هدفون توگوشی CMF Buds Pro مدل نارنجی داخل کیس

بررسی هدفون ناتینگ CMF Buds Pro؛ خوش‌قیمت، جذاب و خوش‌صدا

پنج‌شنبه ۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۸
مطالعه 12 دقیقه
هدفون CMF Buds Pro ناتینگ فقط ۵۰ دلار است، اما کیفیت صدایی درحد هدفون‌های ۱۵۰ دلاری ارائه می‌دهد.
تبلیغات

فقط یک نگاه به این هدفون نارنجی جیغ با ظاهر ایرپادز و طرح دایره‌ی پیکسلی «دات ماتریکس» روی ساقه‌‌ی ایربادها کافی است تا ناآخودآگاه نام ناتینگ به ذهن خطور کند. هدفون CMF Buds Pro محصول اقتصادی زیربرند کارل پی است که حدود چهار ماه پیش همراه با شارژر و اولین ساعت هوشمند ساخت این شرکت مستقر در لندن عرضه شد.

بررسی ویدیویی هدفون ناتینگ CMF Buds Pro

تماشا در یوتیوب

هدف کارل پی از راه‌اندازی زیربرند CMF (ترکیب سرنام کلمات Finish و Material و Color) این بود که محصولاتی با قابلیت‌های کمتر از محصولات ناتینگ اما با قیمتی به‌مراتب پایین‌تر عرضه کند. راستش را بخواهید، تا پیش از بررسی این هدفون ۵۰ دلاری، انتظار زیادی از آن نداشتم؛ به‌ویژه چون قبلا هدفون ۱۵۰ دلاری ناتینگ ایر۲ را بررسی کرده بودم و اگرچه کیفیت صدای رضایت‌بخشی داشت، عملکرد ضعیف نویز کنسلینگ و عمر باتری ارزش خریدش را پایین آورده بود.

هدفون CMF Buds Pro ناتینگ از سوی فروشگاه نیک‌ دی‌جی برای بررسی دراختیار زومیت قرار گرفته است.

اما سی‌ام‌اف بادز پرو باوجود اینکه برخی از مشکلات ناتینگ ایر ۲ را به ارث برده، به‌خاطر کیفیت صدای عالی در ازای قیمت به‌مراتب پایین‌تر، غافل‌گیری فوق‌العاده خوشایندی بود. البته اجازه دهید پیش از بررسی کیفیت صدای سی‌ام‌اف بادز پرو، از طراحی و راحتی هدفون صحبت کنیم.

مشخصات فنی CMF Buds Pro در یک نگاه

رنگ‌ها

نارنجی، خاکستری روشن، خاکستری تیره

وزن

۴٫۸ گرم (هر ایرباد)

قابلیت‌ها

نویز کنسلینگ فعال، تقویت صدای محیط، تشخیص گوش، حالت تاخیر کم (برای گوشی‌های ناتینگ)، Fast Pair برای اندروید و ویندوز، تنظیمات EQ

کدک‌های صوتی

AAC و SBC

ظرفیت باتری

۵۵میلی‌آمپرساعت‌ (هر ایرباد)/ ۴۶۰میلی‌آمپرساعت (کیس)

بلوتوث

5.3

گواهی IP

IP54 (فقط ایربادها)

قیمت

۵۰ دلار

محصولات ناتینگ معروفند به طراحی شفافی که اجزای درونی‌شان نمایان است؛ اما در محصولات CMF خبری از طراحی شفاف نیست. بااین‌حال، رنگ نارنجی CMF Buds Pro به‌اندازه‌ای که از ناتینگ انتظار داریم، جلب‌توجه می‌کند؛‌ اما اگر طرفدار رنگ نارنجی نیستید، می‌توانید سراغ رنگ‌های محافظه‌کارانه‌تر سفید یا مشکی بروید که درکنار فرم‌فکتوری که از ایرپادز پرو الهام گرفته‌شده، جذابیت خاصی دارند.

از بسته‌بندی به‌شدت مینیمال و پوشش مات و نرم کیس که بگذریم، سی‌ام‌اف بادز پرو کیفیت ساخت بالا و حس خیلی خوبی دارد و با بهره‌مندی از گواهی IP54، دربرابر باران و گردوخاک مقاوم‌ است. ایربادها سبک و سری سیلیکونی که در سه سایز مختلف در جعبه موجود است، نرم و راحت است و می‌توانید ساعت‌ها بدون آزردگی به موسیقی موردعلاقه‌ی خود گوش دهید.

هدفون توگوشی CMF Buds Pro مدل نارنجی روی کیس

ناتینگ در طراحی سی‌ام‌اف بادز پرو به‌شدت از ایرپادز پرو الهام گرفته که حداقل برای کاربر، چیز بدی نیست؛ چراکه باعث شده با قیمت به‌مراتب کمتر، هدفونی داشته باشید که از نظر راحتی و طراحی می‌تواند در سطح هدفون‌های لوکس ظاهر شود. این هدفون به‌سبک ایرپادز، از فرامین لمسی پشتیبانی می‌کند که حساسیت خوبی دارد و به‌درستی و به‌موقع به ضربه‌های انگشت جواب می‌دهد. اگر هم خواستید، می‌توانید از دستیار صوتی گوشی برای کنترل هدفون استفاده کنید که خوشبختانه هم با آیفون و هم با گوشی‌های اندرویدی بی‌دردسر کار می‌کند.

محیط اپلیکیشن Nothing X برای هدفون CMF Buds Pro
محیط اپلیکیشن Nothing X برای هدفون CMF Buds Pro
محیط اپلیکیشن Nothing X برای هدفون CMF Buds Pro
محیط اپلیکیشن Nothing X برای هدفون CMF Buds Pro

در این هدفون خبری از فرمان تک‌ضربه‌ای نیست تا از ضربه‌های تصادفی جلوگیری شود. به‌صورت پیش‌فرض، دابل‌تپ آهنگ بعدی و سه‌ضربه، آهنگ قبلی را انتخاب می‌کند. فرمان «تپ اند هولد» بین حالت ANC و Transparency جابه‌جا می‌شود، اما می‌توانید از اپلیکیشن Nothing X، حالت خاموش را هم اضافه کنید.

شباهت CMF Buds Pro به ایرپادز پرو چیز بدی نیست

امکان انتخاب فرمان‌های مختلف برای هر ایرباد به‌صورت مجزا وجود دارد، اما این‌ فرمان‌ها محدود هستند. مثلا دابل‌تپ فقط برای پخش/توقف آهنگ، دستیار صوتی و آهنگ بعدی/قبلی تعریف شده، اما خبری از کنترل حجم صدا نیست. برای اضافه‌کردن این فرمان فقط یک راه‌ دارید: «دابل‌تپ اند هولد» که ژست پیچیده‌ای است و بعید می‌دانم خیلی به کارتان بیاید.

اینکه برای پخش/توقف آهنگ فرمانی به‌صورت پیش‌فرض درنظر گرفته نشده، عجیب به‌نظر می‌رسد؛ اما احتمالا منطق ناتینگ این بوده که این هدفون از حسگر اپتیکال برای تشخیص گوش بهره می‌برد و بهترین راه برای توقف آهنگ این است که یکی از ایربادها را از گوش بیرون آورید و پخش ‌آهنگ را با قراردادن ایرباد در گوش از سر بگیرید. در بررسی من، قابلیت «In-ear Detection» بهتر از چیزی‌که از هدفون ۵۰ دلاری انتظار داشتم، ظاهر شد، هرچند با تاخیر یک‌ثانیه‌ای همراه است. به نظر من، این قابلیت ارزش خرید CMF Buds Pro را بسیار بالا می‌برد؛ فقط حیف که در ایران حداقل یک میلیون تومان گران‌تر از قیمت دلاری‌اش فروخته می‌شود.

هدفون توگوشی CMF Buds Pro مدل نارنجی

مورد دیگری که CMF Buds Pro را ارزشمند می‌کند، کیفیت صدای هدفون است. البته در این بازه‌ی قیمتی، انتظار پخش موسیقی با وضوح بالا را نداشته باشید. سی‌ام‌اف بادز پرو فقط از کدک‌های استاندارد AAC و SBC ازطریق بلوتوث 5.3 پشتیبانی می‌کند. ناتینگ ایر ۲ می‌تواند محتوای Hi-res پخش کند، اما فقط با گوشی‌های ناتینگ، هواوی و اوپو که از کدک LHDC پشتیبانی می‌کنند.

به‌طورکلی، بااینکه قیمت هدفون CMF Buds Pro یک‌سوم ناتینگ ایر ۲ است، از نظر کیفیت صدا تقریبا با آن برابری می‌کند و حتی می‌تواند در حد گلکسی بادز ۲ پرو یا ایرپادز پرو ۲ ظاهر شود. هدفون خوش‌قیمت ناتینگ با بهره‌مندی از درایور داینامیکی که به‌ادعای شرکت سازنده می‌تواند پوشش بیس را بسته به محتوای صوتی درلحظه تنظیم کند، صدای تمیز و پرجزییاتی دارد و در اکثر ژانر‌ها عملکرد رضایت‌بخشی از خود نشان می‌دهد.

هدفون ناتینگ کیفیت صدایی در حد هدفون‌های توگوشی سامسونگ و اپل دارد

سی‌ام‌اف بادز پرو بازه‌ی پایینی را به‌خوبی پوشش می‌دهد، طوری‌که حتی لو بیس در آهنگ الکترونیک آرام We Have a Map of the Piano از گروه Múm تاحدی قابل‌تشخیص است. ناتینگ مدعی است از الگوریتمی برای تقویت فرکانس بیس استفاده کرده که واقعا موثر عمل می‌کند و در برخی آهنگ‌ها هم شاید کمی بیش‌ازحد موثر؛ طوری‌که کوبندگی مید‌بیس در آهنگ Goodbye از گروه Apparat صدای خواننده و گیتار را در بازه‌ی میانی کم‌رنگ می‌کند. به‌همین‌شکل، تاکید بیس در آهنگ Enjoy the Silence از گروه Depeche Mode باعث تحت‌الشعاع قرار گرفتن صدای خواننده می‌شود.

اپلیکیشن هدفون اگرچه تنظیمات اکولایزر به‌شدت پیش‌وپاافتاده‌ای دارد (به‌ویژه وقتی با EQ پیشرفته‌ی ناتینگ ایر ۲ مقایسه می‌شود)‌، به‌هرحال پیشنهاد می‌کنم برای لذت‌بردن از آهنگ‌های وکالزمحور، پوشش بیس هدفون را از اپلیکیشن کاهش دهید.

صفحه تنظیمات ANC و ترنسپرنسی اپلیکیشن Nothing X برای هدفون CMF Buds Pro
تنظیمات اکولایزر اپلیکیشن Nothing X برای هدفون CMF Buds pro
تنظیمات اکولایزر اپلیکیشن Nothing X برای هدفون CMF Buds pro

هدفون ناتینگ در پوشش بازه‌ی میانی که اکثر صداها از جمله صدای خواننده و بیشتر سازها در آن قرار دارند، عالی عمل می‌کند. صدای پراحساس سیری نیلسن در آهنگ سوئدی Stille vann گرم و رسا است و با هارمونی تمیزی کنار صدای گیتار جا می‌گیرد. صدای خش‌دار برایان جانسون هم در آهنگ هارد راک Back in Black گروه AC/DC قدرتمند و پرجزییات است و با صدای سرزنده‌ی گیتار و درامز کوبنده، تجربه‌ی شنیداری رضایت‌بخشی ارائه می‌دهد. بااین‌حال، در اجرای زنده‌ی آهنگ آکوستیک Many of Horror که جزو آهنگ‌های چالشی برای تست هدفون است، صدای همخوانی حضار به‌سختی قابل‌شنیدن بود و جایی که گیتار اوج می‌گیرد، صدای خواننده‌ی Biffy Clyro محو می‌شود.

هدفون توگوشی CMF Buds Pro  در کنار گوشی ناتینگ ۲
هدفون توگوشی CMF Buds Pro  در کنار گوشی ناتینگ ۲

در بازه‌ی تربل، سی‌ام‌اف بادز پرو به‌خوبی زنگ صدای لیدگیتار آهنگ Sentient Oona از گروه سایکدلیک پانک Thee Oh Sees را هندل می‌کند، طوری‌که آهنگ درعین سرزندگی، گوش‌خراش نیست. به‌همین‌ترتیب، آهنگ‌های پانک مثل Perfect World از گروه بیلی تلنت و آهنگ‌های ارکسترال مثل Summer ویوالدی هم آن شادابی لازم را در بازه‌ی بالایی حفظ می‌کنند.

هدفون ناتینگ کنترل خوبی بر دیستورشن دارد، طوری‌که تجربه‌ی آهنگ‌ ملودیک دث‌متال Nemesis از گروه Arch Enemy که ترکیبی از صدای هارش، درامز کوبنده و گیتار الکتریک پرسرعت است، به‌هیچ‌وجه آزاردهنده نیست. البته در آهنگ‌های شلوغ و چالشی ممکن است صدای درامز محو شود، اما کیفیت صدا به‌طورکلی حفظ می‌شود.

هدفون CMF Buds Pro مدل نارنجی در گوش

من سی‌ام‌اف بادز پرو را همزمان با گلکسی بادز ۲ پرو مقایسه کردم و به این نتیجه رسیدم که جنس صدای هدفون سامسونگ به‌نوعی تیزتر است، اما هدفون ناتینگ صدای دلپذیرتری دارد. گلکسی بادز ۲ پرو بیس کوبنده‌تر و تربل خوش‌رنگ‌ولعاب‌تری دارد، اما کنترل دیستورشن سی‌ام‌اف بادز پرو بهتر به نظر می‌رسد.

ANC و Transparency چنگی به‌دل نمی‌زند

تا اینجا همه‌چیز تقریبا عالی است، اما بالاخره جایی هدفون اقتصادی باید از هدفون‌های گران‌تر کم بیاورد؛ درمورد سی‌ام‌اف بادز پرو، این اتفاق در بخش نویز کنسلینگ فعال و Transparency می‌افتد.

به‌گفته‌ی ناتینگ، CMF Buds Pro می‌تواند تا ۴۵ دسی‌بل از سروصدای محیط را حفظ کند که ادعای بزرگی است؛ چراکه ایرپادز پرو ۲ که بهترین عملکرد ANC را بین هدفون‌های توگوشی که تابه‌حال بررسی کرده‌ام، داشته است، نهایتا می‌تواند تا ۲۵ دسی‌بل از صدای محیط را حذف کند.

صرف‌نظر از این اعداد و ارقام، عملکرد ANC سی‌ام‌اف بادز پرو به‌هیچ‌وجه جزو نقاط قوت هدفون نیست. نویز کنسلینگ هدفون را می‌توانید از اپلیکیشن، روی سه‌ درجه‌ی کم، متوسط و زیاد تنظیم کنید، اما تفاوت زیادی متوجه نخواهید شد. از آنجایی‌که فشار ANC ناچیز است، من تمام‌مدت بررسی ANC را روی درجه‌ی High گذاشتم.

هر دو ایرباد  CMF Buds Pro مدل نارنجی در پس‌زمینه مشکی
ایرباد CMF Buds Pro مدل نارنجی در پس‌زمینه مشکی
نمای نزدیک ایرباد  CMF Buds Pro مدل نارنجی
ایرباد CMF Buds Pro مدل نارنجی در پس‌زمینه مشکی

به‌طورکلی، ANC هدفون در حذف صدای موتور، سروصدای قطار در مترو و صحبت افراد اصلا خوب نیست و نهایتا بتواند تا ۲۰ درصد صدا را کاهش دهد؛ اما در حذف صدای باد به‌مراتب بهتر عمل می‌کند. شاید به این خاطر که بالای ساقه‌ی هر ایرباد، دو حفره وجود دارد که ناتینگ می‌گوید قرار است جلوی دخالت صدای باد را بگیرد. این هدفون همچنین از الگوریتم حذف صدای باد بهره می‌برد تا تاثیر باد هنگام تماس و گوش‌دادن به موسیقی کمتر شود.

نویز کنسلینگ CMF Buds Pro با تمام کاستی‌هایش تاحدی قابل‌قبول است و اگر آهنگ درحال پخش باشد، سروصدای محیط زیاد اذیتتان نخواهد کرد؛ اما قابلیت ترنسپرنسی به‌حدی ضعیف است که بودونبودش فرقی نمی‌کند. هنوز هیچ هدفونی نتوانسته در قابلیت ترنسپرنسی به گرد پای ایرپادز پرو ۲ برسد، اما این هدفون دو، سه برابر از هدفون‌های رقیب با کیفیت صدای تقریبا مشابه، گران‌تر است.

هدفون ناتینگ از شش میکروفون و فناوری هوش‌ مصنوعی حذف صدای محیط بهره می‌برد تا کیفیت تماس را بهبود بخشد. من در همهمه‌ی دفتر زومیت با این هدفون به تماس پاسخ دادم و طرف مقابل توانست متوجه حرف‌هایم شود؛ به‌نظرم برای هدفون ۵۰ دلاری، همین که بتوانید در محیط‌های شلوغ صدایتان را به گوش طرف مقابل در پشت خط برسانید، کافی است.

نمای نزدیک پورت شارژ هدفون CMF Buds Pro
هدفون توگوشی CMF Buds Pro مدل نارنجی داخل کیس بسته

سی‌ام‌اف بادز پرو عمر باتری رضایت‌بخشی دارد. درحالتی که ANC روشن و حجم صدا ۷۰ درصد باشد، می‌توانید حدود شش ساعت به‌طور مداوم به موسیقی گوش دهید و با کیس، هدفون را سه‌ بار از صفر تا صد شارژ‌ کنید. با ده دقیقه شارژ هم می‌توانید تقریبا دو ساعت از هدفون با ANC روشن استفاده کنید. به‌طورکلی، وضعیت باتری سی‌ام‌اف بادز پرو بهتر از ناتینگ ایر ۲ است که فقط ۴ ساعت شارژدهی داشت. عمر باتری این هدفون تقریبا در سطح گلکسی‌ بادز ۲ پرو و ایرپادز پرو ۲ ظاهر می‌شود.

عمر باتری در سطح هدفون‌های دو‌، سه برابر گران‌تر

تفاوت دیگری که ناتینگ بین این هدفون اقتصادی با ناتینگ ایر ۲ قائل شده، قابلیت‌های اپلیکیشن Nothing X است. اینجا دیگر خبری از تست گوش، کالیبره‌کردن ANC یا تست فیت ایربادها نیست و تنظیمات اکولایزر هم به‌شدت ساده و پیش‌وپاافتاده است. قابلیت اتصال همزمان دو دستگاه به هدفون هم وجود ندارد. بااین‌حال، ناتینگ حسگر تشخیص گوش را در این هدفون نگه‌داشته که به‌نظرم یکی از کاربردی‌ترین قابلیت‌ها است.

درنهایت، آیا CMF Buds Pro ارزش خرید دارد؟ این هدفون به‌خاطر کیفیت صدا و فیت راحتش، توجه مرا حسابی جلب کرد و نمره‌ی خوبی می‌گیرد؛ اما گلکسی بادز ۲ پرو با یک میلیون تومان هزینه‌ی بیشتر، عملکرد ANC و ترنسپرنسی بهتری ارائه می‌دهد. هرچند من صدا و فرم‌فکتور CMF Buds Pro را ترجیح می‌دهم.

درکل، اگر CMF Buds Pro را با قیمت معادل ۵۰ دلار جایی دیدید، در خریدش شک نکنید؛ اما اگر برایتان ANC و ترنسپرنسی اهمیت دارد، می‌ارزد با کمی هزینه‌ی بیشتر، سراغ گلکسی بادز ۲ پرو بروید.

اگر هم قرار است بین این هدفون و ناتینگ ایر ۲ یکی را انتخاب کنید، پیشنهاد من CMF Buds Pro است؛ چون تقریبا همان کیفیت خوب صدا و عملکرد ضعیف ANC را با حداقل دو میلیون تومان هزینه‌ی کمتر ارائه می‌دهد.

هدفون‌های اپل هم عموما در بازه‌ی قیمتی بسیار بالاتری قرار دارند و رقیب مناسبی برای هدفون‌های اقتصادی محسوب نمی‌شوند؛ بااین‌حال، اگر برای آیفون خود دنبال هدفون مقرون‌به‌صرفه‌ای هستید و اهمیتی هم به ANC و ترنسپرنسی فوق‌العاده‌ی هدفون‌های اپل نمی‌دهید، CMF Buds Pro انتخاب جذابی است.

نکات مثبت

  • خوش‌قیمت
  • سبک، راحت، زیبا
  • کیفیت صدای عالی
  • عمر باتری رضایت‌بخش
  • قابلیت تشخیص گوش

نکات منفی

  • ژست پیچیده برای کنترل حجم صدا
  • عملکرد ضعیف ANC و ترنسپرنسی
  • تنظیمات اکولایزر بیش‌ازحد ساده
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات