نتیجه یک مطالعه: نرخ خرابی SSD بسیار کمتر از HDD است

جمعه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۸
مطالعه 3 دقیقه
مطالعه‌ای نشان می‌دهد نرخ خرابی حافظه‌های ذخیره‌سازی HDD بسیار بیشتر از درایوهای SSD است. به‌نظر می‌رسد بادوام‌ترین درایوهای SSD متعلق‌به توشیبا و وسترن دیجیتال هستند.
تبلیغات

درایوهای ذخیره‌سازی SSD قیمت بالاتری درمقایسه‌با درایوهای هم‌ظرفیت HDD دارند،‌ بااین‌حال دلایل زیادی می‌توان برای تهیه‌ی آن‌ها مطرح کرد. شرکت بلک‌بلیز (فعال در حوزه‌ی ذخیره‌سازی فایل پشتیبان)،‌ اخیرا دلیل دیگری برای برتری درایوهای SSD نسبت‌به درایوهای HDD مطرح کرده است.

مطالعه‌ی بلک‌بلیز نشان می‌دهد درایوهای اس اس دی نرخ خرابی بسیار کمتری درمقایسه‌با هارد درایوهای سنتی دارند. داده‌های این مطالعه از سرورهای موجود در هزاران دیتاسنتر بلک‌بلیز در چند سال اخیر گرفته شده است.

آن‌طور که تامز هاردور گزارش می‌دهد، بلک‌بلیز نرخ خرابی حافظه‌های ذخیره‌سازی را با معیار «قابل‌اتکابودن» بررسی می‌کند. این شرکت چندین سال است که قابل‌اتکابودن درایوهای ذخیره‌سازی را تجزیه‌و‌تحلیل می‌کند و طرح‌هایی گرافیکی تهیه کرده است تا نشان دهد کدام‌یک از هارد درایوهای وسترن دیجیتال، توشیبا، سیگیت و HGST از لحاظ کم بودن نرخ خرابی بهترین عملکرد را از خود نشان می‌دهند و کدام‌یک از درایوها در برابر نرخ خرابی آسیب‌پذیرتر هستند. بااین‌حال این نخستین باری است که بلک‌‌بلیز شروع به تجزیه‌و‌تحلیل درایوهای SSD نیز می‌کند.

در نظر داشته باشید که میانگین سن SSDهایی که بلک‌بلیز استفاده می‌کند تنها ۱۲٫۷ ماه است، این در حالی است که میانگین سن هارد درایوهای این شرکت به ۴۹٫۶ ماه (چهار برابر بیشتر) می‌رسد. همچنین توجه به این نکته ضروری است که بلک‌بلیز از درایوهای SSD صرفا به‌عنوان درایوِ بوت در سرورهایش استفاده می‌کند و به‌همین دلیل این SSDها درمقایسه‌با هارد درایوهایی که به‌طور مداوم برای تهیه‌ی نسخه‌ی پشتیبان از فایل‌های مشتریان استفاده می‌شوند، تحت فشار کمتری قرار می‌گیرند.

با محاسبه‌ی نرخ خرابی سالانه‌ی درایوهای ذخیره‌سازی بلک‌بلیز به این نتیجه می‌رسیم که تمامی هارد درایوهای این شرکت نرخ خرابی خالص ۱۰٫۵۶ درصد ثبت کرده‌اند، این در حالی است که نرخ خرابی خالص درایوهای اس اس دی تنها ۰٫۵۸ درصد بوده است. دوام فوق‌العاده‌ی درایوهای SSD در نموداری که بلک‌بلیز از طول عمر این درایوها منتشر کرده است به شکل واضح‌تری دیده می‌شود (در این شرایط نرخ خرابی حافظه SSD به ۰٫۶۵ درصد و نرخ خرابی HDD به ۶٫۰۴ درصد رسید). 

بلک‌بلیز فهرستی از تمامی هارد درایوهایی را که به‌صورت فعالانه در سرورهایش استفاده می‌کند منتشر کرده است. درایوهایی که بلک‌بلیز استفاده می‌کند تنوع بالایی دارند، از درایوهای HGST گرفته تا سیگیت، توشیبا و چند درایو وسترن دیجیتال. مهم‌ترین نکته به درایوهای ۱۶ ترابایتی توشیبا، وسترن دیجیتال و سیگیت مربوط می‌شود که تاکنون نرخ خرابی صفر ثبت کرده‌اند. شماری از درایوهای ۱۲ ترابایتی و چهار ترابایتی HGST نیز نرخ خرابی بسیار کمی دارند (به‌طور میانگین ۰٫۳۳ درصد).

ظاهرا شماری از کم‌دوام‌ترین درایوها مربوط به سیگیت هستند؛ درایوهای ۱۰ ترابایتی، ۱۲ ترابایتی، ۱۴ ترابایتی و چهار ترابایتی این شرکت نرخ خرابی بالای یک درصد ثبت کرده‌اند. نرخ خرابی مدل‌های ۱۰ ترابایتی و ۱۴ ترابایتی به بیش از دو درصد هم می‌رسد. 

برای کسب جزئیات بیشتر درباره‌ی گزارش جامع بلک‌بلیز می‌توانید وب‌سایت رسمی این شرکت را مشاهده کنید. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات