمات پس از فروش SSDها را به‌طور ویژه برای برند وسترن دیجیتال عرضه می‌کند و مدت گارانتی بین ۱۸ ماه تا ۲۵ ماه متغیر است که روی کارت گارانتی مشخص شده است. علاوه‌بر‌این، امکان افزایش یا تمدید مدت گارانتی در صورت تقاضای مشتری وجود دارد.

دفاتر گارانتی سازگار ارقام در ۶ شهر تهران، شیراز، تبریز، اصفهان، مشهد و اهواز دایر است و هزینه‌ی ارسال کالا برای بررسی به عهده‌ی مشتری است؛ هرچند هزینه‌ی رساندن کالا به دست مشتری را نمایندگان شرکت به عهده می‌گیرند. درصورتی که مرکز خدمات پس از فروش در شهر شما وجود نداشته باشد، می‌توانید با دفتر مرکزی در تهران تماس بگیرید. همراه داشتن یا ارسال کارت گارانتی و فاکتور فروش دستگاه نیز برای بهره‌مندی از خدمات پس از فروش الزامی است.

از شرایطی که گارانتی شرکت سازگار ارقام را باطل می‌کند می‌توان به آثار ضربه، سوختگی و صدمات فیزیکی، مخدوش شدن سریال گارانتی و هولوگرام، دستکاری و تعمیر توسط افراد غیرمجاز و همچنین استفاده‌ی نامتعارف از SDD، مانند استخراج رمز ارز اشاره کرد.

درصورتی که مشکل محصول در دوره‌ی گارانتی پس از دو بار تعمیر همچنان وجود داشته باشد یا کالا حین تعمیر، آسیب ببیند، امکان تعویض با کالای نوی مشابه یا مدلی بالاتر با حساب مابه‌التفاوت یا در صورت توافق مشتری، پرداخت بها طبق فاکتور وجود دارد.

علاوه‌براین، شرکت سازگار ارقام برای قطعات تعویض شده در خارج از دوره‌ی گارانتی، ۶ ماه ضمانت تعمیر و تعویض در نظر گرفته است. گفتنی است گارانتی سازگار ارقام هیچ مسئولیتی در قبال اطلاعات ذخیره شده روی SSDها نداشته و مشتری لازم است پیش از ارسال محصول، از اطلاعات آن نسخه‌ی پشتیبان تهیه کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات