سن دیسک حافظه SSD جدیدی با ظرفیتی معادل هارددیسک معرفی کرد

یک‌شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۹
مطالعه 3 دقیقه
پیش از برگزاری نمایشگاه کامپیوتر Computex، شرکت سن دیسک از حافظه‌های SSD جدید خود با نام Z400s رونمایی کرد. این کمپانی با عرضه‌ی حافظه‌های جدید خود بازار سیستم‌های تعبیه شده را مورد هدف قرار داده است.
تبلیغات

شرکت سن دیسک حافظه‌ی جدید SSD با نام Z400s تولید کرده که قرار است آن را به بازار کامپیوتر عرضه کند؛ سن دیسک هدف از تولید این حافظه‌ها را فضای کم در مقابل قیمتی مقرون به صرفه اعلام کرده است. بعلاوه این حافظه‌ها در بازار سیستم‌های تعبیه شده که شامل دستگاه‌های امضای دیجیتال و دستگاه‌های فروش و نظارت هستند نیز کاربرد دارد.

در حال حاضر دستگاه‌های تعبیه شده حافظه‌های هارد درایو را به همراه دارند زیرا ارتقا به حافظه‌های SSD کمی پیچیده و گران بوده و این حافظه‌ها تا به حال توجه تولید کنندگان دستگاه‌های تعبیه شده را به خود جلب نکرده است. بیشتر دستگاه‌های تعبیه شده اغلب تنها یک کلید عملیاتی دارند و این هم دلیلی است که این دستگاه‌ها به استفاده از SSD روی نیاورده‌اند؛ این حافظه‌ها معمولا قیمتی رقابتی با هارد درایو‌ها دارند. از آنجا که قطعات دستگاه‌های تعبیه شده معمولا به ظرفیتی بیش از ده گیگابایت نیاز دارند، سن دیسک حافظه‌ی جدید خود را در ظرفیت‌های ۳۲ تا ۲۵۶ گیگابایت و در مدل‌های M.2 و mSATA ارائه می‌کند. دلیل اینکه سن دیسک حافظه‌های جدید خود را در ظرفیت‌های بسیار بالا ارائه نمی‌کند این است که در حال حاضر میانگین ظرفیت حافظه‌های SSD کمتر از ۲۵۶ گیگابایت است و به طور دقیق این میانگین را ۱۸۰ گیگابایت اعلام کرده است.سن دیسک از عرضه‌ی حافظه‌ی Z400s قصد دارد تا آن‌ها جایگزینی برای هارد درایوها باشند و قیمت‌ آن‌ها را به شرح زیر اعلام کرده است: 

Z400s1 575px

طبق معمول، سن دیسک کنترلرهایی را در حافظه‌ی Z400s تعبیه نکرده است اما بر اساس سابقه‌ی این شرکت، احتمالا این حافظه با چهار کانال Marvell silicon مجهز شده است. البته جای هیچ تعجبی نیست که استفاده از Silicon Motion یا کنترلر JMicron باعث کاهش هزینه‌ها خواهد بود. البته قیمت کنترلر Marvell در مقایسه با دیگر کنترلرها گران‌تر است. در حال حاضر Z400s، اولین حافظه‌ی سن دیسک و اولین حافظه‌ی جهان است که دارای لیتوگرافی ۱۵ نانومتری NAND است، به احتمال زیاد ساخت این حافظه با چنین لیتوگرافی زمان زیادی را دربر گرفته است. در کل تعداد حافظه‌هایی با لیتوگرافی ۱۵ نانو متری در کل جهان انگشت شمار است، اما احتمالا در آینده‌ای نزدیک تولید چنین حافظه‌هایی افزایش خواهد یافت.

Z400s2 575px

در حال حاضر حافظه‌ی Z400s توسط تعداد کمی از تولیدکنندگان سیستم‌های تعبیه شده مانند NUC اینتل و Brix گیگابایت سفارش داده شده است. این حافظه‌ در بازار سیستم‌های تعبیه شده متمرکز شده و سن دیسک قصد عرضه‌ی آن را برای مصارف صنعتی ندارد. در حالی که این حافظه تا حدودی بازار را محدود می‌کند اما تعداد بسیاری از دستگاه‌ها از وجود این حافظه بهره برده و به عملکردهای خود سرعت خواهند بخشید. از آنجا که سن دیسک تنها سازنده‌ی مجاز به تولید حافظه‌های SSD است، به همین دلیل بسیار طبیعی است که تنها بازار سیستم‌های تعبیه شده را مورد هدف قرار دهد.

تولید انبوه حافظه‌های Z400s از ماه آینده آغاز شده و از تابستان سال جاری روانه‌ی بازار خواهد شد. در حال حاضر سن دیسک هیچ اطلاعاتی مبنی بر قیمت این حافظه‌ها عرضه نکرده اما احتمال می‌رود قیمتی معادل هارد درایو‌های معمولی موجود در بازار را داشته باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات