ترندفورس: قیمت SSD در سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۲۱ تا ۱۵ درصد کاهش می‌یابد

یک‌شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
به گزارش ترندفورس، تولید بیش از حد فلش NAND سبب خواهد شد قیمت حافظه‌ SSD در ماه‌های آغازین سال آینده‌ی میلادی کاهش پیدا کند.
تبلیغات

پس از شیوع بیماری کرونا چرخه تولید بسیاری از محصولات دستخوش تغییراتی شد که کمتر شرکتی چنین اتفاقاتی را پیش‌بینی می‌کرد. از تأخیر در عرضه محصولات جدید تا کمبود موجودی برخی از گجت‌های قابل حمل به دلیل مشکل در زنجیره تأمین، اتفاقاتی بودند که ویروس COVID 19 به همراه داشت.

اما شرایط در بازار حافظه‌ی SSD کمی متفاوت است. گزارش‌ها نشان می‌دهند که حجمی بیش از نیاز بازار از فلش NAND تولید شده است و همین امر در آینده سبب خواهد شد قیمت حافظه‌ی SSD در بازه زمانی سه‌ماهه اول ۲۰۲۱ با کاهش مواجه شود. اگر در نظر دارید حافظه‌ای جدید از نوع SSD خریداری کنید، در سال آینده میلادی می‌توانید مدل دلخواه خود را تا ۱۵ درصد ارزان‌تر سفارش دهید.

این گزارشی توسط ترندفورس (TrendForce) منتشر شده است که در زمینه تحلیل بازار سخت‌افزار کامپیوتر‌ شخصی فعالیت در کنار زمینه‌های دیگر فعالیت دارد. طبق بررسی‌های ترندفورس، قیمت فلش NAND در سه‌ماهه اول ۲۰۲۱ بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یابد و همین امر می‌تواند روی قیمت حافظه‌های SSD موجود در بازار تأثیر مستقیم داشته باشد.

حافظه‌های DRAM از نظر تقاضا شرایطی یکسان با فلش NAND دارند؛ اما آنچه باعث کاهش احتمالی قیمت حافظه‌ی SSD در مقایسه با حافظه‌ی DRAM می‌شود، موجودی انبار کارخانه‌های سازنده این قطعات است. گفته می‌شود ظرفیت انبار شرکت‌های سازنده حافظه DRAM در وضعیتی عادی قرار دارد؛ اما انبارهای سازندگان فلش NAND مملو از قطعاتی هستند که باید هرچه سریع‌تر به دست مشتریان برسند.

ترندفورس تقاضا برای حافظه‌های نوع فلش NAND را بررسی کرده و معتقد است سهم هریک از مصرف‌کنندگان فلش NAND در سال ۲۰۲۱ به شرح زیر خواهد بود:

  • بازار کامپیوتر‌ شخصی (Client SSD) در حدود ۳۱ درصد
  • بازار تجهیزات شبکه و سرور (Enterprise SSD) در حدود ۲۰ درصد
  • تجهیزات نوع UFS و eMMC در حدود ۴۱ درصد
  • ویفرهای خام NAND در حدود ۸ درصد

در جدول زیر مشاهده می‌کنید که قیمت انواع قطعاتی که از حافظه فلش NAND استفاده می‌کنند، در سه‌ماهه اول ۲۰۲۱ در مقایسه با سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۰ در چه حدودی تخمین زده می‌شود.

جدول کاهش قیمت حافظه SSD
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات