سیگیت تا سال ۲۰۳۰ هارد درایو ۱۰۰ ترابایتی عرضه خواهد کرد

دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
سیگیت قصد دارد با روی کار آوردن فناوری‌هایی جدید، تا سال ۲۰۲۶ هارد درایو ۵۰ ترابایتی و تا سال ۲۰۳۰ هارد درایو ۱۰۰ ترابایتی عرضه کند.
تبلیغات

سیگیت (Seagate) نقشه‌ی راه خود برای محصولات و فناوری‌های جدید را منتشر کرده و طبق برنامه‌ریزی‌هایش، در مسیری قرار گرفته است که تا سال ۲۰۲۶ هارد درایو تقریبا ۵۰ ترابایتی، تا سال ۲۰۳۰ هارد درایو تقریبا ۱۰۰ ترابایتی و در اوایل دهه‌ی آینده هارد درایو پرظرفیت‌تر از ۱۲۰ ترابایت در دسترس مشتریان قرار بدهد.

بر اساس گزارش تامز هاردور، سیگیت برای دستیابی به اهداف تعیین‌شده در زمینه‌ی ظرفیت هارد درایو باید سراغ استفاده از فناوری ضبط مغناطیسی جدیدی برود. سیگیت برای مطمئن شدن از عملکرد قدرتمند درایوهای آینده‌اش قصد دارد به ‌شکل گسترده‌تر از فناوری اختصاصی Multi Actuator بهره بگیرد. این فناوری قدرت هارد درایوهای سیگیت را دو برابر می‌کند و ممکن است به قابلیتی استاندارد در چند خانواده از محصولات این شرکت تبدیل شود. 

سیگیت می‌گوید در حال حاضر هارد درایو ۲۰ ترابایتی ۳٫۵ اینچی را که بر پایه‌ی سیستم ضبط مغناطیسی به کمک گرما (HAMR) طراحی شده است، به‌عنوان بخشی از سیستم‌ ذخیره‌سازی سری Lyve در دسترس مشتریان منتخب قرار می‌دهد. 

HAMR سیگیت را قادر می‌سازد تراکم سطحیِ صفحه‌هایش را با نرخ رشد مرکب سالانه‌‌ی ۲۰ درصد افزایش بدهد؛ یعنی این شرکت قصد دارد قدم‌های روبه‌جلوی بلندی بردارد. جف فاچتمن، قائم‌مقام ارشد کسب‌و‌کار و بازاریابی سیگیت، می‌گوید هرچه به حداکثر ظرفیت مفید فناوری PMR نزدیک می‌شویم هر مدل درایو جدید، یک یا دو ترابایت ارتقا ظرفیت تجربه می‌کند. بااین‌حال به ‌لطف فناوری HAMR، سیگیت می‌تواند جهش‌های نسلی را به چهار، ۶ یا حتی ۱۰ ترابایت ارتقا بدهد که اتفاقی بسیار مهم محسوب می‌شود. 

نقشه راه هارد درایو های سیگیت / Seagate تا سال ۲۰۳۰

سیگیت برای تولید هارد درایو ۹ صفحه‌ای ۴۰ ترابایتی مجبور است تراکم سطحی را به حدود ۲۶۰۰ گیگابایت ‌بر اینچ‌ مربع (۲٫۶ ترابایت بر اینچ مربع) برساند. سیگیت پیش‌تر به این نوع تراکم سطحی دست پیدا کرده است؛ اما نمی‌دانیم موفق‌ به تولید نمونه‌های اولیه از هارددرایوی با این تراکم سطحی شده است یا خیر.

در هر صورت سیگیت همین حالا فناوری‌هایی دارد که می‌تواند تا چندین سال از آن‌ها در محصولات جدیدش استفاده کند و به‌صورت نسلی، به بهبودهای محسوسی دست یابد. گفته می‌شود تولید هارد درایو با تراکم سطحی ۲٫۶ ترابایت بر اینچ مربع سه تا پنج سال طول می‌کشد؛ زیرا سیگیت همچنان لازم است اصلاحاتی روی فناوری‌هایش اعمال کند و در همین مدت، باید هد، درایو، کنترلر و دیگر قطعات مناسب را برای درایو ۴۰ ترابایتی تولید کند. 

هارد درایوهای مدرن مجهز به سیستم ضبط مغناطیسی عمودی (PMR) هستند و از صفحات آلومینیومی یا شیشه‌ای با فیلم‌های مغناطیسی نانوذره‌ای CoCrPt–SiO2 استفاده می‌کنند. هارد درایوهای مجهز به HAMR متکی ‌بر صفحات شیشه‌ای با فیلم‌های مغناطیسی ویژه‌ای هستند که از تکنیک ناهمسانگردی مغناطیسی استفاده می‌کنند. سیگیت می‌گوید از آلیاژ پلاتین آهن (مثل L10–FePt) استفاده می‌کند.

انتظار می‌رود فناوری امروزی HAMR بتواند امکان تولید درایوهایی با ظرفیت ۸۰ تا ۱۰۰ ترابایت را فراهم کند. اما برای هارد درایو ۳٫۵ اینچی تقریبا ۱۰۵ ترابایتی و تراکم سطحی تقریبا پنج تا هفت ترابایت بر اینچ مربع، فیلم‌های مغناطیسی جدیدی نیاز است؛ زیرا ذرات اولیه بسیار کوچک‌تر می‌شوند. 

پیشرفته‌تر کردن ظرفیت هارد درایوهای سریع، موضوع مهمی است تا محصولات سیگیت همچنان رقابتی باشند؛ اما ظرفیت تنها یکی از معیارهای دخیل در معادله است. سرعت خواندن و نوشتن متوالی و عملکرد IOPS به ‌ازای هر ترابایت نیز موارد پراهمیتی به‌شمار می‌روند. سرعت خواندن و نوشتن به‌طور هم‌زمان با تراکم سطحی افزایش پیدا می‌کنند؛ اما در همین حین شاهد کاهش عملکرد IOPS به ‌ازای ترابایت هستیم؛ زیرا ظرفیت هارد درایو بالا می‌رود.

صاحبان دیتاسنتر می‌خواهند هارد درایوها کم و بیش قدرت IOPS به ‌ازای ترابایت مشابهی ارائه بدهند؛ زیرا این موضوع مستقیما کیفیت سرویس آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگر قدرت IOPS به ‌ازای ترابایت کاهش پیدا کند، دیتاسنترها باید به هر شکل ممکن، کاهش قدرت را کنترل کنند و انجام این کار به سرمایه‌گذاری بیشتر نیاز دارد.

یکی از راه‌های سرراست برای افزایش مقدار IOPS به ‌ازای ترابایت هارد درایو این است که از بیش از یک واحد Actuator با هد خواندن و نوشتن استفاده کنید و این دقیقا همان کاری است که سیگیت می‌خواهد انجام بدهد. استفاده از دو واحد Actuator می‌تواند توان عملیاتی و مقدار IOPS به ‌ازای ترابایت را تقریبا دوبرابر کند؛ موضوعی که برای دیتاسنترها اهمیت بسیار زیادی دارد. در کنار این موضوع، استفاده از دو Actuator باعث می‌شود سیگیت برای آزمایش کردن هر درایو پیش از عرضه، به زمان کمتری نیاز داشته باشد (زمان انجام این کار نصف می‌شود)؛ زیرا بررسی هشت تا ۹ صفحه با استفاده از دو Actuator مستقل، سریع‌تر انجام می‌گیرد.

در حال حاضر فناوری Actuator دوگانه‌ی Mach.2 سیگیت در درایوهای آزمایشی مبتنی ‌بر PMR استفاده می‌شود؛ درایوهایی که در حال حاضر برای ده‌ها مشتری سیگیت در دسترس قرار دارند. وقتی درایوهای عادی و سازمانی سیگیت ظرفیت ۳۰ ترابایت را رد کنند، Actuator دوگانه به فناوری ضروری تبدیل می‌شود.

دیدگاه شما کاربران زومیت در این زمینه چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات