سامسونگ کارت حافظه‌های SD سری استاندارد، EVO و PRO را روانه‌ی بازار می‌کند

شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۳
مطالعه 3 دقیقه
قیمت حافظه‌های NAND به سرعت رو به کاهش است و ظرفیت کارت‌های حافظه مرتباً افزایش می‌یابد. بنابراین طبیعی است که بازار کارت‌های SD داغ باشد. مخصوصاً که در گوشی‌ها و تبلت‌ها استفاده از این نوع حافظه‌های کوچک بسیار مفید و حیاتی است. سامسونگ هم دست به کار شده و در کنار دیگر تولیدکنندگان بزرگ کارت‌های حافظه، کارت‌های جدید SD و microSD خود را در سه دسته رونمایی کرده است. در ادامه مطلب با مشخصات این کارت‌های حافظه آشنا می‌شویم.
تبلیغات

سامسونگ هم به عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ انواع وسایل ذخیره‌سازی، مجموعه‌ی کارت‌های SD خود را در سه دسته‌ی مختلف رونمایی کرده است. سری Standard، EVO و سری حرفه‌ای PRO. جالب است که در نام‌گذاری این سه دسته مثل SSDهای 840، پسوند EVO و PRO مورد استفاده قرار گرفته تا شکل و شمایل کلی محصولات، مشخص و آشنا باشد.

معمولاً کارت‌های حافظه را با کلاس آن معرفی می‌کنند. به عنوان مثال کارت حافظه‌ی کلاس 10 باید حداقل سرعت خواندن و نوشتن مشخص شده در استاندارد را دارا باشد. شاید سامسونگ با این اقدام خود قصد برندسازی دارد و شاید تصمیم گرفته که نام کارت‌های حافظه را ساده‌تر کند تا مشتری به راحتی محصولات را از هم تمیز دهد.

هر یک از سری‌های معرفی شده رنگی خاص دارند. سری استاندارد فیروزه‌ای رنگ است (سبزآبی)، سری EVO نارنجی و سری PRO مشکی است.

مشخصات مدل‌های معرفی شده در جدول زیر خلاصه می‌شود:

samsung-sd-cards

هر سه دسته علاوه بر ابعاد SD، در ابعاد microSD هم عرضه می‌شوند؛ گرچه ظرفیت‌های عرضه شده، یکسان نیست. بسته‌ی خرده‌فروشی محصولات به همراه آداپتور SD و همچنین USB نیز عرضه می‌شود.

دسته‌ی PRO از کلاس 10 است و سرعت انتقال داده در آن به 90 مگابایت بر ثانیه هم می‌رسد. در بیشتر کاربردها چنین سرعتی لازم نیست؛ ولیکن در مورد فیلم‌های 4K که تدریجاً در گوشی‌ها و تبلت‌ها و دوربین‌ها متداول می‌شوند، چنین سرعتی الزامی است. بسیاری از افراد حرفه‌ای که دوربین‌های DSLR امروزی را تهیه می‌کنند، به دنبال سریع‌ترین کارت‌های SD هستند تا از بابت سرعت انتقال و مشکلات آن خیالشان راحت باشد.

samsung-sd-cards-2

در ساختار کارت‌های حافظه از حافظه‌های NAND استفاده می‌شود؛ ولیکن تمام حافظه‌های NAND کارایی مشابه ندارند؛ به طوری که تنها بخشی از این حافظه‌ها، برای تهیه‌ی SSDها شرایط لازم را دارند. حافظه‌های NAND با کیفیت پایین‌تر در محصولاتی مثل فلش درایو‌ها و کارت‌های حافظه‌ی مختلف به کار می‌روند؛ چرا که در این موارد، داشتن کارایی و دوام بالا، اهمیت کمتری دارد.

در سری استاندارد و EVO، از حافظه‌های NAND با سلول‌های سه سطحی یا TLC (مخفف Triple-Level Cell) استفاده شده و در سری PRO از سلول‌های چندسطحی یا MLC (مخفف Multi-Level Cell) بهره گرفته شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات