سرعت SSD پلی استیشن 5 باعث بازنویسی بخشی از آنریل انجین 5 شده است

یک‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
اپیک گیمز می‌گوید سرعت حافظه‌ی SSD پلی‌استیشن ۵ سونی به‌حدی بالا است که مجبور شده بخش‌هایی از کد آنریل انجین ۵ را به‌منظور استفاده از توانایی‌های کنسول بازنویسی کند.
تبلیغات

از زمان انتشار مشخصات فنی پلی‌استیشن ۵ می‌دانستیم که درایو حالت جامد (SSD) به‌کاررفته در کنسول بازی جدید سونی قرار است یکی از برجسته‌ترین نکات مربوط به آن باشد، استفاده از این حافظه‌ ذخیره‌سازی باعث می‌شود سرعت اجرای بازی‌ها به‌میزان زیادی افزایش پیدا کند. سونی و شماری از توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدئویی بارها روی مزیت‌های SSD تأکید کرده‌اند و آن را اتفاقی تحول‌آفرین برای کنسول‌های بازی به‌حساب آورده‌اند. اپیک گیمز مدتی پیش از جدیدترین موتور بازی‌سازی خود با نام آنریل انجین ۵ پرده‌برداری کرد. ظاهرا حافظه‌ SSD پلی‌استیشن ۵ به‌حدی سریع بوده که اپیک را مجبور کرده است بخش‌هایی از کد آنریل انجین ۵ را از نو بنویسد. 

سونی می‌گوید درایو SSD سفارشی به‌کاررفته در پلی‌استیشن ۵ به‌لطف بهره‌گیری از PCIe 4.0 می‌تواند داده‌های فشرده‌شده را با سرعت حداکثر ۹ گیگابیت‌بر‌ثانیه انتقال دهد، عدد یادشده به‌میزان دوبرابر بیشتر از حداکثر سرعت انتقال ایکس‌باکس سری ایکس (۴/۸ گیگابیت‌بر‌ثانیه) است. پس از خروج داده‌ها از حالت فشرده‌‌شده، کنسول سونی توانایی انتقال آن‌ها را با سرعت حداکثر ۵/۵ گیگابیت‌بر‌ثانیه دارد. این عدد نیز دوبرابر بیشتر از ایکس‌باکس سری ایکس است. کنسول نسل نهمی مایکروسافت به‌دنبال خروج داده‌ها از حالت فشرده‌شده، آن‌ها را با حداکثر سرعت ۲/۴ گیگابیت‌بر‌ثانیه منتقل می‌کند.

اپیک چند هفته پیش به‌صورت رسمی نخستین دموی مربوط به آنریل انجین ۵ را با رسانه‌ها به‌اشتراک گذاشت، دموی موردبحث روی کنسول پلی‌استیشن ۵ درحال اجرا بود. نیک پنواردن، قائم‌مقام مهندسی در اپیک گیمز در گفت‌و‌گویی جدید با خبرگزاری VG247 توضیحاتی دررابطه‌با دلیل استفاده از پلی‌استیشن ۵ به‌منظور اجرای دموی موردبحث ارائه داده است. پنواردن می‌گوید: «پلی‌استیشن ۵ جهشی عظیم در زمینه‌ی پردازشی و عملکرد گرافیکی را ارائه می‌دهد، اما معماری حافظه‌ی ذخیره‌سازی آن نیز واقعا خاص است». پنواردن در ادامه‌ی مصاحبه‌ی خود گفت سرعت SSD پلی‌استیشن ۵ به‌حدی بالا بوده که او و اعضای تیمش مجبور شده‌اند به‌منظور استفاده از تمامی مزیت‌های آن، بخش‌هایی از آنریل انجین ۵ را بازنویسی کنند. 

در بخشی از مصاحبه‌ی پنواردن می‌خوانیم: «توانایی پخش محتوا با سرعت بسیار بالا توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدئویی را قادر می‌سازد محیط‌هایی متراکم‌تر و پرجزئیات‌تر در آثار خود خلق کنند. این موضوع باعث می‌شود نحوه‌ی تفکرات ما درمورد اجرای محتوا تغییر کند. سرعت اجرای محتوا به‌حدی اثرگذار بود که ما ترغیب شدیم ساب‌سیستم‌های اصلی I/O موتور آنریل انجین ۵ را با درنظر گرفتن توانایی‌های PS5 بازنویسی کنیم». 

کاربران کنسول‌های بازی همواره به‌ کندبودن سرعت بارگذاری بازی‌ها انتقاد کرده‌اند، بااین‌حال به‌لطف بهره‌گیری کنسول‌های نسل بعد از حافظه‌های NVMe SSD سرعت بارگذاری کاهش پیدا می‌کند. استفاده از این حافظه‌ها باعث می‌شود برخی حقه‌های خاص توسعه‌دهندگان نظیر حضور طولانی‌مدت در آسانسور و ورود به محیط‌های سربسته و کم‌جزئیات به‌منظور بارگذاری محیط اطراف، به تاریخ بپیوندند. اد بون، از خالقان سری‌بازی‌های مورتال کامبت و مدیر نوآوری بازی مورتال کامبت ۱۱ می‌گوید مصرف‌کنندگان نباید توانایی‌های حافظه‌های SSD را روی بهبود تجربه‌ی بازی‌های ویدئویی دست‌کم بگیرند. 

گرچه فرایند بازنویسی کد آنریل انجین ۵ به‌دلیل سرعت بالای PS5 اتفاق افتاد، اما تیم سویینی، مدیرعامل اپیک گیمز می‌گوید تمامی پلتفرم‌ها از مزیت‌های بازنویسی کد آنریل انجین ۵ بهره‌مند خواهند شد. در توییت سویینی می‌خوانیم: «تلاش بسیار زیادی کرده‌ایم تا روند بارگذاری و اجرای بازی‌ها را در آنریل انجین تقویت کنیم؛ از این طریق قصد داریم کاری کنیم پردازنده‌ی مرکزی کنسول تمامی فشارهای مربوط به اجرای بازی‌ها را متحمل نشود. پلی‌استیشن ۵ بخش عظیم انگیزه‌ی ما را برای این کار به‌وجود آورد، اما بهبودهای صورت‌گرفته در آنریل انجین جدید باعث ارائه‌ی مزیت‌هایی خاص به تمامی پلتفرم‌ها خواهد شد».

دیدگاه شما کاربران زومیت در این زمینه چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات