وسترن دیجیتال و سن‌دیسک، اولین SSD ناند ۶۴ لایه را معرفی کردند

سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
حافظه‌ی SSD جدید مبتنی‌ بر فناوری ناند ۶۴ لایه‌ی شرکت‌های وسترن دیجیتال و سن‌دیسک معرفی شد.
تبلیغات

وسترن دیجیتال و شرکت سندیسک به‌عنوان تابعه‌ی آن، در یک اعلامیه‌ی مشترک خبر از معرفی اولین حافظه‌ی ذخیره‌سازی حالت جامد (SSD) مبتنی بر فناوری ناند ۶۴ لایه دادند. زومیت را همراهی کنید.

در محصولات جدید ویژه‌ی مصرف‌کنندگان دو شرکت یادشده از فناوری فلش BiCS شرکت توشیبا استفاده شده است. در فناوری ناند سه‌بعدی BiCS، به ازای هر ترانزیستور ۳ بیت داده ذخیره‌ می‌شود. فناوری یادشده در جهت افزایش چگالی ذخیره‌سازی و افزایش استقامت حافظه استفاده شده است. حافظه‌ی اس‌اس‌دی WD Blue 3D و خانواده‌ی SanDisk Ultra 3D با سرعت و میزان حافظه‌ی یکسانی وارد بازار می‌شوند. ظرفیت این حافظه‌ها در محدوده‌ی ۲۵۰ گیگابایت تا ۲ ترابایت خواهد بود که گزینه‌های ۵۰۰ گیگابایتی و ۱ ترابایتی هم جزو آن‌ها هستند. به گفته‌ی شرکت وسترن دیجیتال، انتظار می‌رود سرعت خواندن ترتیبی حافظه‌های یادشده حداکثر به ۵۶۰ مگابایت بر ثانیه و سرعت نوشتن ترتیبی آن‌ها تا ۵۳۰ مگابایت بر ثانیه برسد. همان‌طور که قبلا هم اشاره شد، به ازای هر سلول حافظه‌ی ناند سه‌بعدی ۶۴ لایه‌ی استفاده شده در درایو حالت جامد، ۳ بیت داده با سرعت‌های یادشده خوانده و نوشته می‌شود. انتظار نمی‌رود در مدل‌های با ظرفیت پایین، شاهد کاهش سرعت عملکرد قابل توجهی مشابه با حافظه‌ی ۳۲ گیگابایتی در مقایسه با نسخه‌های با ظرفیت بالای ۱۲۸ گیگابایتی باشیم.

حافظه فلش ناند ۷۲ لایه اسکی هاینیکس

حافظه‌ی فلش مبتنی بر فناوری BiCS در هر دو اندازه‌ی Die با ظرفیت ۲۵۶ گیگابیتی و ۵۱۲ گیگابیتی به فروش می‌رسند که هنگام تولید، امکان بهره‌مندی از حداکثر تطابق و برابری را در مدل‌های با ظرفیت کوچک‌تر حفظ می‌کند. اگرچه اطلاعات زیادی درباره‌ی جزئیات درایوهای حالت جامد یادشده به دست آمده است؛ اما فعلا هیچ جزئیاتی در رابطه با کنترلر حافظه‌ی پیوند خورده با فناوری فلش جدید BiCS و وجود DRAM در آن‌ها در دسترس نیست.

شرکت وسترن دیجیتال علاوه بر عرضه‌ی حافظه‌ی اس‌اس‌دی WD Blue ناند سه‌بعدی مبتنی بر SATA، نسخه‌ی ویژه‌ای از آن را در فرم فکتور ماژول یک‌طرفه‌ی 2280 هم در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. بسیاری از لپ‌تاپ‌های باریک و سبک‌وزن، فقط با یک کانکتور M.2 برای اتصال یک حافظه‌ی ذخیره‌سازی به فروش می‌رسند؛ بنابراین با استفاده از حافظه‌های SSD یادشده به‌راحتی می‌توان اقدام به ارتقاء سخت‌افزاری لپ‌تاپ کرد. اگرچه شرکت وسترن دیجیتال به‌صورت جداگانه اشاره‌ای به قیمت محصولات با ظرفیت ذخیره‌سازی مختلف نکرده است، اما طبق اطلاعات به‌دست‌آمده از این شرکت، هر سه محصول ۲۵۰ گیگابایتی با قیمت پیشنهادی ۱۰۰ دلاری شرکت سازنده و با ضمانت سه‌ساله به فروش خواهند رسید. انتظار می‌رود  محصولات یادشده در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۷ آماده‌ی فروش باشند.

حافظه‌های اس‌اس‌دی جدید وسترن دیجیتال و سن‌دیسک مبتنی بر فناوری ناند ۶۴ لایه و ارزش خرید آن‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات