درایو SSD PCIe 4.0 سامسونگ 980 پرو معرفی شد

سه‌شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
درایو SSD سامسونگ ۹۸۰ پرو در سه مدل با حافظه‌ی ۲۵۰ گیگابایت، ۵۰۰ گیگابایت و یک ترابایت معرفی شد. این درایو به حداکثر سرعت خواندن متوالی ۷٬۰۰۰ مگابایت‌بر‌ثانیه دست پیدا کند.
تبلیغات

هنگام صحبت درباره‌ی درایوهای حالت جامد (SSD)، یکی از مباحث بسیار مهم روی عملکرد نهایی این نوع از حافظه‌های ذخیره‌سازی تمرکز می‌کند. اگر واقع‌بینانه به بازار حافظه‌ها نگاه کنیم، می‌توانیم بگوییم که سامسونگ سال‌ها است درایوهای SSD با عملکرد فوق‌العاده می‌سازد و از این حیث رهبر بازار محسوب می‌شود. با همه‌ی این‌ها سامسونگ ازلحاظ درایوهای PCIe 4.0 تا حدی از رقبایش عقب افتاد و نتوانست آن‌طور که انتظار می‌رفت،‌ با سرعت و قدرت بالا به این حوزه ورود کند.

سامسونگ در نمایشگاه بزرگ CES 2020 نخستین درایو PCIe Gen 4 خود یعنی ۹۸۰ پرو را به‌نمایش گذاشت؛ بااین‌حال، تاکنون عرضه‌ی رسمی درایو Samsung 980 Pro آغاز نشده است. هفته‌ی گذشته سامسونگ مشخصات رسمی این درایو را ازطریق یکی از وب‌سایت‌‌هایش دراختیار رسانه‌ها قرار داد؛ در اتفاقی غیرمنتظره صفحه‌ی مربوط به مشخصات فنی این درایو اکنون حذف شده است. انتشار به‌ظاهر سهوی مشخصات فنی ۹۸۰ پرو به ما نشان داد که فاصله‌ی چندانی تا رونمایی رسمی محصول و به‌تبع عرضه‌ی آن باقی نمانده است.

درنهایت سامسونگ درایو SSD جدید خود را رونمایی کرد. درایو ۹۸۰ پرو سامسونگ دارای مشخصات فنی تحسین‌برانگیزی است و قطعا می‌تواند در بین بهترین حافظه‌های ذخیره‌سازی بازار قرار بگیرد. سامسونگ ادعا می‌کند که ۹۸۰ پرو می‌تواند تا حداکثر ۷٬۰۰۰ مگابایت‌بر‌ثانیه سرعت خواندن متوالی و تا حداکثر ۵٬۰۰۰ مگابایت‌برثانیه سرعت نوشتن متوالی ارائه دهد. این درایو از جوانب دیگر نیز عملکردی بسیار خوب از خود برجای می‌گذارد. سامسونگ می‌گوید SSD جدیدش دارای حداکثر ۱٬۰۰۰٬۰۰۰ خواندن تصادفی (چهار کیلوبایت، عمق صف QD32) است. همچنین این درایو SSD سامسونگ از حداکثر ۶۰٬۰۰۰ نوشتن تصادفی IOPS یا تعداد اعمال ورودی و خروجی داده در واحد ثانیه (چهار کیلوبایت، عمق صف QD1) بهره می‌برد.

درایو سامسونگ 980 پرو حداکثر یک ترابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی دارد

اگر درک این اعداد برایتان سخت است، بهتر است مقایسه‌ای کوتاه انجام دهیم. در مقایسه متوجه می‌شویم که درایوهای SSD رقیب ۹۸۰ پرو که از رابط PCIe 4.0 x4 استفاده می‌کنند، در اغلب اوقات دارای حداکثر سرعت خواندن ۵٬۰۰۰ مگابایت‌برثانیه هستند.

درایو SSD سامسونگ ۹۸۰ پرو بر پایه‌ی کنترلر اختصاصی این شرکت کره‌ای ساخته شده است و در آن شاهد استفاده از حافظه‌ی 3D TLC V-NAND هستیم که مجددا به خود سامسونگ تعلق دارد (سامسونگ از این حافظه با نام سه بیت MLC V-NAND یاد می‌کند). درایو جدید سامسونگ در فرم فاکتور M.2-2280 ساخته شده است و از یک رابط PCIe 4.0 x4 بهره می‌برد. ظرفیت فعلی این حافظه شامل ۲۵۰ گیگابایت، ۵۰۰ گیگابایت و یک ترابایت است. این یعنی درحال حاضر سامسونگ قصد دارد درایو ۹۸۰ پرو را در سه مدل دردسترس علاقه‌مندان قرار دهد.

کنترلر به‌کاررفته در درایو SSD سامسونگ ۹۸۰ پرو، از رمزنگاری ۲۵۶ بیت AES به‌همراه کدگذاری TCG/Opal IEEE 1667 پشتیبانی می‌کند، بنابراین می‌توان از این درایو در کامپیوتر‌های مورداستفاده توسط سازمان‌ها و حتی آژانس‌های دولتی استفاده کرد؛ زیرا سازمان‌ها و آژانس‌های دولتی به درایوی نیاز دارند که در حوزه‌ی امنیت، درایو سطح بالایی باشد و از داده‌ها به‌خوبی محافظت کند. سامسونگ نرخ مصرف انرژی درایو SSD جدید خود را حداکثر ۸٫۹ وات اعلام می‌کند؛ البته در شرایط عادی، مصرف انرژی درایو برابربا ۶٫۲ وات است. 

سیستم مدیریت گرما SSD سامسونگ 980 پرو / Samsung 980 Pro

یکی از معیارهایی که تأثیر محسوسی روی عملکرد نهایی درایوهای SSD مدرن می‌گذارد،‌ سیستم مدیریت گرمای مناسب برای کنترلر است. سامسونگ تلاش کرده است سیستم مدیریت گرمای مناسبی را در درایو جدید خود قرار دهد. به‌طور معمول درایوهای رده‌بالای مخصوص کامپیوتر‌های گیمینگ مجهز به نوعی سیستم ویژه برای پخش کردن گرما هستند که متأسفانه فرم فاکتور لپ‌تاپ‌ها باعث می‌شود امکان استفاده از این نوع سیستم پخش‌کننده‌ی گرما در آن‌‌ها وجود نداشته باشد.

درایو SSD سامسونگ ۹۸۰ پرو مجهز به کنترلری با پوشش نیکل است. این پوشش نیکل می‌تواند سطح گرمای کنترلر را مدیریت کند تا درایو بتواند در تمامی شرایط به‌خوبی به عملکرد خود ادامه دهد. افزون‌بر این موارد، SSD جدید سامسونگ دارای نوعی پوشش باریک برای پخش کردن گرما است که از گرافین ساخته شده است.

وب‌سایت رسمی سامسونگ در سنگاپور به قیمت نهایی SSD سامسونگ ۹۸۰ پرو یا تاریخ عرضه‌ی آن اشاره نمی‌کند. به‌طور معمول، شرکت‌های حوزه‌ی فناوری تمایلی ندارند در فاصله‌ی زیاد تا عرضه‌ی محصول،‌ مشخصات فنی رسمی آن‌ را دردسترس رسانه‌‌ها قرار دهند. حال که مشخصات فنی رسمی SSD سامسونگ را می‌دانیم، شکی نداریم که زمان زیادی تا عرضه‌ی آن باقی نمانده است.

درایوهای SSD مدل پرو سامسونگ همواره دارای پنج سال ضمانت هستند و این موضوع درباره‌ی ۹۸۰ پرو هم صدق می‌کند. سامسونگ می‌گوید مدل یک ترابایتی ۹۸۰ پرو دارای نرخ استقامت حداکثر ۶۰۰TBW است و این عدد برای مدل ۵۰۰ گیگابایتی به ۳۰۰TBW می‌رسد. این اعداد نصف نرخ استقامت درایوهای SSD نسل قبل سامسونگ یعنی ۹۷۰ پرو هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات